Schrijven van teksten...

Galo

Ey, n eigen titel, Sjiek!
Ik verbaas me steeds meer over mensen die naar me toe komen en vertellen dat ze eerst een beat nodig hebben omdat ze anders geen tekst kunnen schrijven maar als ik het me goed herinner heeft bijv. Jay-Z al zijn teksten al in zijn hoofd voordat hij uberhaupt beats heeft,.... beetje ver gezocht misschien maar het zou voor mij als beat-maker toch handig zijn als een artiest naar me toe komt met compleet concept,... hoe gebeurt het bij jullie dan ?

maak je eerst een beat/track of moet er eerst tekst zijn en een concept ....

Ik schrijf mijn teksten staand omdat mijn ruggegraat op die manier stabieler en rechter is. De chakra's zijn beter uitgelijnd waardoor mijn teksten ook evenwichtiger en in harmonie met de muziek zijn

-C-

Tekst??? wie gebruikt er tegenwoordig nog tekst... Dat is zoo 2005 :)

Re: Schrijven van teksten...

Origineel geplaatst door Galo
Ik verbaas me steeds meer over mensen die naar me toe komen en vertellen dat ze eerst een beat nodig hebben omdat ze anders geen tekst kunnen schrijven maar als ik het me goed herinner heeft bijv. Jay-Z al zijn teksten al in zijn hoofd voordat hij uberhaupt beats heeft,.... beetje ver gezocht misschien maar het zou voor mij als beat-maker toch handig zijn als een artiest naar me toe komt met compleet concept,... hoe gebeurt het bij jullie dan ?

maak je eerst een beat/track of moet er eerst tekst zijn en een concept ....

Kan allebei, ik werk zowel uit "het hoofd" als op een beat of een track/beat.
Het schrijft wel het lekkerst als je eerst een onderwerp of concept hebt, zonder kan ik ook weinig.
Met een goed idee of gevoel schrijft een tekst zichzelf.

voor mij gaat 't meer om 'gewone' liedjes (burgerlijk ik weet het :gaap: ) en het klopt dat je een ritme en basisidee moet hebben omdat je anders het metrum niet goed kan vastleggen. Probeer het maar eens uit en neem een gedicht en probeer dat over muziek te zingen. Bij een gedicht is vaak al goed nagedacht over het metrum en het 'lopen' van de tekst omdat je 't anders niet kan voordragen

bij mij gaat het vaak in twee richtingen. de 'hook line' is meestal het eerst, vaak het refrein, daarbij begint het met de tekst en dan probeer ik een passende melodie bij te vinden. De melodie in de coupletten is minder kritisch en meer variabel. Daar pas ik soms de melodie of het ritme aan, soms de tekst. Dat gaat in fasen, er zitten altijd een paar zinnen in die haken, dat merk je pas goed bij het opnemen. Vaak zit er dan een paar dagen tussen tot me wat beters invalt, en dan neem ik weer opnieuw op. De akkoorden liggen overigens voor het teksten en melodien maken meestal min of meer vast, je moet iets hebben als basis.

Is toch geen schande als je beidde opties als werkwijze hebt ?

Misschien een Celomony ( of heeft dat ) melody iets ( het software programmatje ) voor je :) ?

kan allebei volgens mij.
soms geeft een bepaald onderwerp of concept je zoveel inspiratie dat je meteen een tekst bedenkt, waarna je er nog muziek moet bijzoeken.
langs de andere kant kan het ook dat een bepaald stuk tekstloze muziek zo'n sfeer oproept dat de tekst vanzelf komt.

(maar in feite kan ik zelf wel helemaal geen teksten schrijven:D )

idd @ boven me.

Het beste is om op de beat te schrijven, dat je je zo verbaasd, geeft voor mij al aan dat je ff wat meer studie moet doen naar flow, ritmiek, etc. Binnen genres als funk, soul, gospel, hiphop, R&B, etc, is de timing om de ritmesectie heen essentieel voor de track, en hoewel sommige artiesten dus van te voren iets schrijven, komen de beste dingen voort uit schrijven op de muziek. Jay-Z schrijft nooit iets op, maar heeft niet altijd van te voren iets klaar, heel vaak bedenkt hij ter plekke, in zijn hoofd, maar op de beat, iets wat hij gaat doen.

Bij bepaalde rock, pop en zeker dance is het eigenlijk niet nodig om op een beat te schrijven, om verschillende redenen. Sommige rock/singer songwriters letten eigenlijk helemaal niet op de muziek qua ritme in woorden, en zijn dus meer vrij om hun teksten los te laten. Bij dance is het ritme zo standaard, (4kwarts maat, vroeg op de tel zingen, weinig nuance,etc) dat het in veel gevallen wel los loopt.

Ik persoonlijk schrijf bijna altijd op de beat. Sterker nog, ik krijg een beat, proef de sfeer, bedenk een onderwerp waar ik iets over wil zeggen, en zorg dat dat goed overeenkomt met de sfeer van de beat, al voor ik uberhaupt aan ritme toekom.

Ik maak beats voor een vriend van me die rapt en de werkwijze verschilt per keer:

- Soms heeft hij een leuke tekst en zegt hij kort welke sfeer hij erbij wil. Af en toe laat hij me dan ook een nummer horen die de juiste vibe heeft en zegt hij dat het daar een beetje op moet lijken. Dan ga ik aan de slag en als hij mijn beats goed vindt, dan rapt hij de tekst eroverheen en passen de als het nodig is de tekst en/of beats aan elkaar aan.

- Soms heb ik een vette beat gemaakt en vindt hij die tof en gaat aan de slag door iets te bedenken wat erbij past.

-
Soms zitten we bij elkaar, zijn we apestonded en gaat alles tegelijk en vanzelf. Dit levert de meest verassende resultaten op: als je het de volgende dag hoort kan het een meesterwerk blijken of de brakste track sinds de uitvinding van de vogeltjesdans...

Erg verschillend hier...gasten komen soms met bestaande texten op bestaande beats.

Wat ik het prettigst vind en het beste reusltaat vind is..als iedereen bij mij in de studio is..we kiezen een beat uit (gaat heel snel) en dan beginnen we eerst met een refrein..niemand mag iets schrijven voordat we een refrein hebben....pas als we het refrein hebben, kan iedereen lekker onpoint zn txt maken...zodat iedereen onpoint blijft....we zijn meestal met zn 4/5en dus iedereen 16 bars...zo klaar. hoppa.

btw denk je dat jayz zn lyrics niet opschrijft?? dan begrijp je het niet goed..tuurlijk schrijft hij zn texten..alleen leert hij zn txt in een half uur zodat ie m uit zn hoofd kan spitten...zo krijg je de verassende timingen wat resulteerd in een zeer dikke flow. kiddo cee doet precies hetzelfde

Origineel geplaatst door Javascript
btw denk je dat jayz zn lyrics niet opschrijft?? dan begrijp je het niet goed..tuurlijk schrijft hij zn texten..alleen leert hij zn txt in een half uur zodat ie m uit zn hoofd kan spitten...zo krijg je de verassende timingen wat resulteerd in een zeer dikke flow. kiddo cee doet precies hetzelfde

Jay-Z bedenkt nog nummers in de studio als het moet, zal vast wel schrijven ik ben er niet bijgeweest maar jij ook niet of wel :P

Maar genoeg over Jay-Z, de vraag was welke methode(s) er worden gebruikt, ik concludeer dus dat dit bijde mogelijk is en toch blijf ik van mening als een mc/artiest teksten schrijft zonder dat hij zich aan een bepaald nummer moet houden dat de tekst veel beter uitkomt als dat deze zich moet gaan limiteren tot de muziek die dus al klaar is,.... toch... :engel: :halleluja thanks ppltjz

Re: Schrijven van teksten...

Origineel geplaatst door Galo
Ik verbaas me steeds meer over mensen die naar me toe komen en vertellen dat ze eerst een beat nodig hebben omdat ze anders geen tekst kunnen schrijven

... beetje ver gezocht misschien maar het zou voor mij als beat-maker toch handig zijn als een artiest naar me toe komt met compleet concept,...

en al die mensen dan die pas een beat kunnen maken als ze een compleet concept voor hun neus krijgen, daar verbaas je je niet over?

zo'n jayzie die heeft toch alleen maar teksten zo van ' put your hands in the air and ave them like you just don't care' :confused: en kom op er zit toch altijd zo'n standaard beat onder. }:|

Origineel geplaatst door Stage73
voor mij gaat 't meer om 'gewone' liedjes (burgerlijk ik weet het :gaap: ) en het klopt dat je een ritme en basisidee moet hebben omdat je anders het metrum niet goed kan vastleggen. Probeer het maar eens uit en neem een gedicht en probeer dat over muziek te zingen. Bij een gedicht is vaak al goed nagedacht over het metrum en het 'lopen' van de tekst omdat je 't anders niet kan voordragen

bij mij gaat het vaak in twee richtingen. de 'hook line' is meestal het eerst, vaak het refrein, daarbij begint het met de tekst en dan probeer ik een passende melodie bij te vinden. De melodie in de coupletten is minder kritisch en meer variabel. Daar pas ik soms de melodie of het ritme aan, soms de tekst. Dat gaat in fasen, er zitten altijd een paar zinnen in die haken, dat merk je pas goed bij het opnemen. Vaak zit er dan een paar dagen tussen tot me wat beters invalt, en dan neem ik weer opnieuw op. De akkoorden liggen overigens voor het teksten en melodien maken meestal min of meer vast, je moet iets hebben als basis.

wat versta jij onder hookline..?:confused:

Re: Re: Schrijven van teksten...

Re: Re: Schrijven van teksten...

Origineel geplaatst door Leo
en al die mensen dan die pas een beat kunnen maken als ze een compleet concept voor hun neus krijgen, daar verbaas je je niet over?

Nah ik verbaas me over het feit dat ze persee eerst een beat moeten hebben, het kan idd ook andersom zoals je zelf zegt :smeris:

Ik gebruik heel veel verschillende methodes, soms ook methodes gewoon omdat ik gewoon een methode wil uitproberen.

Tekst heeft toch vaak met inspiratie (en ook transpiratie) te maken. De grappigste methode die ik tot nu toe geprobeerd heb (van David Bowie afgekeken) is de volgende:

1. ik pak een tekst die ik boeiend vind, kan een stuk uit de krant zijn of een spannend verhaal,
2. knip de woorden uit (bij een boek is het vaak wel handig ff te kopieeren of te scannen)
3. de woorden zoek ik uit op beat / ritme lengte
4. ik zoek de woorden uit die eventueel als rijm kunnen dienen of zo zijn dat het lijkt alsof ze rijmen.
5. ik probeer het verhaal weer te maken, niet noodzakelijkerwijs zoals het was op een beat / ritme.
6. Voila je tekst.

Back