Bij laag volume lijken mijn tracks niet opgewassen tegen professionele tracks..

Disorder

Stamgast
Zie titel. Hoe komt dit? Let ik er misschien té veel op? Als ik op een laag volume vergelijk op mijn koptelefoon lijkt er niks aan de hand. Op goedkope speakers (ook handig om te weten) lijken professionele tracks meer 'loudness' te hebben dan de mijne. Tijd voor een analyse in wavelab. RMS is toch, als ik het ooit goed heb begrepen, ongeveer de gemiddelde loudness, toch?

Mijn tracks laten ongeveer -12 gemiddeld zien, net als de professionele tracks. Waar ligt het dan aan? Of let ik er té veel op? Doen jullie dat soms ook?

ik weet niet wat voor soort muziek je maakt en met welke track je vergelijkt maar over het algemeen komt het door de compression die er aan het einde overheen gegooid word. hierdoor klinkt die track luider. er is dan wel minder dynamiek maar het gaat er om dat je gehoord wordt toch???

bliepbliep

Origineel geplaatst door bliepbliep
ik weet niet wat voor soort muziek je maakt en met welke track je vergelijkt maar over het algemeen komt het door de compression die er aan het einde overheen gegooid word. hierdoor klinkt die track luider. er is dan wel minder dynamiek maar het gaat er om dat je gehoord wordt toch???

bliepbliep
Ohja, genre.. Eum. Alles met breaks (breakcore, drum n bass achtig, triphop). En af en toe ambient.

Dus in principe is het beter om op het einde nog even wat compressie over de track als geheel heen te leggen? Wat is eigenlijk de algemene volgorde? Of heeft iedereen een andere werkmethode?

Ik denk dt je het eerder in de mix en eq moet zoeken en niet zozeer in de compressei.
Hebben alle instrumenten wel hun eigen plaats plaats in het freuentie gebied.
Ik ben er zelf achtergekomen dat als je daar meer aandacht aanbesteed. (Gedeeltelijk ook door een mix cursus op mp3 die ik had liggen). Dat mijn tracks op lager volume beter en overtuigender klinken dan voorheen.

Wat Exzit zegt over mixen ben ik het wel mee eens.
En RMS gelijk maar toch verschil zou je iig moeten triggeren om te kijken wat dan het verschil is tussen die en jouw muziek.
En compressie over de eindmix is niet dé oplossing iig.

Zowieso vraag ik me af of jouw voorbeelden niet toevallig zo dik zijn opgepompt dat ze vervormen en er alle leven is uitgecompressed.
Dan zou ik zeggen. Probeer het op een voor jouw zo accepabel nivo te krijgen zonder dat je teveel concessies doet om het maar zo hard mogelijk te krijgen. En proberen om mensen met een dusdanig budget en ervaringsnivo te evenaren is een loffelijk streven maar bij voorbaat al gedoemd te mislukken. Maar ook zijn hebben in het verleden op hetzelfde punt gestaan als jij dus een totale ramp hoeft het nou ook weer niet te zijn. :)

Origineel geplaatst door Exzit
Ik denk dt je het eerder in de mix en eq moet zoeken en niet zozeer in de compressei.
Hebben alle instrumenten wel hun eigen plaats plaats in het freuentie gebied.
Ik ben er zelf achtergekomen dat als je daar meer aandacht aanbesteed. (Gedeeltelijk ook door een mix cursus op mp3 die ik had liggen). Dat mijn tracks op lager volume beter en overtuigender klinken dan voorheen.
Dat klinkt heel erg goed. Heb je die misschien nog? Het punt is dat ik dit nooit ergens heb geleerd en dus eigenlijk maar semi-professioneel aan het klooien ben. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat de plekken zijn van de elementen in demix. Zo'n cursus klinkt goed.

probeer endorphin (freeware dual band master compressor) eens, hiermee kun je je mixen zalig harder laten klinken terwijl je rond de 0db blijft.. zelf gooi ik deze altijd over mn eindmix heen, zalig tooltje om je probleem op te lossen

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
probeer endorphin (freeware dual band master compressor) eens, hiermee kun je je mixen zalig harder laten klinken terwijl je rond de 0db blijft.. zelf gooi ik deze altijd over mn eindmix heen, zalig tooltje om je probleem op te lossen

er zijn geen problemen alleen uitdagingen:biertje:

ik ben van mening dat mensen eens moeten afstappen van die ingegoten loudness, als een mix naar jouw idee qua verhoudingen en algemene dynamiek verantwoord komt moet de luisteraar z'n volumeknop maar een ruk geven als ie 't hard wil hebben..

mensen gooien al snel een extreme brickwall limiter op een eindmix die 't geheel op een aanzienlijk harder volume 'lijkt' te brengen, maar in weze is alleen de perceived loudness een stuk omhoog getrokken door je ingestelde treshold wat ten koste gaat van je dynamiek maar de pieken blijven vrijwel 'tzelfde; hierdoor zijn eventuele climaxes uiteindelijk niet meer zo pakkend als ze zouden moeten zijn.. nu is dat met bepaalde electronische muziekstijlen niet altijd van belang maar ik spreek hier in een algemenere zin..

luister maar eens een oude plaat van bv fleetwood mack of pink floyd en een nieuwe plaat van een vergelijkbare band (succes met zoeken }:| )

Helemaal mee eens nox.
Tegenwoordig zijn het gros van de producties zo slecht behandeld dat het vervormt.
En veel mensen die niet beter weten denken dat het zo hoort.
Voor mij is er de lol dan al snel af.
Gelukkig wordt er nog zat spul gemaakt wat wel aan te horen is.

Origineel geplaatst door nox
ik ben van mening dat mensen eens moeten afstappen van die ingegoten loudness, als een mix naar jouw idee qua verhoudingen en algemene dynamiek verantwoord komt moet de luisteraar z'n volumeknop maar een ruk geven als ie 't hard wil hebben..

mensen gooien al snel een extreme brickwall limiter op een eindmix die 't geheel op een aanzienlijk harder volume 'lijkt' te brengen, maar in weze is alleen de perceived loudness een stuk omhoog getrokken door je ingestelde treshold wat ten koste gaat van je dynamiek maar de pieken blijven vrijwel 'tzelfde; hierdoor zijn eventuele climaxes uiteindelijk niet meer zo pakkend als ze zouden moeten zijn.. nu is dat met bepaalde electronische muziekstijlen niet altijd van belang maar ik spreek hier in een algemenere zin..

luister maar eens een oude plaat van bv fleetwood mack of pink floyd en een nieuwe plaat van een vergelijkbare band (succes met zoeken }:| )

idd... Volkomen gelijk in ! Valt me ook op dat al me oude cd's ed flink harder moeten om op het zelfde geluidsvolume te komen als nieuwe cds.
En bij radios weten ze dit dus vandaar de mooie brickwall limiters die ze daar gebruiken...

Mastering :P
Ze krikken het zo erg omhoog met multiband compressors en limiters en weetik het allemaal niet
Daar moet je helemaal niet op letten, zorg dat je mix helemaal gebalanceerd is en dat je peak onder 0 zit zonder clips
Als je het dan laat masteren word alles gewoon een beetje geboost

Gewoon een goede mix maken en het masteren uitbesteden. Dat is een vak apart en bovendien moet je dan eigenlijk ook over de juiste ruimte beschikken en over een setje héle goede oren.

Als je het toch wilt doen raad ik je PSP audioware aan, vooral de Mixpressor en de Mixtreble.

okey, ben geen Proff Producer...
Maar bij 't maken gebruik ik twee verschillende HD-25 Headphone's
de ééne voor laag en zuiverheid (een 70 Ohm aangesloten op DAT)
en de andere is aangesloten op m'n UB1202 voor hoog volume...
Ik mix Hardware met VST's door m'n twee Falcon mixers,
en tweak de sounds tot 't naar m'n zin zijn.
Kwa volume blijft ik enkel onder de 0 db,
maar verder gebruik ik enkel Spectra'phy linimter (+8db)
en voor zover ik m'n tracks afspeel op verschillende manieren,
vind ik het best okey !!!

Ik had dit ook altijd, waar ik mij altijd mee bezig hield was 't flink oppompen van mn tracks qua volume, want harder is "beter".
Na het lezen van (heel veel) tutorials en dergelijke, ben ik flink gaan oefenen met EQ.
Ik heb nu veel betere resultaten en hoef mijn tracks niet meer zo overdreven op te pompen.
Wat ook soms helpt, is een kant en klaar track van CD luisteren om 't te vergelijken met je eigen track, als jouw track te plat klinkt, dan weet je dat je iig beter moet EQ en waarschijnlijk heel wat minder moet compressen.
Dat deed ik ook altijd, lekker je mix dooddrukken :duivels:

Zie titel. Hoe komt dit? Let ik er misschien té veel op? Als ik op een laag volume vergelijk op mijn koptelefoon lijkt er niks aan de hand. Op goedkope speakers (ook handig om te weten) lijken professionele tracks meer 'loudness' te hebben dan de mijne. Tijd voor een analyse in wavelab. RMS is toch, als ik het ooit goed heb begrepen, ongeveer de gemiddelde loudness, toch?

Mijn tracks laten ongeveer -12 gemiddeld zien, net als de professionele tracks. Waar ligt het dan aan? Of let ik er té veel op? Doen jullie dat soms ook?

Zo zonder het te horen denk ik dat je teveel laag in je mix hebt. Laag is een ontzettende RMS vreter. De meeste koptelefoons geven dat laag wel weer maar kleine speakers niet en dan valt vaak pas op dat de instrumenten in het midden en hoog minder volume hebben dan de bas en kick.

Een goede mix heeft met een beetje limiting (ongeveer 3dB gain reduction) hetzelfde gevoel van loudness als vergelijkbare gemasterde mixen uit het genre.

Als je de balans van de instrumenten wat bijstelt op je kleine speakers ben je denk ik al een heel eind.

Laatst gewijzigd:
ik gebruik altijd sony oxford inflater, erg goed om je loudness op te pompen. Daarentegen krijg je wel koppijn als je erg veel naar die loudness gepompte nummers luistert.

Maar probeer het maar; input 3 dB en output iets minder zodat je niet in het rood komt;)

je kan natuurlijk ook gewoon het volume wat harder zetten ;)

gratis progje: mp3gain, paar kb en ook goed om je tracks gewoon qua volume harder te zetten:)

suc6

Back