[Keuze] E-mu 1820M of RME HDSP 9652

Origin X

8 Bit
Ik dacht zo maar eens "nieuwe pc, dus nieuwe geluidskaart".
Voldoet de oude dan niet meer? Mmmnee dat is een Tascam US-122 USB voor mijn laptop, waar ik hem maar voor wil houden.

Nee ik ben blij dat ik nu voor PCI kan gaan, vindt dat toch een stuk betrouwbaarder.

Uiteraard heb ik bepaalde wensen, maar ook een bepaald budget.
Ik heb al een hele poos hier rondgekeken voor een degelijke betaalbare geluidskaart, die aan mijn (toekomstige) wensen kan voldoen.

In principe is voor mij een E-mu 1212M al oke, tot ik las over de mogelijkheid van het direct aansluiten van externe fx bakken op een geluidskaart. Daar heb je echter redelijk wat I/O's voor nodig, dus viel mijn oog op de 1820M. Niet dat ik die extra in/uit gangen direct ga gebruiken, maar misschien later wel.

Nu had ik laatst ook eens voor de gein geboden op een 2de hands RME HDSP 9652. Gewoonweg omdat deze kaart volgens velen op een hoger niveau ligt dan de E-mu's. Nu heb ik vandaag te horen gekregen dat ik die kan kopen voor 325 euro.
Leuke prijs wel dacht ik zo, enig nadeel is dat deze kaart standaard geen ins en outs heeft. Dan moet ik er dus een ADAT bak aanhangen, zelfs al om mijn monitors aan te kunnen sluiten. Nu is dit niet erg, maar dat komt er wel weer bovenop (op de prijs). Ten tweede vraag ik me af of een simpele ADAT bak (behringer ada-8000 bijv.) dan niet alsnog de kwaliteit van de kaart verpest?

Om een lang verhaal kort te maken: Wat is wijsheid? Niet moeilijk doen en gewoon voor de 1820M gaan, of toch voor de 'betere' RME gaan?

P.s. Als ik een externe fx op bijv. een ada-8000 wil aansluiten waarbij ik gebruik maak van send en return, moet ik de RME dan zowel via een toslink op de adat-in van de 8000 aansluiten, als met een andere toslink op de adat-out van de 8000 aansluiten?

Laatst gewijzigd:
Niemand een reactie die mijn keuze makkelijker kan maken?

(Moet zelf snel een beslissing maken, want die 2de hands RME zal anders wel aan iemand anders verkocht worden)

Re: [Keuze] E-mu 1820M of RME HDSP 9652

Origineel geplaatst door Origin X

Nu had ik laatst ook eens voor de gein geboden op een 2de hands RME HDSP 9652. Gewoonweg omdat deze kaart volgens velen op een hoger niveau ligt dan de E-mu's.

Wie zijn die velen ? Waarschijnlijk mensen die nog nooit met een E-Mu 1820M gewerkt hebben lijkt me...:D

De RME heeft het voordeel dat ie uitbreidbaar is naar je eigen smaak en weinig problemen heeft met drivers e.d.

De E-Mu 1820M heeft als nadeel dat ie uit het assortiment is/gaat,dus verdere ondersteuning kun je in de toekomst naar fluiten...en de drivers zijn bij sommige nog steeds een probleem,alhoewel velen er ook geen last van hebben...

Voor de geluidskwaliteir hoef je het echt niet te laten...vind zelf de E-Mu prettiger klinken dan RME (RME klinkt wat scheller vink)...anderen vinden de RME weer prettiger...

Als je gewoon op 44.100 werkt maakt het volgens mij geen zak uit verder..het prijsverschil tussen beide kaarten maakt het eigenlijk een makkelijke keuze...

Re: Re: [Keuze] E-mu 1820M of RME HDSP 9652

Re: Re: [Keuze] E-mu 1820M of RME HDSP 9652

Origineel geplaatst door dione
het prijsverschil tussen beide kaarten maakt het eigenlijk een makkelijke keuze...

Normaal gesproken wel, maar ik kan nu dus de RME krijgen voor 325 he. De 1820M kost daar tegenover nog steeds een 400 euro bij feedback. Tweedehands ben ik die nog niet tegengekomen.

Re: Re: Re: [Keuze] E-mu 1820M of RME HDSP 9652

Normaal gesproken wel, maar ik kan nu dus de RME krijgen voor 325 he. De 1820M kost daar tegenover nog steeds een 400 euro bij feedback. Tweedehands ben ik die nog niet tegengekomen.

Bij FB Rotjeknor is-ie uitverkocht. Dat je het even weet.

Re: Re: Re: Re: [Keuze] E-mu 1820M of RME HDSP 9652

Re: Re: Re: Re: [Keuze] E-mu 1820M of RME HDSP 9652

Origineel geplaatst door dissonantie
Bij FB Rotjeknor is-ie uitverkocht. Dat je het even weet.

En de 1212M?

Die gaat er trouwens toch ook uit? Is het dan echt niet verstandiger om gewoon mijn koop rond te maken voor de RME?
...Wat ik wel erg minder vind is dat je daarmee wel persé direct een adat bak moet kopen om enkel je monitors al aan te kunnen sluiten...

Ik heb de EMU 1820M en ben er super tevreden over. De drivers zijn bij mij geen probleem en ik heb er twee externe FX bakken aan hangen. Werkt perfect, als je routing mogelijkheden door hebt tenminste. Ik heb menig vloek laten vallen voordat ik het ding aan de praat had. Maar goed, hij doet nu wat ik van hem wil.

RME heb ik geen ervaring mee. Wel mel met M-Audio spullen. Ik vind dit eerlijker klinken, maar goed. Het blijft natuurlijk ook smaak.

Suc6 met je keuze!!! Ik zou voor de 1820M gaan, nu hij er nog is.......

Origineel geplaatst door dct

En als dat ding kapot gaat na de garantie heb ik er dus niets meer aan...

Maar voor die 400 euro heb je wel 8 ins en outs analoog,digi in en uit,adat in en uit,2 keer midi in en uit enz....

En met die E-Mu ben je in 1 keer klaar en kun je alsnog later een ADA8000 er aan hangen,heb je nog 8 extra inputs of outputs...

Ik heb destijds dezelfde keuze moeten maken,heb veel gelezen op het net en bijna overal werd die E-Mu aangeraden...en gelijk hebben ze...;)

Als je trouwens een ADA8000 aan een RME gaat hangen is ie net zo goed of slecht als de ADA8000,die doet de uiteindelijke conversie...zonde dus...

Dat is met RME ook,want hun oudere types zijn ook allemaal uit het assortiment...;)

Even over die drivers. De 1212m en 1820m (of beter: de 1010 PCI-kaart) gaan "eruit" omdat het loodhoudende printplaten zijn. Ze worden allemaal vervangen door kaarten uit de 1616-serie. Deze gebruikt echter dezelfde chips en dezelfde driver en patchmix. Ze worden dus niet uitgefaseerd, maar noodgedwongen vervangen vanwege de RoHS wetgeving. Dit is wat E-MU er zelf over gezegd heeft op het support-forum.

In mijn ervaring (ik heb de 1212m) is het ASIO-stuk van de drivers helemaal op orde, maar rammelt er hier en daar nog wat aan het WDM deel. Om de zoveel tijd duiken er weer programma's op die er niet lekker mee overweg kunnen. QuickTime 7.1 (iTunes 7) is de laatste waar wat kunst en vliegwerk aan te pas komt om die met de E-MU te laten praten.

ik heb een 1212m en niks geen problemen met de drivers.
sinds ik dat ding heb heb ik nog geen 1 crash gehad

Ik heb de 1212m en de 1616m en over bijde ben ik zeer tevreden, maar zoals gezegt die oude audiodocks gaan eruit, de nieuwe heet iets van 1010 ofzo, dat is met die nieuwe audiodock deze is zonder lood, en dus kindvriendelijk.

En nooit driver problemen gehad!!!

Origineel geplaatst door plieuw
Ik heb de 1212m en de 1616m en over bijde ben ik zeer tevreden, maar zoals gezegt die oude audiodocks gaan eruit, de nieuwe heet iets van 1010 ofzo, dat is met die nieuwe audiodock deze is zonder lood, en dus kindvriendelijk.

En nooit driver problemen gehad!!!
je gaat toch niet zeggen dat jij iemand met een audiodock in zn mond ziet?

Niet een sterk argument. Of het nou een RME, Yamaha, Bliep, Bloep of EMU is, als het kapot gaat na de garantie.. dan heb je pech.

Maar ok, ontopic: Ik heb de EMU 1820 en ben er heel blij mee! Je krijgt echt veel waar voor je geld. Ik gebruik 'm veel voor zang opnames en ben best tevreden over de geluidskwaliteit die ik haal met een Behringer B2-Pro condensator mic rechtstreeks op de Mic Pre-amp van de EMU. Opzich niet een dure combinatie, maar ik kan er voorlopig wel mee uit de voeten!! (al spaar ik wel voor wat nieuws.. sponsers mogen zich aanmelden per PB.. ;) )

"The Least I Can Do" is gemaakt met deze configuratie

RME heeft een goede naam, dat zal ik niet ontkennen, maar de EMU moet je ook niet onderschatten. Tel daarbij op dat 't een "all in one" solution is. (2x MIDI I/O, 2x mic preamp, veel audio i/o etc)

Succes met de keuze.

Menno

Ik heb zelf even geleden bij www.thomann.de de 1820m voor 299 euro kunnen kopen. Ook tweedehands komt hij nog best wel eens langs maar dan ligt de prijs ook niet veel lager dan 300 euro. Als je hem niet onder de 399 euro kan vinden zou ik liever meteen een 1616m pci nemen, vooral omdat de preamps duidelijk beter zijn (1MOhm ipv 10kOhm). De midisync card zit er niet bij maar daarvan moet je zelf bepalen of die waarde voor je heeft. Ook heeft de 1616m natuurlijk het voordeel van uitwisselbaarheid met laptop en garantie.

Origineel geplaatst door dct
Ik heb de EMU 1820M en ben er super tevreden over. De drivers zijn bij mij geen probleem en ik heb er twee externe FX bakken aan hangen. Werkt perfect, als je routing mogelijkheden door hebt tenminste. Ik heb menig vloek laten vallen voordat ik het ding aan de praat had. Maar goed, hij doet nu wat ik van hem wil.

RME heb ik geen ervaring mee. Wel mel met M-Audio spullen. Ik vind dit eerlijker klinken, maar goed. Het blijft natuurlijk ook smaak.

Yo ik ben de gelukkige die de laatste 1820m heeft gekocht bij Feedback :) het was de EmulatorX incl. 1820m.

Mijn vraag.. eigenlijk 2:

1) hoe doe je dat met die externe effectenbak? Ik heb al mijn midi modules aangesloten op de 1820m.. maar ik zou eventueel 2 analoge ins vrij kunnen maken door mijn E-Mu Proteus 2000 aan te sluiten via S/Pdif (zou dat werken btw). Ik heb zat outs over - ik heb een externe effectenbak - hoe zou ik die aansluiten en controleren dan?

2) Mijn DAW is Logic Platinum 5.5.0. Ik heb daarin aangegeven dat ik ASIO wil gebruiken en heb in Patchmix een ASIO 1/2 strip output gemaakt. Ik heb ook een Waves 1-2 input gemaakt.. maar ik weet niet of ik daar echt iets aan heb. Patchmix laat nu wel horen wat er qua audio in Logic gebeurt MAAR ik kan NIET opnemen. Ik heb een jack kabel vanuit een mic-pre in MIC A. Ik heb daarvoor ook een strip gemaakt. Hij laat horen wat ik in de mic spreek/zing.. alleen ik kan NIET opnemen in Logic.

Enig idee waarom?

Back