wat doen jullie met panning?

evilantal

Ingeburgerd
Hallo,

Wat doen jullie met de panning in jullie synths?
Stel je hebt een patch met een layer van 4 geluiden ofzo Een bastoon, een e.p., een strings en een raar effectje
De bastoon en rare effectje worden in de onderste helft van het klavier gespeeld en de rest bovenin

En iets anders: als je met meerdere synths tegelijk speelt, panning jullie die dan ook anders uit ten opzichte van elkaar of niet?

Bedankt voor de reacties!

Het ligt eraan wat je met je stereobeeld wilt doen. Ik neem zelf eigenlijk alles mono op, behalve de effecten. Dat scheelt kanalen op je mixer en maakt het een stuk makkelijker.

De bassen sowieso in het midden (is al vaak besproken), belangrijke leadsounds + evt. zang ook. De 'aankleding' kun je dan verspreiden over het stereobeeld, waarbij jij bepaalt wat je goed vindt klinken.

Bij mij is alles ook mono.
Behalve strings partijen bestaande uit verschillende layers wil ik wel eens van te voren pannen
en in stereo opnemen.

Origineel geplaatst door evilantal
Hee, nog iemand uit Ede! Grappig...

Bedankt voor de tips iedereen... :)

Ehm was me net niet opgevallen.
Er zijn hier niet veel mensen uit Ede op dit Forum.

Origineel geplaatst door gerrie79
het geluid van links naar rechts laten gaan :)

Met jouw avatar in mijn hoofd zie ik alleen die prammen van links naar rechts gaan.:D

Ik pan meerdere partijen vaak ietsje uit elkaar.
Bas in het midden, pads vaak extreem breed gedraaid, solo-lijnen vaak (in balans) links en rechts.
Dus sololijn op -10 links, dan een andere lijn op +10 rechts. Of droge solo links en effecten (delay bijv.) rechts.
Drums vaak miniem gepanned rond de middenlijn om het een beetje 'los' te laten klinken.
Effecten eventueel bewegend door het stereobeeld, maar da's gauw overkill.

@ evilantal

Ik heb in mijn Virus ti en standaard patch gemaakt waarvan ik uit werk met een hele lichte follw
panning. Oftewel, bastonen zijn een tikje meer naar links gepaned en de hoge tonen dus wat
meer naar rechts
Dit gebruik ik vrijwel voor al mijn patches, en naar smaak kan ik het uitzetten of versterken.
maar standaard een lichte follow dus.

Bij stereo chorus pads wil ik het nog wel eens uitzetten, maar bij een epische piano en andere
"accoustische" instrumenten is dit zeker een must.

Een electro sound die ik breder wil maken laat ik ipv chorus ook lekker snel van 6% L naar 6% R
fietsen dmv een sinus LFO'tje. Dit is heerlijk voor trancy leads en brede synth bassen overigens.

Origineel geplaatst door Exzit
Met jouw avatar in mijn hoofd zie ik alleen die prammen van links naar rechts gaan.:D

:D :D :D (zie je wie dat is, dan hoef ge die prammen niet meer)

Origineel geplaatst door gerrie79
:D :D :D (zie je wie dat is, dan hoef ge die prammen niet meer)

Nee ik zie niet wie dat is ik zie alleen die koplampen me steeds aanstaren.:D

Origineel geplaatst door Roel
dat is het hoofd van tijs

Oeps Ik vond het al lijken op miss eskimo of zo.
Ik wist niet dat we ook al transexuelen op het Forum hadden. :D

Bericht door een moderator:
Heren... zullen we weer ontopic gaan? :)

lekker mijn hihats door een stereo delay heen jagen en af en toe nog een bliepje of squeeqje dan kan je lekker tussen je speakers gaan zitten of met de koptelefoon op geluiden door je hoofd heen knallen :)

Back