Gezocht: Muziekleraar voor privé pianoles aan beginner in Amsterdam

N8plukker

Nieuwkomer
De leerling:
· Is een 36-jarige samenwonende man
· Houdt van uiteenlopende stijlen moderne muziek (jazz, lounge, funk en clubhouse in het bijzonder)
· Bezit geen (!) kennis van muziektheorie en kan geen partituur lezen
· Heeft in het verleden enkele jaren ongeschoolde praktijkervaring opgedaan als amateur toetsenist en drummer (live op podia en in amateur studio's)
· Wil de hobby "muziek maken" als oude passie weer oppakken
· Heeft komende maanden doordeweeks en in het weekend overdag en 's avonds tijd om te studeren en af te spreken
· Is zeer gemotiveerd om intensief en geregeld zelfstandig te oefenen
· Bezit een degelijke digitale piano met hoofdtelefoon (echter geen P.A.)
· Woont in Amsterdam op 5 minuten loopafstand vanaf CS

De muziekleraar (M/V):
· Is als muziekleraar gediplomeerd (moderne muziek)
· Bezit minimaal een jaar ervaring als muziekleraar
· Speelt als hoofdinstrument piano (niet: toetsen in het algemeen dus)
· Spreekt voldoende Nederlands
· Is bevlogen en geduldig/ rustig
· Is betrouwbaar (afspraak = afspraak) en flexibel (qua agenda e.d. )
· Is bereid om bij leerling thuis les te geven (waar o.a. uitstekende koffie geschonken wordt)
· Is pragmatisch en methodisch m.b.t. lesaanpak e.d.
· Bezit referenties van leerlingen
· Kan z.s.m. met lesgeven starten
· Is bij voorkeur (!) bereid om benodigde lesmateriaal aan leerling te lenen
· Is bij voorkeur (!) lid van relevante beroepsvereniging(en), zoals KNTV, EPTA, etc.
· Is bij voorkeur (!) tevens als uitvoerend musicus actief
· Heeft bij voorkeur (!) ervaring met componeren, arrangeren en digitaal produceren van moderne muziek
· Accepteert een vergoeding achteraf per gegeven les (niet: per periode) en excl. reiskosten

Meer informatie: pb de poster.

Attachments

• steinway.jpg
    steinway.jpg
    21,9 KB · Bekeken: 137
Last edited by a moderator:
Hoe ving die koe nou die haas :dubbel:

Leuk zo'n eerste bericht. Maar goed ik voldoe ruim aan al uw eisen. Voor 275 euro per uur exclusief btw sta ik tot uw beschikking . Over het honorarium kan helaas niet gediscusieerd worden.

Oké, oké: de boodschap is duidelijk en mijn beeld bevestigd. :D
Onder het mom van "een goede leraar is het halve werk" en "een leraar/leerling-relatie is geen eendagsvlieg", begon ik te oriënteren hoe de ideale leraar er voor mij uit zou zien. Aangezien ik daar de tijd voor en zin in had, heb ik daar verschillende soorten bronnen voor gebruikt. Het resultaat was een checklist die ik in eerste instantie slechts als referentie tijdens een eerste (telefonisch) contact wilde gebruiken. Toen mijn lijstje echter eenmaal klaar was, wilde ik hem wel eens “testen” en plaatste ik hem online.
Door het aantal punten en de lengte van de tekst is hij uitgebreider dan voor dit soort advertenties gebruikelijk is. Daardoor lijkt hij op het eerste gezicht veeleisender en zelfs arrogant, wat de gemiddelde lezer afschrikt. Door die hoogdrempeligheid, riskeer ik dat weinig of geen serieuze reacties volgen (wat ik niet erg vind).
In werkelijkheid echter, vallen mijn wensen inhoudelijk wel mee. Het zijn allemaal gebruikelijke verkoopargumenten, als ik de advertenties en websites van muziekleraren en -scholen mag geloven. Het lijstje geeft meteen (reeds bij aanvang van het "inhuurproces") aan beide partijen duidelijkheid, wat voorkomt dat men onnodig tijd investeert. Heeft een leraar interesse en komen we uit de vergoeding, dan is de kans dat we met elkaar in zee gaan nu reëler. De punten zijn daarbij geen harde eisen, het gaat immers ook (en zeker niet in de laatste plaats) om "de klik" tussen betrokkenen, welke niet eenvoudig in woorden te vangen is.
Calvinistische lezers zullen de ongebruikelijke vorm en aanpak (al dan niet met inhoudelijke argumenten) veroordelen. Wellicht zijn muziekleraren echter vrijdenkender en geduldiger. Het betreft slechts een proefballonnetje, daarnaast volg ik netjes de traditionele weg: een korte oproep op een prikbord van een muziekschool.
Inhoudelijke reacties op deze advertenties of het proces er om heen blijven en zijn meer dan welkom uiteraard.
Vermeldt bij je reactie s.v.p. of je een muziekleraar bent.

ik kan me natuurlijk voorstellen dat je een goede muziekleraar wilt maar heb je het al bij muziekscholen
geprobeerd ? ook daar zijn er vaak leraren die aan huis les willen geven.

Neem gerust contact op om een vrijblijvende kennismakingsles af te spreken:

IS het nou zeg maar om de docent een plazier te doen met een nieuwe leerling. Zo van:

Hee, je mag me eerst eens even uittesten of ik wel naar je zin ben als leerling en het mooie is: JE VERDIENT ER HELEMAAL NIKS MEE!!

:biertje:

zoals jezelf aangeeft is je lijstje een beetje vreemd en arrogant...waarom probeer je het niet met

gezocht pianoleraar, stijl: pop/jazz, spelen en hulp bij compositie, voor les thuis.

That's all! of ie aardig, bevlogen, betrouwbaar, sexy, slechtgekleed is en een multiple personality syndroom heeft vind je uit als ie bij jou een proefles komt geven. Da's het enige dat je kunt doen.

Ik ben het met je eens dat het niet gemakkelijk is een goede te vinden. Ik ben ook op zoek naar iemand die me weer nieuwe inzichten en speelmogelijkheden geeft. Ik heb jarenlang klassiek les gehad, en mezelf bij de uni-bigband een beetje jazz geleerd. Toen ik me stierlijk verveelde bij m'n stage in berlijn, en er in m'n leen kamer een piano stond, heb ik mezelf een lekker duur cursusboek jazz gekocht. Dat heeft me met springen vooruit geholpen. Maar nu loop ik weer tegen limieten aan. Wat je je niet in je hoofd voor kunt stellen te spelen, daar kun je ook geen liedje van maken. Les dus. En wel, van iemand die sjoege heeft van jazz EN liedjes bouwen. Dat is zelfs in Berlijn, een metropool, niet erg gemakkelijk. De meeste zeggen na het horen van een mp3tje 'maar je doet t toch verder prima?', en da's nu exact wat ik niet wil horen. Ik wil horen 'ah daar herhaal je thema zo en zo te vaak' of 'waarom gebruik je daar geen block chords' of 'luister naar XXX plaat, die en die solo, waarom doe je niet zoiets, weet je wat, waarom oefen je niet die solo voor volgende week?' Maar het is tenslotte toch niks anders dan uitproberen, ipv lijstjes op te stellen. Lijstjes is beter voor een 2e hands auto.

Origineel geplaatst door Deadstar
... IS het nou zeg maar om de docent een plazier te doen met een nieuwe leerling? ...

Je hebt gelijk. Ik en een vriendin hadden dat niet zo gelezen (en zeker niet zo bedoeld). Onhandig van me. De leraar die ik zoek, wil mij wellicht niet als leerling hebben ... ook niet als ik hem/ haar er voor betaal. :D Excuus voor de evt. zere schenen/ tenen. Inmiddels heb ik de tekst aangepast.

Origineel geplaatst door Deadstar
... voor koffie kan ik me wel voordoen als muziekleraar ...

:D Sja, dat zou kunnen inderdaad. Hij (de koffie) is snel gezet en erg lekker inderdaad. Wel een goed punt trouwens. Hoe weet je via de telefoon of iemand daadwerkelijk integer/ een muziekleraar is en niet slechts voor de koffie (of iets anders) komt?

Laatst gewijzigd:
Ik wilde zelf een leraar met chocola en nootjes.

Ik wilde zelf een leraar met chocola en nootjes.

Een pianoleraar is geen tovenaar. De motivatie, bevlogenheid, discipline moet vooral in jezelf zitten en niet in je pianoleraar. Zelf heb ik een half uurtje per week les. Mijn leraar luistert en kijkt naar wat ik van mijn 'huiswerk' gebakken heb. Dan krijg ik wat tips, speelt ie nog eens wat voor en dat was het dan. Al naar gelang de voortgang kan ik steeds stapjes verder. Zeker in de beginfase waarin je nog nauwelijks noten kunt lezen en je techniek niet in orde is zul je vooral zelf moeten oefenen.

Of mijn pianoleraar diploma's heeft, puur pianist is danwel referenties heeft zou ik niet eens weten :).

Succes met zoeken in ieder geval. :okdan:

Re: Ik wilde zelf een leraar met chocola en nootjes.

Re: Ik wilde zelf een leraar met chocola en nootjes.

Origineel geplaatst door mc_kwok
De motivatie, bevlogenheid, discipline moet vooral in jezelf zitten en niet in je pianoleraar.
Als leraar enthusiast aan een dood paard trekken heeft gezin inderdaad.
Vandaar de tekst: "Leerling: zeer gemotiveerd om intensief en geregeld zelfstandig te oefenen"

Of mijn pianoleraar diploma's heeft, puur pianist is danwel referenties heeft zou ik niet eens weten :).
Pleit voor een "trail-and-error"-aanpak met proeflessen dus.

Succes met zoeken in ieder geval. :okdan:
Thx! :okdan:

Origineel geplaatst door Stage73
Waarom probeer je het niet met ...
Dat is mijn alternatieve aanpak, die ik op een prikbord wilde uitproberen en zeer waarschijnlijk meer oplevert.

Ik heb jarenlang klassiek les gehad ... solo voor volgende week?
Waardevolle reactie met interessante informatie voor me. Dank.

Maar het is tenslotte toch niks anders dan uitproberen, ipv lijstjes op te stellen. Lijstjes is beter voor een 2e hands auto.
Het eindeloos muziekleraren uitproberen tracht ik te beperken, door een zorgvuldigere "intake" (lees: mijn lijstje). Waarschijnlijk is dat niet realistisch, aangezien het ook moet "klikken"/ mensenwerk betreft. Het alternatief is dat ik als beginner een cursus bestel bij bijv.:
NTI
LOI
:D

voor zover ik weet kun je alleen muziekschool leraar worden met een conservatoriumopleiding. Ik weet niks van beroepsverenigingen ofzo, maar daarmee lijkt me de kwaliteit wel aardig gegeven. Iedereen die aan het conservatorium jazz gedaan heeft, zal daar ook met bands en live gespeeld hebben. in enschede had je bijvoorbeeld een jamsessie van de cons-studenten en daar kon ik altijd met open mond naar luisteren. Qua planning en tijdsverloop moet je gewoon met de leraar aan de telefoon hangen en zeggen wat je wil en wanneer het jou past. mc_kwok krijgt wat mij betreeft de 'post of the year' award...het hangt allemaal van -jou- af, meer dan van de leraar. Pianoles is in het begin stomvervelend, en dus moet je volhouden.

1 ding is wel belangrijk: het begin, je vingerhouding, vingers overzetten, dat je recht achter de piano zit, de echte basics, dat zijn dingen die kun je maar 1 keer goed dan wel fout leren! daarvoor heb je dus iemand nodig die je dat goed en gedreven bijbrengt. ook hier geldt dat het belangrijkste in jou zit. realiseer je dat je daarvoor elke dag 30 minuten moet oefenen, laat ik zeggen, in ieder geval 15 minuten erg intensief. Anders loont het niet de moeite.

dat zijn dingen die kun je maar 1 keer goed dan wel fout leren!
Zucht, laat die "basics" nou net datgene zijn dat ik mezelf verkeerd heb aangeleerd. :stupid
Gelukkig ben ik enorm gemotiveerd om de "basics" (af/ aan) te leren. Laat die vuurproef maar komen dus! }:|
Sommige muziekleraren maken van de "Alexandertechniek" gebruik. Geen idee wat hiervan exact de toegevoegde waarde en relatie met die "basics" (zoals jij die beschrijft) is.
Wederom dank voor je praktische en constructieve input; helpt om een beeld te krijgen van wat ik kan verwachten. :okdan:

Laatst gewijzigd:
Back