Nord 3 veel beter dan Nord 2?

Tom Thomas

Oude club klinkt nog steeds het best
Ik vroeg me af of de Nord 3 zoveel beter is dan de Nord 2.
Ik zit er aan te denken om de sound van de Nord toe te voegen aan m'n geluidenpakket
en vroeg me af of de meerprijs voor de 3 (minimaal het dubbele van de 2) het't waard is.

Ik weet dat de 3 meer oscilatoren heeft en dus nog meer unison kan bouwen.
Ik vraag me alleen af of je dit verschil ook goed hoort en of het verschil groot is.
En als dit verschil goed te horen is, is het eigenlijk wel mooier/beter.... . Is die
sound dan ook nog wel fatsoenlijk in je mix te plaatsen.

Het gaat mij puur om de sound. Alle eventuele extra futures vind ik niet belangrijk.

Iemand die beide apparaten kent/heeft(gehad) en daar wat over wil vertellen?:biertje:

Thanx.

gr. Tom

Ik heb de Nord Lead 3 en ik moet zeggen dat het voor mij de ideale draaibak is, alles hands on, geen verspringende knoppen etc. Jij vertelt dat je alleen het geluid wilt hebben, in dat geval lijkt de NL2 een goede keuze, dan heb je de Clavia sound maar geen ultra flexibele interface die jij toch niet gaat gebruiken. Het enige wat je nog kunt overwegen of je wel of niet geïinteresseerd bent in de Morph functionaliteit, die ik echt waanzinnig vind! Daarnaast heb je ook nog de keuze tussen de Nord 2 en de Nord 2X.

Onthoud dat alles wat je met een Nord kunt kan tegenwoordig ook met software plug-ins, het klinkt net zo goed alleen heb je dan geen knoppen interface waar je direct aan kunt draaien en dat vindt ik dan weer erg belangrijk, anders gebruikte ik al lang alleen maar software.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt...

NB. de NL3 heeft 2 oscilators en daarnaast een vette Unison knop, als je de unison als extra oscilators meeteld dan mag dat maar strikt genomen is dat niet waar omdat je ze niet appart kunt aansturen met envelopes en LFO's.

De NL3 heeft wel een andere engine dan de NL2 he, ze klinken dus wel verschillend. Ik vond de NL2 toch net iets dikker klinken dan de NL3, maar juist vanwege de interface - die ik dus echt intensief ga gebruiken - ben ik toch voor de NL3 gegaan. Ook is de FM synthese op 3 de weer wat uitgebreider.

Maargoed, als features je niet boeien :P ...

Ik heb ze allebei gehad en ik zou toch voor de Nord 3 gaan, waar ik toch een stuk vettere geluiden uihaal dan de 2. Het gaat je puur om de sound maar het gebruiksgemak van de Nord 3 is echt ongekend. Bovendien heb je voor de oude Nord 2 zo'n memorycard nodig, anders heb je maar 40 user patches ofzo. Die kaarten zijn vrij duur en gaan maar een bepaalde tijd mee(ze garanderen maar 1,5 jaar). Dus dan zou ik sozieso voor de nieuwe Nord Lead 2x gaan, die wel gewoon een groot intern geheugen heeft...

Bedankt voor jullie reactie jongens maar goh, wat zijn ze verschillend zeg!

De één vind de 2 beter de andere de 3 en een derde zegt dat de software emulatie hetzelfde klinkt! I'm confused:confused: :dubbel:

Moet zeggen dat het intuatieve van de N3 wat jullie wel met elkaar delen me wel aanspreekt. Ik ben niet zo'n synthdigger dus een beetje gemak is aan mij wel besteed.
Om voor dat gemak dan weer meer dan het dubbele neer te tellen vind ik echter ook weer zo... .

Nog meer reacties?

Thanks.:okdan:

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Bedankt voor jullie reactie jongens maar goh, wat zijn ze verschillend zeg!

De één vind de 2 beter de andere de 3 en een derde zegt dat de software emulatie hetzelfde klinkt! I'm confused:confused: :dubbel:

Moet zeggen dat het intuatieve van de N3 wat jullie wel met elkaar delen me wel aanspreekt. Ik ben niet zo'n synthdigger dus een beetje gemak is aan mij wel besteed.
Om voor dat gemak dan weer meer dan het dubbele neer te tellen vind ik echter ook weer zo... .

Nog meer reacties?

Thanks.:okdan:

gr. Tom

er is geen NL software emulatie !
de NL 3 heeft een breder geluids palet tot
zijn beschikking.

Origineel geplaatst door gerrie79
de NL 3 heeft een breder geluids palet tot
zijn beschikking.

Klopt, maar wanneer iemand opzoek is naar een presetbak dan is er genoeg software waarmee je ongeveer hetzelfde kunt doen. Onderandere Ableton Operator vindt ik klankmatig zeer gelijkwaardig aan de Nord Lead weliswaar met een iets andere kleur. Kwa interface gaat er niets boven de NL3. :okdan:

Origineel geplaatst door FrankH
Klopt, maar wanneer iemand opzoek is naar een presetbak dan is er genoeg software waarmee je ongeveer hetzelfde kunt doen. Onderandere Ableton Operator vindt ik klankmatig zeer gelijkwaardig aan de Nord Lead weliswaar met een iets andere kleur. Kwa interface gaat er niets boven de NL3. :okdan:

De Operator is een fm bak en vind de klank toch ook nog al verschillen.
Dus het verschil is toch wel iets meer dan een beetje kleuring, appels en peren ;)

Origineel geplaatst door The Unholy
Die kaarten zijn vrij duur en gaan maar een bepaalde tijd mee(ze garanderen maar 1,5 jaar).

ik heb zelf 4 of 5 jaar geleden zo'n pcmcia kaartje 2e hands kunnen scoren voor weinig die kaartjes zelf kunnen volgens mij voor onbepaalde tijd mee alleen zit er een batterijtje in ik geloof t type dat ook in gehoor apparaatjes zit dus ze zijn makkelijk te krijgen.. sindsdien heb ik iig nog nooit de batterij hoeven te vervangen.. verder verkoopt clavia ze ook, huidige prijs weet ik niet maar in die tijd was t echt gigantisch duur, 140/160 euro ofzo en dan stonden er soundbanks op die je gewoon kon downloaden van de site.. heb destijds zo'n kaartje in de 2e hands computer/laptop kringen kunnen vinden.. mocht je voor weinig een oude nordlead (rack) 2 kunnen scoren laat je dan iig niet weerhouden omdat er een kaartje in moet wil je meer als 40 patches kunnen wegschrijven

Je kunt een pcmcia naar CF adapter kopen. zo'n adapter kost 6 euro en gezien het CF kaartje niet groter hoeft te zijn dan 512kb kun je vast gratis of voor een euro of 3 een kaartje van marktplaats vinden. Dat is het probleem dus niet!

Er is trouwens een software NL3 voor Creamware spul, staat wel op het forum.

Hey jongens,

Ik kan een splinternieuwe nord lead 2X keyboardversie kopen voor 950,-.
Ik weet dat de nord 3 ook FM-synthese herbergt maar los van dat, is de sound dan hetzelfde?

Het gaat mij om die 'nordsound' en dan zo goed mogelijk.
Kom ik dan met de 2x net zo goed weg of minder of misschien beter? (omdat ze de converters verbeterd hebben en ook de interne resolutie t.o.v. de oude 2-versie. Nu weet ik niet of ze die verbeterde converters en interne resolutie ook bij de 3 al ingeveord hebben)

gr. Tom

wat versta je onder de nordsound? persoonlijk denk ik dan aan rauw en snijdend.. in dat geval klinkt de 3 zoeter als de 2 en de 2 weer een stukje zoeter als de 1

Met de 3 tov de 2 haal je niet alleen de Nord sound die je zoekt binnen maar tevens, de beste interface aller tijden, FM synthese, morphing functionlaiteit met lampjes, de leds dus (erg wijs en makkelijk) en ga zo maar door.

Ander voordeel, stel he. Je staat op het podium in het donker en je hebt een NR 3 en de lichten gaan uit en de rook wordt verspreid. Je draait even aan je pitch wheel en je morphing doet het werk. De rest laat zich raden, je kunt op zoek naar roadies.

8)

Origineel geplaatst door gerrie79

Welles:

attachment.php

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=65707&highlight=flexor+nord

Voor Creamware Scope met Flexor uitbreiding.

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
wat versta je onder de nordsound? persoonlijk denk ik dan aan rauw en snijdend.. in dat geval klinkt de 3 zoeter als de 2 en de 2 weer een stukje zoeter als de 1

Meen je dat nou?
Wil je zeggen dat de meest rauwe Nordsound uit de 1 komt?
Dat is wel wat ik zoek namelijk.

Zijn anderen het hier ook mee eens?

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Overigens heeft DSP geloof ik wel een softwareclone van de Nord 2 gemaakt: http://www.discodsp.com/discovery/

gr. Tom

klopt! en die komt redelijk in buurt en heeft veel meer functies/filters etc :)
ik heb zelf een nordrack 3, de 2 is zeer zeker goed, maar ik viel voor de 3 vanwege z'n gebruiksgemak (leds etc)

sound van de 3 is compleet anders als die van de 2 in mijn beleving.
noise is ook nog eens van kleur te veranderen en de fm is topper de top...

nordlead 3 is dus, in mijn opinie, niet te vergelijken met de 2 (2 klinkt rauwer -> digitaler -> aliast meer etc)

gr

vir
(kun je ze niet eens in een shop vergelijken, ipv blind te kopen?)

die software clone is echt 3 x niks .. ik heb die een tijd geleden gekregen als dank omdat ik wat patches had gemaakt in de nordlead groups die zijn overgenomen in deze software clone, maar t is echt niet te vergelijken qua geluid

en dat de nordlead 1 t rauwst klinkt van allemaal is een feit :)
dus voor t geld waarvan je de 2 wou kopen kun je 2 of 3 x de 1 kopen uiteraard wel 2e hands..
let wel dat de 1 aardig beperkter is qua features tov de 2, de 2 is eigenlijk 4 x de 1 met wat aanpassingen hier en daar

Hey Resonance,

Bedankt voor je bijdrage.
Is dit verschil in rauwheid tussen de 1 en de 2 groot of hebben we het hier over een subtiel verschil?
Als dit verschil subtiel is lijkt de 2 me een betere optie.
Is het verschil wel duidelijk aanwezig dan vraag ik me eigenlijk af waarom mensen de 1e nord de deur uit gedaan hebben voor de 2e versie. Gebruikersgemak is erg prettig maar in 1e instantie gaat het om de sound toch?

gr. Tom

Back