Studio opzet MIDI en Audio

Merik

Ingeburgerd
Studio opzet qua MIDI en Audio.

Kijk ik ben eigenlijk wel een beetje gewend om het wile opnieuw uit te vinden dus ik dacht... ik gooi het in de groep...
Kunnen we hier wat ervaring met elkaar delen hoe je omgaat met al die geluidsbakken en midi apparaten in je eigen studiootje?

Ben wel nieuwsgierig...

Als ik je gear list bekijk dan verbaast het me dat je nog niet weet hoe je al je apparaten aan moet sluiten.
Anders even de zoekfunctie gebruiken, is al veel over geschreven.

inderdaad wat kinderachtige reacties. :stupid :stupid :stupid :stupid

MIDI bij mij is: Alle synths naar de Roland A880 [1-7] en van de A880 [8] naar de MT4 <--> Mac.

Audio-output mixert direct naar ESI kaart. Zit nog te denken om er een buizen pre-amp er tussen te zetten

Ok hier komt 'ie:

Roland A-880:

__IN________________OUT

1 Midiklavier ________ ESI2000/JV880
2 SPD-11 ___________ SPD-11
3 TD-10 ____________ TD-10
4 UC-33 ____________ UC-33
5 DDX3216 _________ DDX3216
6 USB-C ____________ USB-C
7 Delta 2496 _________ Delta 2496
8 Laptop ____________ Laptop

Midisport 4x4:

__IN__________OUT

A XP50________ XP50
B Korg X5D_____ Korg X5D
C Patch 6_____ Patch 6
D JP8000_____ JP8000

De DDX en de UC33 worden in de A880 gemerged en samen als 1 controller via de Delta 2496 in de PC ingevoerd. De laptop gebruik ik om de UC33 en de Korg X5D te programmeren. De UC33 gaat bovendien via USB ook nog de PC in/uit. Ik gebruik MIDI-OX om evt. dingen intern te routen/filteren.

Qua Audio loopt alles vrij eenvoudig via een patchfield van en naar de DDX. SPdif in/out naar de Delta 2496. Effectprocessoren (Virtualizer, Zoom 1204, SDE1000, ART DR1, MAM vocoder en overige losse rommel) allemaal los te patchen.

Verder staan er drie PC's in een netwerk. Eén daarvan is als HOST en draait Cubase, Reason en Wavelab. Via netwerk wordt 2e PC gebruikt als extra CPU kracht via FX teleport. 3e PC (Laptop) wordt gebruikt als 2e beeldscherm voor de Cubase mixer via Maxivista.

Ik zou één en ander wel eens in een mooi schema willen uittekenen op de computer. Kent iemand een simpel programma om zoiets te tekenen? Heb het geprobeerd in Flash maar da's niet zo handig.

Origineel geplaatst door meesha74
Ik zou één en ander wel eens in een mooi schema willen uittekenen op de computer. Kent iemand een simpel programma om zoiets te tekenen? Heb het geprobeerd in Flash maar da's niet zo handig.

Visio...evt. Powerpoint?

Dat diagram in die thread was Powerpoint... evt. kan je zoiets ook wel doen in Excel, trwns.
Visio is wat krachtiger, maar dat is niet zo wijdverbreid als bovengenoemde pakketjes.

... which reminds me! Toch maar weer eens een nieuw plaatje maken! :eureka:

Tja, wel gaaf om te zien hoe ieder zijn eigen manier heeft.

Ik heb inderdaad wel wat op de gearlist staan maar nog niet zo heel veel ervaring met het gebruik tegelijkertijd... :D
Ik ben een jaartje of wat geleden in huis flink aan het verbouwen gegaan en sindsdien niet meer de kans gehad de boel opnieuw aan te sluiten.
In het verleden patchte ik me gek en MIDI gebruikte ik nauwelijks; alles was voornamelijk audio.

Kom er nu weer aan toe en wil het graag in één keer goed doen... dat wil zeggen; zo goed mogelijk.
Heb inmiddels zelf een dubbel 19" rack in elkaar geschroeft en zal daar het nodige in gaan hangen. Heb tevens vanuit de stoffige hoekjes op zolder etc. de nodige apparaten tevoorschijn gehaald.

Wat MIDI betreft wil ik de apparaten kunnen aansturen, daarbij wil ik ze ook allemaal tegelijkertijd kunnen beluisteren... Zijn veel audio outputs (denk alleen al aan de TR-707, D4, of de TX-802...).
Natuurlijk kan ik gewoon zorgen voor heel veel inputs etc maar ik dacht wellicht is er een gouden tip (zoiets van doe gewoon "dit" en dat werkt simpel en doeltreffend...). Natuurlijk kan ik zelf ook wel bedenken dat een 48 kanaals mixer een oplossing is... :confused:

Heb qua MIDI patcher een oogje op de Edirol UM-880, heeft iemand daar ervaring mee?

Hanz, bedankt voor de link. Daar kan ik wel wat mee! Misschien heb ik de vraag inderdaad te snel gedropped en te kort gezocht. :engel:
René en meesha74, Jullie gebruiken beiden een A-880 in je setup dit lijkt m.i. op een UM-880 (denk ik, of niet?).
Wel nog een vraagje aan meesha74; Stuur je de DDX3216 ook nog aan via midi? I.v.m. de fader automation en fx?

Merik

Attachments

• studiomeubel.jpg
    studiomeubel.jpg
    31,7 KB · Bekeken: 133
Ja de DDX wordt via midi aangestuurd voor de Fader bewegingen. Dat is eigenlijk het enige. De effecten e.d. gebruik ik niet.
De A880 lijkt erg op die UM880. De UM werkt ook nog eens als midi interface voor je PC via USB. De A880 is alleen maar een MIDI- patcher / Merger.

Mooie rackjes trouwens!

Origineel geplaatst door Merik
Tja, wel gaaf om te zien hoe ieder zijn eigen manier heeft.

Ik heb inderdaad wel wat op de gearlist staan maar nog niet zo heel veel ervaring met het gebruik tegelijkertijd... :D
Ik ben een jaartje of wat geleden in huis flink aan het verbouwen gegaan en sindsdien niet meer de kans gehad de boel opnieuw aan te sluiten.
In het verleden patchte ik me gek en MIDI gebruikte ik nauwelijks; alles was voornamelijk audio.

Kom er nu weer aan toe en wil het graag in één keer goed doen... dat wil zeggen; zo goed mogelijk.
Heb inmiddels zelf een dubbel 19" rack in elkaar geschroeft en zal daar het nodige in gaan hangen. Heb tevens vanuit de stoffige hoekjes op zolder etc. de nodige apparaten tevoorschijn gehaald.

Wat MIDI betreft wil ik de apparaten kunnen aansturen, daarbij wil ik ze ook allemaal tegelijkertijd kunnen beluisteren... Zijn veel audio outputs (denk alleen al aan de TR-707, D4, of de TX-802...).
Natuurlijk kan ik gewoon zorgen voor heel veel inputs etc maar ik dacht wellicht is er een gouden tip (zoiets van doe gewoon "dit" en dat werkt simpel en doeltreffend...). Natuurlijk kan ik zelf ook wel bedenken dat een 48 kanaals mixer een oplossing is... :confused:

Heb qua MIDI patcher een oogje op de Edirol UM-880, heeft iemand daar ervaring mee?

Hanz, bedankt voor de link. Daar kan ik wel wat mee! Misschien heb ik de vraag inderdaad te snel gedropped en te kort gezocht. :engel:
René en meesha74, Jullie gebruiken beiden een A-880 in je setup dit lijkt m.i. op een UM-880 (denk ik, of niet?).
Wel nog een vraagje aan meesha74; Stuur je de DDX3216 ook nog aan via midi? I.v.m. de fader automation en fx?
Merik

aaa h merik dus daar komt mn tx ie in te hangen ,..mooi
maar ik kan je weinig vertellen wel dat er veel manieren zijn ...
ik heb een midi gestuurd systeem waar mn pc de hoofd sequencer is en veel out van audio aallemaal op mn patchbay zitten
en ik dus soms moet patchen om een bepaald nrtje terug te krijgen ,..

ik zie dat je geen mengpaneel hebt
maar een pro tools set[erg ok ],maar benk niet bekend mee ,..maar ik geloof dat je daat mooie controllers voor hebt ,...
erg duur ook toch is een break out box van 24 in/out niet verkeerd asj direct in je pc /mac wilt opnemen ,...dus digi mixen je kan dr ook een cheapo 01v tje van yamaha tussen hangen ,..
iig is de tx 802 goed vertegen woordigd en zitie in een mooi wooden jacket haha
sc6
:geslaagd:

oja
midi in.................................out
van mn pc
syntecno - sampler
behringer bcr digtech quad

mn syntecno = gelijk midi merger ...en cv gate x4 interface [en stuur ook de sequencer kast doepfer aan die je zag]
keys midi out gaat erin en de behringer out gaat erin ,...
werkt perfect !

meer midi gebruik ik at the moment niet
audio heel ander verhaal ,...ben ik nog nie klaar mee moet beter / makkelijker gaan
kwil nog een keertejh een leuk kaartje kopen hoontech ofsoo 300eu +

en een recording pc ernaast zetten ,...
dus een voor sequencing en een tje voor netten en recorden ,..
vuile en schone pc
heb te vaak problemen gehad...
goeie start is t halve werk...sc6 again!

oja check 4 plaatjes ideen de grote studio annex crib thread ...veel info plaatje ideen ,..zekers

:doei:

Ik wou onlangs een midi interface aanschaffen: de Edirol UM880.
Ik had hem gezien op de Roland site (met Roland heb ik goede ervaringen).
Toen ik naar de winkel belde, werd mij verteld dat de Edirol UM880 niet meer verkrijgbaar was.
Ze vonden het ook raar dat hij nog op de Roland site stond.

De UM-880 is er al wel een paar jaar denk ik.
Zou Roland misschien met een nieuwe midi-patcher komen?
Of gewoon stoppen in deze tijd van USB-controller keyboards?

em merik al updates :{
rack begon soo mooi
momenteel ligt by mij ook alees op zn kop weer
rm1x en asr waarschijnlijk erby ,..is toch weer heeeeeeeel ander dan de pc setup
:engel:

Attachments

• s4021416.jpg
    s4021416.jpg
    771,9 KB · Bekeken: 127
zoals je ziet kan t soms/vaak een ever evolving growing system zijn ,..
haha
momen teel probeer ik heel wat midi ,...vormen uit en audio ,..moet ook en keer een goed "shalt plan "bedenken !!
audio alemaal aangesloetn ,..en de xtras op de patch en de fx ook 3x zoveel fx as uax ,..?nooit verkeerd
momnteel ben ik veel met rm1x bezig ....ok machientje ,..kanveel pff

wil op twee manieren kunne werken cubase en rm1x start / stop
cu

:engel:

Attachments

• s4021417.jpg
    s4021417.jpg
    876,3 KB · Bekeken: 137
Wat ik ook wel interessant vind om te weten is hoe mensen al hun kabels leggen. Op studiocentral staat al heel lang een uitleg dat het het beste is je audio kabels horizontaal te leggen en dan je stroom kabels verticaal (of andersom), zodat er zo min mogelijk interference ontstaat. Maar is dit ook zo? Ik heb nog steeds geen fatsoenlijke ruimte om al m'n spul tegelijk aan te sluiten, dus ik kan het niet testen / bevestigen, maar misschien andere mensen met grotere studios wel.

Wat zijn hierover de meningen / ervaringen?

Bij mij is het boven mijn kop gegroeid. Jarenlang gewerkt met een Spirit Folio 8+4 mixertje en een paar synthjes, aangestuurd via mijn AN1x keyboard (Live) of de RM1x (sequenced) en dan als audio de PC in. En als ik in een dolle bui was even de synth naar keuze in de MidiSport 2x2 prikken om wat nieuwe geluiden te uploaden oid.

Maar ik heb inmiddels zoveel effectmodules en synths erbij dat het niet meer werkt zo. Ik moet constant MIDI kabels ompluggen, audio kabels ompluggen, nieuwe paden maken en ik word er helemaal knettergek van. Daarbij komt dat ik de PC nu toch wil gaan gebruiken als sequencer en dat ik mijn synths vanaf de PC wil kunnen editen. Daarbij wil ik ook instellingen kunnen opslaan zodat ik met een druk op de knop de complete batterij terug kan brengen met de juiste sounds/instellingen.

De afgelopen dagen heb ik flink bijgelezen op dit forum en op de SoundonSound website, en na flink wat geteken in Visio ben ik tot de conclusie gekomen dat ik op z'n minst een audio-patchbay en bij voorkeur een MIDI 8x8 interface nodig heb. En ongeveer 20 kilo kabels, waarvan ik denk dat ik ze maar eens zelf ga solderen. Inmiddels begrijp ik ook wat meer van insert en aux sends/returns dus ook dat moet ik eens serieus aan gaan pakken.

Toch wel grappig hoe snel een hobby uit de hand kan lopen.

Zal mijn 'bouwplan' later wel even online zetten, is nog enigszins onder constructie en op mijn andere PC.

Wat betreft bekabeling: ik probeer zoveel mogelijk stroom, audio en MIDI te scheiden, en als ze elkaar raken zo weinig mogelijk of onder 90 graden. Dit werkt vrij goed. Als ik een brom hoor, is een ruk aan de kabels meestal genoeg om dit op te lossen. Ben nog niet helemaal tevreden, als ik de boel ga verbouwen wil ik mijn kabels waar mogelijk vervangen door zo kort mogelijke snoeren om clutter en lussen te voorkomen. Daarom wil ik ze ook zelf maken; je kan de lengte dan bepalen EN je wordt niet genaaid, want pre-fab kabels zijn veel- en veel te duur.

Back