Kraakdoos origins

JdB

Nieuwkomer
Van een collega hoorde ik dat er nieuwe belangstelling is ontstaan voor de 'kraakdoos'. Leuk om alle verhalen daarover op internet te lezen. Waarom? Omdat ik degeen ben die het ontwerp van veel kraakdozen heeft gemaakt. Het idee was van Michel Waisvisz. In de jaren '70 werkte ik als engineer bij Steim in Amsterdam. In deze door de overheid gesubsidieerde 'experimenteer werkplaats' werken musici en technici (inclusief software ontwikkelaars) samen aan de innovatie van het instrumentarium van componisten en musici.

Michel en ik hadden al diverse kraakdozen gemaakt voor zeer uiteenlopende doelen. We hebben zelfs in het Stedelijk Museum in Amsterdam een complete woonkamer gemaakt met allerlei verschillende kraakinstrumenten. Daarna werden we uitgenodigd om een tentoonstelling in het NINT te verzorgen (wat later is opgegaan in het NEMO in Amsterdam). Daarbij ontstond het idee om een eenvoudige kraakdoos te maken die we voor een redelijk bedrag konden verkopen. De prijs destijds was 25 gulden. Ik heb eerst een prototype gemaakt (foto) met de notair instabiele 709 opamp, precies wat we hier nodig hadden(-: Michel was meteen enthousiast. Daarna heb ik met wat ingehuurde krachten 250 exemplaren geproduceerd. De kistjes liet ik maken bij een kistenmaker die voor sigarenfabrikanten werkte. Ze waren direct een groot succes. De originele kraakdoos is gemakkelijk te herkennen aan de letters jdb in het printed circuit (mijn initialen) onder het klepje voor de batterij.

JdB

Attachments

• p1010068-1-2.jpg
    p1010068-1-2.jpg
    40,9 KB · Bekeken: 198
mja

mja

mja heel cool ik zou graag zoon bouwpakketje hebben. zou zeker cool zijn als er daar weer een x aantal van werden gemaakt :)

nog meer vage instrumenten gemaakt?

Vet! Vooral de naam maakt mij meteen enthousiast, maar uh, wat kun je er mee? Misschien wat oneerbiedig, maar wat zijn de specs?

Origineel geplaatst door spdk
Vet! Vooral de naam maakt mij meteen enthousiast, maar uh, wat kun je er mee? Misschien wat oneerbiedig, maar wat zijn de specs?

Nooit van google gehoord?

Origineel geplaatst door OnAcid
Nooit van google gehoord?

Ja ik ken alles wel googlen, dit is toch het geschikte forum voor mijn vraag? Leuke thread, staat alleen niet in wat het voor apparaat is. Maar goed . . .

Origineel geplaatst door spdk
Ja ik ken alles wel googlen, dit is toch het geschikte forum voor mijn vraag? Leuke thread, staat alleen niet in wat het voor apparaat is. Maar goed . . .

IDD, domme vragen zijn er niet alleen domme antwoorden (heb ik weleens gehoord) ;)
Maar idd dit(SF) is ook een soort google voor mij :bekdicht: maar dan speciefiek voor synth gerelateerde dingen

Maar iddwat zijn de specs :D???

Thanks Etaoin:

Een kraakdoos is de algemene naam voor een analoog elektronisch muziekinstrument dat bespeeld wordt door via rechtstreekse aanraking van uitgekozen punten in de schakeling zelf verbindingen tot stand te brengen gebruik makend van de huidweerstand. De huid -en bij extensie het lichaam zelf- wordt hier gebruikt als elektronisch onderdeel. Het is vooral de weerstand die daarbij een rol speelt. De werking van het lichaam als (radio)antenne speelt eveneens een rol, vooral dan bij het opgang brengen van oscillaties in bepaalde verbindingen tot stand gebracht door aanraking van de kontakten.

Back