Korg Poly 61

MadDonna

Juventus nieuwste fan
Hoi hoi,

Nieuw project, nu een Korg Poly 61 met een niet functionerend keyboard. Heeft iemand een service manual?

ja het is inderdaad even wennen aan dat gemompel van die Oostenrijker;
maar het werkt wel ! Beter dan "alleen" demo sounds;

net zoals al die Youtube synth videootjes, daar krijg ik ook maar geen genoeg van

Ah, ik begrijp dat er twee soorten "manuals" zijn; een Owners Manual en een "technische" ?

Ja, dan is mijn sarcasme onterecht !

Viel Glück Beim Suchen !

Hey Etoin!

Als jij de schema's in digitale vorm hebt wil ik ze iig. heel graag hebben! Kan ik eens uitzoeken of die simpele midi-interface voor de Poly6 ook op de Poly61 zal werken.

Ik zal je mijn e-mail adres pb-en!

Hey MadDonna,

lekker bezig. Eerst die U20 en nu Poly 61 :). Ik heb ook beide instrumenten en ook beide reparaties aan gedaan... Neem aan dat jij de Poly 61 zonder midi hebt? Of met?

Mijn U20 heb ik weg gedaan, maar de Poly 61 ben ik nog zeer over te spreken. Lekker strakke synth, qua laag en fijne ranzige geluidjes. Mooi voor lead, etc. Moet alleen oppassen voor een iets teveel eind jaren 80 begin jaren 90 soundje en de mogelijkheden zijn wat beperkt.

Is het toetsenbord bij jou "brak" of werkt het helemaal niet meer? Dat eerste probleem schijnt veel voor te komen bij de Poly 61, dat tweede iets minder. Het eerste klinkt minder erg, maar ik heb eigenlijk liever het tweede. Dan is er een kans dat je iets kunt vastsolderen of vervangen en dat ineens alles weer goed is. Een reeks brakke toetscontacten is veel moeilijker te repareren, dat is echt een kwestie van zorgvuldig schoonmaken.

Mijn ervaring met de Poly 61 is dat de toetsrubbers kapot kunnen gaan doordat de toetsen nogal los in hun scharnier hangen. Ze kunnen wat zijwaards kantelen waardoor ze de rubbers scheef drukken en vouwtjes in het rubber maken die er niet horen (of erger...scheurtjes). Uit ervaring kan ik je vertellen dat Labello op de rubbers trouwens wel goed werkt om het weer soepel te maken.... ;)

Verder heb ik nog altijd gedoe met de tape interface. Als iemand nog eens een keer zijn eigen fabrieksgeluiden wil dumpen en dat op een goede kwaliteit digitaal wil opnemen ben ik erg geinteresseerd! Ik krijg met alle mogelijke files die ik via internet kan vinden namelijk NIET de originele factorysettings terug. Best jammer.

Groeten,

Rutger

programeertoetsen

programeertoetsen

bij mij werken de nummertjestoetsen van de ply 61 niet zo goed meer.
meestal moet je verschillende keren drukken eer het lukt.
kan ik dat verhelpen door hem open te halen en uit te kuisen?
werken die nummertjestoetsen hetzelfde als de pianotoesten?

Hoi, ja die werken hetzelfde als pianotoetsen, maar zelfs nog makkelijker! Achter de knoppen zit een printplaat (onder tegen het frontpanel aangeschroefd). Daarop zitten kleine schakelaartjes die door de toetsen ingedrukt worden. Ik denk dat het enorm helpt als je die goed schoon maakt. Bijvoorbeeld met een beetje alcohol werkt meestal wel goed. Alleen als dat nog steeds niet het juiste resultaat oplevert kun je grijpen naar iets zwaardere spullen zoals contact spray. Maar...onthoud dat je NOOIT alleen contactspray moet gebruiken. Spoel het ook weg met een schoonspoel spray (van hetzelfde merk als de contactspray verkopen ze dat wel). Dan gaat de werking van de contactspray niet oneindig door en wordt je schakelaar niet opgevreten in de loop van de tijd :).

Groeten,

Rutger

Origineel geplaatst door Rutger19
Hey MadDonna,

lekker bezig. Eerst die U20 en nu Poly 61 :). Ik heb ook beide instrumenten en ook beide reparaties aan gedaan... Neem aan dat jij de Poly 61 zonder midi hebt? Of met?

Mijn U20 heb ik weg gedaan, maar de Poly 61 ben ik nog zeer over te spreken. Lekker strakke synth, qua laag en fijne ranzige geluidjes. Mooi voor lead, etc. Moet alleen oppassen voor een iets teveel eind jaren 80 begin jaren 90 soundje en de mogelijkheden zijn wat beperkt.

Is het toetsenbord bij jou "brak" of werkt het helemaal niet meer? Dat eerste probleem schijnt veel voor te komen bij de Poly 61, dat tweede iets minder. Het eerste klinkt minder erg, maar ik heb eigenlijk liever het tweede. Dan is er een kans dat je iets kunt vastsolderen of vervangen en dat ineens alles weer goed is. Een reeks brakke toetscontacten is veel moeilijker te repareren, dat is echt een kwestie van zorgvuldig schoonmaken.

Mijn ervaring met de Poly 61 is dat de toetsrubbers kapot kunnen gaan doordat de toetsen nogal los in hun scharnier hangen. Ze kunnen wat zijwaards kantelen waardoor ze de rubbers scheef drukken en vouwtjes in het rubber maken die er niet horen (of erger...scheurtjes). Uit ervaring kan ik je vertellen dat Labello op de rubbers trouwens wel goed werkt om het weer soepel te maken.... ;)

Verder heb ik nog altijd gedoe met de tape interface. Als iemand nog eens een keer zijn eigen fabrieksgeluiden wil dumpen en dat op een goede kwaliteit digitaal wil opnemen ben ik erg geinteresseerd! Ik krijg met alle mogelijke files die ik via internet kan vinden namelijk NIET de originele factorysettings terug. Best jammer.

Groeten,

Rutger

Dank, aan allen, voor jullie reacties. Het gaat mij inderdaad om de toetsen, dus de link waarin wordt verteld hoe de schoonmaak actie moet is op het moment voldoende.

Ik heb inderdaad de versie zonder midi. Is op zich ook niet erg, instrumenten als de Poly 61 e.a. moet je gewoon hun eigen geluid laten voortbrengen.
De U-20 heb ik nog steeds, en ook behoorlijk in gebruik. Pas als ruimte en/of geld van belang zal zijn, dan is er een kans dat ik haar weg doe. De U-20 heb ik ook vanwege haar naam ;)

Om terug te komen op de service manual. Ik wil de manual op den duur wel hebben, nou hoef ik de manual niet persoonlijk in bezit te hebben, maar het lijkt mij wel interessant om een 'centraal documentatie systeem' te hebben met alle documentatie en fabrieks instellingen van alle synthesizers die ooit verschenen zijn.
Nu zal dat voor de synthesizers die voortgekomen zijn van fabrikanten die nu nog bestaan, niet echt een probleem zijn. Er zijn er ook een aantal overgenomen, of helaas verdwenen, en daar zal het steeds moeilijker worden om aan dit soort zaken (doc's, fab instellingen) te komen.
Nu bestaan de meeste fabrikanten nog, maar als je naar een van mijn andere hobby kijkt, het verzamelen van computers, dan zie je dat er op het moment nog wel genoeg documentatie te vinden is, maar op heel specifieke terreinen begint het toch aardig op te drogen. Hoeveel moeite het mij heeft gekost om een setje boeken te vinden van het programma Turbo C voor de Atari ST, daar werd ik helemaal gestoord van.

Maar dit weekend of volgende week ga ik de toetsen doen van de Poly 61, ik ben benieuwd. Matrixxx heeft me verteld dat alle andere dingen al gereviseerd zijn, batterij etc. Dus als het toetsenbord het doet dan wordt het genieten.

Origineel geplaatst door chilistein
Ah, ik begrijp dat er twee soorten "manuals" zijn; een Owners Manual en een "technische" ?

Ja, dan is mijn sarcasme onterecht !

Viel Glück Beim Suchen !
Oh maar daar lees ik overheen, dat sarcasme. Ik vind meestal altijd wel alles via Google. Nu echter had ik mijzelf suf gezocht en totaal niets gevonden. Nou totaal niets is overdreven, maar dan gaat het geld kosten. Een meneer in de Ustated Nights heeft een hele hoop service manuals, maar wil daar geld aan verdienen.
De owners manual die is al uitgeprint.

Ik heb het originele korg bandje met de fabrieksgeluiden in origineel plastic hoesje ;) Ben ook de trotse 2e eigenaar (!) van een Poly-61 die er uit ziet alsof hij net uit de doos komt.

Het grootste probleem is eigenlijk meer... hoe krijg ik dat bandje overgenomen in de PC, want dan moet ik echt diep gaan graven naar een cassettedeck (waar heb ik dat ding nou gelaten :frons: )

Oh maar daar lees ik overheen, dat sarcasme. Ik vind meestal altijd wel alles via Google. Nu echter had ik mijzelf suf gezocht en totaal niets gevonden. Nou totaal niets is overdreven, maar dan gaat het geld kosten. Een meneer in de Ustated Nights heeft een hele hoop service manuals, maar wil daar geld aan verdienen.

Ik bestel m'n service manuals altijd bij Mark Glinsky. Manual manor Aardige gast en voor 15 dollar inclusief verzendkosten heb je de service manual vaak binnen een week in huis! En aangezien de dollar laag staat is deze site wel een aanrader.

Anyway... de servicemanual van de Poly-61 heb ik hier ook liggen. Hij telt echter wel een ruim aantal A3 bladen die ik helaas niet kan inscannen. Ik kan hem wel kopieeren voor je.

Het grootste probleem is eigenlijk meer... hoe krijg ik dat bandje overgenomen in de PC, want dan moet ik echt diep gaan graven naar een cassettedeck (waar heb ik dat ding nou gelaten :frons: )

Ik heb hier al een WAV staan met de dump van de factory sounds. Die heb ik ergens van 't net geplukt (of mogelijk uit een yahoo group).

wavje afspelen op je computer, kabeltje nemen(van die koptelefoon plugjes) en dan je computer gebruiken als tapedeck. Ik gebruik een gitaarkabel met twee verlooppluggen, werkt als een trein bij mijn Poly 800.

Ze zitten in Alkmaar, dus ik kan hem lopend ophalen daar :D

extra knoppen!

extra knoppen!

iemand ooit extra draaiknoppen op z'n korg poly 61 gezet?
het zou veel leuker zijn als ik live aan een knop kon draaien ipv enkel de programmatjes afgaan...

vooral de vcf cutoff zou een knop kunnen gebruiken.
en de resonantie uitbreiden (indien mogelijk) en van een knop voorzien is ook aan de winst.

ik heb er al over opgezocht (poly61 diy mod...) maar met weinig resultaat. en ik ben vooral benieuwd of jullie het makkelijk of moeilijk vonden. en dat het gevaarlijk is voor de synth.

Back