pussycat dolls/zang/effecten

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
Ik zit net lekker te relaxen voor TMF en zie daar de PussyCatt dolls voorbij komen... ( mooie dames trouwens :P )

En het valt mij gewoon op dat LIVE de meiden helemaal niets te vertellen hadden. En dat hun nieuwe plaat ( I dont need a man ) lekker dik, harmonieus en vol klinkt.

Nu weet ik dat ze dit met goede apparaten ala compressie etc... doen.

Maar hoe laten ze die wijfies zo zuiver harmonieus zingen ? Terwijl ze dit live helemaal niet kunnen. Hoe trekken ze die harmonien recht ( als er 2 uit de toon zitten )En wat passen ze hier nog meer op toe ? En dat bruin meisje dat haalt uit met haar stem en dat klinkt ook lekker. Terwijl het live als gekrijs over komt en haar stem zo dun is...

Met welke menu's / effecten ed kun je dit zo mooi bereiken ?

Origineel geplaatst door elektrovolt
toevallig is het allen die Nicole die alles inzingt, en dan meerdere keren gedubbeld...

:dubbel:

ze flashen de boel wel zo... maarre, ik weet nu al wie er over een jaartje of 2 solo gaat :D juist ja, die ene die kan zingen...

ja de halve muziekindustrie is een grote nepperij :D

maar wel raar dat de rest er dan zo een beetje bijstaat, net te doen alsof ze ook echt zingen. waarschijnlijk doen ze dat ook wel live, maar niet mooi kennelijk :D

maarre, ik weet nu al wie er over een jaartje of 2 solo gaat juist ja, die ene die kan zingen...

Volgens mij zag ik al een solo-plaat langskomen....

girl you know it's true.

Attachments

• mv_bio.gif
    mv_bio.gif
    10,3 KB · Bekeken: 145
Slordig dat ze dan live niet even even wat TC spul inzetten.... daar zitten ook auto-tune en doubler functies in.

Disturbed overigens hetzelfde verhaal, een monsterlijk dik studio album, hele dikke vocals... Ik heb ze onlangs live gezien als main act bij Nevermore enne guess what.... de frontman kan dus totaal niet waarmaken wat zijn sound engineers op CD hebben laten horen :erm:

Main act bij Nevermore? Nevermore zou de hoofdact moeten zijn!
Maar dat er veel effecten op de stem zitten bij disturbed hoor je meteen als je zo'n nummer op zet.

Wat bedoel je met live?

Een concert waarbij ze een uur lang rennend, springend en dansend over zo'n podium razen? Ik ken nl. vrijwel niemand die op zo'n moment nog lekker zuiver de hoge tonen raakt. Dansen en zingen tegelijkertijd is echt topsport. Loodzwaar en dodelijk voor je ademhaling: de basis van goed zingen. Ook is live niet echt vergevingsgezind. Je kan het niet effe over doen. Als er een 4 stemmig koortje is gemaakt en ééntje zit er net naast, dan hoor je dat meteen. Onze oren zijn zowiezo verziekt door de cd. Bij ALLE live optredens die ik zie of hoor, hoor ik onzuiverheden. Enkel en alleen omdat de cd gewoon perfect klinkt en dat mijn referentie is geworden.

Daarbij, ik durf de stelling wel aan dat je met de juiste hulpmiddellen: zangcoach, melodyne, vocalign en vooral TIJD (voor de opnames) echt van IEDEREEN een nummer loepzuiver op cd kan krijgen. Uiteraard moet de zanglijn wel binnen het bereik van die persoon vallen.

Hoe ze het bij de PCD's hebben gedaan geen idee. Ik weet wel dat hun zanglijntjes via bijv. een Manley gaan en niet via een Behringer. Dat wil wel helpen bij het dik laten klinken van een zanglijntje.... Als het dan ook nog eens 100 keer overgedaan kan worden, dan lukt het ze uiteindelijk echt wel om er een take (of combi van verschillende) uit te halen die perfect klinkt.

gr,
Marc

Laatst gewijzigd:
Re: pussycat dolls/zang/effecten

Origineel geplaatst door jaccis
Ik zit net lekker te relaxen voor TMF en zie daar de PussyCatt dolls voorbij komen... ( mooie dames trouwens :P )

En het valt mij gewoon op dat LIVE de meiden helemaal niets te vertellen hadden. En dat hun nieuwe plaat ( I dont need a man ) lekker dik, harmonieus en vol klinkt.

Nu weet ik dat ze dit met goede apparaten ala compressie etc... doen.

Maar hoe laten ze die wijfies zo zuiver harmonieus zingen ? Terwijl ze dit live helemaal niet kunnen. Hoe trekken ze die harmonien recht ( als er 2 uit de toon zitten )En wat passen ze hier nog meer op toe ? En dat bruin meisje dat haalt uit met haar stem en dat klinkt ook lekker. Terwijl het live als gekrijs over komt en haar stem zo dun is...

Met welke menu's / effecten ed kun je dit zo mooi bereiken ?

Buiten de outboard, kunnen ze live natuurlijk geen 297987987872 takes doen, wat in de studio wel gebeurd.
Die dames gaan niet eerder naar huis, tot dat het goed is.

tsja is er tegenwoordig van de mainstream artisten die op tv komen nog iets live? Het valt me op bij dat zelfs bij de MTV awards bijna alles van tape gehaald word. Als de artist dan de microfoon naar het publiek richt, speelt de tape gewoon door. :biertje:

Het kan ook bijna niet als je een TV productie maakt, die waarschijnlijk miljoenen kost, in het water valt door een paar artiesten die een potje vals komen zingen. Mensen willen graag hun artiest zien. blijkbaar maakt het geen moer meer uit of de muziek goed is.

Tijd geleden herman brood op tv gezien. Die kwam bij de staatsloterij of miljoenenjacht ofzo een liedje zingen. Halvewege het nummer ging hij gewoon zitten en zong niks meer terwijl de band doorliep. 8o)

werd naderhand wel hard geapplaudiseerd

Ik heb een keer een verhaal gehoord dat sound engineers de live microfoons van artiesten zoals britney gewoon opnemen om naderhand eens goed met elkaar te kunnen lachen dat ze zo vals zingen.

Dat vinnik nou humor...

Origineel geplaatst door brmzz
tsja is er tegenwoordig van de mainstream artisten die op tv komen nog iets live? Het valt me op bij dat zelfs bij de MTV awards bijna alles van tape gehaald word. Als de artist dan de microfoon naar het publiek richt, speelt de tape gewoon door. :biertje:

Het kan ook bijna niet als je een TV productie maakt, die waarschijnlijk miljoenen kost, in het water valt door een paar artiesten die een potje vals komen zingen. Mensen willen graag hun artiest zien. blijkbaar maakt het geen moer meer uit of de muziek goed is.

Tijd geleden herman brood op tv gezien. Die kwam bij de staatsloterij of miljoenenjacht ofzo een liedje zingen. Halvewege het nummer ging hij gewoon zitten en zong niks meer terwijl de band doorliep. 8o)

werd naderhand wel hard geapplaudiseerd

Ik heb een keer een verhaal gehoord dat sound engineers de live microfoons van artiesten zoals britney gewoon opnemen om naderhand eens goed met elkaar te kunnen lachen dat ze zo vals zingen.

Dat vinnik nou humor...

Als ik Brittney, Madonna of een PCD-er was en na zo'n tournee weer eens op mijn bankrekening zou kijken, denk ik dat ik minstens net zo hard zou lachen.....:D

Meestal hebben ze een mannetje in dienst om voor hun op de bankrekening te kijken.

Je had lang geleden toch al een operazangeres die eigenlijk niet kon zingen en daar volle zalen mee trok?

Origineel geplaatst door brmzz

Paar jaar terug zag ik een stukje linkin park bij de mtv awards, dat was dus wèl live. Vond het al niks, maar sindsdien wil ik ècht nooit meer naar die band luisteren. Alles onstrak/vals bah. En de mtv awards is wel een echt grote productie.

programma's als autotune of melodyne worden echt niet als corrigerende middelen gebruikt. bij dit soort artiesten.

word gewoon opnieuw ingezongen. trouwens ik heb ze ook wel is live horen zingen en dat klonk prima. vergeet niet dat slechte monitoring je optreden ook kan verpesten.

maar er zijn mogelijk heden genoeg om je vocalen dik te krijgen
- dubben is de bekenste kun je op honderd en i manieren doen
laat je zanger(es) het stuk meerdere keren inzingen over elkaar heen en strak qua timing. je kunt door te knippen ook sommige worden accentueren. probeer ook is andere melodie lijnen over elkaar heen.
dubben met effectsporen. simpelste vorm is een heel erg kort delaytje trekt je vocallen net ff iets uit de mix.

ander minder bekend dub techniekje wanneer je erg veel gaat stapelen kun je verkomen dat je s en de harde klanken zoals k gaan overheersen door de vocal track nog een keer te laten inzingen met alleen formanten.

ofwel oeaaieeeeeoo klinkt een beetje raar en het vergt wat oefening maar als je dit goed doet klinkt het er stoer.

Origineel geplaatst door wasp
programma's als autotune of melodyne worden echt niet als corrigerende middelen gebruikt. bij dit soort artiesten.

Ja en Nee. Er wordt idd net zo lang ingezongen tot het perfect is. Doe ik zelf in principe ook. Autotune en melodyne worden daarna echter wel als fx gebruikt maar idd niet specifiek als "recht trek machine". Gebruikt worden ze absoluut.

Origineel geplaatst door mavn
Ja en Nee. Er wordt idd net zo lang ingezongen tot het perfect is. Doe ik zelf in principe ook. Autotune en melodyne worden daarna echter wel als fx gebruikt maar idd niet specifiek als "recht trek machine". Gebruikt worden ze absoluut.

uhmmm ja zei ik dat niet ongeveer?....

Origineel geplaatst door wasp
uhmmm ja zei ik dat niet ongeveer?....

klopt8o)

Ik dacht dat je zei dat ze nooit gebruikt werden. Toen ik je quote nog eens goed las, zag ik idd dat mijn reactie een beetje nutteloos was....... :stupid

sorry....,

gr,
Marc

Back