Help! Wat is een goed startpakket?

crovaxius

Nieuwkomer
Hallo,

Ik wil graag beginnen met muziek maken met m'n PC (AMD 3500+ met 1GB memory). Zelf speel ik gitaar en wil graag zelf m'n "backing tracks" maken (drums, bas, rhythm guitar etc.) en evt. zelf m'n (solo)gitaarpartijen opnemen. Vrij simpele wensen dacht ik.
Na enige tijd surfen en wat info in div. muziekwinkels (willen je gelijk wat in de maag splitsen natuurlijk) dacht ik zelf aan het volgende:

Interface:
Heb gemerkt dat Firewire de voorkeur geniet t.o.v. PCI en USB, derhalve:
- M-Audio Firewire Solo (dit ivm mogelijkheid direct aansluiten van gitaar)
- ESI Quata Fire 610
- Edirol FA-66

Keyboard:
- Edirol PCR M-30 of 50 (vond deze wel fijn spelen)

Software:
- Cubase SE 3 icm met Hypersonic 2

Verder nog 2 monitor/speakers

Graag jullie commentaar/advies/ervaringen!

Thanks,
Richard

Klinkt goed om mee te beginnen en te experimenteren
Vooral die speakers/monitors zijn best belangrijk. Je wilt namelijk naar : what you hear is what you get
een goede koptelefoon zou een goedkopere oplossing zijn voor dit probleem, denk bijv. aan BeyerDynamic en AKG

klinkt als goed plan, ik zou gaan voor m-audio, goede driversupport. je kunt ook overwegen een interface te nemen waar cubase (LE) al bij zit (zo heb ik zelf een tascam). nog een tip: het is ook leuk gezang op te nemen en condensator microfoons kosten geen drol tegenwoordig en klinken als een klok. Ik gebruik zelf de absolute 'no-budget' Samson C01.

Neem een line6 toneport als geluidskaart! zitten allemaal gitaarpre-amps en fx in uit de podXT. En dat voor 130 euro ofzo (voor de goedkoopste versie, deze heeft geen fantoomvoeding voor een condensatormicrofoon).

Ik zou een Edirol FA66 kiezen mooi/warm geluid, en je kan er met je gitaar rechtstreeks inpluggen. In combinatie met GitarRig o.i.d. helemaal te gek voor het betere gitaarwerk (effecten). De M-audio is een goede 2e keus. De Quatafire moet je niet kopen. Dat is een draak van een apparaat. Heb er zelf veel ellende mee gehad. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor jou ook zo is....

Cubase is leuk om mee te beginnen, maar kijk ook eens naar Sonar LE of misschien Fruity Loops? Deze laatste is waarschijnlijk iets makkelijker om mee te beginnen als je weinig of geen ervaring hebt.

Hypercanvas is goed, maar Dimension Pro van Cakewalk is ook erg goed. Heel mooi. Luister daar ook maar eens naar.

Back