Laptop zonder FireWire: welke geluidskaart?

Origineel geplaatst door MusiQmaN
je vergeet dat de wami een ingebouwde ram (waarschijnlijk is ie daarom zo basic), synth en midi heeft

Die Wami die jij noemt heeft NIKS met firewire te maken. Zullen we deze dan ook ff buiten de discussie laten. Want Ik heb ook nooit beweerd dat pcmcia GEEN stroom kan leveren. enkel dat 'ie ONVOLDOENDE stroom kan leveren van zichzelf om een firewire kaart aan de praat te houden. Ik doelde met mijn reactie op de Behringer fca-202 waarvan jij claimt dat 'ie wel werkt......

Maar om toch even op die Wami box te reageren.
Ik vind hem belachelijk duur voor de specs die hij levert:
tot 48 khz
20 bit AD/DA en maar tot 16 bit opname en weergave :confused:
98 dB dynamisch bereik
ongebalanceerde tulp aansluitingen
max 2/4 gelijktijdig i/o
Een GM/GS/XG synth.........(soundblaster!)

Hij komt op mij over als "beste geluidskaart in een computerwinkel". Zoals de soundblaster platinum die ik ruim tien jaar geleden kocht. Dat was de duurste geluidskaart die ze indertijd bij een computerwinkel verkochten. Internet bestond nog amper. Wist ik veel..........:dj:

Voor minder geld krijg je een al eerder genoemde EMU 1616M. Die vreet die wami met huid en haar op.

gr,
Marc

Origineel geplaatst door mavn
Die Wami die jij noemt heeft NIKS met firewire te maken. Zullen we deze dan ook ff buiten de discussie laten. Want Ik heb ook nooit beweerd dat pcmcia GEEN stroom kan leveren. enkel dat 'ie ONVOLDOENDE stroom kan leveren van zichzelf om een firewire kaart aan de praat te houden. Ik doelde met mijn reactie op de Behringer fca-202 waarvan jij claimt dat 'ie wel werkt......

Maar om toch even op die Wami box te reageren.
Ik vind hem belachelijk duur voor de specs die hij levert:
tot 48 khz
20 bit AD/DA en maar tot 16 bit opname en weergave :confused:
98 dB dynamisch bereik
ongebalanceerde tulp aansluitingen
max 2/4 gelijktijdig i/o
Een GM/GS/XG synth.........(soundblaster!)

Hij komt op mij over als "beste geluidskaart in een computerwinkel". Zoals de soundblaster platinum die ik ruim tien jaar geleden kocht. Dat was de duurste geluidskaart die ze indertijd bij een computerwinkel verkochten. Internet bestond nog amper. Wist ik veel..........:dj:

Voor minder geld krijg je een al eerder genoemde EMU 1616M. Die vreet die wami met huid en haar op.

gr,
Marc

hij word niet meer gemaakt en was laatst 69 euro als stock, dus dan vreet ie de 1616m op voro de prijs kwalititeit. en hij belast dus je laptop nauwelijks met dat ram geheugen, zeker als mobiel station, in tegenstelling tot de 1616 (of iets dergelijks) wat je laptop wel zwaar belast tijdens mobiel gebruik zonder extra stroomtoevoer van buitenaf.

ik had t trouwens ook niet over firewire in het verband met de wami. maar over de pcmcia.

Niks. Dwz AVID is een ander bedrijf en dus zegt "AVID approved" niks over een ander merk, maar wel dat het een erg betrouwbare pcmcia firewire kaart is. Ik zou gewoon de site van Edirol en Presonus checken en kijken of er iets wordt gezegd over pcmcia kaartjes bij FAQ ofzo. Anders kan je altijd nog een mailtje sturen naar hun support afdeling.

Zowel Edirol en Presonus zeggen te werken met de "gangbare" kaarten. Ik zal dus geen Sweex of Trust uitkiezen...
Terug naar de kwaliteit van de geluidskaarten:

1. M-Audio Fasttrack Pro (USB)
2. Presonus Firebox + PCMCIA Firewire kaart
3. Edirol FA-66 + PCMCIA Firewire kaart

Heeft iemand hierover nog iets te melden?

Origineel geplaatst door Ramon72
Zowel Edirol en Presonus zeggen te werken met de "gangbare" kaarten. Ik zal dus geen Sweex of Trust uitkiezen...

de edirol ziet er mij het kragtigst uit. ik ken de specs niet, maar die andere gezien, zou ik persoonlijk voor de edirol gaan. Maar dat ook maar het uiterlijk (wat vaak toch wel veel zegt)

hij word niet meer gemaakt en was laatst 69 euro als stock, dus dan vreet ie de 1616m op voro de prijs kwalititeit. en hij belast dus je laptop nauwelijks met dat ram geheugen, zeker als mobiel station, in tegenstelling tot de 1616 (of iets dergelijks) wat je laptop wel zwaar belast tijdens mobiel gebruik zonder extra stroomtoevoer van buitenaf.

ik had t trouwens ook niet over firewire in het verband met de wami. maar over de pcmcia.

Bij die link stond toch echt 499 euro.

En goedkoop of niet. Ik vraag me zeer af of je daar kwaliteits opnames mee kunt maken. We kunnen het geen beide bewijzen/ontkrachten, maar ik denk dat een goedkope edirol, presonus, m-audio, enz. een betere kwaliteit levert. Puur op de specs afgaande.....

de edirol ziet er mij het kragtigst uit. ik ken de specs niet, maar die andere gezien, zou ik persoonlijk voor de edirol gaan. Maar dat ook maar het uiterlijk (wat vaak toch wel veel zegt)

Volgens mij zegt het uiterlijk van een apparaat vrij weinig over zijn prestaties! Als je dan ook nog in aanmerking neemt dat "smaken verschillen"..........

Volgens mij zegt het uiterlijk van een apparaat vrij weinig over zijn prestaties! Als je dan ook nog in aanmerking neemt dat "smaken verschillen"..........

daarom ook dat eerste ;)

ik ben zelf ook aan t rond kijken voor een audio interface/externe geluidskaart voor mn laptop. Ik las idd ook dat firewire op een pcmcia kaart in combi met een interface problemen kan veroorzaken...

Origineel geplaatst door Ramon72

De merken zijn vergelijkbaar

De 2 firewire kastjes zijn wel een stukje duurder. zeker als je de pcmcia kaart erbij rekent. Die zijn dan toch al de helft duurder dan de M-audio. Hebben ook wel iets meer i/o (zeker bij hogere samplerates) maar dus geen buspower mogelijkheden. Ik denk persoonlijk dat het niet zo veel uit maakt en je met alle 3 de kaartjes prima uit de voeten kunt. Je hoeft niet echt bang te zijn voor een miskoop iig.

succes ermee!

gr,
Marc

De merken zijn vergelijkbaar

De 2 firewire kastjes zijn wel een stukje duurder. zeker als je de pcmcia kaart erbij rekent. Die zijn dan toch al de helft duurder dan de M-audio. Hebben ook wel iets meer i/o (zeker bij hogere samplerates) maar dus geen buspower mogelijkheden. Ik denk persoonlijk dat het niet zo veel uit maakt en je met alle 3 de kaartjes prima uit de voeten kunt. Je hoeft niet echt bang te zijn voor een miskoop iig.

succes ermee!

gr,
Marc

en zoiets bijv?

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=10

http://www.n-joymusic.nl/yamaha-uw10-p-8452.html

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=55989

Re: Re: Laptop zonder FireWire: welke geluidskaart?

Re: Re: Laptop zonder FireWire: welke geluidskaart?

Ik heb de Fast Track Pro en ben er zeer tevreden mee.

En over USB 1.1:

De maximale bandbreedte van 1.1 is 12 Mbits = 1.5 Mbyte per seconde

4 kanalen output aan 44.1/24 =

44100 x 24 x 4= 4,2 Mbits = 529,2 Kbyte per seconde

maw, 1.1 kan wel 11 kanalen aan......

De reden waarom ze overigens 1.1 gebruiken is als volgt. Een USB poort kan stroom leveren aan een apparaat dat je er aan hangt "bus-powered" zoals je al zei. Deze stroom toevoer is ONVOLDOENDE om een apparaat van de extra bandbreedte van usb 2.0 gebruik te laten maken. Er is dan ook geen ankele USB 2.0 kaart welke "bus-powered" ondersteunt en daarbij meer i/o levert dan USB 1.1 aan zou kunnen. Daarom is het aantal USB 2.0 geluidskaarten op een hand te tellen. Ik gok dat de grens qua stroomtoevoer zo rond de 4 i/o bij 48/24 ligt.

Over Firewire:

Deze standaart kan meer stroom leveren aan een apparaat. Hierdoor kan een Firewire apparaat een hogere i/o count halen via bus power. ECHTER, Stroom wordt alleen geleverd door 6-pin aansluitingen. De enige laptops die 6-pin aansluitingen bezitten zijn apple macbooks (pro). Er bestaat geen pc laptop met een 6-pin aansluiting. Je kan dus nooit een firewire kaart via je pc laptop buspowered laten werken. Ook niiet met een PCMCIA kaart oid. Er bestaan wel PCMCIA kaarten met 6-pin aansluitingen, maar deze leveren onvoldoende stroom voor geluidskaarten!!!!

maw, als je buspowered wilt. dan zal je voor USB moeten gaan. En als je goed gaat zoeken. Zal je zien dat vrijwel alle vergelijkbare geluidskaarten ook USB 1.1 zijn. USB 1.1 zegt niks over kwaliteit. USB 2.0 is niet beter ofzo. Het heeft enkel meer bandbreedte. Maar als je daar toch geen gebruik van kan, of wil maken. Dan voldoet 1.1 ruimschootschoots.

succes met je keuze,

gr,
Marc

Is dit een feit beste man? Want ik vind dit toch wel best shockerend nieuws!!! (ik heb het over het "firewire vs pc laptop" gedeelte). Hebben dan alle firewire audiokaart fabrikanten ons pc gebruikers allen in onze aars genomen?

Re: Re: Re: Laptop zonder FireWire: welke geluidskaart?

Re: Re: Re: Laptop zonder FireWire: welke geluidskaart?

Origineel geplaatst door Heinz Graaf
Is dit een feit beste man? Want ik vind dit toch wel best shockerend nieuws!!! (ik heb het over het "firewire vs pc laptop" gedeelte). Hebben dan alle firewire audiokaart fabrikanten ons pc gebruikers allen in onze aars genomen?

Volgens mij zijn het de pc-laptop fabrikanten die hier in tekort schieten....... Zij moeten zorgen voor een degelijke 6-pin FW aansluiting. Maar ja, 99,9 % van hun klanten weten waarschijnlijk niet eens wat FW is, of zullen zo'n poort toch in ieder geval nooit gebruiken. Een 4-pin aansluiting scheelt weer in de ontwikkel en productie kosten. Op de goedkopere modellen zit volgens mij uberhaupt geen FW meestal. Jammer maar helaas.

Zonder overigens een apple vs pc oorlog te willen starten (ik bedoel: ik gebruik zelf pc notabene) is dit dus wel een van de voordelen van een macbook (pro). Of het het prijsverschil waard is, is een tweede. Dat moet een ieder voor zich lekker uitmaken.

Audiokaart fabrikanten kan je in deze weinig kwalijk nemen. Ze maken zowel FW, USB, PCI (-e) en PCMCIA kaarten. Voor ieder wat wils dus.

gr,
Marc

Back