Bender Juno106 aanpassen?

RSB

Whoehahaha
Is het mogelijk om het bereik kvan de bender-stick op de Juno-106 te vergroten.
Eigenlijk vraag ik me gewoon af of er een trimpotje op de printplaat zit om het bereik van de bender mee af te stellen.
Zo ja Kan ik die dan, zonder dat er iets kapot gaat , vol opendraaien zodat ik meer bereik heb :eureka:

je zou bv de potmeter van de bender kunnen vervangen naar een grotere waarde, alleen ik weet niet als het werkt en hoeveel octaven hij gaat verschuiven,.....

Dat gaat niet vrees ik. De Juno-106 is een hybride synthesizer en de bender wordt eerst omgezet in een digitale waarde alvorens er wat mee gedaan wordt. (zie schema's)

De potmeter kun je zien als een spanningsdeler die een spanning van 0..5 Volt levert aan de A/D converter in de A/D converter van de microcontroller. Een grotere of kleinere potmeter zal geen verschil geven in analoge waarden omdat de verhoudingen hetzelfde blijven (spanningsdeler).

Plus dat je eigenlijk gewoon simpel weg analoog niets aan de bender kan veranderen, dat wordt allemaal digitaal geregeld. Het bereik dat de bender heeft op de DCO's is ook niet voor niets beperkt tot een maximum waarde. Als je gaat rekenen aan de 8253's timer IC's dan kom je daar achter ;). Maar tot zover even het technische...

Kortom... nee dat kan niet, want de bender wordt half digitale geregeld. Bij een volledig analoge synth zijn deze mods veel makkelijker te doen. :)

Back