invoer van goederen van buiten de EU

Origineel geplaatst door electricman
Sorry voor de verwarring maar als je op afstand koopt in bijv. een Duitse webshop, postorder e.d. moet je helaas wel de Nederlands BTW betalen of als je in Belgie woont Belgische BTW betalen.

Je betaald alleen 16% als je in een Duitse winkel bent....

als je in de eu koopt en je bent btw plichtig dan hoef je de btw niet te betalen en dus ook niet voor te schieten. Als je op de zaak koopt ben je gek als je 2de hands koopt.

via duitsland

via duitsland

Ik hoorde laatst dat het ook goedkoper is om naar iemand in duitsland te laten sturen, omdat daar de btw lager was bij de douane?

weet iemand dat?

en heeft er toevallig iemand ervaring met www.myus.com ?

bedankt

Met de huidige dollarkoers (1 Euro=+/-1.27 Dollar) reken ik gewoon dat ik het dollar bedrag in euro's moet betalen.
Scheelt een hoop gereken en je ziet meteen wat koopjes zijn en wat niet. :)

LOL :D Tis nu op dit moment. 1.54dollar. Tis weer gezakt zie ik, vorige week was het even boven de 1.6dollar :P

Ik hoorde laatst dat het ook goedkoper is om naar iemand in duitsland te laten sturen, omdat daar de btw lager was bij de douane?

weet iemand dat?

en heeft er toevallig iemand ervaring met www.myus.com ?

bedankt

Je bent te laat: sinds 1 januari 2007 heeft Duitsland het BTW-tarief verhoogd van 16 naar 19 %, dus even hoog als in Nederland.
BTW: Binnen Europa heb niet te maken met de douane of douane rechten alleen met BTW.

Omdat er verschillende draadjes zijn over invoeren van buiten de EU blaas ik deze even nieuw leven in en maak ik geen nieuwe aan. Het principe van invoerrechten / btw e.d. is me op zich wel duidelijk denk ik maar ik heb toch nog wat vragen.

Het is nog niet zover, maar ik zit er steeds serieuzer over te denken om dit jaar nog een Modcan B systeem te kopen van 2 cases. Enthousiast als ik ben heb ik uiteraard al helemaal uitgezocht welke modules daarin zouden komen en ben ik ook alvast aan het rekenen geslagen. Het eindbedrag viel een klein beetje tegen en het komt er op neer dat ik wat meer zal moeten verkopen dan ik dacht ;{ Maar dat mag de pret niet drukken.

Ik heb de fabrikant (Bruce Duncan) zelf nog niet benaderd maar heb de transportkosten tussen de 4 a 500 euro ingeschat. Aan invoerrechten (3,2%) zal ik zo'n 160 euro moeten betalen en aan btw (19%) een kleine duizend euro.

Hier en daar heb ik echter wat tips gelezen waarvan ik me afvraag of die juist zijn en / of het verstandig is ze op te volgen. Zo heb ik ergens gelezen dat over "spare parts" geen of minder belasting betaald hoeft te worden, maar ik zie dat op de site van de douane niet zo snel terug. Bij een controle zou juist een modular uitstekend kunnen doorgaan voor reserve onderdelen, dus ik vraag me af of hier iets mee is te doen.

Ook het idee om op het pakket aan te geven dat het om herstel / modificatie gaat zag ik voorbij komen. Heeft iemand hier echt ervaring mee en is dat wel slim om te doen? Los nog van het feit, of een leverancier hier aan mee wil werken natuurlijk.

Gevoelsmatig lijkt het mij het beste om alles maar volgens de regels doen, omdat ze bij de douane natuurlijk ook niet gek zijn. Aan de andere kant: als je eenvoudig een paar honderd euro zou kunnen besparen zou ik in ieder geval wel graag willen weten hoe en wat de risico's zijn, zodat ik er over na kan denken.

Overigens zit ik ook nog te denken eventueel de spullen zelf op te halen in Canada. Voornamelijk om de reden dat ik er niet aan moet denken dat het pakket niet aan zou komen en misschien is het nog niet eens zoveel duurder......... ik zal de ticketprijzen nog eens bekijken. Voor het invoer / btw verhaal zal het echter niets uitmaken.

Sorry als mijn vragen niet allemaal even slim zijn, maar ik ben hier echt niet in thuis en het is dus altijd handig om van de ervaring van anderen te leren! Dus als je me wat kan vertellen hoor ik het graag :eureka:

ik kocht een E-mu SP-1200 bij een winkel uit USA voor $1175,- maar de verkoper gaf bij de douane op dat het apparaat slechts $100,- waard is.
hoefde ik maar een paar euro's aan douane kosten te betalen :mega:

altijd even vragen aan de verkoper of hij dat voor je wil doen.

Is het niet zo dat promoten van warez software en andere illegale zaken hier verboden is op dit forum?:smeris:

Is het niet zo dat promoten van warez software en andere illegale zaken hier verboden is op dit forum?:smeris:

Ik geef toe dat het een beetje een grijs gebied is. Maar mijn vraag heeft toch ook een beetje te maken met het feit dat een modular er nu eenmaal anders uitziet dan een compleet en geintegreerd apparaat. Misschien dat vanwege de losse modules of zelfs onderdelen (als je zelf af gaat bouwen) een modular voor de wet inderdaad gezien wordt als spare parts, of dat de verzending onder een iets andere regelgeving valt of zo. Het zal wel niet, maar het kan zeker geen kwaad om na te gaan met dit soort bedragen :)

Als het niet anders kan dan het volle pond betalen aan invoerrechten en btw dan is dat natuurlijk niet anders.

Bedankt fatclap voor de tip..... iemand nog meer ervaringen hiermee?

je zou ook kunnen kijken of het voor computer parts door kan gaan (dat vraag ik meestal) daar zit geen import belasting op... wel btw, maar als je een eigen bedrijfje hebt (?) krijg je dat toch terug...

Het is inderdaad mogelijk op het pakket als kwalificatie bijv. Sample te geven. Dit kan je aan de aanbiedende partij vragen of ze dit er willen zetten. Ik wel enige ervaringen met bestellingen buiten de EU, echter ik heb niet echt verschil gemerkt wat betreft kosten. Je kan ook de waarde van het pakket lager laten opgeven (zoals eerder al genoemd) op zich niets mis mee, echter het pakket kan dan alleen voor max dat bedrag worden verzekerd. Je kan dus je eigen risico inschatten als je bijv. een synth laat overkomen die feitelijk 1000 Euro kost. Op het pakket laat je 750 euro (of dollars gaat ff om het voorbeeld) zetten. Als het eea zoekt raakt kan je dus enkel aanspraak maken op 750 ipv 1000 Euro, ofwel een risico van 250 euro.

Ook heb ik de ervaring dat de invoerrechten en BTW niet altijd worden gerekend.

Ook wel eens gehad dat er een toeslag vanuit de douane wordt geheven die in geen enkele wijze te relateren is aan het percentage invoerrechten of BTW. De toeslag was zeker minder en in mijn ogen wel schappelijk, dus geen slapende honden wakker maken :smeris:

Voor software gelden volgens mij geen invoerrechten.

ja, dat van die toeslag heb ik ook wel eens gehad... dat ik een paar euro moest betalen waar ik niet zo 1 2 3 van snapte waar dat nou weer vandaan moest komen...

het lijkt af en toe wel of het een beetje van de bui van de beambte afhangt welke kosten je allemaal moet betalen :)

ik heb wel de ervaring dat als het via FEDEX gaat het allemaal wel strak geregeld is... (binnen 3 dagen in huis ook vanuit amerika)

Bedankt voor de tips hoor, allemaal! Ik zit er overigens steeds meer aan te denken de Modcan tzt zelf op te halen. Als dit af te stemmen zou zijn met de fabrikant dan heeft het misschien toch wel voordelen....sowieso weet je dan precies wanneer het pakket aankomt. En zie ik ook eens wat van de wereld :)

Ook leuk: een kennis koopt vreselijk veel via het internet. Hij vraagt in veel gevallen de leverancier "GIFT" op het pakket te zetten. Volgens hem scheelt dat bij de douane. Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet. Heeft iemand een idee?

GIFT maakt niet uit er word gekeken naar de opgegeven waarde en verzend prijs.
Of lager laten verzekeren of doen alsof het een terug gezonden reparatie is.

Iemand een idee hoe lang het duurt voordat de douane iets inklaart?

Is er ook een manier om dat evt te versnellen.................bellen ofzo?

Mijn pakje ligt nu een week bij de douane, weet niet welke douane post, dus bellen lijkt me moeilijk...............of niet?

Dank je Mono-poly.

@Jena_mu6: dat ligt echt aan de douane. Ik heb laatst een mooie camera gekocht uit de VS. Die heeft bijna 5 weken bij de douane gelegen. Hij kwam wel gewoon aan (met rekening uiteraard).

Ik had ADHD voordat ik bestelde ;)

Ophalen? Natuurlijk, waarom niet? Wel netjes aangeven bij de douane natuurlijk. Je geeft aan, je betaald en klaar komt Kees!

Het schijnt ook anders te kunnen. Ik weet niet precies hoe dat zit, maar het heeft te maken met de manier van verzenden. Als je met een internationale transporteur werkt (bijvoorbeeld UPS) schijnt het sneller (en duurder) te kunnen.

Back