Omdat er verschillende draadjes zijn over invoeren van buiten de EU blaas ik deze even nieuw leven in en maak ik geen nieuwe aan. Het principe van invoerrechten / btw e.d. is me op zich wel duidelijk denk ik maar ik heb toch nog wat vragen.
Het is nog niet zover, maar ik zit er steeds serieuzer over te denken om dit jaar nog een Modcan B systeem te kopen van 2 cases. Enthousiast als ik ben heb ik uiteraard al helemaal uitgezocht welke modules daarin zouden komen en ben ik ook alvast aan het rekenen geslagen. Het eindbedrag viel een klein beetje tegen en het komt er op neer dat ik wat meer zal moeten verkopen dan ik dacht

Maar dat mag de pret niet drukken.
Ik heb de fabrikant (Bruce Duncan) zelf nog niet benaderd maar heb de transportkosten tussen de 4 a 500 euro ingeschat. Aan invoerrechten (3,2%) zal ik zo'n 160 euro moeten betalen en aan btw (19%) een kleine duizend euro.
Hier en daar heb ik echter wat tips gelezen waarvan ik me afvraag of die juist zijn en / of het verstandig is ze op te volgen. Zo heb ik ergens gelezen dat over "spare parts" geen of minder belasting betaald hoeft te worden, maar ik zie dat op de site van de douane niet zo snel terug. Bij een controle zou juist een modular uitstekend kunnen doorgaan voor reserve onderdelen, dus ik vraag me af of hier iets mee is te doen.
Ook het idee om op het pakket aan te geven dat het om herstel / modificatie gaat zag ik voorbij komen. Heeft iemand hier echt ervaring mee en is dat wel slim om te doen? Los nog van het feit, of een leverancier hier aan mee wil werken natuurlijk.
Gevoelsmatig lijkt het mij het beste om alles maar volgens de regels doen, omdat ze bij de douane natuurlijk ook niet gek zijn. Aan de andere kant: als je eenvoudig een paar honderd euro zou kunnen besparen zou ik in ieder geval wel graag willen weten hoe en wat de risico's zijn, zodat ik er over na kan denken.
Overigens zit ik ook nog te denken eventueel de spullen zelf op te halen in Canada. Voornamelijk om de reden dat ik er niet aan moet denken dat het pakket niet aan zou komen en misschien is het nog niet eens zoveel duurder......... ik zal de ticketprijzen nog eens bekijken. Voor het invoer / btw verhaal zal het echter niets uitmaken.
Sorry als mijn vragen niet allemaal even slim zijn, maar ik ben hier echt niet in thuis en het is dus altijd handig om van de ervaring van anderen te leren! Dus als je me wat kan vertellen hoor ik het graag