alternatief voor sh101 of soortgelijks

faceman

Stamgast
Ja, ik zoek dus iets monosynthachtigs (mag ook meerstemmig tuurlijk) met (klein) toetsenbord dat neigt naar een sh101, mc202 of die oude Teisco bakken. Maar dan wel liefst met midi mogelijkheden, anders zou ik er me natuurlijk gewoon zo eentje aanschaffen.

Bestaan er (modernere) bakjes die in de buurt komen hiervan? De kernwoorden zijn vooral: analoog, beknopt van sound, én goed regelbaar voor live situaties.

BTW, ik neem aan dat een Microkorg totaal iets anders is, nee? Ik heb ik elk geval schitterende hoekige monsterbassen uit bovenstaande machines horen komen, en dat is zo'n beetje waar ik heen wil.

Thx!

Ik denk dat die microkorg eeen dikke bas kan maken en is zeker een goede keuze...

MFB

MFB

Ik zou zeker even kijken naar de MFB synths.

Compact, analoog, knoppen en midi. En de klank is ook niet verkeerd.

MFB Synth II

MFB Synth Lite II (digitale oscillatoren)

Oh, geen toetsen, maar wel stepsequencers....

de meest monsterlijke bassen haal ik uit de sequential circuits pro-one (wel een midi-cv kit nodig)
knettert de sh101 omver, hoewel ik die ook wel gebruik voor bassen
modern denk ik aan een korg prophecy, daarmee kan je ook overtuigende minimoog bassen simuleren.

De Roland SH-09 is ook cool. Deze klinkt ook aanzienlijk 'dikker' dan een 101/202 (er staat er geloof ik eentje te koop op het forum). Er dient dan nog wel een MIDI/CV-convertor bij aangeschaft worden.
Modern: Korg Prophecy is idd een goeie. Misschien is een Novation Bass Station ook iets (ik weet eerlijk gezegd zelf niet hoe die klinkt)?

de sequential pro one is inderdaad wel een beetje sh-101 achtig voor de bassen, maar dan belachelijk veel krachtiger, heel erg 80's ook ! een MFB synth is ook waanzinnig vet, alleen zijn de envelopes veel trager jammergenoeg...

wie heeft er een pro-one?

is er een nieuwe analoge synth ala pro one?

je zou de tracks van de monosynthcontest van een paar jaar terug eens moeten luisteren.
ik heb er toen 4 gemaakt. sh-101, pro-one, sh-09 en de korg mono/poly.
sh-09 vind ik zelf niet zo geschikt voor bassen. ik heb hem ook snel weer verkocht.
je kon er wel leuke beats mee maken :)

Origineel geplaatst door Alex Omega
wie heeft er een pro-one?

is er een nieuwe analoge synth ala pro one?

er bestaat wel een plug-in van de pro-one. ik denk dat die het dichtst in de buurt komt.
maar het karakterestieke geluid komt door bepaalde chips die niet meer gemaakt worden (lem of cem chips ofzo)

Ik heb een pro one. Hij is niet vergelijkbaar met een SH101, die laatste is veel fuzzier, typische Roland sound maar dan wel een beetje goedkoop. Een pro one is veel verfijnder qua sound.

Misschien een Roland SH32 ofzo, cheap en qua sound vind ik die wel dicht in de buurt komen van een SH101, in het lage buzzen zeker, niet zo organisch (zeker het filter niet) maar wel een veel groter klankpallet.

Een microkorg is misschien niet eens zo een slechte optie hoor, die vind ik zowiezo meer ballen hebben dan een SH101 en veel meer mogelijkheden, de microkorg gaatrmeer richting moog....alleen is die niet 100% hands on.

Wat de SH101 uiteindelijk zo interessant maakt is dat die een arpeggiator en sequencer heeft die hem goed maakt voor live situaties...maar qua sound is het wel de minste in de SH serie...een beetje speelgoedachtig durf ik zelfs te zeggen :D

Ik vind de 101 erg goed klinken...Ik heb hier een Axxe en een Rogue en die vind ik allebei echt meesterlijk. Simpel van opzet, super mooie klanken en met voorzichtig programmeren zeer veelzijdig...Vooral de Axxe doet het goed bij mij...is maar 1 VCO maar toch...

Origineel geplaatst door smackos

Een microkorg is misschien niet eens zo een slechte optie hoor, die vind ik zowiezo meer ballen hebben dan een SH101 en veel meer mogelijkheden, de microkorg gaatrmeer richting moog....alleen is die niet 100% hands on.

Wat de SH101 uiteindelijk zo interessant maakt is dat die een arpeggiator en sequencer heeft die hem goed maakt voor live situaties...maar qua sound is het wel de minste in de SH serie...een beetje speelgoedachtig durf ik zelfs te zeggen :D

hee chippendale, een 101 klinkt echt niet speelgoedachtig. De bassen zijn harstikke dik, dikkere heb je niet nodig. En je wil toch geen microkorg ipv een 101. :stupid

Laatst gewijzigd:
volgens mij kun je die microkorg sowieso wel schrappen.. je wilt toch iets echt analoogs voor vette bassen lijkt me
ehm schiet me zo ineens te binnen waarom hebben we t eigenlijk over vette bassen? wat wil de topic starter precies voor sound? de sh101 is toch wel tot meer in staat dan alleen bassen?

Wow, bedankt voor de overweldigende respons. Maar het bewijst natuurlijk nogmaals de waarheid van mijn onderschrift.

Natuurlijk wil ik niet alleen bassen, maar iets dat vrij ruw en stoer klinkt om live te gebruiken en waar ik ook midi kan uitsturen voor in de studio. Een beetje een goede allrounder met vrij bondige geluiden, niet zoals van die designsynths zoals een Waldorf ofzo.

Oeps nu heb ik zeker weer de knuppel in het hoenderhok gesmeten?

een dave smith evolver keyboard zou je eens naar moeten kijken, volledig midi en genoeg tweakage available direct binnen handbereik, geweldige sound, zoals je zelf aangaf waar je naar opzoek was, lekker ruw en stoer kan die zeker klinken er zijn trouwens ook aardig wat mensen die m juist weer verkochten omdat ze de sound net iets te ruw vonden. daarnaast wordt ie ook vaak vergeleken met een pro one, omdat er veel van dezelfde golf vormen in zitten en daarnaast ook is ontworpen door de persoon achter de pro one en met midi zit je ook wel goed vooral omdat deze bak is ontworpen door de man die zo'n beetje midi heeft uitgevonden dus je zal niet snel gebreken vinden op dit gebied :)

verder is t keyboard ook van een fijn formaat en heeft aftertouch, hoe de kwaliteit van de toetsen zelf is weet ik niet

daarnaast kun je m ook nog uitbreiden qua stemmen door er een of meerdere normale mono evolvertjes aan te hangen

Attachments

• evo_key.jpg
    evo_key.jpg
    34,3 KB · Bekeken: 109
ik weet niet, maar ik heb wel eens gehoord dat een pro-one ook zulke vette bassen als een moog kunnen produceren...
dus ik denk niet dat een mono evolver een pro one is......

Wel een mooie synth

ik ken de pro one niet echt qua sound..
weet alleen dat ze erg vaak vergeleken worden, meer info hierover in de mono en poly evolver threads :)

Ik kan trouwens wel ff een mp3tje maken als je wilt met wat presets uit mn mono evolvertje die speciaal voor de mono evolver keys zijn gemaakt, ze klinken alleen wat minder mooi dan denk ik omdat ik zelf geen aftertouch heb, en de velocity op mn brakke midi keyboard is ook niet al te goed.. maar je krijgt dan iig een goed idee van hoe de evolver klinkt, op de site van dave smith zijn eigenlijk alleen rare geluidjes te downloaden waardoor een hoop mensen denken dat je alleen freaky geluidjes uit een evolver kan halen..

Laatst gewijzigd:
Nou, dat mp3tje dat mag je altijd doen, maar deze zit momenteel wel ferm boven mijn budget.
Al een paar demo's gevonden van mfb bakjes en die klinken idd ook zeer goed.

Een andere optie voor mij is om eindelijk m'n OB12 van de hand te doen en die te vervangen door een ander apparaat in de slag van wat in deze thread besproken staat - maar dat dan wel ook als masterkeyboard kan dienen...
Zo zie je maar, het kan altijd elke kant op.

Back