Pianoklank in de XV-88

organix

Synth DIY Goeroe
Ik ben van plan om op korte termijn een Roland XV-88 te kopen. Het idee dat je de oude SR-JV80 bordjes nog kan gebruiken naast de SRX lijkt me wel fijn ;) en het 88-key hameraanslag keyboard trekt me ook wel.

Alleen heb ik dus de vraag... heeft iemand ervaring met de pianoklank in de XV-88? ik heb zelf dus al een tijdje een Yamaha P80 waarvan ik de pianoklank best wel goed vind klinken.

Stel dat de XV-88 piano niet geweldig is...komen de SRX pianoborden dan in de buurt van de Yamaha P80? ik heb wat demos geluisterd op internet en ik moet zeggen dat het niet slecht klinkt... maar ik de P80 toch nog net ietsje realistischer vind klinken.

En ik las ook ergens dat de SRX-11 Complete Piano board ook weer veel mooier is dan de SRX-02 concert piano, is dat ook zo? je kan ze zo moeilijk testen zonder ze te hebben he ;)

Iemand suggesties?

Roland en Yamaha klinken wel erg anders. Volgens mij is de piano uit de RD170 hetzelfde als die van het SRJV Session board, dat is best een aardige klank. De yamaha vind ik wat levendiger.

In de XV-synths zit een aardige piano voor in de mix, maar het is niet briljant. Op de uitbreidingsborden (SR-JV en SRX) zijn betere piano's te vinden. Lees idd ook vaak dat de SRX-02 minder is dan de SRX-11, maar ken de SRX-02 niet. Heb zelf wel de SRX-11 en die is wel erg goed, veel beter en rijker dan de toch wat dunne piano's uit de XV en de Fantom-S (de Fantom-X heeft volgens mij wel een goede piano, de Ultimate Piano oid).

De P80 is toch wel beter dan de standaard XV-piano's. Met de SRX-11 heb je wel echt een mooie pianosound.

Niets zo persoonlijk als de ideale acoustische piano, dus zelf horen blijft het devies...

Van het weekend een XV-88 gekocht. Leuk apparaat, maar de pianoklank is idd niet echt waarvoor je moet gaan.

Ik ben toch van plan op korte termijn een SRX-11 Complete Piano kaartje te kopen. Ik wil gewoon naast m'n Yamaha P80 een goede pianoklank in de XV-88 hebben, zodat je met evt optredens niet beide apparaten mee hoeft te sjouwen.

Nu heb ik verschillende reacties (o.a. op dit forum) gelezen over de SRX-11. De een vind hem prachtig terwijl de ander hem verschrikkelijk vind.

Heeft iemand ooit deze kaart vergeleken met de Yamaha stagepianos zoals de P80 / P90?

Mja.. misschien moet ik maar eens Feedback bellen of ze de kaart hebben opgesteld in de winkel... :)

Wat zo een SRX-11 tweedehands ongeveer mogen kosten? bij Peter Verspuy kost deze nieuw 299,- zag ik.

Origineel geplaatst door Gertje
In de XV-synths zit een aardige piano voor in de mix, maar het is niet briljant. Op de uitbreidingsborden (SR-JV en SRX) zijn betere piano's te vinden. Lees idd ook vaak dat de SRX-02 minder is dan de SRX-11, maar ken de SRX-02 niet. Heb zelf wel de SRX-11 en die is wel erg goed, veel beter en rijker dan de toch wat dunne piano's uit de XV en de Fantom-S (de Fantom-X heeft volgens mij wel een goede piano, de Ultimate Piano oid).

De P80 is toch wel beter dan de standaard XV-piano's. Met de SRX-11 heb je wel echt een mooie pianosound.

Niets zo persoonlijk als de ideale acoustische piano, dus zelf horen blijft het devies...

De pianosounds uit de Fantom-X en de RD-700 en RD-900 zijn dezelfde als die in de srx-11

De pianosounds uit de Fantom-X en de RD-700 en RD-900 zijn dezelfde als die in de srx-11

Oke thanx voor de tip :okdan: Als de SRX-11 niet is opgesteld dan kan ik altijd nog even de sound checken van deze apparaten.

Heeft die XV dan ook het resonantie-effect bij de acoustische piano? Dat heeft de Fantom X namelijk wel.

Heeft die XV dan ook het resonantie-effect bij de acoustische piano? Dat heeft de Fantom X namelijk wel.

Nee volgens mij niet... misschien dat ze dat in de SRX kaart op een bepaalde manier hebben nagebootst in de XV patch structuur... dat weet ik niet :)

Afgelopen weekend de SRX-11 gehaald... ik moet zeggen, nadat je er een beetje aan gewend bent is het een leuk kaartje.

Maar als ik persoonlijk zou moeten kiezen tussen de SRX-11 (en dus de RD-700 en RD-900 ?) en een (beetje nieuwe) stagepiano van Yamaha dan zou ik toch voor de laatste gaan. Deze klinkt in mijn ogen gewoon beter.

Het positieve van de SRX-11 vind ik dat er een ruim aanbod is aan verschillende pianopresets m.b.v. andere EQ's of combinaties met andere klanken in de XV zelf.

Het negatieve vind ik de goed merkbare loopingpoints bij sommige geluiden, het middengebied wat klinkt alsof het net iets te hoog gemapt staat (het bekende piano naar gitaarsnaar geluid), en de hoogste toetsen die ook reageren op het sustainpedaal (wat dus niet zo is op een echte piano).

Kortom mijn mening: Het beste pianogeluid op SRX gebied, maar zeker niet de top op het gebied van electronische piano's.

In ieder geval klinkt het stukken beter dan de interne XV-88 pianoklank... 8)

Back