Korg Triton Pro problemen brom/ruis???

Speedpiano

Vingermaster
Wel, ik heb enige maanden geleden een tweedehands Korg Triton pro aangeschaft. Alles leek in orde te zijn tijdens de aankoop.
Echter, toen ik de korg thuis installeerde, merkte iets me al op: een of andere ruis. Als ik het volume van de triton op z'n hoogst zette, dan kwam de ruis/brom meer op de achtergrond. Het probleem is dan echter wel dat het geluid via de koptelefoon of de versterker dan wel overstuurt. Als ik het volume van de triton op z'n laagst zet, en de volume van de versterker/koptelefoon verhoog via de mixer, dan overstuurt het geluid niet, maar dan komt die ruis/brom geluid wel meer naar de voorgrond. De ruis/brom klinkt alsof je het volume van de speakers van je cd-speler op z'n hardst zet maar geen muziek afspeelt gecombineerd met een kletterende snijdende geritsel.
Ik heb contact opgenomen met Voerman en die vertelde me dat het hoogstwaarschijnlijk ligt aan "de schakelende voedingspanning voor het touchscreen panel, welke opgewekt wordt met een oscillator op ongeveer 60khz, een gedeelte van dit harde oscillator signaal komt ook een beetje op de voeding van het audio-gedeelte, modificaties zijn steeds anders...een dure lastige langdurige klus, met veel experimenteren, probeer de Triton zoveel mogelijk op lijn-niveau te gebruiken, en voorkom aardlusen via externe apparatuur." :erm:

Hoe kan ik dit nu het beste oplossen?

pfff wat een flauw antwoord zeg, maar dat zijn we inmiddels wel van Voerman gewend.
denk dat je hem het beste naar een korg dealer kan brengen die hem voor reparatie opstuurt.

Ja daar zat ik ook aan te denken, maar wat ik zo vreemd vind is dat er tijdens de aankoop niks aan de hand leek te zijn. InitVoice, de vorige eigenaar, had er geen last van. Hij heeft de triton zelfs gebruikt voor z'n producties.

Er zal dan toch iets mis moeten zijn met iets binnen mijn huis oid? Als het misschien aan de externe aardlussen ligt, misschien dat ik via die uitweg het kan oplossen? (wat externe aardlussen ook mag betekenen...)

Maar goed ja, als er echt geen uitweg meer is dan zal ik het moeten laten repareren. Alleen ik had begrepen dat Voerman de enige korg dealer was van NL, maar zo te zien zijn er dus meerdere?

Wel, het is me gelukt dat rare geluid weg te halen. Ik heb de volume van de versterker en die van de triton op elkaar afgestemd en bingo! Geen last meer van dat rare ruis/brom-achtige geluid.

Ik weet nu ook wat het probleem was.
Het lag aan m'n versterker! :P De main output stond daar veels te hoog gesteld waardoor de versterker erg gevoelig werd voor dat brommerige/ruisachtige geluid dat via de voeding van de touchscreen paneel ontstaat. Ik begreep eerst niet waarom ik dit geluid niet had bij m'n karma maar die heeft natuurlijk geen touchscreenpaneel! Ik begrijp nu ook de mail die ik van Voerman had ontvangen wat beter.

Enfin, deze kan op slot. :slotje:

(en nu op jacht naar een wat betere versterker!)

Laatst gewijzigd:
Back