van een mini mono naar mini stereo mixer

SpaceAgent202

Sinds 2001
ik heb per ongeluk een 4 mono naar 1 mono mixertje gekocht, terwijl ik had verwacht dat ik 2 mono uit zou hebben , wat dus niet het geval is... lastig!!

kortom nog een leuk projectje denk ik, en neem aan dat het niet al te moeilijk moet zijn om dit te laten lukken. ik heb het plan opgevat om e.e.a. te modificeren indien mogelijk, en er dan alsnog maar een stereo mixertje van te maken.

het plan is om van 4 mono naar 1 mono, het bewuste mixertje te modden naar:
2 kanaaltjes aan de linkerkant
2 kanaaltjes aan de rechterkant
1 master uit met linkse en rechtse volumeregeling. en dus ook een stereojack uitgang.

het mixertje lijkt bestuurd te worden vanuit een centraal ic-tje, plaatjes en schema zal ik hieronder posten. de rest van de onderdeeltjes zijn wat condensators en wat weerstandjes.
ook is een oversturingsledje aanwezig,. wat ook aangestuurd wordt via het ic-tje.

de volumeknop heeft 6 pootjes. lijkt op een dubbele koolstofbaan (is dit al geschikt voor de stereo optie?), en heeft wel een "off" stand. met klikje dus.

wil iemand mij helpen om dit plannetje voor elkaar te krijgen? ik denk dat misschien het ictje moet vervangen worden, of zelfs misschien eenzelfde erbij kan.

hieronder volgen de plaatjes.

het schema in dubbelvoud

DSC00948.JPG

DSC00956.JPG

Re: van een mini mono naar mini stereo mixer

het plan is om van 4 mono naar 1 mono, het bewuste mixertje te modden naar:
2 kanaaltjes aan de linkerkant
2 kanaaltjes aan de rechterkant
1 master uit met linkse en rechtse volumeregeling. en dus ook een stereojack uitgang.

Dan moet je 'm na de kanaalpotmeters splitten en het hele elektronica-stuk daarachter dupliceren, dus componenten kopen, printplaatje maken, uitgangspot vervangen, bus vervangen...
Ik gok dat het makkelijker (en goedkoper) is om er gewoon nog eentje bij te kopen :D

de volumeknop heeft 6 pootjes. lijkt op een dubbele koolstofbaan (is dit al geschikt voor de stereo optie?), en heeft wel een "off" stand. met klikje dus.

Dat is een potmeter met een ingebouwde schakelaar. Zeker weten dat het 6 pootjes zijn en niet 5 (3 voor, 2 achter)? In ieder geval is het geen stereo pot, want een stereopot met schakelaar heeft minimaal 8 pootjes.

mooi!voordeel van een dual ampje.
het ampje is een dual operational amplifier. het schemaatje van de amp is hier te vinden:
NJM4558L

ten koste van het clip ledje moet ik in ieder geval de electronica stereo kunnen maken.
dan nog wat condensatortjes erbij, twee pots routen naar amp A twee pots naar amp B, dan moet ik redelijk zijn gesteld

nu nog een stereo potmeter voor de uitgangspot, de bus zelf heb ik al wel. zal vanavond het aantal pootjes eens nagaan op degene die er nu inzit. thanks voor de tips zover etaoin!

ten koste van het clip ledje moet ik in ieder geval de electronica stereo kunnen maken.

Ja, dat moet wel kunnen. Wordt wel hakken en breken op die printplaat, maar met een stukje experimenteerprint erbij voor de extra onderdelen moet het wel lukken.

zal vanavond het aantal pootjes eens nagaan op degene die er nu inzit.

Als ie klik zegt dan moet er een schakelaar inzitten, die toch ook weer twee pootjes opeist...

ik dacht dat het klik geval ook mechanisch kon zijn, waarbij simpelweg de koolstofbaan een open eind heeft waar dan het regelcontactje staat zodat geen enkel contact gemaakt wordt... ofzo :)

Origineel geplaatst door Roel
ik dacht dat het klik geval ook mechanisch kon zijn, waarbij simpelweg de koolstofbaan een open eind heeft waar dan het regelcontactje staat zodat geen enkel contact gemaakt wordt... ofzo :)

Ik gok dat het een echte schakelaar is, namelijk die met S/W in het schema staat en 'm van de voeding afschakelt.

ik breek ff in deze thread want het mijn vraag lijkt hier op:

ik heb een (mini) stereo output die ik op een (normale) mono ingang van mijn mixer wil hebben. als ik een stereo kabeltje gebruik, hoor ik bepaalde sounds niet....dus op kanaal 1 een paar sounds en op kanaal 2 weer andere...

Kan ik deze allemaal (zonder panning dan) op 1 mono ingang krijgen? zo ja, hoe?

Origineel geplaatst door Tekno
ik breek ff in deze thread want het mijn vraag lijkt hier op:

ik heb een (mini) stereo output die ik op een (normale) mono ingang van mijn mixer wil hebben. als ik een stereo kabeltje gebruik, hoor ik bepaalde sounds niet....dus op kanaal 1 een paar sounds en op kanaal 2 weer andere...

Kan ik deze allemaal (zonder panning dan) op 1 mono ingang krijgen? zo ja, hoe?

Klinkt alsof die mono ingang van je mixer een gebalanceerde ingang is, want anders zou je van dat stereosignaal alleen links moeten overhouden.

@ tekno

ik denk dat je een mini mixertje a la mij nodig hebt :) het origineel dus.

en verder werkt volgens mij ook de meest eenvoudige oplossing, namelijk linker en rechter kanaal simpelweg opsommen door beide signaaldraden op 1 mono plug te solderen. misschien moet er nog een condensatortje ofzo tussen maar dit is wat er in me opkomen.

@ etaoin: ik hou alleen links over (als ik de stereo plug half uittrek krijg ik rechts). dat is het probleem juist. ik wil alle sounds gewoon mono tegelijk. die panning heb ik niet nodig.

Bestaat er geen stereo naar mono verloopplug bij de electronica boer? Ik heb namelijk wel een 2xmono naar 1xmono liggen.
Anders wordt het dus solderen? :( Tx beiden iig!!

Als je 't netjes wil doen heb je 'n somversterker nodig die de 2 signalen netjes optelt en een versterking van maximaal 1x oplevert. Je kunt in principe nooit 2 (of meer) signalen zomaar aan elkaar knopen. Vooral oude apparatuur houdt daar niet van. Som- en verschilversterkers zijn simpel te maken met opamps, moet je voor de schematjes even googlen. Iets opblazen is zonder zo'n versterker (lees: buffer) een fluitje van 'n cent.

het bijgevoegde schema klopte niet, blablabla, het is inmiddels 1 dag later.
ik zie dat het opamp circuitje een inverted circuitje is... +jes en -tjes dus even omdraaien en nogmaals proberen. wat een werk voor zo'n simpel projectje 8D

Laatst gewijzigd:
zijn er simpele schemaatjes voor een stereo mixertje?

2 bussen links > variabele R en dan via een el.C > opamp links in
2 bussen rechts > variabele R + el.C > opamp rechts in

over opamp (links en rechts) in en uit een R en een 18pf C om interferentie tegen te gaan

opamp links + rechts uit uit naar el.C naar variabele stereo R en dan via nog een el.C naar de bus.

ofzo.

hoe regel ik mijn stroomvoorziening? mijn chipje heeft een V+ en een V- ingang, moet ik tussen de stroomvoorziening + en - nog wat plaatsen voordat ik het het opamp ICtje instuur?

voor het voeden van je mixertje heb je waarschijnlijk een symmetrische voeding nodig. Er zijn als je even op google zoekt best wel wat schemaatjes te vinden. Ik heb op school ooit een 2 kanaals mono mixertje gebouwd.:)

Back