Klanken isoleren

buzz 555

Stamgast
Momenteel ben ik bezig aan een rocknummer. Alles is reeds afgemixt, maar
ik kreeg de vraag om terug de sporen apart op te delen (dus gitaar eruit halen,
drums er terug uithalen).

Welke is, volgens jullie, de beste manier om klanken te isoleren?
Liefst sofware/freeware-matig en onder Mac OSX.

Cheers,
Bu:Z

Dat is nagenoeg onmogelijk.

Als je alles hebt afgemixed naar een stereospoor en je de losse tracks van alle verschillende instrumenten niet meer bewaard hebt, dan kun je er niet afzonderlijk klanken uit terughalen.
Instrumenten hebben overlappende frequentiegebieden, die bij het afmixen naar een stereospoor over elkaar komen te liggen, en dan niet meer van elkaar te onderscheiden zijn.

Het zou alleen mogelijk zijn om iets uit een stereospoor terug te halen als elk instrument binnen een afgebakend en niet-overlappend frequentiegebied is opgenomen of is afgemixed, maar daar kun je geen goedklinkende mix mee maken.

Er bestaan wel programma's/plugins om bijvoorbeeld zang uit een nummer te filteren, omdat een zangstem zich vaak binnen een vrij scherp afgebakend frequentiegebied kan bevinden, maar je hoort nagenoeg altijd aan het residue dat er een frequentiegebied is uitgefilterd, je hoort niet 100% de originele instrumentopnames terug (omdat je met het verwijderen van de zangstem ook frequenties van bijv. de piano, gitaar en drums hebt weggefilterd die ook in de zangstem zaten).

Ik heb ooit eens een cursus Fourier Analyse gehad.. en dat is me allemaal niet meer zo helder.. maar ik vroeg me overlaatst het volgende af:

Stel je hebt de instrumentale versie van een nummer, en exact dezelfde versie met zang.. Valt hier de zang dan uit te halen?.. Even verderbordurend op die uitleg van hierboven, 'ken' je uiteindelijk het frequentiedomein van de overige instrumenten, namelijk uit de instrumentale mp3.

Als je bv. signaal A en B hebt, je inverteert B en je telt het bij A op, dan hoor je ook het residu zeg maar.

Zou dat in dit geval ook gelden, of komt er meer bij kijken (convolutie, (invers) Fouriergetransformeerde, ik roep maar wat)?

Mss ben'k wel te lui om 't gewoon es te proberen :) maar het schoot me even te binnen.

Denk dat je vraag niet duidelijk genoeg aangeeft wat je precies bedoeld.

Origineel geplaatst door mrt

Stel je hebt de instrumentale versie van een nummer, en exact dezelfde versie met zang.. Valt hier de zang dan uit te halen?.. Even verderbordurend op die uitleg van hierboven, 'ken' je uiteindelijk het frequentiedomein van de overige instrumenten, namelijk uit de instrumentale mp3.

Op zich kan dit goed. Vooral met digitale bronnen.
Het kan echter een probleem worden als je mp3 als bronmateriaal gaat gebruiken.
De beide versies (met en zonder zang) KLINKEN hetzelfde, maar op bit niveau zal er een verschil zijn.
Dit verschil zul je terughoren in de geisoleerde stem.

Origineel geplaatst door doggo
De beide versies (met en zonder zang) KLINKEN hetzelfde, maar op bit niveau zal er een verschil zijn.

Ok, dan was m'n intuïtie toch vrij juist :)
Bedankt.

Origineel geplaatst door fuse
Denk dat je vraag niet duidelijk genoeg aangeeft wat je precies bedoeld.

Als je bedoeld dat je alle instrumenten weer op apparte tracks wilt zetten dan is dat eigenlijk onmogelijk. Je kunt ongetwijfeld via allerlei technieken zoals fase, uitdoving, frequentie scheiding. enz. enige dingen uit elkaar trekken maar je zult nooit meer instrumenten afzonderlijk van elkaar kunnen krijgen.

Origineel geplaatst door mrt Stel je hebt de instrumentale versie van een nummer, en exact dezelfde versie met zang.. Valt hier de zang dan uit te halen?. [/B]

Dat zou moeten lukken als je van de originele versie de phase invert en
van de andere niet (van die 2 files dan een mixdown maken)
Het resultaat zou het verschil moeten zijn tussen de 2, dus de zang.

Origineel geplaatst door meesha74
Moet je beide mixen wel eerst mono maken!

nee hoor, het kan ook gewoon met stereo bestanden.

Origineel geplaatst door mrt
Ik heb ooit eens een cursus Fourier Analyse gehad.. en dat is me allemaal niet meer zo helder.. maar ik vroeg me overlaatst het volgende af:

Als je bv. signaal A en B hebt, je inverteert B en je telt het bij A op, dan hoor je ook het residu zeg maar.

Zou dat in dit geval ook gelden, of komt er meer bij kijken (convolutie, (invers) Fouriergetransformeerde, ik roep maar wat)?

Mss ben'k wel te lui om 't gewoon es te proberen :) maar het schoot me even te binnen.

Hmmm, lijkt me zeer interessant!!! Het doet me denken aan re-synthese/additieve. Ik ga eens verder graven.
Thanx

Als je 1 track heb met gitaar en drums bijv. en je zou ook 2 losse tracks hebben van exact diezelfde gitaar en drums, dan zou je heeel misschien met soortvan cancelation 1 voor 1 beide weg kunnen halen. Maar de bronnen die je nodig hebt, zijn al wat je nodig hebt :confused: dus weinig kans, jammer, want tegenwoordig heb je voor weinig geld meerdere ins&outs. Ben 't verder eens met dr. Ripsaw

Origineel geplaatst door doggo

Ach, een paar bits meer of minder. De track moet niet al te zuiver klinken,
it's rock, you know ;) De stem word er later bijgezet... en die zal ook niet
echt kristalhelder zijn.

Thanx 4 the info!!!

Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Dat is nagenoeg onmogelijk.

Als je alles hebt afgemixed naar een stereospoor en je de losse tracks van alle verschillende instrumenten niet meer bewaard hebt, dan kun je er niet afzonderlijk klanken uit terughalen.
Instrumenten hebben overlappende frequentiegebieden, die bij het afmixen naar een stereospoor over elkaar komen te liggen, en dan niet meer van elkaar te onderscheiden zijn.

Het zou alleen mogelijk zijn om iets uit een stereospoor terug te halen als elk instrument binnen een afgebakend en niet-overlappend frequentiegebied is opgenomen of is afgemixed, maar daar kun je geen goedklinkende mix mee maken.

Er bestaan wel programma's/plugins om bijvoorbeeld zang uit een nummer te filteren, omdat een zangstem zich vaak binnen een vrij scherp afgebakend frequentiegebied kan bevinden, maar je hoort nagenoeg altijd aan het residue dat er een frequentiegebied is uitgefilterd, je hoort niet 100% de originele instrumentopnames terug (omdat je met het verwijderen van de zangstem ook frequenties van bijv. de piano, gitaar en drums hebt weggefilterd die ook in de zangstem zaten).

Hmmm, filtering? Vind ik toch niet echt werken. Had een poging gedaan om de gitaar uit het nummer
te filteren met een BPF, maar je hoort toch nog altijd de drums (wel vrij dof) op den achtergrond. Ook
de poging met de multiband-equalizer is een regelrechte flop.

bu :z

Origineel geplaatst door buzz 555
Hmmm, filtering? Vind ik toch niet echt werken. Had een poging gedaan om de gitaar uit het nummer
te filteren met een BPF, maar je hoort toch nog altijd de drums (wel vrij dof) op den achtergrond. Ook
de poging met de multiband-equalizer is een regelrechte flop.

bu :z

Wat ik bedoel met 'filteren' is in dit geval de specifieke frequentie weglaten die het zanggebied bestijken, dus niet zozeer filteren dm.v. EQ. Eigenlijk is het wel een soort van eq'en, maar dan op hele smalle frequentiebanden, en dan enorm variabel in de tijd, iets wat je met een gewone eq dus nooit voor elkaar zult krijgen. Zo'n plugin bepaald aan de hand van Fourier transformaties/analyse welke frequenties weggelaten kunnen worden, iets wat echt een DSP klus is.

Hmmm, lijkt me zeer interessant!!! Het doet me denken aan re-synthese/additieve. Ik ga eens verder graven.
Thanx

Het is veel simpeler dan je denkt.
Het heeft helemaal niets met re-synthese of additieve synthese te maken.
Wat je feitenlijk doet is getalletjes van elkaar aftrekken.

Bekijk het eens zo: Voor elke sample (= een getal) die voorbijkomt levert de stem en het nummer een bijdrage aan de amplitude. Als je de bijdrage van het nummer er af haalt dan hou je alleen de stem nog over.
Daarom is het belangrijk dat het nummer in zowel de stemversie als de losse versie echt identiek zijn, met als enig verschil de stem. Is dit niet zo dan zal het verschil te horen zijn in het eindresultaat.

Laatst gewijzigd:
Ach, een paar bits meer of minder. De track moet niet al te zuiver klinken,
it's rock, you know ;) De stem word er later bijgezet... en die zal ook niet
echt kristalhelder zijn.

Thanx 4 the info!!!

Uuhm, het zal je verbazen hoeveel bitjes er fout staan.
Lees eens iets over psychoacoustiek, dat is wat ze bij mp3 gebruiken om meer dan 90% van het signaal weg te gooien zonder noemenswaardige, waarneembare fouten.

Het probleem met mp3 is dat het signaal compleet moet blijven, anders ga je het dus wel horen, die 90% lucht.

Ik denk niet dat als je mp3's van elkaar aftrekt, je een bruikbaar resultaat hebt. Tenzij je Industrial maakt ipv Rock.

Ja tuurlijk, je hebt gelijk. Je moet dan natuurlijk Links en rechts van de ene mix allebij uit fase zetten t.ov. de links en rechts van de andere mix....

Juist! :)

Je behandelt het stereo signaal eigelijk als 2x mono.

Ja tuurlijk, je hebt gelijk. Je moet dan natuurlijk Links en rechts van de ene mix allebij uit fase zetten t.ov. de links en rechts van de andere mix....

Nice try ..jammer dat het in praktijk zelden goed werkt! Weet ook waarom maar nevermind!

Back