Drumsynths...

JohnnyBusca

rocket scientist
Ik vind drumsynths het mooiste wat er is.
Zelf hebben we er aardig wat. Pearl, Roland, Icon Designs, Simmons...

Wat me opvalt is dat in veel setups drumsynths ontbreken. Vaak worden ze door samplers vervangen.

Nu wil ik geen discussie over of je met een sampler een drumsynth kunt vervangen, maar ik wil hier eigenlijk de voordelen, nadelen en mogelijkheden van alle drumsynths opgelijst zien..

Wie heeft er tijd en durft een begin te maken.

Je hebt geen linn........ Dus topic verwijderen en als je een linn hebt mag je m weer plaatsen. En een mpc is geen linn. ;)

Ik heb zeker geen linn.. Heb ik dat dan gezegd?
Moet het perse een linn zijn om het een drumsynth te mogen noemen?
Zoals jullie misschien wel gemerkt hebben, ben ik niet zo'n het-heeft-hout-dus-is-vet-mannetje. Moogs hebben me ook nog niet zo geinteresseerd.. Oude Korgs ook niet.... Oude linn's ook niet. Natuurlijk is het zo dat ik er zelf geen heb en dat ik er dus geen mening over mag hebben, maar tot nu toe hebben ze me nog niet genoeg overtuigd. Ik ging een modular kopen (dus ruim 3000 piek bij) bij Music House en toen stond er ook een LinnDrum.. Ik heb geen seconde getwijfeld en liep met de modular naar huis.

Maar goed. Iemand een linn? Kan hij me overtuigen!

p.s. Als je serieuse recenties gaat schrijven over een (drum)-synth dan raad ik je aan om dat bij "recensies" te doen. https://www.synthforum.nl/reviews.php

Alvast bedankt! 8o

Heb een ER-1 gehad (telt dit wel?) en na tijdje weer ingeruild, ik zou ooit toch weer 's iets dergelijks willen hebben al is het alleen maar voor die vage, industriele geluidjes die er uit komen. SPS1 ziet erg wel erg interessant uit qua specs, maar wel een beetje prijsig!

Ik heb zeker geen linn.. Heb ik dat dan gezegd?

Hhehehe lol lekker snel opde kast te jagen he Johnny. ;)

Wat kan mij dat nou shelen man wat je hebt als je er maar lueke shit uit kan krijgen........

Ok om op topic te blijven: Transistor wat is een sps1 dat ken ik niet (denk ik)

SPS-1 is machinedrum.....

analoge drumsynths
breek me de bek niet open :)

ik heb simmons en paragon en transidrums U-77 :)

C64 -> sidstation vul maa rin bij zoek rechtsboven in de pagina

Die lui zijn goed bezig bij Elektron, ben benieuwd wat ze hierna gaan uitbrengen. Tenminste weer eens wat anders als de zoveelste VA upgrade van de laatste tijd.

Machinedrum, LinnDrum etc.

Machinedrum, LinnDrum etc.

De machinedrum is erg smerig.. ik heb eindeloos naar voorbeelden en demo-tracks zitten luisteren.. en de sound van deze bak is echt waanzinnig. Dit wordt zeker weten een legendarische bak.

De prijs staat me een beetje tegen.. 1350 Euro als ik 't me goed herriner. En dat terwijl ik veel geruchten hoor over problemen met het OS.

Aan de andere kant komen er steeds nieuwe updates uit.. en houdt elektron goed contact met zijn/haar gebruikers. Het bedrijf spreekt me erg aan.. maar dat even terzijde.

Even iets anders.. de LinnDrum.. natuurlijk legendarisch.. maar eigenlijk niet meer dan een sample-player met een hele bruikbare interface. Roger Linn heeft hierop verder geborduurd.. en zo de Linn9000, de MPC60.. en later de MPC3000 ontworpen (nee.. de 2000XL is een puur Akai product).

Re: Drumsynths...

Orgineel geplaatst door JohnnyBusca
........maar ik wil hier eigenlijk de voordelen, nadelen en mogelijkheden van alle drumsynths opgelijst zien..

Wie heeft er tijd en durft een begin te maken.

dus wat zijn nu eigenlijk de voor- of nadelen van een drumsynth?
wat kan je er meer mee als met een sampler??

De geluiden zijn interessanter dan samples, je kunt veel meer tweaken en je hebt veel meer controle over je grooves.
Zeker wanneer er een 16 steps sequencer op een drummachine zit.
Het helpt heel erg in het creatieve proces om zo direct te kunnen werken.

hmmhmm
hee dat heb ik eigenlijk nog niet echt zo bekeken...
wekken drumsynths hun klank dan ook redelijk analoog op?

wat zijn goede drumsynths?

Met een simmons bijvoorbeeld kun je heel stoer de noise er langzaam in draaien. Dan krijg je een roll van een tom naar een soort snare. Verder is het leuk dat het velocity gevoelig is...
Een lagere velocity geeft een ander decay van je filter bijvoorbeeld. Daardoor gaat het geluid veel meer leven.

Leuker als alleen maar een cut-off parameter of de mid EQ op je mengpaneel.

Ik weet werkelijk weinig van drums.....ik weet helemaal niets van drumsynths.....Beetje samplen is toch mooi:confused:

CU M8's *D

J-Run

Samplen is inderdaad mooi... Maar je moet wel weten wat je moet samplen. Niet alleen maar het vetste geluid van een synth. Juist de mindere geluiden maken vaak een synth. En die sample je net niet.

Ik elke roland groovebox zitten bijvoorbeeld samples van een 303. Dat zijn echte samples van een echte 303. Maar ze klinken niet.. Waarom niet? Omdat een 303 ook een echt karakter heeft in zijn sequencer. Een drumcomputer heeft dat ook, maar misschien in iets mindere maten....

p.s. Ik vraag eigenlijk dus ook naar een goede samplekit om een 303 te emuleren in een sampler... Heeft iemand die?

ik ken iemand die een jaar geleden zijn 303 helemaal suf gesampled heeft met elke mogelijke standen van de cut off en accent (uiteraard met de resonance helemnaal open en afblijven van de env mod knop)
dit was dan een 303 instrument voor impuls tracker , klonk op sommige punten best goed overigens
zal eens vragen aan em of hij die samplesets nog heeft (ondertussen heeft ie genoeg 303's om niet meer met samples te werken :) )

Back