De eeuwige Kick in de mix

jack metallic

Ingeburgerd
Beste Allemaal

Na 1000 pagina's op het web te hebben gelezen... alles te leren over hoe een compressor en limiter werkt.. krijg ik mn volle sample van een 909 kick nog altijd niet naar de voorgrond zonder dat het al het andere wegdrukt...

ik mix in logic express als volgt

exs24 met goede sample van een 909 kick
INSERTS CHANNEL = eq / highpass + compressie (sonalksis)

route ik tezamen met bassline of subkick naar een bus alwaar ik compressie toepas
INSERTS BUS = lichte compressie om ze te mengen...

Overige drums exclusief snare route ik naar 1 bus met een sonalksis compressor
(de dums per los kanaal krijgen een eq en soms ook nog een compressor)

Overige softsynths direct naar de master (waarop ik liever niet te veel effecten gooi zodat ik weet wat ik moet corrigeren als er een sound niet lekker zit)

Reverb gooi ik ook naar een BUS met een gate en highpass inserted zodat ik met send iederkanaal van reverb kan laten zien..

Zo, dat is de setup een beetje,
Ik vraag me dus niet echt af of ik het juiste equipment gebruik.
Maar vraag me af of ik iets essentieels mis of dat ik iets onhandig doe qua routing.

Opzich lukt het me ook om 1 compact geheel te maken maar ja, als je zoveel frequencies weg gooit
krijg je een blikkerig klinkende mix en dat wil ik niet...

Eigenlijk is mijn vraag aan een kenner...
Hoe flik je het, een volle kick maar tegelijk ook een volle snare, bassline, chords etc..

Ten einde raad en hopend op help

Jeroen

Waarom gebruik je compressie op de 909 kick? Is deze met zoveel dynamiek ingespeeld? Als je compressie gebruikt, stuur dan al je ritme-geluiden inclusief de kick naar een sub en compres alles tezamen met een niet al te grote ratio. De attack niet te snel zodat de transiënten behouden blijven en speel met de release.

ja daar zeg je dus al wat

ja daar zeg je dus al wat

Ik gebruik compressie omdat ik daarmee de punch (in de eindmix) te verhogen zodat ie dan in iedergeval op basis van punch door mn mix zou komen.. en om hem dan niet te veel space te laten nemen snijd ik de frequencies onder de 40hz weg

Compressie wordt gebruikt om de dynamiek van een audio-signaal te verkleinen en niet om meer attack te verkrijgen. Je kunt compressie bijvoorbeeld ook gebruiken om de reverb-tail van een geluid naar voren te halen.
Als je meer punch wilt dan zou ik bijvoorbeeld een transiënt-designor van SPL gebruiken of de kick layeren met een andere kick die meer attack heeft, of werken met zeer korte delay's [tussen de 10-25ms] op je geluiden.
Wil je een punchy mix dan zul je rekening moeten houden met factoren als headroom van je mixer, etc.

is de headroom van een digitale mixer in logic op mijn powerbook met emagic am6|2 dan groot genoeg? nog nooit gechecked

Ik beperk de reverb op mijn drums incl bassdrum altijd omdat het dit minder punchy maakt. Ook een lange reverb vermijdt ik vaak omdat deze de neiging heeft om alles dicht te smeren.

Vaak werkt het ook ook met EQ de bassdrum wat te versterken en andere partijen met EQ wat te verminderen op bepaalde frequencies.

neem goede samples.. en maak je niet te druk om j compressie.. beetje sidechainen kan helpen

Origineel geplaatst door Bigbang
De attack niet te snel zodat de transiënten behouden blijven en speel met de release.

Klopt.

Origineel geplaatst door Bigbang
Compressie wordt gebruikt om de dynamiek van een audio-signaal te verkleinen en niet om meer attack te verkrijgen.

Met een lange attack kan je meer dynamiek krijgen op een kick. Wat je meestal wil met een gesamplede kick.

Probeer eens een limiter ipv een compressor op de kick en snare.
En doe dan idd de compressie over je gehele drumssounds bij elkaar.
Houd de releasetijden voor percussie zo kort mogelijk. Dan blijft ie snappy, aners gaat ie zuigen en duwen.

En zoals gezegd, zorg voor een goede geluids/samplebron.

0 db

0 db

klopt het dat je in een hardware mixer tov software mixer gewoonweg meer headroom hebt waardoor je alle geluiden zowiezo iets harder je mix in kan sturen?

in software mag je never nooit de 0 limiet passeren en in hardware tot +10 bij een goeie mixer..
Wanneer ik het stiekum toch doe. door mn eerst subtiel gebalanceerde mix welke uitkomt tot -6 db tot + 10 te trimmen en te compressen in de master out fader, kom ik wel degelijk tot het volume van een geproduceerde detroit house track..

Dit vergelijk ik eenvoudig door te bouncen en in itunes dus te switchen tussen mijn track en een detroit track..
ik neem dan voor de beoordeling puur even een kick en hihats en snare (net zoals dat gebeurd in het begin van de track waarmee ik het vergelijk). Wanneer ik dan op 0db afmix in logic klinkt het dus niet minder warm maar is het volume ongeveer 5db zachter als de geproduceerde track

jeroen

Re: 0 db

Re: 0 db

Origineel geplaatst door jack metallic
klopt het dat je in een hardware mixer tov software mixer gewoonweg meer headroom hebt waardoor je alle geluiden zowiezo iets harder je mix in kan sturen?

mits het een analoge hardware mixer is; ja... bij een digitale kun je de 0 lijn ook niet overschrijden voor zover ik weet.. nja, het kan wel, maar of het geluid wat je dan hoort prettis is, is een tweede ;)

Nee. Een balans is een balans, en die veranderd niet als je je masterfader op +6 , 0 of -10 hebt staan. Het voordeel van een hardware mixer, is wel dat je door de geluiden al hard op het kanaal te zetten (dus gain net tegen vervorming aan), vaak de voorversterker maximaal uitbuit, dus hij presteert dan vaak optimaal, of gaat zodanig oversturen dat het een lekker randje geeft, dit kan digitaal niet.
Op mijn soundtracs hadden we vaak de masterfader op -30 staan , omdat alle kanalen knetterhard stonden (we maakten hardcore) , en dat klonk geweldig. Compressie hadden we op deze manier ook niet nodig, omdat alle kanalen heel lichtjes stonden te oversturen.

Back