Clavia Nord Stage pianos

tnijland1

Ingeburgerd
Hey,

Ik heb thuis een mooie Yamaha P250 waarmee ik voornamelijk acoustisch piano speel vanwege het feit dat de e-pianos en de hammond sounds toch wat matig overkomen.

Waar ik vooral in ben geinteresseerd, dat is die all-in-one oplossing die Clavia Nord Stage heet (de 76 toetsen versie) maar iedere keer dat ik erop speel vindt ik de acoustische piano wat dof (en schrik ik ook wel een beetje terug voor de wel erg hoge aanschafprijs). De keyboard magazine reviews zijn altijd lovend. Ik heb zelfs al overwogen om een Clavia Electro rack te nemen voor die prachtige rhodes, wurlitzer en hammond sounds. De Electro 2 heb ik namelijk zelf 2 jaar gehad en ik was er, behalve de acoustische pianos heel erg tevreden mee.

Kortom, ik wil wel maar durf niet...

Zijn er mensen die de Nord Stage al langere tijd in hun bezit hebben en mij ervan kunnen overtuigen dat ook de acoustische pianos de moeite waard zijn om mijn P250 om te ruilen voor een Stage? Een uitgebreide review van users op dit forum zou heel erg welkom zijn.

Waarom dan toch niet de electro rack als aanvulling op de P250? P250 heeft wel een heel erg prettig klavier en een hele mooie piano namelijk. Komt nog bij dat 'ie groot genoeg is om een electro rack bij op te zetten :)

Kijk ook eens op www.keyboardmag.com (forum) en zoek op Nord Stage.
Veel lovende reacties. De meeste mensen moeten wennen aan de pianos maar vinden ze uiteindeliljk levendiger dan bij andere keyboards. Overigens zijn de pianos sterk verbeterd vanaf versie 2.+ (nieuwe samples) dus de vraag is op welke versie je gespeeld hebt. Dat is echt een wereld van verschil.

Over de eerste pianos waren de meeste mensen verdeeld. Nadat Clavia versie 2.+ heeft uitgebracht hoor je daar niemand meer over. Die pianos zijn erg goed.

Origineel geplaatst door Flexby
Overigens zijn de pianos sterk verbeterd vanaf versie 2.+ (nieuwe samples) dus de vraag is op welke versie je gespeeld hebt. Dat is echt een wereld van verschil.

Idd, meende ik ook net te zeggen!
Jammer wel dat er geen mp3's op de Clavia site staan waar ook eens de synthsectie te beluisteren valt.

De mijne ( 88 ) komt in ieder geval in december aan! :W
Wil dan dus wel een reviewtje doen..

Origineel geplaatst door Alex Omega
Die synth is niks. niet eens een envelope op dat ding...

Dit lijkt me toch wat onbezonnen.. De handleiding er al op nagekeken?

envelope.gif

Lijkt me meer dan voldoende voor een stagepiano..

In elk geval ben'k toch van plan softplug's à la Spectrasonics Atmosphere te blijven gebruiken voor pads etc.

't Enige dat'k echt op de synthsectie aan te merken heb is dat 16 voices toch wel het minimum is, als je iet of wat degelijke backing van pads wilt hebben.

dat bedoel ik! en dan 1 lfo ofzo.... en hoeveel kost ie???

jaja, ik weet je koopt 'em niet voor de synth sectie maar iets uigerbreider kan toch wel....

bv adsr met 4 knoppen en een shift knop voor het filter

Origineel geplaatst door Alex Omega
dat bedoel ik! en dan 1 lfo ofzo.... en hoeveel kost ie???

jaja, ik weet je koopt 'em niet voor de synth sectie maar iets uigerbreider kan toch wel....

bv adsr met 4 knoppen en een shift knop voor het filter

Ik snap je punt maar als ik voor mezelf kijk hoeveel ik decay en sustain gebruik, en hoeveel ik attack en release gebruik, dan primeren die laatst toch vooral, dus wat mij betreft is't ruimschoots voldoende.

lfo.gif

Het is idd geen vergaande synth maar heeft wat mij betreft toch wel wat mogelijkheden, om de piano wat aan te dikken met een pad.

Hij kost nog altijd 3k. Ik vind het alleszins de investering waard. Hoogstwaarschijnlijk krijg ik hem ook nog voor iets minder.

O.a. die multitimbraliteit spreekt me wel aan, dat gemakkelijke layeren en splitten, meerdere outputs, soit, het is een echt hands-on ding.

Je synth tweaken is inderdaad niet zo diepgaand.. agreed, maar het is een echte stage-live-bak, zoals ik er nog nooit een andere heb gezien. Dat de prijs dan ook een unicum is, volgt daaruit.

Origineel geplaatst door mrt
een echte stage-live-bak, zoals ik er nog nooit een andere heb gezien. Dat de prijs dan ook een unicum is, volgt daaruit.

Dat is waar. mijn bril is nogal studio gericht. Ik snap ook wel wat mensen er begeerlijk aan vinden hoor :)

Een Nord Rack zou inderdaad een goede aanvulling zijn op de P250. Toch spreekt het concept van een apart keyboard mee te nemen tijdens een gig met wat vrienden mij zodanig aan dat ik het rack toch liever niet neem (spijt achteraf). De Electro 61 was wat dat betreft een fantastische keuze. Groot nadeel van de Electro was dat met name combinaties van samples echt met moeite te laden waren vanwege de beperkte geheugen capaciteit.

Als 2e argument heb ik het feit dat ik op zoek ben naar meer authentieke piano sounds die minder "sophisticated"zijn zoals de Yamaha (die overigens wel erg goed is). Ik denk dat Clavia ook meer op zoek is naar het reproduceren van dergelijke pianos en dat concept spreekt mij erg aan. Ik heb les van een pianist die op een oude studiepiano speelt en dat speelplezier van die houten toetsen en die donkere sound is gewoon geweldig en ook echt niet na te bootsen met een mellow piano van de Yamaha. Alleen ben ik bang dat Clavia er gewoon nog niet helemaal is. Voor mijn gevoel hebben ze bij de stage alleen de Electro gepakt en deze in een ruimere jas qua opties en klavier en samples gegoten.

Ik hoop dan ook dat ze dit concept perfectioneren en (dat heb ik ze overigens per mail laten weten ook:) ons echt een alternatief voor een akoustische piano geven. Amen.

Origineel geplaatst door tnijland1
De Electro 61 was wat dat betreft een fantastische keuze. Groot nadeel van de Electro was dat met name combinaties van samples echt met moeite te laden waren vanwege de beperkte geheugen capaciteit.

Hier ben ik even niet mee.. Electro 61, combinaties van samples?
Om te beginnen is de Electro toch monotimbraal, en van een sampler is niet echt sprake?

Voor mijn gevoel hebben ze bij de Stage alleen de Electro gepakt en deze in een ruimere jas qua opties en klavier en samples gegoten.

Dat kan je natuurlijk altijd zeggen van het vlaggenschip van een reeks.. Maar of dat een argument is om hem niet te kopen? Het gaat erom wat je wilt en wat je ervoor wilt uitgeven.. Verder is de Stage wel heel wat meer dan een 'uitgebouwde' Electro. Dus logisch dat je er veel meer voor betaalt.

Ik hoop dan ook dat ze dit concept perfectioneren en (dat heb ik ze overigens per mail laten weten ook:) ons echt een alternatief voor een akoustische piano geven. Amen.

Sorry, maar daar zijn de afgelopen jaren meebezig geweest en het resultaat heet Nord Stage.

Nou, als ik kijk naar de verschillen tussen de Electro2 en de Nord Stage vindt ik de verschillen echt niet zo heel erg groot waarbij ik dan voornamelijk even focus op de Electro sounds zoals hammond, fender rhodes, wurlitzer, clavinet en akoustische piano. Al de samples van de Stage zijn downscaled terug te vinden in de Electro (en/of andersom). Dus de Stage heeft imo alleen betere (lees grotere) samples. Sound-technisch zijn ze gewoon identiek.

De verschillen zijjn volgens mij meer het piano-klavier, de multi-layer setup, extra effecten en het toevoegen van een beperkte Nord Lead synth. Als je dat verstaat onder nieuwe ontwikkeling heb ik inderdaad een ander beeld over het begrip ontwikkeling.

Ik denk dat alleen het maken van een stage piano enigszins vernieuwend is maar dat leek mij eerder een logisch vervolg van het succes van de Electro.

Ik begrijp je punt wel. De NS heeft echter multisamples (ik meen 4), release samples en sustain sampels. De verschillen zijn subtiel, maar duidelijk hoorbaar. De nieuwe pianos van de NS zijn 32 / 64 mb. Die van de Electro niet meer dan 15 mb.
Naar mijn idee komt Clavia een heel eind met de piano (qua levendigheid), minder strak en steriel als Yamaha of Roland.
Maar akoestisch / analoog zal en kan het nooit worden.

Ik twijfel zelf nog steeds tussen:

A) Electro, en dan later effecten bijkopen, geld over voor een NL3 (tweede hands)
B) Stage (misschien wel de Compact)

Ik hoef niet de deur uit, dus optie A ligt er voor de hand.
Maar ja, de Nord Stage :luv:
Succes met je keuze

Bedankt voor jouw informatie. Ik heb zelf de Electro 2 jaar gehad en was er heel erg over te spreken. De e-pianos zijn gewoon onovertroffen zelfs in vergelijking met soft-synths (Native Instruments of Lounge Lizard). Wat dat betreft kan ik jou de Electro echt aanbevelen (en ik ben helaas geen heel goede pianist maar wel een echte geluidspurist).

De hammond is best goed maar ik vond hem niet zo mooi smeuig als mijn Hammond XB-1 die ik daarvoor had. De XK-1 schijnt nog weer veel beter te zijn. Ik vond het wat meer een rock-hammond terwijl de XB-1 meer jazzy/bluesy klonk. Wel had de Clavia een veel beter toetsenbord. Nadelen van de Electro vond ik het bereslechte key-click effect welke alleen fatsoenlijk klinkt met de leslie aan. Ook de leslie van de XB-1 was veel beter; de Clavia zwelt heel snel aan en de XB-1 deed dat gewoon een stukje mooier. Aan de andere kant zul je daar in een band minder last van hebben. De clavinet is niet echt mijn ding maar schijnt volgens kenners een true replica te zijn.

Over het algemeen is de Electro een echte aanrader maar hij klinkt wel een beetje kaal. Als je dat niet gewend bent dan mis je de galm en delay die op de Stage wel schijnen te zitten.

En niet onbelangrijk....hij komt echt SUPER door de mix!

Misschien moet ik inderdaad de Nord Stage nog maar een keertje opnieuw proberen want ik wil hem ook wel weer heel graag hebben (soort van haat/liefde verhouding).

Ik zou niet zo gauw een bak kopen, omdat de kritieken lovend zijn. Zeker niet als ik 'm eigenlijk dan ook een beetje vind tegenvallen.

Heb een beetje 't zelfde met de Nordleads: veel goeie kritieken, ziet er gaaf uit en zitten gave geluiden op, maar iedere keer als ik er op speel valt ie op 1 of andere manier tegen.. :o:

Aan de andere kant staat Clavia wel bekend om hun uitstekende software updates van de keyboards waardoor het wel mogelijk is dat met name de akoustische pianos nog kunnen worden verbeterd.

Wat ik wel mooi vond aan (zelfs) de akoustische piano in de Electro was dat de dynamiek van de piano enorm is. Dit nodigd gewoon uit tot heel expressief spelen. Ik hoop dan ook dat ze toch wat doorwerken aan het verbeteren van de samples die op dit moment op mij vrij dof overkomen. Als ze de akoustische pianos weten te verbeteren zou het mijn 1e keuze zijn.

Bij de synth had ik toch ook nog wel graag een full string geluid willen hebben om (occasionally) te layeren met een piano voor bijv. een pop-ballad.

Origineel geplaatst door Flexby
De NS heeft echter multisamples (ik meen 4), release samples en sustain sampels. De verschillen zijn subtiel, maar duidelijk hoorbaar. De nieuwe pianos van de NS zijn 32 / 64 mb. Die van de Electro niet meer dan 15 mb.

Dit was nieuw voor mij :)
Als ouwe electro-geilaard (die helaas nog niet genoeg centen bij elkaar heeft om er 1 te kopen) heb ik laatst op de mile de electro2 en de stage compact eens naast elkaar beluisterd, en ik was helemaal verkocht van de stage. Het verschil bij de piano's meende ik te horen, maar ik dacht dat ik het me inbeelde omdat ik verder zo enorm op die stage zat te kwijlen.
Het moet er toch maar eens van gaan komen..... :{

Ik heb onlangs mijn Electro ingeruild voor een Stage 76, dus ik ken beide machines goed. De Stage is op alle fronten beter (mag je ook wel verwachten). Waar ik de Wurlitzer op de Electro nog matig vond, is ie op de Stage perfect (en ik kan het weten, want ik heb een echte Wurlitzer 200 ernaast staan). De Rhodes is ook echt een generatie beter, toch haalt het nog lang niet bij een echte (die ik er ook naast heb staan 8) ).

Sinds software versie 2 is de acoustische piano geweldig. In mijn Studio vind ik hem muzikaler dan bijvoorbeeld The Grand 2. Ook live blijft ie beter overeend dan iedere ander pianogeluid dat ik ooit heb gebruikt.

Ik ben plezierig verbaasd over de veelzijdigheid van de Synth. Ik hou niet van het 'Clavia' geluid, maar de synth-engine kan grommen in de bassen en leads, ook kan ie mooie padjes maken om te layeren. Vreemde geluiden kan ie ook. Clavia heeft een hele goede keuze gemaakt in de parameters die gestript zijn.

Voor mij de mooiste features zijn die voor live gebruik. Vrijwel iedere paramater heeft een knop! Wil je tijdens een solo je Rhodes wat meer laten grommen? Draai aan de knop! Heb je je splitpunt toch verkeerd gezet (kan je bovendien zien aan een led bij de toetsen)? Druk een knop. Bovendien kan je erg veel layeren. In sommige patches kan je onder 1 toets 2 orgelklanken, 2 piano klanken, 2 syntklanken en 2 effect sets setten. Hierdoor kan je hele rijke klanken maken. Ook de 2 'Live' geheugens zijn een goude idee. Selecteer zo'n geheugen en hij onthoudt alle wijzigingen zonder dat je op 'store' hoeft te drukken. De effect-sectie (nu ook met galm en versterker simulaties) is echt van topklasse.

Op dit moment is de Stage mijn meest gebruikte apparaat!

Back