Adat instellingen EMU 1212M

Lennox

work in progress
Hoi,

sinds gisteren heb ik dit kaartje en ben bezig met de juiste configuratie.

Ik krijg alle inputs netjes te zien ook die van de Adat, dan staat er zoiets als PCI Card Adat 1 / 2 en dat tot en met het achtste kanaal. Maar ik zie nergens iets staan over de Adat ouputs, wel iets over ASIO out 1 /2 en dat tot en met 32 kanalen. Dit vind ik verwarrend, in het manual staat dit niet. Ook 32 kanalen dus.

Klopt het dat er niet direct ADAT OUT 1 / 2 moet staan, dus heet Adat input 1/2 nu ineens Asio out 1/2?

ook krijg ik met de synchronisatietest van cubase maar 1 regel te zien in het bovenste en onderste scherm, dus 1 input en 1 output. Ik ben gewend dat hier al je inputs en outputs komen te staan. Het gekke is dat in Cubase wel al deze inputs en outputs staan (behalve genaamd Adat Out dan)

kan iemand mij helpen?

thx

Hey Lennox,

Het lijkt erop dat je je even moet verdiepen in de Patchmix DSP. Je moet die ASIO-kanalen handmatig aan een (fysieke) output koppelen met een send. Dat doe je door in de Patchmix bij het betreffende ASIO-kanaal rechts te klikken bij inserts en dan 'Insert Send' te kiezen. Daar kun je vervolgens een ADAT-kanaal uitkiezen.

Hier staat het een en ander over de Patchmix: http://www.soundonsound.com/sos/nov05/articles/emupatchmix.htm
Op de Emu site is ook een tutorial te vinden. (Support -> Downloads -> 1212m)

Re: Adat instellingen EMU 1212M

Ik krijg alle inputs netjes te zien ook die van de Adat, dan staat er zoiets als PCI Card Adat 1 / 2 en dat tot en met het achtste kanaal. Maar ik zie nergens iets staan over de Adat ouputs, wel iets over ASIO out 1 /2 en dat tot en met 32 kanalen. Dit vind ik verwarrend, in het manual staat dit niet. Ook 32 kanalen dus.

Klopt het dat er niet direct ADAT OUT 1 / 2 moet staan, dus heet Adat input 1/2 nu ineens Asio out 1/2?

Klinkt alsof je dit in Patchmix nog moet routeren. Zie Patchmix als een losse mixer tussen je computer en de inputs en outputs en het wordt al snel duidelijker. De aansluitingen vanuit Patchmix van en naar de computer heten ASIO 1 t/m 32. De aansluitingen op Patchmix heten ADAT. Als je nu ASIO 1/2 (van de computer) naar ADAT OUT 1/2 (op de kaart) wilt zetten, moet je in Patchmix in de ASIO 1/2 strip (let op: vanuit Patchmix gezien is dit dus een INPUT) een SEND maken naar ADAT 1/2.

Als je trouwens je hele mix (of monitor) naar ADAT wilt zetten gaat dat in het OUTPUTS scherm. Daar klik je gewoon MIX of MON aan richting een ADAT.

gebruik de zoek funktie even, ik heb ooit dezelfde vraag gehad, als je zoekt op adat in de titel kom je m vast tegen :)

hoi, ik had al gekeken in het zoekgedeelte, ik kwam niet direct mijn probleem tegen.

Ik wordt er langzamerhand gek van, ik kom nu een stuk verder alleen, wil ik alleen met mijn adatkanalen werken, dus 8 in en 8 out

ook windows wave signaal wil ik op de eerste 2 adat out kanalen zetten. Dit werkt in patchmix
geen probleem. Nu open ik cubase en dan laat cubase niet eens adat out 1 en 2 zien alleen asio out 1 en 2. De overige adat outs zie ik wel gewoon.

Asio 1 en 2 tot en met 7 en 8 heb ik geconfigureerd als adat out 1 tot en met 8
bij windows wave heb ik (lijkt mij logisch) hem zo ingesteld dat ik hem stuur naar asio 1 en 2 zodat ook dat signaal op deze kanalen werkt.

Maar nee, NATUURLIJK WERKT HET NIET :( :( :(

ik wil gewoon simpel 8 adat in en 8 adat uit, die wil ik zien in cubase, en het windows wave signaal om mijn mpr etc af te splene wil ik ook sturen naar adat 1 en 2

wat doe ik verkeerd?????? graag wat hulp :luv:

als je de ADAT TRANSFER preset laad (in je patchmix dsp) en vervolgens bij je session settings alles op adat zet moet je volgens mij een heel enid komen.. dus click ook ff op dat rondje in je patchmix, tussen fx en dat driehoekje omlaag zodat je in sessions settings komt.. als cubase nu wel alles ziet kun je verder nog wat kleine dingetjes hier en daar veranderen naar keuze

ohja,, vergeet in cubase niet regelmatig op reset te drukken (nadat je dingen in de patchmix heb veranderd) tijdens je in en outputs setup want anders kan t voorkomen dat sommige nieuwe in/outs niet worden weergegeven..
start voor de zekerheid ook regelmatig cubase ff opnieuw op als je in je patchmix dingen heb zitten veranderen

thank resonance,

met die patch is het gelukt :okdan: ik heb nu eindelijk 8 in 8 uit hetzij dat ie in cubase output 1 en 2 niet adat out 1 en 2 noemt maar asio out 1 en 2 :confused: de rest staat wel weer goed erg verwarrend, hij doet het , alleen heb ik nog 1 ding, ik wil graag dat mijn windows wave 1 en 2 ook via de adat 1 en 2 afspeelt, ik krijg dit niet voor elkaar.

In patchmixer maak ik een kanaal aan waarin ik aangeef dat het een windows wave 1 en 2 kanaal moet zijn. Ik laat een mp3 via winamp op de achtergrond meelopen, ik zie de meters uitslaan op dat kanaal want ik heb deze meters erin gezet, dat gaat goed. Maar nu dit kanaal doorsturen naar adat 1 en 2 ???? dit lukt gewoon niet, in het insertmenu staan al die adatkanalen gewoon gedeselecteerd omdat ik ze al in gebruik heb, asio monitor routing helpt ook niet.

Dit moet toch kunnen lijkt mij :confused:

heeft iemand toevallig dezelfde setup, kan die even kijken wat de instellingen zijn?

thanks

Origineel geplaatst door Lennox
thank resonance,

met die patch is het gelukt :okdan: ik heb nu eindelijk 8 in 8 uit hetzij dat ie in cubase output 1 en 2 niet adat out 1 en 2 noemt maar asio out 1 en 2 :confused: de rest staat wel weer goed erg verwarrend, hij doet het , alleen heb ik nog 1 ding

dat de namen niet altijd kloppen klopt inderdaad, dit komt omdat een groot proces van de routing zich ook buiten cubase afspeelt via je patchmix software, je kan wel altijd achterhalen wat wat is, als je op je channel strips de inserts en sends gaat bekijken en dan weer terug in cubase checkt wat waar heen gaat en vandaan komt..

wat betreft je andere vraag,

als je een nieuwe channel strip maakt (host source) en dan asio output source kiest en dan op t nieuwe kanaal weer een send toevoegt bij de inserts, waarbij je op die send de adat kanalen kiest waar je t geluid naar toe wil hebben zou volgens mij moeten werken

je moet dan in cubase weer ff je settings checken en zorgen dat de juiste kanalen naar je nieuwe channel strip worden gezonden

wderom bedankt Resonance, ik heb maar gewoon jacks aangesloten vanuit de kaart de mixer in, dit werkt wel. Ik vind het een goedklinkende kaart maar die interface is echt K*T waarom niet ouderwets steek de rode stekker in de rode plug of iets dergelijks. Ben hier enkele uren zoet meegeweest inspiratieloos wordt ik van dit soort dingen.

Maargoed het werkt nu en dat telt :halleluja :okdan:

Ik vind zelf die interface behoorlijk duidelijk. Wat een hoop mensen alleen over het hoofd zien is dat het de interface is van de mixer/routering die in de kaart zit, en dat die feitelijk losstaat van je computer.
Dus signaal van de kaart naar de computer is een output op de kaart (en dus in Patchmix). Het is een kwestie van je gezichtspunt veranderen. Als je denkt dat het de mixer van de computer is, zit je te zoeken naar een input, en dat werkt niet.

De reden dat bijv. adat-asio routeringen er niet standaard hard in zitten, is dat kaart veel te flexibel is daarvoor.
Zo kun je nu een analoog signaal binnen laten komen, reverb op zetten, compressor overheen doen en dat via ADAT naar buiten laten gaan, zonder dat dat signaal ooit verder je computer in komt.
Dat is onmogelijk als alle ins en outs hard direct ASIO-kanalen gekoppeld zouden zitten.

Back