Loopitis

Origineel geplaatst door Furious5
Volgens mij is dit gewoon een algemeen probleem bij het maken van creatief werk, het eindeloze pielen totdat het 'perfect is'.

Stel jezelf gewoon deadlines.. doe alsof je je werk moet 'afgeven' aan die zogenaamde koerier die op dag x komt.

Door die deadlines hak je knopen door want je werk moet nu eenmaal af...
Misschien werkt dit voor bepaalde personen wel, maar ik denk dat je creativiteit niet af kunt dwingen. Heeft met je persoonlijkheid te maken en misschien ook wel met de soort muziek die je maakt. Zoals ik hervoor al beschreef, heb ik wel eens onder druk een track afgeraffeld, maar dit geeft voor mij zeker niet het gewenste resultaat.

Maar goed, ik zal deze tip ook zeker meenemen vanavond als ik aan de slag ga. Ik heb afgelopen week nog wat kleine dingetjes uitgezocht voor mijn Virus TI (welke ik net nieuw heb). Nu snap ik 'm wel zo'n beetje (hoewel de automation niet helemaal werkt zoals het zou moeten werken). Vanavond kan ik gelijk beginnen met arrangeren van een oudere track.

De rest ook bedankt voor de tips. Een aantal van deze (aan je vriendin laten horen, af en toe wat anders gaan doen, andere stukjes combineren) had ik al in mijn werkwijze opgenomen. Ik denk inderdaad dat je uiteindelijk een soort eigen werkwijze moet hebben. Ik heb een tijd webdesign gedaan (ook flyers en posters) en daar heb ik ook een eigen werkwijze voor mezelf onwikkeld. Dit kost echter wel wat tijd en met muziek ben ik pas 2,5 jaar (laatste jaar veel fanatieker) mee bezig. Dus ik geeft het sowieso nog wat tijd voordat ik dingen van mezelf ga eisen... ;)

Zow....en ik maar denken dat het aan mij ligt.

Bij mij heeft loopitis zo'n drastische vorm aangenomen dat ik bijna niet meer met muziek maken bezig ben. Ik ben nu erg blij om te lezen dat er meerdere zijn met dit probleem en dat er veel tips zijn dit te voorkomen. Nu heb ik in de loop(itis) van de tijd zelf al een paar tips uitgeprobeerd maar ondanks dat maak ik bijna geen muziek meer. Ik zeg meestal tegen mezelf dat ik daar veel te weinig tijd voor heb.....onzin...het is een kwestie van prioriteiten stellen. Daar ben ik me wel van bewust maar nu de uitvoering nog. Ik ga in ieder geval de sites bezoeken die hier genoemd zijn.

Origineel geplaatst door Furious5
Stel jezelf gewoon deadlines.. doe alsof je je werk moet 'afgeven' aan die zogenaamde koerier die op dag x komt.

Door die deadlines hak je knopen door want je werk moet nu eenmaal af...

Als deze tip voor jou werkt, dan is het natuurlijk perfect, maar ik persoonlijk vind dit wel een hele gevaarlijke tip. Voor mij zou het niet werken, ik ben te perfectionistisch ingesteld als het om m'n eigen herrie gaat. Weken nadat ik een nummer "afgewerkt" heb, krijg ik nog ideeën om e.e.a. te verbeteren. Als ik voor mezelf een deadline zou gaan stellen, na welke ik dus niets meer aan een nummer aan zou mogen passen van mezelf, zou ik regelmatig teleurgesteld raken in m'n eigen creaties, met gebrek aan "zin" tot gevolg.

Voor zover ik "loopitis" als probleem ervaar, is het voor mij genoeg om verder te komen met iets, niet zozeer om iets 100% af te werken.

....en nu lees ik dat Opa Bokma hier dus ongeveer hetzelfde over denkt.... ;)

Origineel geplaatst door gemmetje
Als ik voor mezelf een deadline zou gaan stellen, na welke ik dus niets meer aan een nummer aan zou mogen passen van mezelf, zou ik regelmatig teleurgesteld raken in m'n eigen creaties, met gebrek aan "zin" tot gevolg.
mee eens.
volgens mij mag de nadruk nooit méér op productiviteit gaan liggen dan op creativiteit...
dan ben je eigenlijk gewoon tracks aan het maken in plaats van echt muziek... in dat geval zou ik me al snel een kip in een legbatterij gaan voelen denk ik.

ik haal veel meer voldoening uit één echt goeie track waar ik wekenlang met resultaat aan heb zitten zwoegen dan een paar "min of meer goede" tracks die ik even snel in elkaar gezet heb.

nou pocketzip, dat is precies het andere uiterste. ik denk zelf dat de "gulden middenweg" zoals altijd weer de beste is. als er niets uit je handen komt is dat zeker niet motiverend en alleen maar continu produceren (legbatterij) daar zit je ook niet op te wachten.
zelf heb ik ook last van loopitis, ik denk dat ik mij maar eens moet concentreren op alleen maar loopjes maken...

bliepbliep

Het overkomt mij vaak dat als ik zo'n loopstukje de volgende dag afspeel ik het niet meer herken of dat het me duister is waarom ik daar de vorige dag zo door gebiologeerd was.

Als je iets na een tijdje terug luistert klinkt het anders door dat je 1 in een andere state of mind bent en 2 omdat de conditie van je oren verandert is.(uitgeruster of juist moeier).
Dus dat is logies.

Ik ben vaak ook een slachtoffer van loopitus.
Als ik een loopje gemaakt heb dan vind ik dat meestal wel fijn om te horen, ik luister het dan zo lang tijdens het bouwen van mn track dat ik het snel saai vind worden.

Een jonge van mn school gaf als tip: werk snel.
Dat houd in ken je shortcuts en weet wat de snelste manier is om een bepaalde actie uittevoeren.
Volgens mij kan de gemiddelde gebruik hier veel tijdwinst uithalen waardoor je natuurlijk minder vaak dat 1ne loopje langs hoort komen.

Nou, ik heb wel een productief weekend gehad! Zoals geplanned donderdag weer met een oude track aan de slag gegaan (geprobeerd zo min mogelijk te loopen), vrijdag er een eind aan gebreid (ook m.b.v. alle tips) en vandaag geprobeerd de track te bouncen (Virus wou niet meewerken). Ik ben nog niet tevreden over het eindresultaat, maar ik ben zo blij dat ik eindelijk eens iets af heb gemaakt!

In m'n enthousiasme gelijk maar de track op SF gegooid:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=71823

Verwacht geen muzikaal hoogstandje, ik ben nog steeds maar een beginner... :o:

Origineel geplaatst door Opa Bokma
Nou, ik heb wel een productief weekend gehad! Zoals geplanned donderdag weer met een oude track aan de slag gegaan (geprobeerd zo min mogelijk te loopen), vrijdag er een eind aan gebreid (ook m.b.v. alle tips) en vandaag geprobeerd de track te bouncen (Virus wou niet meewerken). Ik ben nog niet tevreden over het eindresultaat, maar ik ben zo blij dat ik eindelijk eens iets af heb gemaakt!

In m'n enthousiasme gelijk maar de track op SF gegooid:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=71823

Verwacht geen muzikaal hoogstandje, ik ben nog steeds maar een beginner... :o:
Moet 'ie wel te downloaden zijn :D Overigens is Bokma mijn achternaam, alleen moet er dan nog een c tussen :o:

Origineel geplaatst door Nightstorm
Moet 'ie wel te downloaden zijn :D Overigens is Bokma mijn achternaam, alleen moet er dan nog een c tussen :o:
Hehe, toevallig van die naam. ;) Opa Bokma is een figuur uit de strip DirkJan, die nick heb ik al heeel lang.

Stond een typfoutje in de url. Gefixed nu. :)

Origineel geplaatst door pocketzip

- zet je loopje op en begin gewoon op het gevoel wat te muten en unmuten. zo ontdek je vaak (eventueel per ongeluk) hoe je best je track zou opbouwen en op welke manieren je de verschillende instrumenten in je loop op verschilende manieren kunt gaan combineren. belangrijk detail (dat ik zelf ook meestal vergeet): zorg ervoor dat je intussen alles opneemt. het is al meerdere keren gebeurd dat ik tijdens zitten muten en unmuten al een hele trackopbouw in mijn hoofd had, maar even daarna al weer helemaal vergeten was hoe mijn idee ook alweer ging. erg frustrerend.:stupid
Dit werkt voor mij idd erg goed. Gewoon beginnen met een beat, maak er een lead overheen, gooi er een achtergrondgeluid bij, mute je lead, maak een variatie op je lead, maak een geheel nieuwe lead, mute je achtergrondgeluid en gooi er een nieuw achtergrondgeluid bij etc. etc.

Als je dan op een gegeven moment een heleboel elementen hebt een schets van de track bouwen zonder je druk te maken om overgangen enzo. Zo heb je in heel korte tijd een idee voor een track staan en kun je later rustig alles uit gaan werken. Het grote voordeel is dan ook dat je nog eens rustig kunt luisteren of het uberhaupt de moeite is om het uit te werken, plus dat je weet waar je naartoe wil werken. Alleen het uitwerken heb ik nog niet helemaal onder de knie, maar dat is gewoon kwestie van proberen, proberen, proberen en minder afhankelijk van dat gouden inspiratiemoment.

Origineel geplaatst door bliepbliep
zelf heb ik ook last van loopitis, ik denk dat ik mij maar eens moet concentreren op alleen maar loopjes maken...

Kijk aan, (nog) een Taoist! :)

Je hebt wel gelijk.. Wat ik lekker vind werken is: inLive net zolang met loopjes klooien tot je iets lekkers hebt, dan lekker freaken met de mute/volumeknopjes, dat opnemen en dat later proberen daar een track van te maken.. Werkt lekker intiutief..

Back