tb-303 probleem

jura

Ingeburgerd
ik heb vorige week een tb-303 in bruikleen meegekregen van iemand 'die nog zo een plastieken ding waar baslijnen uitkomen' op zolder staan had. Dolle pret dus. ben er al een weekje mee aan het programeren en dat lukt aardig ondanks de kuthandleiding. Nu het probleem: ik kan er probleemloos 16e noten in rammen met bijhorende pitch maar op een of andere manier wil het bakje geen noten binden (dus 2 16en tot een 8e maken) en slides krijg ik er ook maar niet uit.
naar mijn bescheiden voorgevoel lijkt het er op dat er 1 of ander geheugenbatterijtje op is want de patterns onthoud ie ook niet altijd even goed. weet iemand hier raad mee?

Re: tb-303 probleem

Origineel geplaatst door jura
ik heb vorige week een tb-303 in bruikleen meegekregen van iemand 'die nog zo een plastieken ding waar baslijnen uitkomen' op zolder staan had. Dolle pret dus.

U serious??? Kan je hem overnemen van hem of wilt die hem terug :confused:
Zie je nou wel dat ze nog op zolders liggen :{ met handleiding!!! :okdan:

Eevn terug te komen op de vraag:
Ik heb zelf geen TB dus kan je niet helpen met je vraag sorry.

Re: Re: tb-303 probleem

Re: Re: tb-303 probleem

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
U serious??? Kan je hem overnemen van hem of wilt die hem terug :confused:
Zie je nou wel dat ze nog op zolders liggen :{ met handleiding!!! :okdan:

nou, had de goede man een paar weken geleden geen artikel van cj bolland met een tb in z'n fikken gezien dan had ik em zo gekregen ;) nu ie de straatwaarde weet krijg ik hem mee 'in heel lange bruikleen'. kan ik ook wel mee leven...

hey jura .. ben je zo direct met die TB aan de gang gegaan?

heb je er zelf batterijen in gedaan of zaten die er nog in?

als dat ding lang op zolder heeft gelegen met de batterijen erin zou ik eerst maar es kijken of de zooi niet is gaan lekken..

maar goed, in principe zou je ook zonder batterijen erin (uiteraard wel aangesloten op netstroom) prima patterns kunnen maken, alleen onthouden doet ie dan erg slecht, en hoe slecht is erg verschillend per tb.. in principe zou t maar1 of 2 minuten moeten zijn nadat de tb volledig zonder stroom komt te zitten, in feite is t vaak veel langer voordat patterns verdwijnen of gaan misvormen..

krijg je er wel accents uit trouwens en die up / down ? beetje vaag idd dat ie geen slide wil onthouden..
misschien moet je boemtsjak of D'naab ff mailen ..

http://users.skynet.be/bk318113/303/ <--- D'naab (belg)

Boemtsjak is een forum nick hier op t forum

Waarschijnlijk is er niks mis mee, het programmeren is nu eenmaal niet zo intuitief.

in pattern write mode zetten
druk op PITCH MODE - en klop je toonhoogtes in
druk op TIME MODE - en klop je ritme van je nootjes in ( een 8e maak je door een dichte en een open nootje achter elkaar in te voeren)
druk op FUNCTION/ NORMAL MODE
als je nu op start drukt hoor je de n in het juiste ritme
om accenten en slides toe te voegen , nog steeds in WRITE MODE
druk op PITCH MODE
DRUK OP NEXT tap (hou ingedrukt) en tegelijk op octaafje hoger / lager of SLIDE of ACCENT
doe dit voor elke ingevoerde toonhoogte.
als je klaar bent, zet hem in PATTERN PLAY en gaan !

zet em op

bedankt voor de info tot nog toe.

@ resonance: er zaten inderdaad nog batterijen in die compleet gelekt waren. heb ik de tb moeten openvijzen om deze te verwijderen (zaten volledig vastgekoekt door de batterijenbrij :frons: ) nu is ie aangesloten met adapter.

@ matt: ik heb nu het systeem wel door van de verschillende modi; dus eerst pitch mode (werkt perfect) dan time mode, maar als ik in time mode 16 'waarden' ingeef dan blijft ie erna 16e noten spuwen, evenals met de realtime 'tap' manier. het vreemde is dat accents dan weer wel werken en slide totaal niet...

@ evil: getsekt!

wordt vervolgd :peukie:

Origineel geplaatst door jura

@ matt: ik heb nu het systeem wel door van de verschillende modi; dus eerst pitch mode (werkt perfect) dan time mode, maar als ik in time mode 16 'waarden' ingeef dan blijft ie erna 16e noten spuwen, evenals met de realtime 'tap' manier. het vreemde is dat accents dan weer wel werken en slide totaal niet...

en als de 303 dan speelt en de 16 steps zijn voorbij, verspringt het lampje dan op de steptoetsen naar een volgende pattern? Of misschien zie je dat wel alleen in play mode.
In 1 pattern kunnen namelijk geen 32 steps zitten.

Als je in write pattern mode op pitch knop drukt en dan met de tab toets door je 16 steps heen loopt (of indien je pattern korter is dan 16, dus minder steps) zie je dan wel een lichtje oplichten bij de slide als je op de betreffende step een slide had geprogrammeerd?

Origineel geplaatst door sander
en als de 303 dan speelt en de 16 steps zijn voorbij, verspringt het lampje dan op de steptoetsen naar een volgende pattern? Of misschien zie je dat wel alleen in play mode.
In 1 pattern kunnen namelijk geen 32 steps zitten.

hij blijft gewoon de 16 steps die ik ingevoerd heb herhalen, en als ik maar 3 noten invoer dan speelt hij de drie noten, en vult de rest op met een arpeggio van die 3 noten tot een loop van 16 16e noten (dus 16 steps en geen 32).

ik heb gisteren ook nog eens de realtime tap mode geprobeerd; dus eerst clear pattern toets voor metronome, dan function toets ingedrukt en met de tap toets een ritme spelen. Het gekke is dat als de metronoom loopt ik wel een baslijn kan 'intappen' en ook het ritme wat ik speel hoor, maar van zodra ik terug in play mode ben speelt ie gewoon weer 16e steps....

klinkt als een patternlengte van 3 notes

sander : in pitchmode ga je niet met je tab toets door je 16 steps heen . ,maar door je ingevoerde toonhoogtes

Als je een pattern wilt van 32 noten moet je als ie in wrightmode is op pattern 1/2 tesamem drukken of 3/4,5/6,7/8 maar niet vb 2/3 of4/5 dit gaat niet en dan heb je je 32 noten maar dus op 2 patterns zogezegt werkt ook met 64noten als ik het goed voor heb dan druk je op1/2/34 of 5/6/7/8 tegelijk.

als je in write mode zit met een chain aan patterns geselecteerd kun je alleen voor die hele chain de time lenght voor de noten veranderen verder niet.. in play mode werkt t echter wel als je een chain van patterns tegelijk indrukt.. er is geloof ik wel een truukje om een pattern aan te laten sluiten op de volgende .. truukje weet ik alleen niet uit mn hoofd.. staat wel in de manual

btw.. hebben jullie ook patterns in je tb zitten die maar 4 stappen zijn en je dus ook met een omweg niet op 16 kan krijgen?

Origineel geplaatst door resonance
als je in write mode zit met een chain aan patterns geselecteerd kun je alleen voor die hele chain de time lenght voor de noten veranderen verder niet.. in play mode werkt t echter wel als je een chain van patterns tegelijk indrukt.. er is geloof ik wel een truukje om een pattern aan te laten sluiten op de volgende .. truukje weet ik alleen niet uit mn hoofd.. staat wel in de manual

btw.. hebben jullie ook patterns in je tb zitten die maar 4 stappen zijn en je dus ook met een omweg niet op 16 kan krijgen?
Je kan ieder pattern gelijk zoveel stappen geven als je wilt.Ik kan het nu wel moeijk uitleggen wand hij staat hier niet.ergens in wrigth mode moet je timemode inhouden en zoveel keer op function drukken als het aantal noten dat je je patternlengte wilt geven.

Origineel geplaatst door matt second

sander : in pitchmode ga je niet met je tab toets door je 16 steps heen . ,maar door je ingevoerde toonhoogtes

Het heten altijd steps. Of je nou in pitch of time mode zit. Alleen zie je afhankelijk van de mode andere informatie. En in pitchmode ga je niet alleen door de toonhoogtes heen. Maar ook door de accents en slides.

ja , ik zei ter voorkoming van verwarring.
zeker als je het over 16 steps hebt, terwijl er veel meer 'steps' in je pitch kunnen en minder nootjes in je maat

Origineel geplaatst door matt second
ja , ik zei ter voorkoming van verwarring.
zeker als je het over 16 steps hebt, terwijl er veel meer 'steps' in je pitch kunnen en minder nootjes in je maat

Ik denk in steps, zoals hieronder noteer ik een basslijn als ik die tenminste wil opslaan:

zo.jpg

In de timing gebruik ik om het makkelijk te houden: D, U en A.
Boven de timing knoppen staat namelijk, down, up en accent.
Ik bedoel korte ,lange en geen noot.

Maar Matt Second schrijft net in de chat dat ik er niks van snap, nou ja daar komt het opneer :D
Ik gebruik namelijk nooit meer dan 16 noten, omdat ik daar nooit bij stil gestaan heb.

Laatst gewijzigd:
Matt Second heeft de afbeelding even aangepast en zo hoor je het:

zo2.jpg

Oftewel een aantal ingevoerde noten hoor je geeneens. Maar ja, ik vindt het noteren zo wel makkelijk.

Back