Forumregels?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

gemmetje

de ideale schoonzoon
Zonder te willen gaan mierenneuken, toch even het volgende:

De mods verwachten van de leden dat ze zich aan bepaalde regels houden. Dit is zeer begrijpelijk, aangezien dit mooie forum anders ongetwijfeld 'n enorme zooi zou worden.
Sommige van deze regels zijn vrij voor de hand liggend (zoals: geen gescheld, geen voetbal of politiek), andere zijn dat veel minder. Nieuw voor mij was bijvoorbeeld, dat het verplicht is smiley's te gebruiken als je iets niet serieus bedoelt (zoals door matt second aangegeven in de cynische cyan-thread). Achteraf misschien wel begrijpelijk, maar vooraf niet duidelijk, terwijl er bij duidelijkheid vooraf veel leed kan worden voorkomen.
Nou ben ik de 1e om te zeggen dat 'n kapot-geregeld forum ook niet de bedoeling kan zijn, maar enkele kern-zaken die duidelijk uiteengezet zijn, zou wel makkelijk zijn. 'n Simpel lijstje bijv. met DO'S & DONT'S.

Help deze noob aan wat duidelijkheid over wat er van hem verwacht wordt !!!

Dynamiek

Dynamiek

Tja.. regels.. het is niet voor niets dat we geen officiële regels opgesteld hebben voor dit forum.

Ik zie het als een dynamisch proces. Iedereen moet de ruimte krijgen om, binnen de grenzen van het onderwerp van het forum, te posten wat hij of zij wil. Dingen die het merendeel van de forumleden niet aanstaan.. zullen vanzelf de kritiek krijgen die ze verdienen. Dat is de corrigerende werking die uitgaat van de leden zelf. Andersom geldt dat ook voor onderwerpen (en gedrag!) die wél een groot deel van de leden aanspreken..

Verder is er een team van moderators dat de boel zo goed mogelijk bijstuurt waar dat nodig is. Natuurlijk kun je op deze manier niet alle nare posts, uit de hand gelopen threads etc. tegengaan.. maar we komen een heel eind.

Waar wij regels nodig achten, zullen we deze ook duidelijk kenbaar maken (zie o.a. de Marktplaats sectie).. verder vertrouw ik op een stukje eigen verantwoordelijkheid van de leden.

Maar hoe weet je nu of de smile ":)" nu serieus of sarcastisch bedoeld is?

Mijn voornemen is om nog meer schijt te hebben aan wat mensen typen. Dus nog meer korrels zout.
Damn ik sta nu al op de lijst voor een setje donornieren (met alle respect voor mensen met nieraandoeningen.)

";)" (<--- deze is sarcastisch bedoeld.)

Maar inderdaad een setje huisregels zou niet verkeerd zijn.

suggestie:
- Denk na over hoe je post op iemand anders over zal komen (leef je in in de ontvanger)

-C-

1 november komen de mods bijeen en dit punt staat hoog op de agenda!

Re: "gedragsregels"

Re: "gedragsregels"

Origineel geplaatst door gemmetje
Nou ben ik de 1e om te zeggen dat 'n kapot-geregeld forum ook niet de bedoeling kan zijn, maar enkele kern-zaken die duidelijk uiteengezet zijn, zou wel makkelijk zijn. 'n Simpel lijstje bijv. met DO'S & DONT'S.

Help deze noob aan wat duidelijkheid over wat er van hem verwacht wordt !!!

Deze discussies over de gedragsnormen op het forum zijn al veel vaker gevoerd. Het is vrij simpel wat er van je verwacht wordt: gebruik op het forum dezelfde omgangsnormen zoals we die ook in het dagelijks leven gewend zijn. Dat betekent niet dat er geen pittige discussie gevoerd kan worden, maar er wordt wel verwacht dat we het allemaal een beetje netjes houden.

Hoe vaak is dit niet al gezegd door mods en leden? :frons:

Origineel geplaatst door OnAcid

Goeie grap! :okdan: :erm:

Tja, ik doe mijn avatar eer aan, zullen we maar zeggen..... ;)

Re: Dynamiek

Re: Dynamiek

Origineel geplaatst door zarc
Tja.. regels.. het is niet voor niets dat we geen officiële regels opgesteld hebben voor dit forum.

Ik zie het als een dynamisch proces. Iedereen moet de ruimte krijgen om, binnen de grenzen van het onderwerp van het forum, te posten wat hij of zij wil. Dingen die het merendeel van de forumleden niet aanstaan.. zullen vanzelf de kritiek krijgen die ze verdienen. Dat is de corrigerende werking die uitgaat van de leden zelf. Andersom geldt dat ook voor onderwerpen (en gedrag!) die wél een groot deel van de leden aanspreken..

Verder is er een team van moderators dat de boel zo goed mogelijk bijstuurt waar dat nodig is. Natuurlijk kun je op deze manier niet alle nare posts, uit de hand gelopen threads etc. tegengaan.. maar we komen een heel eind.

Waar wij regels nodig achten, zullen we deze ook duidelijk kenbaar maken (zie o.a. de Marktplaats sectie).. verder vertrouw ik op een stukje eigen verantwoordelijkheid van de leden.

Helaas, helaas.... Was de wereld maar zo mooi dat alles zelf-regulerend was...
Dan was er niemand ooit onterecht afgezeken op dit mooie forum, had Britney Spears nooit 'n hit gescoord, enz. enz.
Zonder de mod's 'n verantwoording in de schoenen te willen schuiven, ben ik toch bang dat deze wereld zo groot en boos is dat eea toch gereguleert moet worden. Jammer maar helaas.
Zelfregulering door 'n compleet forum heeft ook nog 'ns het risico van het ontstaan van scheldpartijen.

Mijn beste mod's: het is niet makkelijk, jullie zullen ongetwijfeld ooit fouten maken (jullie zijn ook mensen, toch ?), maar het moet gezegd: Het resultaat (dit forum) is geweldig !! :halleluja

Regels, ach ja. Kom je weer in dat negatieve gebied terrecht waarin mensen elkaar moeten gaan vertellen wat wel of niet mag.
Je kunt het ook omdraaien nl. Want als je deel uitmaakt van deze community dan heb je de PLICHT om je netjes te gedragen en andere mensen ook hun plezier te gunnen zonder dat dit over de rug van iemand anders gaat.

Maar ik denk dat bamse gewoon gelijk heeft. Iedereen rotzooit hier maar wat aan en heel soms loopt het wat uit de klauwen. Dat ligt niet aan de mods want die worden al genoeg onterrecht afgezeken (wat overigens ook schandalig is) maar aan die paar mensen die niet doorhebben dat ze maar beter kunnen opzouten.

Ik denk persoonlijk dat dergelijke gedragsregels de plank volledig misslaan. Ten eerste wil een comminity niet zo bemoederd worden, ten tweede zijn er altijd situaties die je niet in regels hebt gevangen, en dan krijg je weer "Je kunt dat niet verwijderen! Dat staat niet in de regels!" naar je toegeworpen. Iedereen kan toch wel voor zichzelf bepalen wat normaal is, en hoe je je een beetje sociaal gedraagt?

Weet je wat meer mensen op dit forum moeten gaan doen:
Naar zijn of haar eigen geplaatste berichten kijken middels een link in je profiel.

Beoordeel nu eens in hoeverre je dingen post die met synths te maken hebben. Als je op de eerste pagina alleen maar onzin hebt staan, denk daar dan eens overna..

In je profiel rechts boven.

Attachments

• alleberichten.jpg
    alleberichten.jpg
    4,3 KB · Bekeken: 146
Ik denk dat wanneer ieder lid zich een beetje probeert te gedragen zoals ie dat in de gewone omgang zou doen, je al ver geraakt. Dat tesamen met het zich inleven in iemand anders' situatie zou al veel kommer en kwel kunnen vermijden. Je kan regels opstellen om dergelijk gedrag te forceren, maar iedere regel die gemaakt wordt, kan even gemakkelijk met de voeten getreden worden.

Daarbij is het soms onrespectvol behandelen van andere mensen een fenomeen dat typisch is aan het internet. De anoniemiteit zorgt ervoor dat voor veel mensen hun grenzen wegvallen en veel stoutmoediger en soms onbeschofter met hun medemens omspringen (ik heb daar ooit een studie over moeten doen met betrekking tot de gangbare praktijken op datesites :r ... soms begin je te geloven dat er criminele praktijken worden toegepast :confused: ).

Zo'n vaart loopt het gelukkig niet op dit forum ...

Om nu de moderators daarover aan te pakken vind ik onterecht. Ook voor hen is het niet altijd duidelijk wat de bedoeling is van sommige threads. Zij handelen naar eigen inzicht en goeddunken en ik vind wel dat zij het erg goed doen. Wordt dan je bericht naar je eigen mening onterecht verwijderd, dan moet je eens nagaan waarom een mod dit zou gedaan hebben ... misschien was je eigen bericht wel niet eenduidig te interpreteren ????

Maar ja ... dit is maar m'n eigen mening voor wat die waard is.

:doei:

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Weet je wat meer mensen op dit forum moeten gaan doen:
Naar zijn of haar eigen geplaatste berichten kijken middels een link in je profiel.

Beoordeel nu eens in hoeverre je dingen post die met synths te maken hebben. Als je op de eerste pagina alleen maar onzin hebt staan, denk daar dan eens overna..

In je profiel rechts boven.

daar maakt IEDEREEN zich schuldig aan....

Origineel geplaatst door bambamstudio
daar maakt IEDEREEN zich schuldig aan....
Niet iedereen. Ik inderdaad ook, vooral vroeger.... Ik ben er op een gegeven moment van geschrokken en post nu volgens mij minder onzin als in het begin. Tenminste dat probeer ik.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Niet iedereen. Ik inderdaad ook, vooral vroeger.... Ik ben er op een gegeven moment van geschrokken en post nu volgens mij minder onzin als in het begin. Tenminste dat probeer ik.

onzin is ook niet erg, maar daar gaat deze discussie niet over.
Zoiezo een eindeloos verhaal, wat al eerder is gezegt.

Gewoon: begin bij jezelf, dan doe je het zelf goed en komt de rest ook vanzelf :)

Origineel geplaatst door bambamstudio

Gewoon: begin bij jezelf, dan doe je het zelf goed en komt de rest ook vanzelf :) [/B]

Sorry Bamse, maar dit vind ik wel 'n beetje naïef. Was het maar zo..........

Het leven zou idd veel makkelijker zijn als iedereen rekening hield met elkaar. Iedereen die 'n beetje nadenkt WEET dat ook wel. Toch leert de ervaring dat het vaak niet gebeurt !
Dit is in het groot, maar ook kleinschaliger het geval (zoals op dit mooie forum).

Iedereen weet dat het schandalig is om 'n medemens te benadelen middels bijv. diefstal. Toch zijn er wetten en hordes politie nodig om dit af te dwingen. En zo kan ik nog wel 'n voorbeeldje of tig verzinnen.

piez ieder1 !!

Hoop doet leven, toch ?

Mocht deze thread nog 'n positieve uitwerking hebben, zal het de volgende moeten zijn:
Door duidelijk te maken dat er genoeg mensen zijn die zich storen aan gedrag van anderen, realiseren de zgn. "storende factoren" zich misschien wel dat ze toch echt niet jofel bezig zijn, maar bezig zijn om het plezier van anderen in dit forum te verzieken.

Ook lijkt het me ECHT niet onverstandig om eea duidelijk te maken tegenover de forumisten. Nog niet eens zozeer gedragsregels in de zin van: "gij zult niet schelden", maar meer duidelijk ergens op het forum vermelden wat niet kan. Voetbal en politiek worden niet getolereerd, is wmb ok, maar dit werd mij pas duidelijk toen ik dit ergens in 'n thread las. Dergelijke regels horen wmb thuis in iets als de FAQ ofzo. (niet dat ik behoefte heb aan discussies over voetbal en politiek trouwens, bewaar me...) Ik zeg niet dat je 'n ondoorzichtig oerwoud van regels moet gaan scheppen, maar als er regels zijn, waarvan verwacht wordt dat de leden zich daaraan houden, moet dit natuurlijk wel duidelijk zijn voor de leden.
Een opmerking van Matt Second over het verplicht gebruiken van smiley's is natuurlijk ok, maar die hoort wmb niet thuis als post in 'n thread die al uit de hand gelopen is ! Ongeschreven regels werkt niet, dit werkt alleen maar als je face 2 face met mensen omgaat, en dit is bij ge-forum per definitie niet het geval.

Met alle respect voor de mod's hoor, het resultaat van jullie werk is geweldig, maar ik vind het wel lastig worden als er regels zijn, dat deze pas achteraf duidelijk gemaakt worden.

[Janmaat stem]
Synthgenoten!

Zoals ik het nu meemaak lijkt het wel of het forum 'ziek' is.
Zoveel gezanik. Man... we zitten hier wel echt de nederlander uit te hangen hoor!

Ik zit dr meer en meer over te denken om wat passiever te gaan forummen. Dus marktplaats afstruinen en veel minder te posten.

Dit forum heeft een IMPULS nodig! Zoiets als een meeting met een knuffel uurtje ;).
[/Janmaat stem]

Teveel regels maken het geen forum meer, maar een procedure als het ware.
Een post zetten wordt dan moeilijker dan je belastingpapieren invullen???

Een meeting zou denk ik wel veel oplossen. Na de efteling meeting (met magere doch gezellige opkomst) is mijn omgang met die personen veranderd. Niet dat het mijn leven heeft veranderd (nou ja, kevin heeft wel enige impact gemaakt ;)) maar de omgang is anders. Moeilijk uit te leggen, you get my drift I hope.

Dus: Meeting?

-Robin-

De regels?

De regels?

Beste SF, de regels die jullie opgesteld hebben bij het aanmelden van het forum kloppen volgens mij niet.

Het viel me op toen ik ze eens wat beter bekeek.

Registratie is gratis voor dit forum! We staan erop dat u de regels goed volgt zoals die beneden staan. Als je instemd met die termen, Klik dan op de OK knop onder aan de pagina. Let op: Als je op de knop drukt geef je aan dat je ouder bent dan 13. Als je jonger bent dan 13, gebruik dan deze registratie manier.

De admins en moderators van www.synthforum.nl zullen proberen om de berichten zo objectief en eerlijk mogelijk te behandelen, is het onmogelijk voor ons om alle berichten van te voren te lezen. Alle berichten geven de mening van de auteur , en noch de eigenaren van www.synthforum.nl of Jelsoft Enterprises Limited (makers van vBulletin) kunnen verantwoordelijk gehouden worden voor de inhoud van enig bericht.

Als je op OK klikt, Geef je aan dat je geen berichten zult posten met daarin: obseen, vulgair, sexueel georienteerd, hatelijk, bedreigend, of op een ander manier tegen de wet.

De eigenaren van www.synthforum.nl hebben het recht om berichten te verwijderen, veranderen of te verplaatsen.Ook kunnen we elk onderwerp zonder opgaaf van reden sluiten.

Er is niet duidelijk wie er eigenaren van het forum zijn (namen?) en of deze ook administrator en/of moderator zijn.

Tevens staat er niet bij dat er leden zonder opgaaf gewist kunnen worden.

Ik weet verder niet of dit duidelijk bij jullie was overgekomen verder.

Re: De regels?

Re: De regels?

Origineel geplaatst door fuse
Beste SF, de regels die jullie opgesteld hebben bij het aanmelden van het forum kloppen volgens mij niet.

Het viel me op toen ik ze eens wat beter bekeek.

Er is niet duidelijk wie er eigenaren van het forum zijn (namen?) en of deze ook administrator en/of moderator zijn.

Tevens staat er niet bij dat er leden zonder opgaaf gewist kunnen worden.

Ik weet verder niet of dit duidelijk bij jullie was overgekomen verder.
Wie admins en moderators zijn kan wel eens wisselen, dus gebruik deze link: https://www.synthforum.nl/forums/showgroups.php?s=

Welke leden zijn er zonder opgaaf gewist?

En wat bedoel je?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back