Hoe & wat: cd's branden voor dj/master gebruik

Origin X

8 Bit
Stel je bent dj en je draait met cd's (of je wilt een goede master maken), wat is dan de beste manier om hiermee om te gaan?

De drie punten van discussie:

1. Welk brandprogramma?
2. Welk merk/soort cdr's?
3. Hoe branden (snelheid, etc)?

Ik denk er zelf het volgende over:

Punt 1.
Ik heb mijn oog laten vallen op Sony CD Architect, een redelijk eenvoudig programma waarbij het alleen maar gaat om audio branden.

Punt 2.
Ik heb onlangs een spindel Taiyo Yuden cdr's gekocht. Dit om de jarenlange goede reputatie (had de eerste cd fabriek ooit volgens mij).

Punt 3.
Daar ben ik dus nog niet over uit. De cdr's zijn max 48x, mijn brander kan dat aan, maar dat lijkt me geen verstandige keuze. Langzamer branden is beter, dat is bekend. Ik geloof echter niet dat branden op 2x per definitie wel zo goed is.
Ik gok dat 4x een mooie snelheid is.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat als je de cd's gebruikt voor djgebruik, ze goed moet vervoeren.
Bij mij zit dat wel snor door het gebruik van een stevige cd map.

1 : Nero
2 : Maakt niet uit,ze gaan allemaal toch te kort mee...vooral bij intensief gebruik,gewoon opnieuw branden...
3 : 8x doe ik meestal,soms nog langzamer...

1 : cdrecord onder Linux, maar tegenwoordig gebruik ik ook soms Nero op mijn Windows-PC (toch 1 van de 2 officiele licenties van nero dat ik dan gebruik).
2 : Hangt een beetje van je brander af. Maar meestal werkt alles wel ongeveer gelijk. Ik heb enkel ooit pech gehad met princo's. Die komen er bij mij dus niet meer in.
3 : Ik brand audio altijd op 1x Hoe sneller je CD gebrand wordt, hoe kleiner de brandtijd van de laser, en dus een slechter gebrande CD. Nu kan het zijn dat de laser krachtiger wordt bij hoge snelheden (geen idee), maar dat lijkt mij ook niet bijster gezond.

Origineel geplaatst door DJefke
Ik brand audio altijd op 1x Hoe sneller je CD gebrand wordt, hoe kleiner de brandtijd van de laser, en dus een slechter gebrande CD. Nu kan het zijn dat de laser krachtiger wordt bij hoge snelheden (geen idee), maar dat lijkt mij ook niet bijster gezond.

Dus jij beweerd dus dat 1x in principe altijd de beste snelheid is?

nieuwere cdr's (die hogere brandsnelheden aankunnen), kunnen sneller gebrand worden doordat ze een kleinere hitte nodig hebben voor het vormen van een "putje". Op 1x speed branden hoort bij de cdr's van toen, die daarop ingesteld waren. Als een cd 48x speed aankan, twijfel ik ernstig aan het nut van 1x speed branden.

Origineel geplaatst door Pjotr G
nieuwere cdr's (die hogere brandsnelheden aankunnen), kunnen sneller gebrand worden doordat ze een kleinere hitte nodig hebben voor het vormen van een "putje". Op 1x speed branden hoort bij de cdr's van toen, die daarop ingesteld waren. Als een cd 48x speed aankan, twijfel ik ernstig aan het nut van 1x speed branden.

Toch denk ik dat 48x in dat geval ook niet ideaal is.
Ik denk dat ik het op 4x ga houden.

Tja, ik kan enkel maar nuttig advies geven, want mensen daarmee doen is hun zaak natuurlijk.

Een thread als deze is er pas nog geweest, en daar heeft iemand geloof ik aangehaald dat sommige moderne cd-r's er juist niet tegen konden om te langzaam gebrand te worden en waarom dat was. Even zoeken...

Origineel geplaatst door etaoin
Een thread als deze is er pas nog geweest, en daar heeft iemand geloof ik aangehaald dat sommige moderne cd-r's er juist niet tegen konden om te langzaam gebrand te worden en waarom dat was. Even zoeken...

Klopt, hetzelfde probleem (ff off topic) heb je met het branden op stand alone DVD recorders.
De schijven zijn allemaal 16x en de brandsnelheid van je apparaat is 1x.
Dat levert in de praktijk nogal wat problemen op

Re: Hoe & wat: cd's branden voor dj/master gebruik

Origineel geplaatst door Origin X
2. Welk merk/soort cdr's?

heb zelf mindere ervaringen met de TDK's.... verder alles top :biertje:

1. Nero / Toast
2. Eigelijk alles wel
3. Mijn brander gaat maar max 4x oid dus dat is m ook

Heb eigelijk nooit problemen ondervonden. Waar je wel op moet letten is dat je je spindle niet in de zon of in de buurt van de verwarming hebt. Ik pak ook nooit de bovenste van de stapel als het iets belangrijks is. En altijd checkcheck double check natuurlijk :) Maar een Pioneer CDJ vreet eigelijk elk merk wel..

Back