Tips gevraagd [isolatie]

Zoidsity

Go with the flow..
Jajajajajajaja, er zijn al ZAT topics hier over (bijna allemaal bekeken), maar (uiteraard ;) ) vind ik mijn "probleem" niet in terug.

Volgende is 't geval:

Ik ga in m'n achterkamer m'n 'crib' bouwen, maar de volgende hindernissen zijn er:

-'t Is een huurhuis (ofwel 'k ga geen drastische verbouwingen doen; da's zonde)
-Er zit een radiator(verwarming) in (lekker warm, maar ook lekker geluidsdoorgevend)
-Er zitten ramen in (wel dubbelglas, maar toch).
Zie ook plaatje.

Ik zal 't niet perfect geluidsdicht krijgen, en dat hoeft ook niet (heb geen P.A. en/of subwoofer in de studio, dus ach..), maar zijn er tips voor een beetje makkelijke (en beetje toonbare) isolatie van raam en verwarming?

Heb al ideeën als een muur voor 't raam zetten en die isoleren gehoord, maar dat ziet er niet uit als je vanuit de tuin naar binnen kijkt, vind ik.. :erm:

Een dik gordijn een idee? Niet echt de oplossing voor geluidsisolatie volgens de kenners, maarre..?

Kortom: HELP?! please..?

Attachments

• problem.jpg
    problem.jpg
    33,1 KB · Bekeken: 188
het is natuurlijk niet erg slim om een verwarmings lichaam te gaan isoleren.

Je zou je radiator acoustisch kunnen ontkoppelen door een flexible aansluiting....
Of misschien je radiator omkasten.

(dit is wel slechter voor de warmte afgifte en dus voor je stookkosten en milieu)

Hmm ja, ik wilde de verwarming uiteraard niet zo isoleren, dat ie z'n ding niet meer kan doen..

Misschien als ik ooit veeel oude analoge bakken heb.. :D

Misschien wat je zelf al reeds genoemd hebt maar in andere uitvoering:

Een dik gordijn plaatsen (dus een tweede gordijn) die je van muur tot muur trekt en van plafond tot vloer. Als je geen muziek maakt (of het koud krijgt) trek je het gordijn open. Gordijn loopt dan dus voor je ramen en je radiator langs als een soort extra geluidswandje.

Origineel geplaatst door demian
Hmm, isolatie..

erm.. Meer is beter?? :D

:dubbel: uiteraard!

Origineel geplaatst door dawasknie
Misschien wat je zelf al reeds genoemd hebt maar in andere uitvoering:

Een dik gordijn plaatsen (dus een tweede gordijn) die je van muur tot muur trekt en van plafond tot vloer. Als je geen muziek maakt (of het koud krijgt) trek je het gordijn open. Gordijn loopt dan dus voor je ramen en je radiator langs als een soort extra geluidswandje.

Waarschijnlijk zal 't idd zoiets worden, maar 'k ben benieuwd of er ook nog andere / betere oplossingen zijn.

Maar bedankt iig :biertje:

Overigens zal ik ook een fotorapportage-tje + 'n topicje maken van 't verloop als ik echt ga beginnen.

Origineel geplaatst door Zoidsity
... maar 'k ben benieuwd of er ook nog andere / betere oplossingen zijn...

:) Ben nog steeds wel benieuwd..

waar zitten de ruimten met eventueel gehinderden ?

Links heb ik weinig tot geen last van (en dat wil ik wel een beetje zo houden :engel: ), maar naar rechts toe (aansluitend aan keuken dus) zit een buurvrouw die vindt dat ik maar een andere hobby moet zoeken..

De ramen grenzen aan de redelijke achtertuin, dus ach..

De 'te bouwen muur' moet ookwel ietsje beter geïsoleerd worden, vind ik: daarachter zit de woonkamer en die grenst hoofdzakelijk aan de 'zeikbuurvrouw'-kant.

Attachments

• problem.jpg
    problem.jpg
    37,1 KB · Bekeken: 144
Weinig last van ? of bedoel je die heeft weinig last van jou ?

Heb je het gevoel dat veel geluid via de ramen naar buiten gaat ? En dat het geluid eerder te horen is via ramen van jou door de ramen van de buren ? Of heb je het gevoel dat geluid naar de buren eerder door de muur te horen is ?

Het isoleren van het omloopgeluid via de ramen zal vaak niet veel bijdragen aan de al bestaande geluidisolatie naar de buren.

Waar gaat de verwarmingsbuis naar toe ?

Zou vervelend zijn als je voor niks een muur zou bouwen voor je raam.

of je houdt je niveau laag en hangt inderdaad een dik gordijn voor je ramen als je daar minder licht vandaan wilt hebben en een betere akoestiek zoekt en je wilt toch een beetje je geluid voor je raam tegenhouden.

Plattegrondje..

Attachments

• plattegrond.jpg
    plattegrond.jpg
    16,2 KB · Bekeken: 147
Origineel geplaatst door matt second
Weinig last van ? of bedoel je die heeft weinig last van jou ?

Hmm, allebei:
't Is een goeie oude oma, waar ik (figuurlijk) wel een potje bij kan breken.

Heb je het gevoel dat veel geluid via de ramen naar buiten gaat ? En dat het geluid eerder te horen is via ramen van jou door de ramen van de buren ? Of heb je het gevoel dat geluid naar de buren eerder door de muur te horen is ?

Hmm, door de ruiten weet ik eigenlijk niet.. Maar door de muren heen weet ik zeker. 't Is niet SUPERgehorig, maar als ze op haar keyboard speelt, hoor ik de basgeluiden wel redelijk als 't stil is in m'n huuske. Niet om te zeggen overlast, maar als je DAT al opmerkt, zal 't met actieve studiomonitortjes zeker wel waarneembaar zijn.

Het isoleren van het omloopgeluid via de ramen zal vaak niet veel bijdragen aan de al bestaande geluidisolatie naar de buren.
Hmm.. even denken of ik dat goed begrijp..

Waar gaat de verwarmingsbuis naar toe ?
Die gaat (gelukkig?) aan de keukenkant gewoon 't plafond in naar boven. Zit niet (direct) verbonden met een muur met de buren. Jajaja, via 't plafond kan ie trillingen doorgeven, dat snap ik ;)

Zou vervelend zijn als je voor niks een muur zou bouwen voor je raam.

Zekers! Maar eigenlijk was ik dat niet helemaaal van plan; anders ken ik net zo goed de kozijnen dicht metselen, enzo.. Blijft een huurhuis, en wil 't wel een beeeetje mooi houden.. :erm:

..of je houdt je niveau laag en hangt inderdaad een dik gordijn voor je ramen als je daar minder licht vandaan wilt hebben en een betere akoestiek zoekt en je wilt toch een beetje je geluid voor je raam tegenhouden.

Het niveau zal ik sowieso niet te hoog houden, maar af & toe ietsje meer is wel fijn, zonder dat ze dan gelijk de politie bellen... :D

De zeikbuurvrouw speelt ook keyboard ?

Nog ff vraagje voor nog verder tussendoor.: Ben je met een doos-in-doos constructie van je geluid-naar-buiten probleem af? hoe stil kun je t daarmee krijgen?

zelf ook wat aan het rondkijken naar een nieuw plekje maar ik ben bang dat ik mijn studiootje toch behoorlijk geluiddicht moet maken... en ik denk aan doos in doos neerzetten, wellicht in losse delen die ik later kan meenemen (ook huurhuis)

:D Nee, de zeikbuurvrouw heeft geen hobbies volgens mij..

De andere buurvrouw, waar ik geen 'last' van heb, speelt keyboard (en die grenst dus aan mijn toekomstige crib)

Doos in doos schijnt (mits goed uitgevoerd!!) goed te werken.

Note: even voor de goede orde; de zeikbuurvrouw valt opzich wel mee, maar wil gewoon geeen 'gebonk' van mij/omgeving horen. En daar heeft ze natuurlijk recht op :stupid Alleen jammer dat ze niet bereid is tot afspraken ivm bepaalde 'oefentijden', etc. Maar da's een andere discussie.

Back