korg ms20 aansturen

fjoesz

Gepokt en gemazeld
aangezien de meesters van Korg er een eigen cv-standaard op na houden ben ik erg benieuwd hoe je op enigzins goedkope manier de ms20 aan kan sturen

lekker arpjes over midi op de ms afvuren en knoppe draaien lijkt me goddelijk

sq10 is eigenlijk geen optie vanwege traploze pitch

Je kan hem gewoon met een midi/cv converter aansturen en hebt niet perse een converter nodig met Hz/V. (tis lang geleden voor mij hoor)

je kan de gate omdraaien door te patchen en ook de pitch kun je met wat patchwerk wel strak scalen. Of bedoel je dit niet?

Ik heb hier thuis een goedkope Doepfer MCV-4 voor mijn Roland SH-09 en deze kan ook de MS-synths aansturen.

Appeltje eitje met je MM. Ik heb een G2 engine, waarmee ik 3 signalen naar m'n MS20 krijg zonder midi in 2 audiokanalen: 1x trigger (niet door ESP van MS20), 1x pitch mbv ESP in MS20, 1x extra cv signaal mbv envelope follower in MS20 ESP. Zoek anders ff op electro-music.com op thread 'G2 and MS20 are friends' oid, dan kun je m'n hele verhaal lezen. Is geen reden waarom het niet net zo zou kunnen op je MM.

Origineel geplaatst door SpaceAgentSpiff
Appeltje eitje met je MM. Ik heb een G2 engine, waarmee ik 3 signalen naar m'n MS20 krijg zonder midi in 2 audiokanalen: 1x trigger (niet door ESP van MS20), 1x pitch mbv ESP in MS20, 1x extra cv signaal mbv envelope follower in MS20 ESP. Zoek anders ff op electro-music.com op thread 'G2 and MS20 are friends' oid, dan kun je m'n hele verhaal lezen. Is geen reden waarom het niet net zo zou kunnen op je MM.

T.a.v. de Trigger;
Als ik het goed begrijp;
is jouw oplossing dat je een zodanig hard audio signaal instuurt dat dit een feitelijk een CV gate/trigger wordt?

op zichzelf wel goed idd om een aparte gate en pitch trigger te hebben.

dan nog de FM kwesties;
stuur je de Pitch CV uit de ESP door naar de Osc. inputs resp. het audio signaal uit de G2 naar de total ext. inputs ?

Hoop dat (mijn) engels geen probleem is; ik quote mezelf maar even

Haven't been patching a lot lately, but had a very good time again yesterday night with my G2 and MS20. I always had some trigger issues; fast steady triggers were no problem, but triggers in a varying rythm did not work 100%. This has to do with the S-trig trigger inputs on an MS20; which need a constant high (>= +3V I believe) signal for a 'trigger off' message and a low signal or no signal at all for 'trigger on'.

I found out yesterday that by using a fast square osc with level converter (pos only), patched through a Behringer Mic100 preamp with the phase reverse button activated, gave a very reliable S-trig (OFF) signal. By interrupting this signal, an S-trig ON signal is given, also very reliably.

The strange thing is that if I use the level converter to make the square osc trig signal 'negative only' and deactivate the preamp phase reverse button (which should give the same result, right?) the triggering doesn't work anymore. Maybe another osc level bug, some asymmetric DC-prevention effect from the G2 DA convertors or a MIC100 thingie, I don't know yet.

I've included the patch for other peeps that use this combination. It is a really good combination (but I think I already hinted at that at the beginning of this patch )

Oh, and did I mention that there's no obvious reason why this shouldn't work on a NM classic? Can't check, but unless the different DACs behave very differently, it should work.

zie ook deze thread, staat een G2 patch in hoe ik het doe; die kun je in de G2 demosoftware bekijken voor details

http://www.electro-music.com/forum/topic-9328.html

Ik had die thread idd gelezen, maar die begreep ik dus niet, hetgeen volledig aan mij is te wijten.
Ik heb zelf overigens geen G2.

Nogmaals, gebruik je een audio signaal als CV trigger of ik heb ik het dan niet begrepen ?

nou, heel duidelijk was het ook niet, wellicht. Ik gebruik idd een audiosignaal als trigger. Het is een blokgolf osc op ong 20kHz die alleen positief is (dus amplitude gaat van 0 tot +maximaal ipv -max tot +max wat normaal is). Deze gaat door een behringer mic100 preampje met phase geinverteerd en de gain behoorlijk opgedraaid. Nu werkt de trigger perfect, maar omgedraaid: zodra je de blokgolf uitschakelt gaat de trigger op 'aan'; zet je de blokgolf weer aan dan gaat de trigger op de ms20 op 'uit'. Op een nord modular kun je dit omgekeerde trigger-gedrag heel makkelijk patchen, met andere synths is dat misschien moeilijker.

Het kan ook simpeler met de NM:
Gewoon één signaal naar de ESP sturen waarvanuit je de pitch bepaald én de trigger:
- Maak in je NM een simpel sinus signaal dat de pitch bepaald
- Geef het volume van dit signaal twee standen (dmv een gain oid die aangestuurd wordt door wat je wilt: seq,midi)
- De laagste stand is 'trigger uit' maar moet hard genoeg zijn voor de MS20 om een pitch te kunne pakken, maar te zacht voor de trigger om aan te slaan.
- De hoge stand is hard genoeg voor de trigger om aan te gaan.
- Die lage stand zorgt ervoor dat bij lange releases tóch de pitch gevolgt blijft worden.

Ik snap niet dat er altijd zo geheimzinnig gedaan wordt over het aansturen van een Korg MS synth. Het enige waar je op moet letten is dat je een Cv/gate bakje hebt dat hertz/volt uitstuurt. (Doepfer MCV1, MCV4, Teebee, Kenton you name it). En dan werkt het.

Je kan ook met volt/octaaf aan de gang, maar dan moet je hem helemaal links in de osc modulatie input doen en met de knop die daarbij hoort tunen...dat werkt, maar wel wat omslachtiger.

Daarnaast kan je hem aansturen met een geluidsbron die je in de analyzer doet. Bijvoorbeeld een orgel geluid uit een goedkope midi module. Dan moet je ook tunen enzo maar dat werkt ook.

Je kan de korg dus op veel manieren integreren in een midi setup.
De manier waar je het minst omkijken aan hebt is die via de hertz/volt.

Origineel geplaatst door Burp
Het kan ook simpeler met de NM:
Gewoon één signaal naar de ESP sturen waarvanuit je de pitch bepaald én de trigger:
- Maak in je NM een simpel sinus signaal dat de pitch bepaald
- Geef het volume van dit signaal twee standen (dmv een gain oid die aangestuurd wordt door wat je wilt: seq,midi)
- De laagste stand is 'trigger uit' maar moet hard genoeg zijn voor de MS20 om een pitch te kunne pakken, maar te zacht voor de trigger om aan te slaan.
- De hoge stand is hard genoeg voor de trigger om aan te gaan.
- Die lage stand zorgt ervoor dat bij lange releases tóch de pitch gevolgt blijft worden.
Klopt, maar op mijn manier heb je afzonderlijke controle over pitch en trigger, en dat is soms handig (je kunt dan naar hartelust alle envelope-zaken op de ms20 regelen en/of je kunt op de NM patches maken waarbij triggers en pitch afzonderlijk (bijv random) worden geregeld). Ook kun je veel snellere en strakkere arps maken zo.

Edit: niet helemaal goed gelezen; je methode van pitch en volume is ook aardig voor onafhankelijke pitch & trigger, maar bij mijn methode krijg je door het volume van het 'pitch-signaal' te moduleren nog een derde onafhankelijk signaal uit de envelope follower. Handig voor extra lfo; werkt uitstekend. Ook argument van sneller en strakker blijft bestaan bij directe trigger in mijn ervaring.

Origineel geplaatst door SpaceAgentSpiff
Edit: niet helemaal goed gelezen; je methode van pitch en volume is ook aardig voor onafhankelijke pitch & trigger, maar bij mijn methode krijg je door het volume van het 'pitch-signaal' te moduleren nog een derde onafhankelijk signaal uit de envelope follower. Handig voor extra lfo; werkt uitstekend. Ook argument van sneller en strakker blijft bestaan bij directe
trigger in mijn ervaring.

Mijn optie is eenvoudiger en jou optie bied idd iets meer door mogelijke extra LFO! En ik denk dat jou optie idd wat strakker zou kunnen zijn. Maar voor veel toepassingen is mijn optie een prima en simpele oplossing. ;-)

Klopt, Burp, jouw oplossing voldoet in vele gevallen. Werkt ook zeer cool om bijv. je basgitaar door de ESP te halen, en dan synth en audio-in te mengen voor Muse-achtige synthbassen. Werkt best goed, maar je moet wel netjes spelen.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom

Je kan ook met volt/octaaf aan de gang, maar dan moet je hem helemaal links in de osc modulatie input doen en met de knop die daarbij hoort tunen...dat werkt, maar wel wat omslachtiger.

Een voordeel van deze volt/octaaf methode is wel dat je ook de filters netjes kunt laten tracken. Op de gewone manier werkt dat (helaas) niet; volgens mij is het op de MS20 zonder externe apparaten niet mogelijk om accurate filter-kb tracking te krijgen, omdat de keyboard-out een volt/hz signaal geeft terwijl de filter-mod-inputs volt/oct zijn. Je kunt dus wel tracken, maar het is helemaal niet consistent over de twee octaven van het toetsenbord. Jammer, want volgens mij kun je met de zelfoscillerende filters hele mooie theremin-achtige ijle leads maken.

Naar aanleiding van deze thread nog eens zitten denken hoe je met een G2 toch die filters aangestuurd krijgt zonder midi-->cv converter. Kan toch 8) . Men neme een redelijk willekeurig audiosignaal uit de G2 dat de ESP (external signal processor) ingaat van de ms20. Men modulere het volume op de G2 met bijv een sequencer module. Men stelle de ingangsgevoeligheid van de ESP in zodat er wat te envelope-followen is. De output van de envelope follower doe je in de total ext input of op een van de filter cutoff inputs, en je stelt daarna de modulatie van die input in. Ingewikkeld, maar door zorgvuldig af te stellen en te tunen kun je hier nu nette toonladders mee uit de ms20 toveren. Kun je bijv de filters met resonantie op vol als een sine-achtige osc gebruiken. Zet je de oscs erbij aan, dan wordt het helemaal leuk. Je kunt natuurlijk ook nog de toonhoogte van de pitch-detector gebruiken om de oscs andere toonhoogtes te geven als de filters, en de filters bijv een boventonen-reeks-sweep te laten doen. Ik zeg: MS20 en G2 zijn de beste vrienden :okdan: :luv: :geslaagd:

Back