korg ms20 aansturen

vanzelfsprekend praat ik hier voor de voltallige synthforum gemeenschap als ik vraag:

kun je daarvan een snippet posten ?

:{

de kogel is door de kerk

ik hoorde slechte verhalen over de doepfer

dus heb ik bij kenton de pro solo besteld

dat zal een feessie worden :okdan:

mooi zo :)

die kenton dingen zijn gewoon prima :)
trouwens, die pro solo mk2 heeft ook din sync uit, handig voor als je ooit nog eens een heuse 808 hebt ;)

Origineel geplaatst door SpaceAgentSpiff
wegens een nog verse kleine & bijbehorende beslommeringen vanavond niet meer; hopelijk morgen.
Nog net op tijd; zie deze link in deze thread voor een snel in elkaar geflanst demootje van een semi-random MS20 sequence waarbij de G2 de MS20 filterfrequentie aanstuurt door volumemodulatie--> ms20 env follower --> ms20 filterfreq input, terwijl de pitch van de osc wordt aangestuurd door pitch G2 audio --> ms20 pitch detector --> osc 1 frequency. Osc2 is geringmoduleerd met osc1 en de pitch wordt bepaald door een van de envelopes. Eerst hoor je alleen het zelfoscillerende highpassfilter, dan komt osc1 erbij en dan osc2 en zit ik nog verder wat te tweaken. Pad-begeleidinkje voor wat context, is wat geimproviseerd en niet het meest hoogstaand qua compositie en sound (factory presetje :o: )

yeah !!!
soundje op 1:30 is echt weird;
inventief patchwerk, ik ga eens kijken wat ik er zelf van kan maken

Origineel geplaatst door chilistein
yeah !!!
soundje op 1:30 is echt weird;
inventief patchwerk, ik ga eens kijken wat ik er zelf van kan maken
Rond 1:30 activeerde ik een 'octaaf-omhoog'-knopje op m'n G2 voor het volume-->filterfreq signaal; dat is de soort octaveshift die je hoort.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Je kan ook met volt/octaaf aan de gang, maar dan moet je hem helemaal links in de osc modulatie input doen en met de knop die daarbij hoort tunen...dat werkt, maar wel wat omslachtiger.
[/B]

Origineel geplaatst door SpaceAgentSpiff
Een voordeel van deze volt/octaaf methode is wel dat je ook de filters netjes kunt laten tracken. Op de gewone manier werkt dat (helaas) niet; volgens mij is het op de MS20 zonder externe apparaten niet mogelijk om accurate filter-kb tracking te krijgen, omdat de keyboard-out een volt/hz signaal geeft terwijl de filter-mod-inputs volt/oct zijn. Je kunt dus wel tracken, maar het is helemaal niet consistent over de twee octaven van het toetsenbord. Jammer, want volgens mij kun je met de zelfoscillerende filters hele mooie theremin-achtige ijle leads maken.

duidelijk verhaal, volt/oct kan dus goed;
voordeel: tracken van het filter
nadeel: het tunen van de osc. via de t. ext knob die volgens internetbronnen "inaccurate" en "tipsy" (sic) is;

enige vraag die rest:
wat doen we met de s-trigger problematiek ?
de normale gate werkt kennelijk niet; hoe dan toch de zaak getriggerd ?

is dit het kabeltje wat men dan nodig heeft?
(zie kopje: converting gate naar s-trigger)

en wat hiervan te denken

er is geen raar kabeltje nodig! Je hebt aleen een inverted trigger (gate) nodig, normale trigger op bv sequential en meeste andere gear reageert goed op de normale trigger. Maar bij korg is t net andersom, als je een noot aanslaat hoor je niks, laat je m los dan klinkt ie. Je kan die polariteit als t goed is omkeren door een instelling in je midi to cv bak. Kijk dan in je manual onder trigger polarity oid.

Nog een leuke tip, vooral als je nog geen midi to cv interfrace hebt: skip het hele midi verhaal en trigger je synth gewoon met audio via de pitch tracker onderaan t patchpannel. Als je de instellingen goed zet kun je behoorlijk snel triggeren en met de cv scaling vol open trackt ie ook de precies pitch van het inkomende signall. gebruik bv gewoon een sinus uit een vst (au voor de zichzelf respecterende audio purist ;-) -instrument.

Of koop de Philip Rees Little MCV die nu hier te koop staat. Die werkt perfect met de MS20, heb ik jaren zo gedaan, simpel maar effectief.

Origineel geplaatst door talkboxert
(au voor de zichzelf respecterende audio purist ;-) -instrument.

TDM!!! 8D

Of koop de Philip Rees Little MCV die nu hier te koop staat. Die werkt perfect met de MS20, heb ik jaren zo gedaan, simpel maar effectief.

Ja, ik gebruik de little MCV ook en ben er erg tevreden mee. Ook aardig wat functies: lfo, legato, portamento, sustain modes, hoewel ze vaak alleen met CCs zijn te regelen...voor 100 euro dus wel een el cheapo alternatief :mexico:

Attachments

• little mcv.gif
    little mcv.gif
    50,2 KB · Bekeken: 109
Zag laatst ergens een Syntechno TeeBee voor 250 (MP geloof ik)
Dan heb je dus 4x (CV + Gate) per kanaal apart in te stellen:
Normal gate, V/Octave. (Roland)
Inverted gate, V/Octave.
Normal gate, V/Hertz
Inverted gate, V/Hertz. (Korg)

Zag laatst ergens een Syntechno TeeBee voor 250 (MP geloof ik)
Dan heb je dus 4x (CV + Gate) per kanaal apart in te stellen:
Normal gate, V/Octave. (Roland)
Inverted gate, V/Octave.
Normal gate, V/Hertz
Inverted gate, V/Hertz. (Korg)

Weet jij dit uit ervaring stevaux? Ik heb dit overwogen destijds voor mijn ms'sen maar was niet zeker of dit zou werken..... Als wat jij zegt waar is dan ga ik er meteen een aanschaffen!

Sinds een paar dagen heb ik een BassStation Rack.

Het cv/gate menuutje van de BS vertoont een beetje kuren; ik kan geen cv modes (de bekende cv types: Roland/Yamaha/Korg/Moog) kiezen.
Deze types worden op het LED schermpje aangeduid met cijfers.
Volgens de Manual zouden er drie types zijn te weten 00, 01 en 02.
Code 02 zou de Hz/oct aansturing moeten zijn.
Ik krijg in het betreffende menuutje alleen maar 08, 18, 28, 38........98 te zien.

Ik kan die dus niet kiezen.
Als ik hem aansluit (Trigger/VCO 1 +2) dan is de scaling niet goed; een octaaf op de toetsen wordt slechts ongeveer een kwint qua tonen (het welbekende: ta-tu ta-tu).

Met de Oct/volt methode (dus links boven in de MS20 in "Total" (voor zowel filter als osc) of "Freq" (voor alleen osc)) werkt hij min of meer wel.

Kennelijk is de "default" mode op mijn BS de Oct/Volt stand.
Dat is trouwens ook gek want hij triggert wel; en dat is juist weer die bijzondere S-trigger die bij de Hz/Volt aansturing hoort ! :confused:

Hij werkt min of meer met de Volt/Oct mode, want als ik met de betreffende knop de tuning "scale" dan wordt het bereik erg naar boven opgerekt.
De lage tonen zijn niet haalbaar. De lage E is bijv. niet te spelen.
En dat is jammer want de Korg is voor mij een prima bassynth.

Als iemand nog een oplossing heeft dan hoor ik dat graag.

Ik heb nog die Philip Rees MCV gecheckt van Polyphonic hierop het forum, maar ik begrijp van hem dat die geen Hz/volt aansturing heeft.
Best gek eigenlijk want de Little MCV heeft dat wel !

Off topic:
Overigens wel een scheurbak zeg die BassStation.
Komen echt nasty bass sounds uit.
Voor mijn gevoel is ie veel rauwer dan mijn Waldorf Pulse.
Die square waves die zijn ook veel fuzzier dan je zou verwachten. Normaal klinken die square waves best "hollow".
Door die fuzziness scheurt ie als de neten.

:yamaha:

heb een doepfer mcv4.. werkt perfect..

doepfer doet zelf heel vaag over Hz/V

in de manual
With programm change #19 and #20 in learn mode you may select between V/Octave and
Hz/V characteristics for the CV1 output.

op de site
The Hz/V mode available in the predecessor model MCV1 is not available with the MCV4 because of the many problems occuring with the non-linear Hz/V characteristic

Origineel geplaatst door talkboxert
Weet jij dit uit ervaring stevaux? Ik heb dit overwogen destijds voor mijn ms'sen maar was niet zeker of dit zou werken..... Als wat jij zegt waar is dan ga ik er meteen een aanschaffen!

had je nog een pb gestuurd mbt mn sytecno te koop
idd
4x cv gate interface div instel mogelijk heden ,..en polarteit instelinegn
en sync 24 en ook dus bv3x cv los voor potties aansturen,..
lekker bakkie hebk t niet eens over de 303 clone inside en ring mod en filter in en en

Origineel geplaatst door chilistein
Sinds een paar dagen heb ik een BassStation Rack.

Het cv/gate menuutje van de BS vertoont een beetje kuren; ik kan geen cv modes (de bekende cv types: Roland/Yamaha/Korg/Moog) kiezen.
Deze types worden op het LED schermpje aangeduid met cijfers.
Volgens de Manual zouden er drie types zijn te weten 00, 01 en 02.
Code 02 zou de Hz/oct aansturing moeten zijn.
Ik krijg in het betreffende menuutje alleen maar 08, 18, 28, 38........98 te zien.

Vrij simpel verhaal dit:
- toets select totdat je bij "utility" bent
- toets 8 (1 x kom je in de cv/gate channel settings waarmee je dus het midi kanaal voor je cv/gate aan te sturen synth apart kunt instellen)
- toets 8 (2e x is om in het type te komen - zie plaatje voor types)
- toets select tot je bij program bent, zodat je niets verneukt nu je het ingesteld hebt en gewoon weer in de patch selector zit.

Wat wel grappig is om te melden is dat je met een eenvoudige splitter genoeg signaal hebt om 2 cv/gate synths aan te sturen, handig om twee monophone oudjes samen te laten zingen (of zelfs drie, als je de bassstation laat meeneuriƫn op hetzelfde midikanaal), of handig bouncen zonder omprikken.

Hier moet je uitkomen, lijkt me?
:W

Attachments

• bsm.jpg
    bsm.jpg
    57,3 KB · Bekeken: 102
Back