Welke synth moet ik kiezen?

Re: wat te kiezen

Re: wat te kiezen

Origineel geplaatst door coolcredit
Hallo allemaal, kan iemand mij helpen met het kiezen van een goede synthesizer. Ik wil graag de synth geluiden die warm zijn en overkomen als in de muziek van Tower of Power (funk) maar ook een goede referentie is het geluid uit Jump van van Halen. Het moeten wel bewerkbare geluiden zijn, dus meer bas of hoge noten erin kunnen gooien (geen preset samples die je niet kunt veranderen). Ook zijn enkele zij-geluiden als een gitaar of een accordion niet verkeerd maar het gaat voornamelijk om Synth tot 2500 euro ongeveer. Gebruiksvriendelijkheid staat hoog aangeschreven. Ik snap echter dat gelul over midi en 128 polyfoon enzo niet helemaal ik wil gewoon weten of er een vet geluid uit komt nodig voor de band.

Alvast bedankt

Kevin

check de roland V-synth, korg triton en de nord stage. ze zijn gigantisch duur maar mooier vind je ze niet. als toetsenist is het kijken naar wat voor toetsen je lekker vind spelen veel belangrijker. dus gewogen, semi gewogen en normaal. wat het verschil is kan je gaan voelen in de winkel. als je piano gewend bent is gewogen toetsen waarschijnlijk de beste keuze.

suc6

bliepbliep

ik ben op zoek

ik ben op zoek

hallo ik ben zelf al een tijdje bezig met het maken van muziek ...ik gebruik daarvoor software....ik zat er nu aan te denken om een synthesiizer te kopen en daar mee aan het werk te gaan...ik wil dat dan graag gaan gebruiken via ableton,cubase...zeg maar als een soort van vsti....om vervolgens via de synthesizer vette geluiden te creeeren ...maar wil ook graag goeie heldere klanken van instrumenten daarin hebben gitaars,piano,viool,trompet etc etc....ik ben vooral bezig met het maken van acid jazz ambient hiphop triphop achtige muziek ...ik heb zelf al wat rond zitten zoeken ..en had de korg karma op het oog ...is dit een goeie keuze daarvoor>? .. ..........hoop dat jullie eventueel andere aanraders hebben .....

Welke Synthesizer moet ik aanschaffen?

Welke Synthesizer moet ik aanschaffen?

Hej ik ben een nieuwe member, en ik vroeg me af wat voor syntheziser ik moet aanschaffen om muziek te gebruiken van mijn pc op mijn syntheziser...ik d8 aan een Korg Triton 61 LE + sampler
maar ik weet niet echt wat de belangrijke verschillen zijn tussen ee Triton Le en een Triton Studio ...ik wil mijn synthesizer vooral gaan gebruiken om muziek te samplen of eigen muziek te maken via mijn Triton, kan iemand mij mischien mee helpen?

Wat bedoel je met muziek gebruiken van mijn pc op mijn syntheziser? Samples? midi? complete audio tracks?

ik bedoel vooral samples maar op mijn pc heb ik ook Software zoals FruityLoops,Acid,Soundforge,Reason etc...waarmee ik dus mijn eigen samples maak en dan op mijn triton wil overbrengen ik heb ook wel een filmpje van een gozer die dat dus doet...alleen ik weet niet precies wat voor soort Triton hij heeft...
hier is de link met wat ik bedoel...
http://malefactor.org/beatmakingvideos/DubJ/Making_Another_Beat.wmv
alleen het is slechte kwaliteit vandaar zie je het niet goed welke Triton hij precies heeft...maar zoiets wil ik dus gaan doen met mijn synthesizer...
alvast bedankt voor de hulp...

Origineel geplaatst door Scarface08
ik bedoel vooral samples maar op mijn pc heb ik ook Software zoals FruityLoops,Acid,Soundforge,Reason etc...waarmee ik dus mijn eigen samples maak en dan op mijn triton wil overbrengen ik heb ook wel een filmpje van een gozer die dat dus doet...alleen ik weet niet precies wat voor soort Triton hij heeft...
hier is de link met wat ik bedoel...
http://malefactor.org/beatmakingvideos/DubJ/Making_Another_Beat.wmv
alleen het is slechte kwaliteit vandaar zie je het niet goed welke Triton hij precies heeft...maar zoiets wil ik dus gaan doen met mijn synthesizer...
alvast bedankt voor de hulp...

WEET iemand wat voor Triton deze meneer in het filmpje gebruikt?alvaste bedankt...

Gitaar synth

Gitaar synth

Hallo allemaal! Eerste berichtje hier en meteen vraag ik om een gunst :)

Mijn situatie: Ik ben gitarist maar hou ervan soms ook andere geluiden te kunnen bespelen dan de "normale" gitaar sounds. Nu speel ik sinds enkele jaren ook gitaar synth. In principe niets anders dan een systeem wat pitches omzet naar MIDI informatie en deze met een crappy synth module afspeelt. Gelukkig zit er MIDI out op het apparaat zodat ik ook VSTi en andere modules kan gebruiken. Alhoewel ik mij goed thuis voel in software vind ik het niet altijd even prettig om VSTi te gebruiken voor het bespelen van mijn gitaar synth. Hier zullen ongetwijfeld dezelfde redenen gelden als bij toetsenisten om hardware of software te prefereren dus daar zal ik verder niet over uitweiden.

OK, so far voor de introductie, hier een lijstje met wat ik graag zou willen:

- Het bedoeld gebruik is:

Een module die aan wordt gestuurd door een gitaar synth. De gitaar synth gebruikt voor elke snaar een eigen MIDI kanaal, om deze reden moet de synth minimaal 6 voice multitimbral zijn. Ik wil ook gerust akkoorden kunnen pakken dus een niet te lage polyfonie is ook fijn.

Ik ben vooral geinteresseerd in vette, warme pad sounds en vloeiende, zeer expressieve, lead sounds. Geen steriele digitale klanken (geen Sherinian lead sounds dus, voor diegene die weten wie ik bedoel) maar vooral organische, expressieve klanken. Met een gitaar synth heb je aardig wat MIDI controllers om aan te sturen en die zou ik ook graag allemaal willen benutten om vooral de leads zo expressief mogelijk te maken, vroeger of later zou het ook gaaf zijn om een breath controller te kunnen gebruiken voor nog meer expressie mogelijkheden. Ik hecht weinig waarde aan imitatie van akoestische instrumenten, ook al is het leuk om die mogelijkheid te hebben. Voor leads zoek ik het denk ik vooral in een kruising van synth en "echte" blaasinstrumenten, denk aan synthy dwarsfluiten enzo. Programmeerwerk ben ik niet vies van en ik wil de sounds dan ook 100% naar mijn eigen hand kunnen zetten (geen preset bak dus). Qua genre zit ik vooral in de experimentele, ambient, prog, fusion kant.

- Mijn budget is:

Het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk :) 2e hands maakt me niet uit, ik hoef niet perse de nieuwste state-of-the-art turbo synth, als de sounds mij maar liggen. Denk in principe tot 500 euro. Mocht ik niet kunnen vinden wat ik zoek met dat budget dan spaar ik gewoon langer door en zou mijn budget tot max 1000 euro groeien.

- Eventueel andere gear die je hebt

Geen nog. Ik ben dan ook van plan al mijn synth sounds uit 1 apparaat te halen, voor zover dat mogelijk blijkt natuurlijk.

Voor diegene die de specs van de gitaar synth willen bekijken: http://audioen.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1

Ik verwacht geen super uitgebreide verhalen terug met wat voor mij wel of niet geschikt is (ook al stel ik dat natuurlijk wel erg op prijs!) dus een simpel lijstje met synth modules helpt mij al veel verder in het oerwoud der synths! Ik zoek daar zelf wel de bijbehorende info bij.

Bedankt alvast!!!

Ik zoek een VA-synth

Ik zoek een VA-synth

Dames en Heren,

Ik ben nieuw in de wereld van (hard) synths en ben nu zoekende naar een goede synth die aansluit op mijn volgende wensen.

*Ik wil een synth waar ik zelf lekker aan kan tweaken dus presets intresseren me niet zoveel.
*Zo all-round mogenlijk aangezien dit mijn eerste synth zal zijn.
*Qua aansluitingen weet ik het niet goed.... Hier kan ik flink wat hulp, uitleg en tips bij gebruiken (hint, hint). Ik ben van plan op te nemen in Cubase 3.3 SE en aangezien ik een redelijke knoeipot ben zou ik graag willen zien dat alles wat ik opneem ook nog kan nabewerken (noot aanslagen en parameters als filter, enveloppe en waveform en dergelijke) net als bij een softsynth zeg maar.
*Mijn budget.....tjah.... liefs +-800 euro, maar ik geef liever meer uit als blijkt dat het verschil tussen goed en slecht groot is.

Graag flink wat hulp bij deze!

Alvast mijn dank!
Jan Wieringa.

PS: Ik ben echt opzoek naar een synth, geen controller. Zover ik zie hebben controllers het allemaal nèt niet....

Ok... duidelijk...

*Ik wil een synth waar ik zelf lekker aan kan tweaken dus presets intresseren me niet zoveel.

.. Dan hebben we nog 100+ om uit te kiezen .. :)

*Zo all-round mogenlijk aangezien dit mijn eerste synth zal zijn.

.. Nu vallen er al 50 af ...

*Qua aansluitingen weet ik het niet goed.... Hier kan ik flink wat hulp, uitleg en tips bij gebruiken (hint, hint). Ik ben van plan op te nemen in Cubase 3.3 SE en aangezien ik een redelijke knoeipot ben zou ik graag willen zien dat alles wat ik opneem ook nog kan nabewerken (noot aanslagen en parameters als filter, enveloppe en waveform en dergelijke) net als bij een softsynth zeg maar.

Zijn het er nog steeds 50+, MIDI, hetgeen wat jij zoekt, is tegenwoordig standaard op synths.

*Mijn budget.....tjah.... liefs +-800 euro, maar ik geef liever meer uit als blijkt dat het verschil tussen goed en slecht groot is.

Goed en slecht zijn in principe niet in euro's uit te drukken.

Conclusie,

Ga eens naar een professionele muziekzaak en probeer er eens een paar uit.
Werkt altijd het beste. Smaken verschillen nogal, het gaat erom wat jij mooi en handig vind.

Ik snap het principe MIDI nog niet helemaal geloof ik.... daar komt toch geen audio of geluid door heen.... hoe kan ik dan van mijn synth geluiden opnemen in Cubase?

het MIDI principe is vrij simpel.

MIDI is een protocol wat het verzenden van data mogelijk maakt van synth naar computer via een midi interface.
De signalen bestaan uit bijvoorbeeld toonhoogte, toonlengte en vele andere parameters welke door jou synth worden verstuurd.

Cusbase kan deze "sequence" van signalen registreren. Je kunt dan alle parameters van die signalen gaan wijzigen.
Speel je de sequence weer af, dan zal je synth het stuk laten horen.

Met een audio interface kun je het geproduceerde geluid van je synth opnemen in cubase en voila!

MIDI en geluid zijn dus 2 heel verschillende dingen.

Zoek je iets mèt of zonder toetsen? Een apparaat zonder toetsen kun je aansturen door in cubase noten aan te klikken, een apparaat met toetsen kun je bespelen of aansturen met cubase door noten aan te klikken. Zelf vind ik dat het met toetsen een stuk makkelijker is om ideetjes uit te werken, maar ik ben sowieso iemand die bijna alles inspeelt ipv programmeert.
En wat is je muziekstijl?

Bedankt voor de antwoorden, weer wat geleerd.

Muziek stijl, hmm.... techno, progressive en electro in een minimal jasje zeg maar...

Greetz, Jan

Ik ben zonet bij een synth terecht gekomen die er wel héél goed uitziet qua stijl... de access virus TI, volgens mij precies wat ik zoek.... maar die prijs... auw....

Origineel geplaatst door JanWieringa
Ik ben zonet bij een synth terecht gekomen die er wel héél goed uitziet qua stijl... de access virus TI, volgens mij precies wat ik zoek.... maar die prijs... auw....

Ga dan voor een tweedehands Virus C (of B), die kan bijna net zoveel en past precies in je budget.

nieuw of 2e hands?

rack of toetsen?

hoeveel verschillende geluiden wil je tegelijk op verschillende sporen in cubase?

heel veel keuze heb je niet hoor met VA en heel veel controllers.

Je hebt; (deze schieten mij te binnen)

Oberheim OB12 (niet meer in productie)
Korg MS2000 serie (niet meer in productie)
Korg Radias
Waldorf XT serie (niet meer in productie)
Waldorf Q serie (niet meer in productie)
Alesis Ion
Clavia Nordlead serie
Novation Nova/Supernova Serie (niet meer in productie)
Access Virus serie

Al deze synths zijn in rack en met toetsen leverbaar. Ik zou gaan voor een met toetsen is wel zo makkelijk inpingelen in je sequencer.

OB 12 inderdaad. Ideaal om mee te tweaken en de presets zijn ruk dus dat komt mooi uit.
Maar het is net zoiets als spruitjes; je moet ervan houden.

Misschien is de Roland JP8000 ook nog het vermelden waard.
Lijkt me iets meer een allemans vriendje.

Supernova II is de VA waar ik tot dusver het meest van onder de indruk was, ondanks dat ik hem zelf heb verkocht...:D

Overigens was ik laatst bij een vriend die een Virus draaide op een TC Powercore en dat klonk toch ook wel erg goed hoor!!

De OB12 heb ik ook gehad maar vond ik minder breed en minder vol klinken. Maar die heeft weer wel een heel eigen karakter.

'k Ken de volgende aanraden:

Supernova 2 rack:
-VEEEL knoppen en (dus) erg makkelijk in de bediening
-Veel mogelijkheden tot het maken van eigen sounds
-(te) Goedkoop wordt ie vaak aangeboden
-Je hebt een Midi-keyboard "nodig" om te spelen (als je 'm tenminste net als een keyboard/piano wilt bespelen); leer je gelijk een beetje met Midi om te gaan.
-Geluid is niet slecht (maar da's persoonlijk)

Virus C:
-Redelijk wat knoppen
-Geluid is super (ook weer persoonlijk)
-Bediening is wel iets 'lastiger', maar 't geluid maakt 't goed.
-Je hebt een Midi-keyboard "nodig" om te spelen (als je 'm tenminste net als een keyboard/piano wilt bespelen); leer je gelijk een beetje met Midi om te gaan.

Dus ja..

Maar als je de Ti top vindt, kun je je zeker ook wel vermaken op de Virus C!

Back