Welke synth moet ik kiezen?

wel, ik ben gitarist in een rockband die flink zijn best doet om de geëffende paden af en toe eens te verlaten, tenminste wat sound betreft (maar qua songs behoorlijk poppy blijft). ik maak ook de nummers, thuis in mijn eentje. sinds ik de moogerfooger murf heb leren kennen heb ik in synthese weer een nieuwe manier gevonden om af en toe met sounds te werken die de meest rockbands over het hoofd zien. Daarom zoek ik een synth. Om opnames op te fleuren, om nummers dat karakteristieke extra te geven. ik ben inderdaad niet uit op (voor mij) omslachtig midi-gedoe. Plug & Play is meer mijn ding.

(de eerste synth die ik tegenkwam op het net was de Little Phatty. ik dacht meteen dat is'm. maar hij kost nogal wat duiten merkte ik en dus ging ik verder zoeken. zo kom je al gauw bij de minimax. en bij Alesis ION. enzovoorts. en dan weet je het in het geheel niet meer natuurlijk...)

omdat er moog op staat?
ik zou eerst eens rondkijken.
er zijn genoeg mooie analoge bakken die goed klinken en een stuk minder duur zijn!
als je nog niet zo heel veel van synthese weet zou ik er een kopen waar elke functie met een knop te bedienen is en een lekker keyboard heeft.
oh ja en bezoek de site www.vintagesynth.com maar eens, heb je wat te lezen

Origineel geplaatst door chielos
als je nog niet zo heel veel van synthese weet zou ik er een kopen waar elke functie met een knop te bedienen is en een lekker keyboard heeft.

kan je een paar namen noemen?

f

Voor de Creamware ASB MiniMax heb je geen PC nodig.
Je hebt dan inderdaad wel een MIDI keyboard nodig.....je wilt immers toch toetsen bespelen.
Dus.."ik ben inderdaad niet uit op (voor mij) omslachtig midi-gedoe. Plug & Play is meer mijn ding. " gaat niet helemaal op.
Maar het is niet complex om een soundmodule (zoals de Creamware ASB's) direct aan te sturen met behulp van een MIDI-Keyboard.

Maar moet wel zeggen dat een PC juist berehandig is om songs in elkaar te zetten (sequencing) en vervolgens als audio op te nemen mbv soundcard. En...nou komt er toch een synth term, als de soundmodule multi-timbraal is laat je zonder PC (of stand-alone sequencer) wel wat leggen !

Multi-timbraal houdt in dat de synth meerdere/verschillende instrumenten (sounds/patches/presets) tegelijk ten gehoor kan brengen. Dit wordt echter gedaan door via MIDI verschillende instrumenten op de verschillende MIDI-kanalen te selecteren en deze vervolgens gelijktijdig aan te sturen. En....HIER BETAAL JE VOOR !

Als je dat niet wilt of nodig hebt....zou ik kiezen om mijn geld te inversteren in een apparaat dat kwalitatief goed geluid kan produceren in plaats van een apparaat dat multi-timbraal krachtig is en veel Parts (max. aantal aan te sturen MIDI-Kanalen) heeft.

Teisco Synthesizer 110-F
korg ms-10/20
korg mono poly misschien..
roland juno 6/60/106 of jupiter
sci pro one

deze zien er ook nog een beetje sexy uit! 8)
veel mono synths wel, ik weet niet wat je zoekt..

ion lijkt mij ook vet trouwens!
acces virus B is volgens mij ook wel vet en enigszins betaalbaar
nova?

thanx! ben ik wat mee!

hij mag er inderdaad wel wat sexy uitzien, moet ik bekennen. veel knoppen!
voor de belgen: welke shops hebben echt veel synths staan?

Een Roland Juno 60 lijkt me een hele goede synth voor jou. Mooi om te zien en erg lekker geluid. De synthese is vrij simpel, wat makkelijk is om mee te beginnen.

De Nord Lead 2 of 3 wordt ook vaak gebruikt in bands, en is zeker ook geschikt voor het soort geluiden die je beschrijft. Veel meer synthese opties, en ziet er ook goed uit. Een Ion is in zo'n geval ook een optie.

Stel, ik wil een analoge KILLER, maar hij moet absoluut goedkoop zijn, midi hebben en ongeveer klinken als een mini. wat is er voor mij te vinden?

een asb minimaxi heeft ongeveer alles wat je opnoemt.

- best goedkoop in verhouding met een echte mini
- klinkt ongeveer als een mini
- heeft midi

een echte analoog is het niet natuurlijk maar probeert het wel te zijn

Origineel geplaatst door anoniempje
een asb minimaxi heeft ongeveer alles wat je opnoemt.

- best goedkoop in verhouding met een echte mini
- klinkt ongeveer als een mini
- heeft midi

een echte analoog is het niet natuurlijk maar probeert het wel te zijn

thanks Ik zal hem eens gaan uittesten. voorlopig gebruik ik Mnimonsta. ik verwacht veel.

Dilemma

Dilemma

Hoi. dit wordt mijn eerste bericht.

Ik ben een enorme synth noob, maar ik ben langzaam bezig mijn studiootje te bouwen.

Ik ben ook bezig aan een eigen muziek project, waarbij ik metal/hardrock/post-hardcore met ambient wil combineren. Denk hierbij aan bands als Underoath, Deftones, Lost Prophets en Linkin Park (niet mijn favo band, maar wel vette producties).
Bij ambient denk ik al snel aan een van mijn favorieten: Aphex Twin. Na de aanschaf van een redelijke synth ga ik nog een goeie sampler halen en een electribe voor beats.

Ik ben op zoek geweest naar een goede (VA)synth voor een studenten budget.
Ik moet 'm ook live goed kunnen gebruiken, maar ook in mijn studiootje natuurlijk.
Ik twijfel tussen de Alesis Ion en de Roland SH-201.
Ik heb ze allebei nog niet geprobeerd, maar na wat research moet ik de volgende
punten tegen elkaar afwegen:

De Roland-SH201 heeft volgens alles:
+ een gebruiksvriendelijke interface (voor newbies als ik)
+ goede vsti opties en usb aansluiting
+ de D-beam. wat ik wel vet vind, maar het voegt geloof ik niet heel veel meer dynamiek toe (?)
- geen super vette geluiden
- beperkte user patches (32 geloof ik)

De Ion:
+ goede vettige geluiden (voor een VA)
+ veel meer patch opties
(+ vind 'm d'r wel pimp uitzien ;)
- kan alleen vsti aansturen via midi (heb ik geen interface voor op me comp) dus geen usb(?)

Ik weet dus nog niet precies wat belangrijker is. Het geluid of de opties.
Om het geluid extra dynamiek te geven kan ik een Line6 Pod pro gebruiken die ik voor mijn gitaarwerk live niet meer gebruik.
ik zou graag wat suggesties voor mijn keuze willen van mensen die ervaring hebben met beiden.
Ik geloof dat er al een discussie gaande is over de Roland die veel goede en slechte punten naar voren haalt. En wat de Ion betreft geloof ik dat al veel mensen dat speeltje hebben aangeschaft en er tevreden mee zijn?

Re: Dilemma

Re: Dilemma

Origineel geplaatst door Randolph
Ik weet dus nog niet precies wat belangrijker is. Het geluid of de opties.
Om het geluid extra dynamiek te geven kan ik een Line6 Pod pro gebruiken die ik voor mijn gitaarwerk live niet meer gebruik.

ik heb ze allebij, nouja de jp8000 dan ipv de sh-201 maar die zijn zo goed als het zelfde, al zijn er forumleden die beweren dat de jp8000 dikker klinkt.

als je kiest voor geluid ben je beter bij de ion af, en als je kiest voor opties, ben je al helemaal beter bij de ion af.
kies je voor gebruikers gemak dan ben je beter bij de 201/jp af (maar als je die synth eenmaal kent dan snap je de logica van een ion ook.)
de ion heeft die pod echt niet nodig om er overheen te gooien, die roland kan hem wel gebruiken

ik persoonlijk vindt de jp (jp=zo goed als gelijk aan de 201) vooral goed om heel snel rare vage fx geluidjes etc te maken, de ion kan dat ook wel en nog beter ook, maar het resultaat duurt wel wat langer

dit vooral ook omdat het filter, de oscs en amp met en draai aan de knop aan de lfo gegooid kan worden op de 201/jp

maar zoals gezegt de ion kan dit ook en nog veel meer , alleen moet je wel wat dieper graven bij de ion.

verder de 201 heeft 8 stemmen geloof ik? te verdelen over 2 parts ( zijn 2 onafhankelijk bespeelbare 201,s) te verdelen over 1 stereo output

de ion heeft 8 stemmen te verdelen over 4 parts die weer te verdelen zijn over 2 stereo outputs,

verder heeft de ion ook nog een stereo input om een extern instrument door de filters of een vocoder te halen ( weet zo niet zeker of de ion een vocoder heeft ) dat heeft de 201/jp ook niet

Re: Re: Dilemma

Re: Re: Dilemma

Origineel geplaatst door anoniempje

de ion heeft 8 stemmen te verdelen over 4 parts die weer te verdelen zijn over 2 stereo outputs,

verder heeft de ion ook nog een stereo input om een extern instrument door de filters of een vocoder te halen ( weet zo niet zeker of de ion een vocoder heeft ) dat heeft de 201/jp ook niet

hmm das natuurlijk wel bruut om mee te spelen.

naar wat ik begrepen heb heeft de Ion wel een vocoder, maar de 201 heeft een externe input om effecten te gooien over een sampler/cd-speler/ipod, maarja daar heb je ook weer samplers voor...

ik neig idd steeds meer naar de Ion. de 201 is misschien een leuk speeltje voor later erbij?
ik wacht nog wat reacties af.

wat te kiezen

wat te kiezen

Hallo allemaal, kan iemand mij helpen met het kiezen van een goede synthesizer. Ik wil graag de synth geluiden die warm zijn en overkomen als in de muziek van Tower of Power (funk) maar ook een goede referentie is het geluid uit Jump van van Halen. Het moeten wel bewerkbare geluiden zijn, dus meer bas of hoge noten erin kunnen gooien (geen preset samples die je niet kunt veranderen). Ook zijn enkele zij-geluiden als een gitaar of een accordion niet verkeerd maar het gaat voornamelijk om Synth tot 2500 euro ongeveer. Gebruiksvriendelijkheid staat hoog aangeschreven. Ik snap echter dat gelul over midi en 128 polyfoon enzo niet helemaal ik wil gewoon weten of er een vet geluid uit komt nodig voor de band.

Alvast bedankt

Kevin

Origineel geplaatst door coolcredit
Tsja, hammond en rhodes zijn eigenlijk alleen maar goed in de Nord Electro van clavia, waarvan zelfs de eerste nu nog zo rond de 1000 euro zit. Maar toch...ik zou dan wat langer sparen...

er zijn toch wel meer alternatieve, toch?

Dat hoop ik.

Maar ja, 150 euro is zeg maar net genoeg voor euro loodvrij en een broodje kaas op weg naar een tweedehands Nord Electro. :erm:

Stapeltje staatsloten? :eureka:

Er is toch wel iemand die heel erg blij is met zijn rhodes/orgel geluidjes en niet meer heeft uitgegeven?

Back