Welke synth moet ik kiezen?

Origineel geplaatst door Randy
Tussen de 400 en 650 euro nieuw:

Alesis Ion: virtueel analoog (en aardige electrische piano's), geen reverb
Alesis Micron: kleine versie van de Ion, met reverb, erg klein keyboard
Roland SH-201: virtueel analoog
Roland Juno-D: samplespeler *gaap* :gaap:
Korg MicroKorg: 4-stemmen analoog, mini-toetsen
Yamaha S03SL: samplespeler :gaap:

Van de samplespelers word je zus blijer, want dat zijn eigenlijk gewoon "keyboards", van de virtueel analogen zou ik voor de Ion gaan: gewone toetsen (niet zo geweldige feel vind men, maar je begint net), prachtige geluiden, makkelijk te programmeren. Minpunt: geen ingebouwde reverb, dat is toch wel fijn - zeker in het begin. :mexico:

" Samplespelers" zijn saai, de microkorg is analoog, rood is blauw.
Und so weiter.

Ik heb nu een aantal van de bovengenoemde synthesizers bekeken op internet die mij ook in de prijs wel aanspraken.

Ik heb bekeken de Korg MicroKorg. Deze vind ik niet zo mooi uitzien. Ook dat lampje erop vind ik maar niks. Maar het gaat er natuurlijk om wat het apparaat presteert.

De Roland SH-201 heb ik bekeken. Veel knopjes dus dat ziet er altijd wel leuk uit. Maar het gaat er natuurlijk niet om hoeveel knopjes het apparaat heeft, maar wat je ermee kunt :p

En de Alesis Micron. Deze vond ik ook mooi uitzien.
Nu heb ik van de Roland SH-201 een soort filmpje(flash) gevonden waar het hele apparaat wordt uitgelegd wat het kan. Nu heb ik voor de Microkorg en de Micron ook gezocht voor zoiets, maar nog niet gevonden. Iemand die toevallig een filmpje van deze apparaten heeft zeg het aub zodat ik deze ook kan bekijken :).

Komende week ben ik van plan, mits ik tijd heb, om naar de "plaatselijke" muziekwinkel te gaan.

Edit:

Ik heb eens op You Tube gekeken voor filmpjes. En ik kwam deze tegen.
http://www.youtube.com/watch?v=RfazTorlJs0&mode=related&search=
Je hoort continu een geluid, waar komt deze vandaan? Staat het keyboard soms op "loop" of houdt hij gewoon continu een toets ingedrukt?
Dan zie je hem ook aan die knop draaien. Dit lijkt mij een soort van effect? Is dit een standaard effect? Of kun je dit zelf via de pc(bijv fruiteloops?) toewijzen aan die draaiknop.
Zoals eerder gezegd heb ik met Fruityloops wat gespeelt en daar had je ook van die knoppen die dat soort effect geven.

Laatst gewijzigd:
:stupid Ik dacht dat is een lampje zoals ook mixers deze mogelijkheid hebben.

Gister naar de muziekwinkel geweest. Maar ze zijn bezig met de verbouwing. Ik kon nu wel een aantal types bekijken zei de verkoper mij, maar het was verstandiger als ik over een week kwam dan stond alles weer op de plaats en was alles aangesloten etc.

Is er misschien iemand die een antwoord weet op mijn vragen, want ik heb eens wat meer gespeurd of ik een website vond waar dit werd uitgelegd maar die heb ik helaas nog niet gevonden.

hi,

ik ga beginnen met wat apparatuur te kopen, heb zonet men eerste bak ontvagen: een tb303 :)
Voor komende aankopen ga ik misschien wel wat raad kunnen gebruiken.

de synth waar ik naar op zoek ben:
een bak waar je de typische rave-geluiden uitkrijgt van de breakbeat en hardcore van begin jaren 90' (of iets in deze richting... :) )

komt de juno 106 daarvoor in aanmerking?

enige tips zijn welkom

alpha juno 2 of 1 komt meer in die richting. maar hij is wel een beetje beperkt in middels hoor, maar goed dat is de tb 303 ook.

in elk geval uit de alpha juno series komen die human resource - dominator sound (I'm the one and only dominator ) uitgekomen in 1991, die mwieeeeeeeuw mwieeeeeeeuw sound zegmaa , heb even geen voorbeeldje :)

verder is de alpha juno in tal van house / hardcore rave producties gebruikt tot ver in 1999 en misschien nu nog wel

maar als je niet perse die pulse width-pwm wilt gebruiken zou je ook de juno 106 kunne nemen natuurlijk. alleen die heb ik niet gehad dus ben er niet echt bekend mee

succes

Laatst gewijzigd:
Module/Synth

Module/Synth

Beste mensen/muziekfanaten!

Na lang en veel op deze site gelezen te hebben toch maar een keertje een account aangemaakt!
Ik heb met veel plezier en interesse mogen lezen op dit forum alleen nu zijn er toch een aantal dingen waar ik graag advies over zou hebben.!
Toen ik een jaar of 13 was en een aantal jaar keyboard had gespeeld zag ik het niet meer zitten "weg met het ding, en hup naar zolder!"
Nu goed 6 jaar later beginnen de toetsen toch weer te jeuken!
Keyboard (yamaha psr 270) van zolder gehaald en spelen maar..
Na 2 weken conclusie: dit is het toch nét niet..!
Toen lesgenomen en wat bleek, de gewogen toetsen dáár lag mijn roeping!
Aangezien ik dus niet verder kon op me'n Yamaha na lang zoeken en vergelijken een Roland RD-170 aangeschaft!
Tot nu toe geniet ik nog elke minuut van de Roland, MAAR!
Net als vroeger heb ik nog steeds interesse in "meer geluiden".
Ik heb les gehad van iemand met een Nord Stage, en toen was ik overtuigd.
Iets van een synth is wat ik moet hebben..
Uiteraard is een Nord stage veeel veeeel veeeelste duur (prille begin!)
Nu wil ik dus eigenlijk gaan experimenteren met synths.
Ik ben nu zover dat ik weet dat je een synth of een module kunt kopen, ik wil graag wat leren over het synth gebeuren als dit op een module evengoed kan geen probleem!
De roland beschikt over midi in en out dus dat is geen punt..!
Ik wil dus niet al te veel kwijt zijn +- 3 a 400 euro en 2e hands heb ik niets op tegen.
Het liefste wil ik iets met mooie orgel sounds (hammond:halleluja, Rhodes) en uiteraard een beetje leuke electro achtige zaken.
Ook omdat ik in een beginnend bandje speel en dit binnen het genre valt)
Het gaat er dus om dat ik een eerste indruk kan doen met het fenomeen synth, en uiteindelijk dan misschien net zo'n mooie en indrukwekkende lijst onder mijn berichtjes kan opbouwen zoals de rest hier!

Het is een erg lang verhaal ik weet het.. maar om zo maar neer te ploffen ik zoek een synth/module dit mag het kosten roep maar wat.. Niet mijn stijl!

Ik ben heel erg benieuwd of er tips en adviezen van jullie kant komen, ik sta in ieder geval overal open voor!

Groeten, Chris!

combinatie keyboard en synth voor mij en mijn dochter

combinatie keyboard en synth voor mij en mijn dochter

Hoi Ik ben nieuw hier heb wat zitten snufflen in het forum maar kom er nog niet goed uit.
Het is bijna Sinterklaas en zoek een keyboard/ synth voor mij en mijn dochtertje.
Ik heb een budget van zo een 150 euro. Dit is niet veel, gezien de bedragen hier op de site, maar haar broer moet natuurlijk niet jaloers worden.
Wat wil ik er mee doen?
Zelf lijkt het me leuk om middels software en midi muziek te maken via de pc met samples loops etc. Ik denk aan trance ambiant space en trip hop.
Voor mijn dochtertje lijkt het me leuk als zij leert noten lezen en spelen op een stimulerende manier. Tegenwoordig heb je die displays met notenbalken er op en lessen erin gebouwd. Of is dat laatste niet handig?
Ik denk dat het dan goed is als het apparaat aanslag gevoelig is en semi gewogen of hebben jullie andere ideeen?
Ik zelf heb zitten denken aan een tweede handse yamaha djx1 die schijnt beter te zijn dan djx 2 toch? Dat apparaat heeft al wat mogelijkheden on board.
Of bij de lidl hebben ze s maandag een psr 175 in de aanbieding voor rond de 100 euro, maar het lijkt me dat die niet aanslag gevoelig is weet iemand dit?
Die biontempi van de aldi lijkt me niets, wordt veel 2e hands aangeboden.

Of moet ik het in een andere richting zoeken.
ik ben nieuwsgierig naar jullie tips.
muzieknoot

wat voor Synthesizers

wat voor Synthesizers

hallo allemaal ,

ik werk nu al een tijdje met reason 3.0 ( voor hiphop/soul )

en ik zou graag over willen gaan op het werken met een Synthesizer.

heb een bugdet van circa: 1000 euro.
maar ik heb geen idee wat ik zou kunnen halen.
ik ben zelf nog niet echt thuis in dat wereldje.

dus ik zou het op prijs stellen als jullie mij wat opweg zouden kunnen helpen.

alvast bedankt ,

jimmy
:okdan:

Voor 1000,- kun je misschien een tweedehands SE1X op de kop tikken. Is een mono-synth maar wel een erg fijne en zeer geschikt voor hiphop. Je kunt echter voor dat geld ook meerdere mooie synths kopen en/of softsynths.
Denk ook eens aan een Supernova II (hardware synth) of Zeta (soft).

ik had al van mensen gehoort dat de

yamaha mo 6 en de roland fanthom x a

wel geschikt waren.

en het is btw niet alleen voor hiphop .

ook soul , jazz , rb ,

beje van alles

Re: wat voor Synthesizers

Re: wat voor Synthesizers

Origineel geplaatst door jimmyjones
ik werk nu al een tijdje met reason 3.0 ( voor hiphop/soul )

en ik zou graag over willen gaan op het werken met een Synthesizer.

heb een bugdet van circa: 1000 euro.
maar ik heb geen idee wat ik zou kunnen halen.
ik ben zelf nog niet echt thuis in dat wereldje.

Zoek je een (virtueel-) analoge synth zoals de Subtractor in Reason? Of meer een sample-based iets? Qua VA (virtueel analoog) is er ruim onder de 1000 euro genoeg te vinden: Alesis Ion, Korg MS2000, Roland JP8000 en SH-201, Yamaha AN1x, Novation KS4/5. Dit zijn allemaal synths met genoeg mogelijkheden en veel hands-on control. Als je enigszins een idee hebt wat je wilt, kun je het beste een middagje (of meer) in een muziekzaak met wat synths gaan spelen om te ontdekken wat precies bij jou past.

Back