Welke synth moet ik kiezen?

Met dit budget idd 2e hands gaan shoppen. En dan is een Yamaha CS1X ook een goede optie. Makkelijk te vinden ook.

Hier nog een stem voor de CS1x. Niet duur, en 't is een echte synth (rompler) in tegenstelling tot de keyboards die je noemt. Lessen en notenbalken zou ik lekker van papier doen. Zo'n ingebouwde feature lijkt me meer een gimmick dan een echte stimulans voor het leren van notenschrift.

dus zo een djx is niet veel of minder dan die jullie noemen?
Die kun je gelijk laten lopen met cd geloof ik en heeft leuke geluiden en ritme's er in heb ik begrepen.

Origineel geplaatst door muzieknootje
wat is een rompler?

Een rompler (afgeleid van ROM player) is een synthesizer die zijn geluidsopwekking baseert op sample playback, dit i.t.t. andere synths die bv. substractieve synthese of FM gebruiken. D.w.z. er zitten een aantal voorgebakken samples in, vaak ook van akoestische instrumenten e.d., die je kunt gebruiken. Afhankelijk van de complexiteit van de synth kan je soms maar weinig aan de geluiden veranderen, en soms behoorlijk veel. Je hebt dus met een rompler vaak veel keuze uit verschillende geluiden, waarbij de mogelijkheid om zelf geluiden te maken wel aanwezig is maar soms beperkt. Voor de 'echte' synthesizer-geluiden is een (virtueel) analoge synth (gebaseerd op substractieve synthese) misschien geschikter, hoewel ook zulke geluiden op een rompler te vinden zijn.

Een djx zou ik niemand aanraden ....}:| Hetv lijkt me eerder een soort keyboard dat op zoveel mogelijk markten is afgestemd, maar op alle gebied eigenlijk teleurstelt.

Een cs1x lijkt mee een betere keuze. Zeker voor jouw bedrag. Je kan er (beperkt) op leren spelen, en je kan aan basissynthese doen.

Er zit een stel (tientallen, zo niet honderden) basissamples in die je kunt gebruiken om zelf je geluid op te bouwen. Ik geloof dat je met de CS1x vier sounds kunt stapelen. Daarna kun je er filters, envelopes en effecten effecten overheen gooien. 't was mijn eerste synth; veel plezier mee gehad :)

Bedankt voor jullie info tot nu toe.

Een cs1x lijkt mee een betere keuze. Zeker voor jouw bedrag. Je kan er (beperkt) op leren spelen, en je kan aan basissynthese doen.

Ligt die beperking dan bij mij of in het apparaat. Zo ja wanneer komt dat dan naar boven en waarbij?

Heeft deze dan meer geheugen en die 4 keer is dat meer dan bij de djx?

Ik zag ook ergens iets over een blue book of zo kun je extra geluiden bij kopen/ downloaden?

Waar kan ik demos hiervan horen bijv via internet?

Hallo.

Ben op zoek naar een 2 synth. Ik speel in een band (top 100 van nederlandstalig tot stevige rock). Heb nu een Korg Triton maar zoek dus een 2de synth als aanvulling.
Liefst een synth met vette piano en string pads en eenvoudig te bedienen en te programmeren.
Budget is 600 euro en 2de hands is geen probleem.

Ben erg benieuwd naar jullie voorstellen.

Gr.

[Nieuwe Synth] Beperkt budget synthesizer

[Nieuwe Synth] Beperkt budget synthesizer

Hallo. Misschien zal dit wel het zoveelste topic zijn over een nieuwe synthesizer willen, maar ik heb al mijn best gedaan om zoveel mogelijk uit te zoeken en ik heb een beetje advies nodig..
Daar gaat hij dan :)

Wat wil ik
Ik wil een nieuwe (tweedehands waarsch.) synthesizer kopen voor een beperkt budget. Mijn budget is tot maximaal €600 euro, hoogstens €650. Ik ben ook maar een scholier en verdien nou eenmaal niet zoveel, dus een synth kopen via dit forum of marktplaats lijkt me de beste optie.

Dit moet de synthesizer kunnen
*Goede geluidskwalieit uiteraard
*Relatief goede piano's. Het hoeft niet persé super super te zijn, maar het moet wel goed klinken.
*Vrij makkelijke bediening óf iets wat voor zich spreekt (dus duidelijke interface)
*Een leuke arpreggiator
*Een goed klavier van 61 of 76 toetsen
*Iets waar ik nog een aantal jaren mee vooruit kan en waar ik online nogl wat tips and tricks voor kan vinden
*makkelijk op de pc aan te sluiten (niet alleen midi, maar ook scsi of evt. usb)
**Nog iemand anders iets waar ik op moet letten / wat belangrij kan zijn?

eventueel, dus niet persé belangrijk
*Uitbreidingsmogelijkheden zijn leuk
*De mogelijkheid om bijvoorbeeld effecten over een extern aangesloten gitaar te gooien. Dus soort inputs ofzo, ik weet niet precies hoe dit heet.
*Ribboncontroller lijkt me erg handig en leuk speelgoed

Deze synthesizers heb ik tot nu toe gevonden
Deze synthesizers zijn te koop voor een aardig prijsje, en lijken nog wel wat te bieden:

Roland XP-80/XP-60
Yamaha EX5 of eventueel EX7
Korg Trinity
*suggesties?

Of is het beter om voor een (tweedehandse) triton le o.i.d. te gaan?

Wat wil ik weten
Deze synthesizers lijken mij allemaal wel aardig maar de meningen zijn wel verdeeld. Ik wil graag van jullie horen:

*Waarom wel of niet voor één van de opgenoemde of een andere gaan (argumenten)
*Waar ik op moet letten

* Tja nouja, gewoon welke synthesizer van deze of een andere het beste voor mij is. Helaas heb ik nou eenmaal niet genoeg geld om elk jaar een nieuwe te kopen.
In een muziekwinkel werd mij ook de Roland RS5 aangeboden, maar persoonlijk vind ik dat deze te weinig extra mogelijkheden bied...

En eventueel:
Heb je iets leuks te koop staan en woon je in de buurt (regio drenthe / groningen) contact me!

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen :)

Wellicht kun je ook eens denken aan een Yamaha CS6x. Leuke Arp, uit te breiden met verschillende plugin boards (VA, Piano DX etc. etc). IN deze prijsklasse een behoorlijk klavier en klinkt ook nog eens heerlijk. Je kunt hem via midi of een speciaal kabeltje van Yamaha aansluiten op je PC. Daarnaast kun je de patches editten/nieuw maken via software op de PC. Het kan ook op de Synth, maar dat is iets lastiger. Hij heeft overigens wel een behoorlijk aantal \(vrij toewijsbare) draaiknoppen zodat je realtime de sound eenvouduig kunt manipuleren.

Iig Succes!

VasC

Ik heb inderdaad gekeken en moet zeggen dat de CS6X opzicht wel potentieel heeft, maar ik ben bang dat deze toch meer is gemaakt voor trance etc.
Ook vind ik het kleine schermpje jammer..

De Roland Fantom ligt helaas buiten mijn budget.

Ik kwam de Yamaha S30 ook tegen voor een leuke prijs...

Hoe verhoud de S30 zich in vergelijking met de Roland Xp-60 en Yamaha Ex5?

Laatst gewijzigd:
aanvulling bij mijn micron

aanvulling bij mijn micron

Hoi, een paar maand geleden was ik hier gestrand op zoek naar een leuke synth en dank zij jullie ben ik nu al geruime tijd een erg tevreden eigenaar van een Alesis Micron.

Nu wil ik graag nog een synth, niet voor de typische (als die al bestaan) synth-geluiden, maar voor de nabootsingen van de klassieke instrumenten (koper- en houtblazers, strings, slagwerk, allerlei piano's en aanverwanten, overige snaainstrumenten, en ga zo maar door). Is er zoiets te vinden in de klasse van de Micron? Dat wil zeggen: sterk kwalitatief tegen een competitief prijsje?

dank bij voorbaat!
f

Back