Welke synth moet ik kiezen?

Origineel geplaatst door Yoozer
Je zou de V-Station plugin eens kunnen proberen en kijken hoe goed die bevalt. Maar, het voordeel van de SN is denk ik voornamelijk de modmatrix; die tref je niet aan bij een hoop softsynths.

Ik heb de Virus, de JP en een Nova. Qua klank zit de Nova meer richting JP dan richting de Virus.

Het karakter van de filters (vooral met de resonantie een beetje open) doet me soms erg aan oudere Roland-gear denken. Wel wordt het vaak wat interessanter als je de filter overdrive een beetje openzet; die overdrive is lang niet zo ruw aanwezig als in de meeste andere VAs, maar geeft 't geluid toch weer een beetje extra cachet.

Als het tussen deze twee gaat denk ik dat de EX meer afwisseling geeft dan de SN :).

Thanx Yoozer voor de tips

Analoog/hardware adept valt van geloof af

Analoog/hardware adept valt van geloof af

Na een hectisch jaar met internationale verhuizingen kan ik eindelijk weer met muziek beginnen! Ik loop alleen tegen een probleem aan waar ik graag wat feedback op wil.

Probleem: ik woon nu in Engeland, en omdat de huizen hier beduidend kleiner zijn dan in NL en Zwitserland heb ik mijn studiootje op moeten offeren. Om toch nog muziek te kunnen maken moet er het een en ander de deur uit. Het instrumentarium bestaat nu uit een MPC60, een Prophet 600, een Korg MS10 en voorts nog een paar (bas)gitaren en een contrabas. Opnemen doe ik met een Boss 1600CD harddisk recorder. De gitaren en contrabas blijven, heb daar de grootste affiniteit mee; ook de Boss blijft vanwege de effecten en omdat ik ook weer in een band wil gaan spelen, dat ding is erg handig voor live opnames. De MS10 gaat ook niet weg, die doet nu dienst als illustratiemateriaal bij mijn colleges over muziek- en geluidperceptie, blijven dus over de MPC60 en de Prophet die de deur uit moeten. Simpelweg geen plek voor en ik vind het zonde ze onder het bed te laten staan (waar ze nu dus staan).

Daarvoor in de plaats komt er een digitale piano (esthetiek gaat een rol spelen omdat de woonkamer nu mijn 'studio' wordt) die ik tevens wil gaan gebruiken als masterkeyboard om softsynths of racksynths aan te sturen. Omdat de MPC weg moet is een sequencer ook niet onhandig. Wil graag advies over het volgende:

1. Welke synths zouden jullie mij aanraden?
2. Welke extra controllers zou ik aan moeten/kunnen schaffen? Een digitale piano heeft geen draaiknoppen, en die ga ik toch wel missen om geluiden te editen denk ik.
3. Ik overweeg een Roland digitale piano aan te schaffen; heeft iemand nog andere tips?

Verdere noodzakelijke achtergrondinfo:

Computer -> Powerbook G4 1.5 GHz, 512MB

Muziek -> Rock, pop, experimenteel, electro (zoek vooral weer de mogelijkheid zelf geluiden te maken). Houd erg van analoge geluiden, maar ook de JD800 vind ik prachtig klinken (maw: ik hang niet aan echte analoge oscillators).

Budget -> ongeveer £1000 / €1500 (excl opbrengst MPC60 / P600)

Ik overweeg zelf het volgende:

1. Roland HP101e als piano/masterkeyboard (de HPs hebben ook audio in, verdomde handig!)
2. een aparte knoppendoos (Behringer is goed genoeg, als het maar werkt)
3. Reaktor als softsynth. Heb ik in 1x alles voor elkaar (sequencer, synth, sampler); kan in eerste instantie de User Libraries gebruiken tot ik zelf modules in elkaar kan knutselen. Maar... klinkt het ook? Heb een tijdje een Nord Modular gehad, het bleef toch wat kil klinken (nu overigens spijt als haar op mijn hoofd dat ik dat ding heb weggedaan, maar soit). Heb trouwens een probleem met het installeren van de demo-versie op mijn mac... ik schijn niet de goede privileges te hebben als admin. Raar...

Graag jullie reakties!

@ Triphonius Z: wat voor digitale piano je wil is gewoon een kwestie van smaak. Zeker omdat die niet in een studio, apparte kamer staat moet die er ook nog is fijn uitzien :) Roland is zeker niet verkeerd. Vindt dat in dat sigment kawai ook altijd wel mooie dingen heb. Voor het controllen van de software zou ik een behringer BCR2000 kopen, erg handig en kost geen drol. Suc6

Hey allemaal

Ik ben me al een tijdje aan 't oriënteren voor een synth. Ik gebruik nu een softwarematige synth, maar dat vind ik niet zo prettig werken. Mijn ervaring is ook dat ik meestal beter overweg kan met hardware dan met software.

Wat ik zoek:
Een synth waar ik toch wel veel nasty en zwaar elektronische sounds uit kan halen. Muziekstijlen waar ik m'n synth voor wil gaan gebruiken zijn o.a. Electro, Drum 'n Bass, Hardstyle, Hardcore en ook een beetje Trance en Progressive House.
Ik ben bereid om hardwarematig met softwarematig te combineren maar ik geef voorkeur aan zoveel mogelijk hardwarematig werken. Een klavier en potmeters op de synth zijn voor mij een must.
Mijn budget gaat tot zo'n €1200,-.

De 2 synths die ik tot nu toe op 't oog heb zijn de "Alesis Ion" en de "Clavia Nord Lead 2X". Toch vind ik bij de Alesis Ion een groot nadeel dat de Arpeggiator functie erg beperkt is en een wavetable functie (wat mij wel erg aanspreekt) schijnt er ook niet op te zitten. Daar staat weer tegenover dat de Ion ook niet zo duur en toch veelzijdig is. Van de Nord Lead 2X ben ik nog niet helemaal achter de minpuntjes maar die zullen er vast wel zijn.

Ik wil deze 2 synths zowieso binnenkort even gaan uitproberen, en ik ben dan ook heel benieuwd hoe ze klinken.
Mijn vraag: zijn dit voor mij een beetje de goede synths en hebben jullie nog suggesties welke synth ik ook zeker effe moet gaan checken?

Alvast bedankt voor de adviezen.

Laatst gewijzigd:
Ik zoek een synth, met lekker veel knoppen en gepuzzel.
Een synth die werkt vanuit basis-golfvormen. En dat met een redelijk klein
budget van 200/250 euro, goedkoper mag natuurlijk ook ;)
Wat raden jullie me aan? :)

Ziet er cool uit Pieter, zal me der vanavond even in verdiepen :)
Wat vinden jullie trouwens van de Casio CZ serie?
En bv de Yamaha DX7?
Ik hoor van jullie!

Origineel geplaatst door Puzzel
Ziet er cool uit Pieter, zal me der vanavond even in verdiepen :)
Wat vinden jullie trouwens van de Casio CZ serie?
En bv de Yamaha DX7?
Ik hoor van jullie!

dat zijn te gekke synths, knopjes ho maar (erg sumier)

@ puzzel

Check eens voor een A-Station. Heeft 3 osc's, redelijke onboard FX en een shitload aan buttons. Als je dr keys bij wil moet je de K station kopen, das de keyboard versie.

Als je van rauwere sounds houd is een MS2000R misschien ook interresant.

Ik heb deze avond het een en ander lopen te bekijken, en denk dat ik toch iets meer richting
de Yamaha DX7, Casio CZ's etc wil.
Ik wil gekke,freaky, sfeervolle, (duistere)warme geluiden, dus niet perse orkeststrings, instrumenten etc.
Wel wil ik mijn, geluiden, eventueel van een preset afgeleid, zelf ontwikkelen/maken.
Ben dus niet van plan om met presets te gaan werken, maar vooral van plan om veel te klooien, ik heb tijd zat. :)

Mijn budget is nogmaals zo'n 200-250 euro's, hebben jullie misschien nog tips?

Nog bedankt (bovenstaande reacties) en alvast bedankt voor de hopelijk komende reacties ;)

P.

Edit: Juno 106, wat duurder, maar mischien leuk? of eventueel de rack versie?

Laatst gewijzigd:
Een AN1x misschien? Zou binnen je budget moeten passen denk ik. Kun je een hele hoop doen qua geluiden, heeft redelijk wat knoppen en behoorlijke intuitieve controls (ribbon controller is bijvoorbeeld heel tof), een heel fijn klavier (inclusief aftertouch) en is perfect als masterkeyboard te gebruiken als je later besluit wat rack-spul aan te schaffen.

Bedankt Napoleon.
Heb weer even lopen rondneuzen, en die An1x komt inderdaad in aanmerking, ziet er heel gaaf uit!
Ook viel (iets duurder) me de Kawai K5000 op.
Hebben jullie nog iets over deze synth te zeggen? :)
Ik sta overigens ook open voor rackversies..
Alvast bedankt

@puzzel: een K5000 is een gave bak maar niet echt een beginners synth denk ik. voor dat geld zou ik voor bijvoorbeeld bijvoorbeeld een roland xv3080 gaan das een rack synth met erg goed geluid en een stuk beter door te krijgen dan een K5000. Maar een AN1x is idd een erg goede optie is een erg leuk bakkie.

wat slims toevoegen ,..welke synth wik ik uhhh
begin te kijken en hoern watje mooi vindt ...en dan check ya wallet :D

koop mn w30 spot price wordt niet thuis gebracht
glimt wel erg ...bling bling

Origineel geplaatst door Puzzel
Bedankt Napoleon.
Heb weer even lopen rondneuzen, en die An1x komt inderdaad in aanmerking, ziet er heel gaaf uit!
Ook viel (iets duurder) me de Kawai K5000 op.
Hebben jullie nog iets over deze synth te zeggen? :)
Ik sta overigens ook open voor rackversies..
Alvast bedankt

jd 990 zeg ik mooie bak
:z

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het (her-)opzetten van mijn mini studiotje, waarmee ik vooral detroit techno -ik hekel de term- en electro wil maken, denk; delsin, carl craig, dan curtin etc.
Ik ben op zoek naar een multitimbrale VA synth die als belangrijkste geluidsbron moet dienen, bass pads leads. Ik zal ernaast voorlopig alleen wat softsynths gebruiken.

- meerdere outputs (4+)
- een warm geluid
- makkelijk editten (veel knoppen!)
- liefst met toetsen (zodat ik geen midi keyboard erbij hoef)
- budget max 500 (erg krap dus)

Overige (beoogde) setup; pc, machinedrum, behringer ddx mixer, multieffects, drumpad/midi controller.

wat ik tot nu toe heb gevonden, hoop dat het klopt;
- alesis ion; rond 500 euro, 4 outs**, geen fx, keyboard, mooiere sound
- novation nova; rond 300 euro?:kroon: , 6 outs, fx, desktop/rack

** zie net dat het mogelijk toch niet vier aparte zijn maar stereo, of zijn ze zelf in te delen?
Iemand nog tips?

Laatst gewijzigd:
ik heb 2 leuke drumbakken maar nu ben ik op zoek naar een extra drumbakje voor nog wat percussie. Ik had reeds gedacht aan een boss dr660 of DX200 (dan heb ik er nog een leuke FM bij) maar ik weet niet wat er verder nog is (naast electribes dan)

Budget: 200 max
1 mains out is genoeg
MIDI in (enkel clock)
interne seq
geen extensive editen nodig hier
geen rackversie van iets of een rackmodule
low budget but nice quality sounds

Ik ben een beginnende synthesizererist (?) en ben op zoek naar mn eerste synthesizer.

Ik heb wel al wat ervaring met de toetsen, ik speel al ca. 6 jaar piano en volg nu ook al een jaar keyboard.

Budget: max 2000 € maar toch liefst wat minder, 2de hands dan.

Gebruik: liefst een allround synthesizer waar ik lang mee zoet ben, ik denk niet in de komende ja(a)r(en) nog iets nieuws te kopen,ik zou hem voor een beetje van alle soorten muziekstijlen willen kunnen gebruiken en er mogen toch behoorlijk veel functies op zitten.

Andere gear: Een yamaha psr 3000 keyboard, een elektrische piano, en nog een oud keyboardje.

Ik had al mijn oog laten vallen op een v-synth van Roland en ik ben hem al eens gaan testen in winkel en leek me wel leuk. Ik weet alleen niet wat het beste is, een rack of de volledige versie(ik denk niet direkt aan life-optreden).

Origineel geplaatst door Jayce
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het (her-)opzetten van mijn mini studiotje, waarmee ik vooral detroit techno -ik hekel de term- en electro wil maken, denk; delsin, carl craig, dan curtin etc.
Ik ben op zoek naar een multitimbrale VA synth die als belangrijkste geluidsbron moet dienen, bass pads leads. Ik zal ernaast voorlopig alleen wat softsynths gebruiken.

- meerdere outputs (4+)
- een warm geluid
- makkelijk editten (veel knoppen!)
- liefst met toetsen (zodat ik geen midi keyboard erbij hoef)
- budget max 500 (erg krap dus)

Overige (beoogde) setup; pc, machinedrum, behringer ddx mixer, multieffects, drumpad/midi controller.

wat ik tot nu toe heb gevonden, hoop dat het klopt;
- alesis ion; rond 500 euro, 4 outs**, geen fx, keyboard, mooiere sound
- novation nova; rond 300 euro?:kroon: , 6 outs, fx, desktop/rack

** zie net dat het mogelijk toch niet vier aparte zijn maar stereo, of zijn ze zelf in te delen?
Iemand nog tips?

Virus B Desktop misschien? Is goed rond de 500 euro te krijgen. Heb je welliswaar geen toetsen, maar wel een (naar mijn mening) hele fijne multitimbrale VA synth die aan al je andere eisen voldoet (editing, veel knoppen, warm geluid, 6 outpus, 2 inputs om extern geluid door effects, filter en/of vocoder te leiden).

En een los MIDI keyboardje hoeft je ook de kop niet te kosten tegenwoordig.

Stom dat ik die over het hoofd heb gezien, ziet er goed uit! Kan iemand mij nog vertellen hoe het met de outputs van de ION zit; zijn die redelijk vrij te routen, zodat je bijvoorbeeld 4 geluiden los naar buiten kan sturen, of is het dubbel stereo ofzo..?

Back