Welke synth moet ik kiezen?

Google is Uw vriend:

Google is Uw vriend:

ion_back.jpg

Voor de rest zou ik zeggen:

KLIK maar eens, en veel leesplezier. :biertje:

Re: Google is Uw vriend:

Re: Google is Uw vriend:

Hey,

Ik ben al een aantal maanden bezig met het producen van hardstyle/jump en ik vondt het tijd voor de aanschaffing van een controller/synth. Nu is mijn budget niet echt groot (circa 200 euro). Mijn vraag aan jullie is: is er een synth voor de prijs van 200 euro die mijn wensen kan vervullen (ik weet dat de gebruiker uiteindelijk zorgt voor de gebruiker en niet de synth zelf)? Ik wil er graag hardstyle synths, leads etc. uit halen. Mijn oog was zelf gevallen op de Korg Legacy controller.
Voor 90 euro kan ik hem meenemen in nieuwstaat.. Maar het is een controller en de toetsen lijken me niet echt fijn om mee te spelen. Aan de andere kant viel mijn oog op de Yamaha scx1 rommler voor ongeveer 140 euro. Dit is een oud model maar er kunnen redelijk vette sounds uit gehaald worden volgens eigenaren (die ik ken:)). Wat denken jullie/raden jullie mij aan? groeten,

Remo

Hee CHemical

Hee CHemical

Ik zou toch voor de Legacy gaan. maar heb je al wel een leuke pc?
en een leuke geluidskaart?
en een leuk sequencepakket???

hey, ik heb een goede pc:
Core2Duo
1gig ddr 800mhz
Radeon 1900GT
19Inch tft 8ms

Ik heb geen geluidskaart, dus dat is wat minder. Is dat perse nodig een geluidskaart? En zoja zijn er ook goedkope rond de 40 euro die ook nog eens goed geluid produceert? Mijn boxen zijn niet van topkwaliteit (dell boxen) maar zijn voor mij goed genoeg (ik produceer toch met hoofdtelefoon). En waarom moet ik volgens jou de Legacy nemen en niet de yamaha of een andere? Ik produceer hardstyle he ;P.

heeej mensen!
ik ben hier al een tijd niet meer geweest,
maar af en toe dwalen mijn gedachten weer eens af naar de wereld van de synths ;)

ik heb me daarstraks de korg radias eens bestudeerd. ik moet zeggen dat
zo'n synth incl. sequencer en vocoder een erg handige alles in een tool is.
zoiets kan ik wel gebruiken om in mijn band toe te passen.

nu zit ik al maanden met een nieuw nummer in mijn hoofd waar
een mooi elektronisch drumloopje op zijn plaats is, maar het probleem (of niet?)
is: het is een 6/8e maat.

nu heb ik de manual doorgelezen en
volgens mij snap ik het al.
de sequencer kan maximaal 64 stappen aan voor 1 secuence.
als ik dus ga programmeren en ik geef aan dat ik voor
1 sequence 12 stappen wil, kan ik dus in 6/8 gaan programmeren. toch?

ik hoop dat iemand hier er ervaring mee heeft en mij meer kan vertellen.
mochten er mogelijkheden op dit gebied zijn, dan ga ik dit jaar eens die radias checken
en welke mogelijkheden die voor mij biedt.

groet!
randy

Laatst gewijzigd:
Eigenlijk is je geluidskaart van groter belang als je controller, waarschijnlijk loop je al je hele " produceercarriere" met het probleem dat; heb je een trackje gemaakt -- wil je deze aan je vrienden laten horen -- dus je brand hem op cd -- je stopt hem in je cd speler en luistert en denkt dan: " huh, nu klinkt het heel anders? "
:Oplossing is o.a. goede geluidskaart.

Ik zou zorgen dat je eerst een goede of redelijk goede geluidskaart koopt, misschien hier op t Forum een 2e handse tussen 100 en 300 heb je wel iets volgens mij, daarna zorgen voor goede monitoren of hoofdtelefoon.

Wil je toch een controller of synth kopen, kun je inderdaad een cs1x kopen kost niet veel meer en kun je toch je digitalecomp synths (VSTi) mee aansturen, als je dan dus vstz op je comp heb staan zorg dan dus ook voor een programma(sequencer) voor je muziek, zoals Cubase sx, Ableton live, of mischien in jouw geval Fruity loops of Reason.. Google maar even of kijk op het forum voor info over die programma's

De sounds van een cs1x zijn nu niet erg impressive meer, kan ook haast niet voor het geld.

zoon Legacy controller kan wel leuk zijn, als je ook in bezit bent van de synth(vsti) korg Legacy, deze klinkt naar mijn mening goed.

voor een xtra geluidskaart ben ik al aan het kijken ( een instapmodel aangeraden door goede produecer :P ). En geldt het branden hetzelfde als het omzetten naar mp3? want daar ondervindt ik niet veel geluidskwaliteit verlies.

Ik weet natuurlijk wat een sequencer is anders had ik hier niet gezeten op dit forum!:kroon:. Wat betreft de Yamaha en de Korg Legacy: de Yamaha kan ik voor 150 € + standaard meenemen en de Korg Legacy voor een kleine 90 € ( en daar zit de software bij). Het nadeel van de Korg lijkt mij de kleine toetsen en het feit dat het een controller is, en dat het overzetten/updaten niet gemakkelijk zal worden (met die nare licentieregels van Korg). Over de Yamaha heb ik goede verhalen gehoord over het werk als controller: grote fijne inspeeltoetsen. Ook kan je er leuke sounds uit krijgen als je er goed mee kunt omgaan 8D. Geef jullie advies maar: welke is het beste voor controllen + beste sounds + prijs/kwaliteit. groeten ! :okdan: :mega:

Eigenlijk is je geluidskaart van groter belang als je controller, waarschijnlijk loop je al je hele " produceercarriere" met het probleem dat; heb je een trackje gemaakt -- wil je deze aan je vrienden laten horen -- dus je brand hem op cd -- je stopt hem in je cd speler en luistert en denkt dan: " huh, nu klinkt het heel anders? "

Ligt eerder aan je akoestiek/monitors.

voor een xtra geluidskaart ben ik al aan het kijken ( een instapmodel aangeraden door goede produecer ). En geldt het branden hetzelfde als het omzetten naar mp3? want daar ondervindt ik niet veel geluidskwaliteit verlies.

De slechte kwaliteit van je geluidskaart heeft geen enkele invloed op CD's branden/Mp3's maken.

Met een slechte geluidskaart zul je nooit goed horen wat je maakt ook al heb je goede monitors enz. Maar inderdaad met alleen een goede geluidskaart en slechte monitors/akoustiek zal het ook niet goed gaan, maar dan kan je nog altijd je hoofdtelefoon gebruiken, komt het in iedergeval een beetje overeen met wat je hoort en maakt.. zijn mijn ervaringen, maar een goed totaal pakket is inderdaad het best, maar ook het duurst.

Geluidskaart heb niks te maken met kwaliteit cdbranden/mp3 zoals " negative plus" al zegt.

Betreft de synth is het precies wat je zelf al zegt, je weegt zelf al de voor en nadelen van elkaar af, de korg heb inderdaad kleine toetsen is inderdaad niet altijd prettig, de yamaha zal zeker prettiger spelen, als je ook echt speelt, als je alleen wat accoorden invoert zal het niet uitmaken. De legacy heeft de beste sounds, deze zijn afgelijd van de oude polysix, ms20 en de wavestation van korg.. deze sounds zijn naar mijn mening altijd al vetter geweest als die van de CS1x

Overigens is ligt de prijs van een CS1x al jaren op ongeveer 150e dit is dus niet appart goedkoop, Ik zelf zou kiezen voor de legacy.

oke bedankt voor je mening man :okdan:, ik ga voor de Legacy en koop in de toekomst mss een goedkope controller erbij met grotere toetsen. Hoe zit het eigenlijk met de software van de Legacy? ik heb zelf een vst van delegay/ms10/20, is dit dezelfde die ik binnenkort binnenkrijg?

Hallo, ik ben totaal ongeschoold wat programming, synths, samplers en ander fascinerend materiaal betreft, maar wel zeer geïnteresseerd. Ik speel zelf gitaar en start binnenkort met een nieuwe gitaarband. Ik wil de muziek graag aanvullen met andere sounds. Een intro, een sample tussendoor, wat noise ertussen, toetsen die meespelen of even overnemen, ... (denk latere refused, mogwai, cult of luna, nin, khoma, 65daysofstatic, ...).

Ik zou graag aan de slag willen met software (absynth, reaktor, ...), maar weet niet goed of ik best op zoek ga naar een simpel midi-keyboard of beter meteen een goeie synthesizer koop, aangezien ik niet weet of een laptop halverwege een nummer en met een gitaar rond mijn hals makkelijk te bedienen is.

Aangezien alles nog wat in een beginfase zit, ben ik niet van plan meteen hopen geld uit te geven. Ik ben tevreden met een goed tweedehands exemplaar, maar het moet wel iéts zijn natuurlijk. Ik denk aan een oudere clavia, access, ...

Ik hoor graag jullie tips.
Bedankt

Hee mensen,

ook ik zat te twijfelen en post dus maar in dit topic! Ik ben een 17-jarige scholier (heb dus ook niet zoveel te besteden) en speel op dit moment in 3 bandjes: twee waarin akkoestische rustige gitaarmuziek gemaakt wordt (Americana, wat Country, Folk enzovoorts) en in een café/bruiloft-bandje. Ik heb 9 jaar keyboardles gehad en op dit moment treed ik dan ook op met mijn yamaha psr-2000. Een mooi apparaatje, maar écht een keyboard: lomp, er zitten onnodige functies op en gewoon niet gemaakt voor 'on stage'. Heb al veel rondgezocht op het internet voor een alternatief maar ik kom er gewoon écht niet uit. Ik had bijna een Yamaha MO6 aangeschaft maar ben tóch weer aan het twijfelen:frons:. Misschien dat jullie wat kunnen helpen!

Ik ben op zoek naar een synth/stage piano
- van maximaal 1000 euro, tweedehands is totaal geen probleem.
- met realistische (elektrische) piano en orgelgeluiden. Ik vind vooral deze belangrijk, maar zou ook graag wat strings en blazers hebben. Dit omdat ik dus ook nog in een café/bruiloft-bandje speel waarin dit nu eenmaal nodig is. De toets-instrumenten zijn echter veruit het belangrijkst
- die niet te zwaar/log is. Ik heb nog geen auto en dus is het allemaal wat lastig, zeker aangezien ik hem volgend jaar in de trein moet vervoeren (ik ga aan de andere kant van het land studeren.. :geslaagd: )
- met toetsen die niet een té plastic feeling hebben, maar naar echte klaviertoetsen ben ik als ex-keyboarder ook niet op zoek. Wel een béétje zwaar.
- waarbij de sampler/sequencer en geluidsaanpassingsfuncties niet echt nodig zijn. Ik zal ook niet echt urenlang aan mijn eigen geluidjes tweaken. Ik ben snel tevreden met fijne presets. Ik koop het toetsenbord puur om 'gewoon' op te spelen, ter ondersteuning van mijn bandje. Het apparaat is niet nodig in een studio o.i.d.
- het liefst met een beetje een vintage-look, of niet te modern. Dit is niet een heeel belangrijk punt, maar ik val persoonlijk gewoon meer op wat ouder uitziende apparaten dan op zilver-glimmende toetsenborden. Maar goed, dit punt is niet heel belangrijk.

De yamaha-sound bevalt mij wel, en dus zat ik in de motif-hoek te zoeken. De vele extra's die deze workstations bieden heb ik alleen niet echt nodig denk ik. De S-90 ES of een mooie Nord Lead leken me topapparaten, ze zijn alleen beide te duur en de S-90 volgensmij een tikkeltje zwaar. Ik heb ook aan een module/los toetsenbord gedacht, maar misschien is dit niet heeel erg handig aangezien ik niet echt een persoon ben om lang met sounds bezig te zijn. Ik wil gewoon (akkoestische) muziek maken!

Ten slotte weet ik dat met name het toetsenbord en hoe realistisch de sounds zijn vooral eigen smaak zijn, maar toch had ik graag wat hulp van jullie. Ik ben geen enorme audiofiel en ben al vrij snel tevreden. Alvast bedankt!:)

welke bas synth moet ik kiezen?

welke bas synth moet ik kiezen?

Ik heb me al een beetje georienteerd en synths als de moog little phatty of the voyager beschikken over wat ik zoek maar kosten me eigenlijk teveel opoffering van andere gear daarom bij deze de vraag welke synth ik het best kan kiezen?

- Het bedoeld gebruik is: warme bas sounds met genoeg low end...voor toevoeging aan sample based hiphop uit de mpc ( denk richting detroit hiphop )

- Mijn budget is: +/- 500 euro ?

- Eventueel andere gear die je hebt: Korg MS2000r

verder lijkt het me fijn om wel over midi te beschikken en ook de optie om patches op te slaan...

@Chulukinat: misschien is een Waldorf Pulse wel wat je zoekt. Past ruimschoots binnen je budget en ze worden vaak tweedehands aangeboden.

Origineel geplaatst door Eclectus
@Chulukinat: misschien is een Waldorf Pulse wel wat je zoekt. Past ruimschoots binnen je budget en ze worden vaak tweedehands aangeboden.

thanks ik heb het even opgezocht en hij klinkt best goed van wat ik tot nu toe heb gehoord...het enige nadeel wat ik tot nu toe zie is dat er maar weinig knopjes op zitten.... zou ik hem ook kunnen aansturen met de knopjes op mijn ms2000r ?

oja en is hij moeilijk te programmeren, want ik heb nog niet superveel ervaring met synths

Hij is uiterst gemakkelijk en overzichtelijk in gebruik en programmatie.

Elke parameter kan via MIDI cc worden aangestuurd, dus normaal gezien kan je de knoppen van de MS2000r wel gebruiken om hem aan te sturen. (Ik ken de MS2000r niet, dus deze uitspraak verdient onderzoek van jouw kant. Kan je die knoppen willekeurige cc's laten uitsturen?)

Eén tip: de draaiknoppen van de Pulse zijn erg gevoelig en gaan door onvoorzichtig gebruik snel verslijten, dus zorg ervoor dat je ze kan testen voor je overgaat tot de aankoop. Dit hoeft helemaal geen probleem te zijn, als hij maar niet mishandeld wordt.

Origineel geplaatst door Eclectus
...Eén tip: de draaiknoppen van de Pulse zijn erg gevoelig en gaan door onvoorzichtig gebruik snel verslijten, dus zorg ervoor dat je ze kan testen voor je overgaat tot de aankoop. Dit hoeft helemaal geen probleem te zijn, als hij maar niet mishandeld wordt.

Als de knop(pen) gaar zijn, is dat dan niet eventueel op te lossen door een externe aansturingsbak (bijv. zo'n Behringer)?

Re: welke bas synth moet ik kiezen?

Re: welke bas synth moet ik kiezen?

Origineel geplaatst door Chulukinat
Ik heb me al een beetje georienteerd en synths als de moog little phatty of the voyager beschikken over wat ik zoek maar kosten me eigenlijk teveel opoffering van andere gear daarom bij deze de vraag welke synth ik het best kan kiezen?

- Het bedoeld gebruik is: warme bas sounds met genoeg low end...voor toevoeging aan sample based hiphop uit de mpc ( denk richting detroit hiphop )

- Mijn budget is: +/- 500 euro ?

- Eventueel andere gear die je hebt: Korg MS2000r

verder lijkt het me fijn om wel over midi te beschikken en ook de optie om patches op te slaan...

Je zegt dat je nog niet veel ervaring hebt met synths. Ben je zeker dat je MS2000r niet het soort bassen kan produceren dat jij wilt? Mijn ervaring is namelijk dat deze bak behoooorlijk kan drukkken in het laag, bij de juiste instellingen (beide oscillatoren gebruiken, anders komt het drukken er moeilijk tot niet uit). Hierbij moet je dan niet te laag in de octaven gaan; zijn derde octaaf durft soms hoorbaarder te drukken dan de tweede of eerste, en zo krijg je dus toch een vettere bas. Zeker als je hem behoorlijk knijpt in een low pass zodat de hogere frequenties van de derde octaaf niet helemaal doorkomen, mis je in die derde octaaf niks dat de tweede of eerste geeft voor die toepassing.

Dus: heb je het gevoel dat je de MS2000r al tot op de bodem uitgeprobeerd hebt, en zoja wat mis je er dan exact aan?

Wat de knopjes betreft weet ik niet of je die zomaar als controller kunt gebruiken.

Welke synth...

Welke synth...

Zou iemand me kunnen helpen met het volgende?

Ik ben beginnend op synth gebied en probeer me een weg te banen door het oerwoud van synths.

Ik heb nu NIKS op een oud keyboardje na.

Sounds waarnaar ik zeker op zoek ben:
- Goede Rhodes
- Goede Hammonds
- Goede Clavinet
- Goede grand piano

De Nord Electro spreekt me tot nu toe het meest aan.

Maar eigenlijk wil ook goede strings, blazers etc. en ik wil eigenlijk ook een beetje kunnen beginnen met (virtueel) analoge synthsounds.

Ik wil een goed klavier (73/76 of 88, hoeft geen hameractie te zijn, mag ook semi-gewogen), maar het liefst houd ik het een beetje portable (bus/trein).

Kernwoorden zijn dus: -betaalbaar. -draagbaar

Wat vinden jullie van dit plan?:

Om te beginnen:
- Korg Micro X als module: aardige allround sounds om mee te beginnen, zeer portable en meteen een klein extra klaviertje
- Een leuk klavier erbij aanschaffen
- Later evt. uitbreiden met een Nord Electro Rack

OF:
- Langer wachten en eerst doorsparen voor de Nord Electro (niet-rack): meteen fantastische Rhodes/Clav/Hammond (en een grand piano)
- Later uitbreiden met een allround module en misschien een losse virtueel analoge synth

Wat vinden jullie hiervan? Hebben jullie suggesties? Is er bijvoorbeeld een betaalbare synth die alles heeft, maar uitblinkt in Rhodes en Hammond?

Bedankt alvast voor de aandacht!

Back