synth voor prog(rock)
synth voor prog(rock)
Hoi allemaal,
Ik heb me zojuist in een ander draadje voorgesteld, maar om het nog even samen te vatten: deze drummer wil na jaren ritmiek weer wat melodie in z'n leven brengen. Ooit heb ik keyboardles gehad, dus noten lezen lukt prima, maar de vingertechniek is helaas niet meer aanwezig. Ik lees hier nu een week of wat mee en zit ondertussen zeer geïnteresseerd halverwege de Synth Secrets van SOS. Zelf geluidjes maken is leuker dan presetrommel (lang leve m'n ter ziele E-36), dus ik weet in ieder geval dat ik een synth zoek.
Iets specifieker:
-Gebruik: thuis, voor mezelf, om te genieten van (het creëren van) mooie geluiden. Eventueel om ideetjes aan de toetsenist uit te kunnen leggen*, mocht ik weer in een band zitten. (*bespaar me de drummersgrappen

)
-Budget: onder de 500 euro. Tweedehands is geen probleem.
-Stijl: Pink Floyd, Camel, Soft Machine. Warm, op z'n tijd rauw, en graag psychedelisch.
-Soort synthese: ik hoef (geloof ik) geen sample-based synth te hebben. Mooie pianogeluiden hoef ik niet, (ranzige) orgels zijn wel weer gaaf. Ik wil gewoon lekker kunnen experimenteren. Het geluid van bijv. de DX7 spreekt me niet aan.
-Effectenbak op de eindtrap geen vereiste: ik heb hier een Lexicon MPX110.
-Drumcomputer geen vereiste: dat doe ik liever akoestisch.
-Aantal toetsen: ben ik nog niet over uit. Als ik met m'n linkerhand veel te tweaken heb (en dat vind ik érg leuk!), heb ik met m'n rechterhand minder toetsen nodig, lijkt me.
De toetsenist van m'n oude band (in bovenvernoemde stijl), gebruikte een Micron en als ik het me goed herinneren kan een XP30. Over dat kleine monstertje waren we altijd allen zeer te spreken. Na het lezen van een berg reviews (hier, SOS, Vintagesynth) leek het me een goede optie. Anderszijds geeft de AN1X me qua specificaties en prijs ook een goed gevoel. Vandaag ben ik op en neer naar Feedback geweest om de Micron te testen. De presets waren zoals verwacht prut, en ik mis nog de ervaring om er snel een goed geluid uit te halen. De verkoper zei echter dat ik door te spelen met de knopjes bij de presets op zich een goed idee van het klankbeeld op zou moeten kunnen doen. Het beviel me niet, en toen plugde ik de koptelefoon in een Microkorg. Deze geluiden spraken me stukken beter aan, maar ik vond het niet prettig werken. Les geleerd: goed op klankbeeld letten. Daarnaast stond een MS2000B. Hier kon ik heerlijke geluiden uithalen en het was een genot om mee te "spelen". Les geleerd: ik wil fullsize toetsen en véél knoppen, te meer om de synthese goed te kunnen begrijpen. De oudere AN1X heb ik er niet kunnen testen.
Voorzover ik daar met m'n relatief ongetrainde oren tot nu toe een oordeel over kan en mag vellen beviel de MS2000B me érg goed qua klanken en controls, stukken beter dan de Micron die ik eerst op het oog had. Een tweedehands MS2000 zou binnen m'n budget vallen, maar dan heb ik geen vocoder functie. Ik weet alleen nog niet of ik dit een gebrek moet vinden. Meer zorgen maak ik me over de polyphonie. De controverse hieromtrend is me na het lezen van diverse draadjes bekend. Tracks los opnemen is geen probleem: ik heb een multitracker. En als ik naar veel nummers luister, lijkt het bovendien alsof er per timbre meestal geen gigantische akkoorden worden neergelegd. Daarbij ben ik zeer onderontwikkeld ben met m'n linkerhand, en daar ik deze vooral veel denk te gaan gebruiken met realtime tweaken, zou het op-zich allemaal moeten kunnen.
Een (betaalbaar) alternatief heb ik op dit moment nog niet gevonden. De specs van de AN1X zien er goed uit, maar ik heb tot nu toe enkel dance/house/trance-achtige demo's gehoord en weet dus niet hoe deze synth het in progrock zou doen. Over de controls en gebruiksvriendelijkheid lijkt men over het algemeen zeer te spreken en de polyphonie ligt met 10 een stuk hoger dan die van de MS2000B.
Ik neig momenteel gevoelsmatig erg naar de MS-2000(B), maar toch zou ik jullie willen vragen:
-Een vergelijking tussen de AN1X en de MS-2000 heb ik niet kunnen vinden. Hoe staan jullie hier tegenover? Weten jullie misschien waar ik overtuigende demo's kan vinden?
-Is de MS2000 voor mijn criteria geslaagd als eerste synth?
-Wat voor alternatieven zouden jullie aanbevelen?
Dank!
Reinier.