Welke synth moet ik kiezen?

I remember Toronto when Mylo went down...

I remember Toronto when Mylo went down...

Hey Cheimoon,

Origineel geplaatst door Cheimoon
Mark Kelly is (was?) trouwens wel een meester in het maken van subtiele geluiden die stiekem gewoon supergoed passen; niet wanhopen als je dat niet meteen lukt!

Oh, ik maak me geen illusies hoor! Maar het is wel zo handig als ik weet waar ik ongeveer heen wil gaan.

Oh, en zijn truc voor solo's: zet de release van de vcf-adsr heel groot, dan monofoon (okee, weinig keus hier op een Minimoog, maar goed) met portamento (altijd minstens een heel klein beetje voor de aansluiting/overgang tussen twe noten). Dan heb je bij lange noten gewoon een hand vrij voor je modwheel, en sowieso een hele goede flow in de sound (nou nog in het spel... ;) ).

Toffe tip! En dan (denk ik) nog een split zodat ik op links met een lange VCA release de akkoorden erbij kan spelen. Het spel laat nog even op zich wachten, vermoed ik zo.

En de vetste sound van heel MP is natuurlijk het sologeluid uit Milo (sowieso +/- het hoogtepunt van het album). PERIOD! :) Whatever - veel plezier d'rmee!

Ik zou heel Blind Curve eigenlijk wel willen nomineren als hoogtepunt, maar qua geluid zitten we met Mylo geloof ik wel op een gesynchroniseerde golflengte :)

Re: I remember Toronto when Mylo went down...

Re: I remember Toronto when Mylo went down...

Origineel geplaatst door dissonantie
Ik zou heel Blind Curve eigenlijk wel willen nomineren als hoogtepunt

Inderdaad, maar ja, dan heb je meteen 1/3 van het album te pakken of zo... :D

Ach ja, tis gewoon als geheel geweldig. Zoals Fish zei bij de MC-tour na een uur spelen: "And now we've come to the last song of this show." En dan natuurlijk heel MC spelen. :) Wat-ie trouwens naar verluid ook bij zijn laatste solo-tour deed, maar degene die ik ken die erbij was vond het net een slechte coverband: Fish kan niet meer zingen en zijn begeleiding was toch niet bepaald Trewavas-Mosley-Kelly-Rothery (waarbij vooral opviel dat de synthgeluiden zo net-niet-goed geprogrammeerd waren!).

Maar dat terzijde. :engel:

Hoi, ik wil een sythesizer kopen binnen een maand of 2 en ik weet bijna niks erover want ik ben een gitarist :D

Ik weet dat ik het snel zal leren omdat ik wat op een piano heb geprobeert en kon bijna meteen alles vinden.
Nu dus wat voor soort synthesizer?

- Het bedoeld gebruik is: thuis als ondersteuning voor mijn opnames en ook gewoon improviseren, van authentiek klinkende klassieke instrumenten (piano, viool, blazers, heel orkest etc) tot echte synth geluiden. Ik zoek absoluut geen house/dance beats ding. Sterker nog, helemaal geen beats-ritmes.

- Mijn budget is: rond de 1000, maar iets erboven kan ook als de kwaliteit het waard is. Als je zoiets hebt van, eentje van 700 euro is ook goed genoeg, graag, noem maar op.

- Eventueel andere gear die je hebt.....gitaren maar dat boeit jullie niet 8o)

En waar kan ik de synthesizer het beste op aansluiten om een volle warme geluid te krijgen?

Groet
ad

Laatst gewijzigd:
ik denk dat eentje van 2400 euro ook wel genoeg is dan :)

ik zou lekker gaan uit proberen (eventueel bij forumleden etc) wat je meest lijkt anders wordt het toch een gooi in het niets denk ik

Origineel geplaatst door dr880
- Het bedoeld gebruik is: thuis als ondersteuning voor mijn opnames en ook gewoon improviseren, van authentiek klinkende klassieke instrumenten (piano, viool, blazers, heel orkest etc) tot echte synth geluiden. Ik zoek absoluut geen house/dance beats ding. Sterker nog, helemaal geen beats-ritmes.

Daar heb je dus precies een rompler voor nodig. En die zijn er ongeloofeleoos veul, en daar is ook al ongeloofeloos veul over gepraat op dit forum. Dus voor ik alles wat gezegd is ga herhalen: gebruik de zoekmachine (rechtsboven) en zoek op 'rompler*'. Dan kun je kijken wat het is (sample-based subtractieve synths ;) ), welke er zijn en bepalen wat je er wel en niet interessant aan vindt. Bijvoorbeeld: heb je een sampler of sequencer nodig? (scheelt in extra opties) Moeten die geluiden écht goed klinken, of gaat het meer om demo's die je een idee moeten geven van wat het eindresultaat gaat worden? (scheelt in hoe oud de synth mag zijn; nieuwer = realistischer, maar ook nieuwer = duurder) En: wel of niet tweedehands?

En waar kan ik de synthesizer het beste op aansluiten om een volle warme geluid te krijgen?

Sound zit in principe in de synth zelf, of anders heb je extra fx-modules nodig (gitaarpedaaltjes kunnen ook!). Maar in principe moet dit in de synth zitten (aangevuld uiteraard met je eigen uitstekende producerskwaliteiten ;) ). Goede afluisterapparatuur is natuurlijk wél belangrijk (versterker + monitors; eventueel een mixer maar die heb jij misschien niet nodig - of je hebt dat allemaal al).

Ach, omdat het vandaag zondag is (oh ja? ja!) een paar handige links over romplers:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=580363#post580363
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=477522#post477522

Ach, omdat het vandaag zondag is (oh ja? ja!)

welke christelijke feestdag mis ik nou weer? :confused: (want als je witte donderdag bedoelt: dat is volgende week :D)

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
welke christelijke feestdag mis ik nou weer? :confused: (want als je witte donderdag bedoelt: dat is volgende week :D)

Andere tijdzone hè!

...en misschien sloeg het ook wel gewoon nergens op...

...en misschien sloeg het ook wel gewoon nergens op...

En ik stond alweer op het punt te gaan biechten :engel:
;)

Hey Cheimoon, dank voor uitleg, ik ga vanavond dieper graven in die links. Een rompler dus, weer wat geleerd :maffia:

Hallo mensen, ik zoek een VA-synth

Hallo mensen, ik zoek een VA-synth

Beste mensen,

Graag zou ik info willen over VA-synts. Ik denk dat de nieuwe synths meer kunnen dan de synths van eerder. Dat ligt er misschien ook aan hoever je terug gaat. Ik zou in de toekomst meer m’n eigen geluid willen maken. Daarom zoek ik naar analoog geluid.

Verder wilde ik ook iets weten of synths in het bijzonder. Wie kent de JV-serie van Roland, wie kan mij daar meer over vertellen? Of wie kent de Access Virus en hoe goed is de Juno-serie van Roland? Heeft die een beetje analoog geluid? Wie kent de Roland XV 88, de Korg Klc Vms20, de Roland D-50 of de Korg MS2000? Ik denk zelf trouwens dat de V-synth van Roland de digitale synth met analoog geluid bij uitstek is. Als ik die heb, hoef ik volgens mij weinig meer aan analoge geluiden te hebben. Maar misschien is er iemand, die meer VA-synths kent. Wie wil reageren? Alvast bedankt

ErikDrenthe

Re: Hallo mensen, ik zoek een VA-synth

Re: Hallo mensen, ik zoek een VA-synth

Hmmm, volgens mij is zo'n beetje elke zin die je geschreven hebt een vraag op zichzelf. :D
Als ik jou was, zou ik eerst met behulp van de zoekfunctie hier op het forum op zoek gaan naar topics over al deze verschillende onderwerpen (analoog vs. digitaal, Access Virus, Roland JUNO, V-Synth, MS-2000, etc., etc.).

Met al deze apparaten kun je zelf geluiden bouwen. De vraag blijft dan ook wat voor soort geluiden je wilt maken (welke sound je wilt hebben).

internet?
google vraag item review?
dat soort dingen?

ik verbaas me wel s dat mensen zon vraag (meerdere in dit geval) minder moeite vinden om in te typen dan gericht te googlen

je kan bijvoorbeeld beginnen met in google te zoeken :
how analog is virtual analog

of:
roland juno ....(nummer) review

suc6

Als je een analoge klank wil, ga dan voor analoog. En niet voor virtueel analoog, want deze VA's halen echt nooit de klank van de echte analoge toestellen. Ben je bang om onmiddellijk een vintage synth aan te kopen, overweeg dan eens de MOOG Voyager, of - iets minder geprijsd - de gloednieuwe MOOG Little Phatty. Echt analoog maar met de grootste voordelen van nieuwe synths ttz volledige MIDI controle en een opslaggeheugen voor je zelfgemaakte sounds.
Enige nadeel: ze zijn monophonic (dwz een noot gelijktijdig - je kan dus bvb. geen akkoorden spelen).
Wil je onmiddellijk een polyphonic (maar nog steeds nieuw) ga dan voor de Alesis Andromeda. Analoog én polyfoon.

En wil je per se VA, dan kies je m.i. best voor een van de Clavia Nord series, een Roland JP-8000 of -8080, of Access Virus B/KB/C/KC/TI ; de andere zijn nmbm het proberen zelfs niet waard.

Beste tip: probeer ze ergens uit (loop eens binnen bij een synth verkoper) en beslis zélf met welke synth je je het best voelt.

In het verleden heb ik diverse analoge synthesizers gehad, o.a. Jupiter 8, Pro One, MS 20 en nog een aantal. Sinds kort ben ik weer begonnen met het opbouwen van een set-up. Om te beginnen heb ik een Korg Z1 gekocht. Hoewel de 'real thing' altijd z'n charme blijft behouden, ben ik erg onder de indruk van de Z1. Moeiteloos haal ik daar de mooiste analoog klinkende klanken uit. Voordeel van dit soort machines is dat er vaak ook een effectenbak inzit en de geluiden redelijk makkelijk op te nemen in je mix. Ook zijn de mogelijkheden vaak erg uitgebreid.
Voor een beginner raad ik aan eerst eens met een 'moderne' VA synth aan de slag te gaan. Met goed programmeerwerk kom je erg dicht tegen analoog geluid aan. Wel eentje waar je goed op kan leren met knoppen en sliders enzo. De Z1 is daar misschien iets minder geschikt voor (hoewel er genoeg knoppen opzetten). Dat ik het programmeren op die oude bakken heb geleerd komt me goed van pas voor de Z1. Net zoals elke analoge synth z'n eigen klankeigenschappen heeft hebben VA dat ook. Naar de winkel en uitproberen dus! :walker:

Alsook:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=643001#post643001

JV's, XV's, D-50: niet VA (niet zoals jij zoekt in ieder geval, voor ik Hanz over me heen krijg wat betreft de D-50 :D ). KLc Vms 20: als dat de Korg Legacy Collection, Virtual MS20 is: alleen via de computer te gebruiken. Daarbuiten zijn er tientallen synths die cool zijn (wat voor geluid wil je écht, i.pv. 'analoog', en wat is je budget?) en vraag ik me af wat je hiermee bedoelt:
(1) Ik denk dat de nieuwe synths meer kunnen dan de synths van eerder.
(2) Dat ligt er misschien ook aan hoever je terug gaat.
(3) Ik zou in de toekomst meer m’n eigen geluid willen maken.
(4) Daarom zoek ik naar analoog geluid.
(1) en (2): ligt eraan hoe je 'meer' definieert!
(3): dat kan ook me je Triton Le. Het is belangrijker wát voor geluiden je dan wilt maken.
(4): wat is het verband met (3)? :confused:

En zoals eerder al gezegd: al de synths die je opsomt (lijkt een erg willekeurig rijtje trouwens...) zijn tig keer besproken hier op het forum. Gebruik de zoekmachine en lees 's door heel die thread die Chielos aanraadt heen!

Ik zou in de toekomst meer m’n eigen geluid willen maken
Wanner je de kans hebt zou ik zeker eens naar de JP8000 en/of de Oberheim OB12 kijken. Vooral de laatste is een IMHO onderschatte bak. Beide hebben de wereld aan knoppen en schuiven om eindeloos met het maken van geluiden bezig te zijn. De bediening van beide bakken is behoorlijk intuïtief. Van de OB12 moet ik wel opmerken dat felle attacks nou niet echt een sterk punt is, maar daar heb je met pads en zo minder last van.
Om een beetje een indruk te krijgen zou je misschien eens kunnen kijken op

Vintage synth explorer

Succes met je keuze :doei:

Als 't om VA gaat, mag ik nog even alle Novation synths toevoegen? A-Station, K-Station, X-Station, KS4/5, Nova, SuperNova.

En ik heb op dit forum mensen helemaal uit hun dak zien gaan van een Alesis Ion.

En vergeet ook de nieuwe Korg Radias niet. Ik heb er vorige week even bij Feedback op staan spelen en was er zeer van onder de indruk.

Back