[brainstorm] een nieuwe muziekstijl

isnieZot

HAKKEUH!!!!!
ok jongens ik ben het zat om te horen dat elektronische muziek niet evolueert, dat het altijd hetzelfde is of dat elektronische muziek dood is (volgens sommigen).

Laten we eens allemaal de koppen bij elkaar steken en een ECHT 100% nieuwe muziekstijl uit de grond stampen. LET OP! ik wil geen fusie van stijlen. kom niet af met housecore, junglebient, jazzbeat, new techno, breakfolk en dergelijke. We gaan ons ook niet bezighouden met het verzinnen van een naam. dat komt later wel. laten we eerst alles wat we kennen overboord gooien en vanaf nul beginnen.

DUS ! wat zou deze 100% nieuwe muziekstijl moeten bevatten? welke eigenschappen zullen deze nieuwe muziestijl typeren? laten we de nieuwe stijl ook niet afhankelijk maken van een bepaald apparaat dat hebben we namelijk ook wel al gehad (acid, detroit, hip hop). als we echt iets nieuws willen verzinnen moeten we met een schone lei beginnen.

stel je eens voor dat we met een nieuw genre afkomen dan gaat SF de geschiedenisboeken in!

ok wie begint? er bestaan geen slechte ideeën. er kan altijd wel iets goed uit vloeien.

P.S. deze thread heeft geen deadline.

START!!

een vastgelegde zoektocht van mooie klanken dmv je sequencer pc of MTR
:)

wat dachten jullie van ritmische sub bass pulsen?
je zou het geluid niet horen maar een druk voelen in de oren...van die bas dus.
en misschien hetzelfde met hele hogen tonen. en met die druk een compositie maken?
je zou dus in principe bijna niets mogen horen dus. Maar het zou wel een stijl zijn
die zich niet goed gaat lenen in mp3 formaat aangezien die belangrijke frequenties gecut worden. Maar ik zeg maar wat :D

een nieuw electronisch genre wat niet een combinatie is van bestaande dingen lijkt me toch best lastig...

ritmische bas pulsen bv. klinkt allemaal erg spannend, maar is te vergezocht imho

Ritmische bass pulsen... Duistere Ambient bedoel je?

Vernieuwend en electronisch... In eerste instantie eens van de vierkwartsmaat afstappen en eventueel ook van de 6/8e maat. Gooi alle virus en x0x sounds overboord! Ga het niet zoeken door cliché 'experimenteel' uit te bouwen!

Als ik eerlijk ben... we zitten op het moment aan de top van de technologie qua muziekinstrumenten. Nieuwe instrumenten zijn verfijningen van een oud concept maar niet echt sterk vernieuwend.

Het begint met de keuze van je instrumenten. Wat ga je gebruiken?

Dat is de ene kant van het verhaal.

Ik denk dat het ook moeilijk is om creatief te zijn met soft- en hardware die weinig tot de verbeelding overlaat.
Mijn keuze zou een minimale setup zijn met niet-voor-de-hand-liggende apparaten die je dus ook niet meteen zou linken aan electronische muziek.

[edit / addenum]
Als ik iets vernieuwends zou moeten doen met mijn huidige setup...

*Ik zou het zoeken in de limieten van het apparaat en het binnen dat kader te proberen.
*Ik zou afstappen van de huidige toonschalen en veel tussen noten in gaan zitten dmv subtiele pitchverschuivingen, wat met de sliders te realiseren is.
*Als maatsoort zou ik 4/4 en 6/8e sowieso uitsluiten... 3/4e ook. 5/4e bijvoorbeeld is in de electronica niet echt veel gebruikt, wel in de jazz. Oppassen dat het niet teveel de jazz hoe in gaat.
*effecten... ik zou ze wel gebruiken maar als instrument... er is een hoop te ontdekken in het doorkoppelen en feedbacken van effecten. Misschien deze dingen samplen en deze nieuwe geluiden gebruiken binnen mijn eigen verzonnen toonschalen
*trackopbouw zou veel organischer moeten zijn. afwijken van de 8 / 16 / 32 / 64 maten structuur
*tempo changes binnen een nummer gebruiken.

Dit is mijn visie om in ieder geval weg te kunnen komen van de gevestigde electronische orde, een stijl moet zich ook ontwikkelen, rijpen dus de tijd zal het zeggen...

[/edit / addenum]

-C-

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door isnieZot
wat dachten jullie van ritmische sub bass pulsen?
je zou het geluid niet horen maar een druk voelen in de oren...van die bas dus.
en misschien hetzelfde met hele hogen tonen. en met die druk een compositie maken?
je zou dus in principe bijna niets mogen horen dus. Maar het zou wel een stijl zijn
die zich niet goed gaat lenen in mp3 formaat aangezien die belangrijke frequenties gecut worden. Maar ik zeg maar wat :D

"Music for whales and dogs"

-C-

de hele zooi eens omdraaien.. de instrumenten die normaal in de hoge tonen zitten dus op de lage tonen laten spelen, en de sounds zoals de kicks en de basslines in de hoge frequenties hun ding laten doen :D krijg je ritmisch sowieso ineens een andere wereld dan de standaard dingen..

ik zeg ook maar wat 8o)

Gooi maar eens een midi drumtrack naar een synth... dat klinkt behoorlijk schizo

-C-

over dat andere functies aan je sounds toewijzen.. dat kennen we natuurlijk al

luister jacco pastorius.. die draait dat soort dingen ook vaak om
en marcus miller speelt graag de refreinen mee op de bas, als ware t een stemmeke
allemaal niet zo bruut omgedraaid als hier voorgesteld wordt, maar toch..
COOL

En weeeeer hebben we het over de geeikte synths en drumcomputers. Kijk eens wat verder dan electronische instrumenten? Alles maakt muziek, als je het maar wil horen.

Origineel geplaatst door C738
Gooi maar eens een midi drumtrack naar een synth... dat klinkt behoorlijk schizo

-C-

Dat is den beginne met allesch... :D Je moet er gewoon aan wennen

ik ga voor geen kiks.. die zijn toch wel tamelijk afgezaagd..

voel wel wat voor de ritmische pulse bassen.. die bassen als soort van kik, soort van stuwende machine die wel dansbaar is.. btje new-beat tempo, lekker zwaar en slepend
vervolgens iedereen naakt met een dot slagroom op zn hoofd

als we nou eensch alleen de zwarte toetsen gaan gebruiken :eureka:

Origineel geplaatst door trash
Als je perse een nieuw iets wil maken, moet je eerst alle hardware EN alle software de deur uit mieteren.

En dan pak je...zand

je begint al goed, aan je avatar te zien *D

twijfel wel of het gaat lukken... meestal zijn platen die geforceerd "vernieuwend" veel te ingewikkeld om te luisteren

wat nou als we die synths de deur uit doen en er een goede microfoon voor kopen en lekker met alle opgenomen samples gaan k*tten :dj:

voor de discodove generatie straks een apparaatje dat de toonhoogte van je tinnitus kan laten moduleren via usb op je pc aansluiten ...een intense en hoogstpersoonlijke muzikale ervaring :D

Back