ChitJyoti
Harbert
Wat vervelend! Beterschap, en bedankt voor de informatie...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nou, dit was wat overdreven blijkbaar. Net een afspraak gehad bij het audiolgisch centrum, maar dat bleek eigenlijk meer om een vervolgafspraak te gaan om het gehoorapparaat eventueel goed in te stellen. Maar aangezien ik van de aanschaf daarvan heb afgezien, was het een kort gesprek. Psychische begeleiding door maatschappelijk werk is meer voor mensen die ernstige psychische klachten hebben door de tinitus. Mijn tinnitus is erg vervelend maar niet dusdanig dat ik er niet mee om kan gaan.En in behandeling bij een audiologisch centrum, maar dat gaat meer over de psychische aspecten; hoe om te gaan hiermee.
Hoe is het nu met je herstel kan je al weer wat beter horenHallo collega synthforummers.
Afgelopen week is me iets vreemds overkomen. Na het douchen leek het er even op of ik nog wat zeep in mn oor had.
Althans dat gevoel had ik. En binnen vijf minuten geen gehoor meer met links en met rechts neem ik nog wel een Cobra waar,
maar veel zachter moet het niet worden.
Dat is in de eerste plaats flink schrikken en pal daarna word je geconfronteerd met het “belang” van horen.
Je neemt nog wel vaag geluiden waar maar hebt geen idee uit welke richting het komt.
Het lijkt of je hoofd in een grote baal watten verpakt zit en ook je evenwichtsgevoel is volledig van het pad.
Dronken zonder een druppel drank; maar of dat nu een voordeel is? Liever niet.
Ik heb contact opgenomen met de huisarts en kon direct komen. De arts heeft meteen tests uitgevoerd,
een stoot prednison voorgeschreven en direct doorverwezen naar de KNO arts. Ook daar kon ik gelukkig direct terecht.
Na nog wat onderzoeken blijkt het Sudden Deafness te zijn.
Nog een beetje vaag maar een ontsteking in het middenoor schijnt hieraan ten grondslag te liggen.
Prognose hiervan is 30% kans op blijvende doofheid, 30% kans op gedeeltelijk herstel en 30 % kans op volledig herstel.
Essentieel is snel beginnen met de kuur. Wacht je daar te lang mee, dan neemt de kans op restverschijnselen of blijvende doofheid toe.
De KNO arts complimenteerde de huisarts met het snelle doorsturen want dat schijnt echt essentieel te zijn.
Inmiddels zijn we bijna een week verder en ik kan met links weer wat horen.
Al is er wel veel ontregeld. Sommige frequenties bij met name strings hoor ik niet en “bekende” instrumenten zoals hoorns of
groot koper klinken heel anders.
In de komende tijd afwachten hoe dit zich verder ontwikkeld maar ik heb begrepen dat herstel, indien mogelijk, wel 6 maanden kan duren.
4
Het mag duidelijk zijn, mochten jullie ook zoiets mee maken, ga niet afwachten
maar neem direct contact op met een arts waardoor de kans op herstel een stuk groter wordt.
Nog wat info: plotsdoofheid (sudden deafness) - KNO MEDISCH CENTRUM
Blijft heftig om terug te lezen. Maar knap dat je het zo hebt geaccepteerd en actief kijkt naar oplossingen. Hoop dat de audicien je goed verder kan helpen!Status update:
Inmiddels zijn we bijna een half jaar verder en de situatie lijkt gestabiliseerd. De uitkomst is dat ik bij de 30% hoor met restverschijnselen. Op zich zwaar balen maar, oh man wat ben ik blij dat ik weer/nog kan horen. Er is me verteld dat verder herstel nog uiterst minimaal zal zijn dus wen er maar aan.
De restverschijnselen zijn een continue tinnitusachtige piep, bijna tegen de "ruis" aan op ongeveer 8KHz en een behoorlijke dip rond de 3 KHz.
De tinnitus piep valt mee te leven en is pas echt hinderlijk bij totale stilte. In normaal achtergrond geluid is het bijna onhoorbaar. De dip rond de 3KHz is in Cubase met de EQ te compenseren door een boost van bijna 12DB met een filter met hoge Q waarde.
Nu heb ik twee EQ presets gemaakt in Cubase, één met compensatie en één die bij het "standaard" oor goed klinkt. Zelf pruts ik dus met de extreme EQ en wanneer ik mijn huisvlijt aan iemand anders wil laten horen gebruik ik de standaard.
Binnenkort een afspraak met de audicien maken want, nu het redelijk stabiel lijkt, er schijnt in gehoorapparaten een behoorlijke versterking van smalle frequentiebanden mogelijk te zijn. Dus nog even afwachten. Ik ben blij dat dit topic goed ontvangen is en hoop hiermee een nuttige bijdrage geleverd te hebben. Verder natuurlijk iedereen sterkte toegewenst met dezelfde klachten en hoop voor jullie op een herstel voor zovel nog mogelijk.