Sudden Deafness / plotsdoofheid

renema

V.S.O.P.
Hallo collega synthforummers.

Afgelopen week is me iets vreemds overkomen. Na het douchen leek het er even op of ik nog wat zeep in mn oor had.
Althans dat gevoel had ik. En binnen vijf minuten geen gehoor meer met links en met rechts neem ik nog wel een Cobra waar,
maar veel zachter moet het niet worden.

Dat is in de eerste plaats flink schrikken en pal daarna word je geconfronteerd met het “belang” van horen.
Je neemt nog wel vaag geluiden waar maar hebt geen idee uit welke richting het komt.
Het lijkt of je hoofd in een grote baal watten verpakt zit en ook je evenwichtsgevoel is volledig van het pad.
Dronken zonder een druppel drank; maar of dat nu een voordeel is? Liever niet.

Ik heb contact opgenomen met de huisarts en kon direct komen. De arts heeft meteen tests uitgevoerd,
een stoot prednison voorgeschreven en direct doorverwezen naar de KNO arts. Ook daar kon ik gelukkig direct terecht.

Na nog wat onderzoeken blijkt het Sudden Deafness te zijn.
Nog een beetje vaag maar een ontsteking in het middenoor schijnt hieraan ten grondslag te liggen.
Prognose hiervan is 30% kans op blijvende doofheid, 30% kans op gedeeltelijk herstel en 30 % kans op volledig herstel.

Essentieel is snel beginnen met de kuur. Wacht je daar te lang mee, dan neemt de kans op restverschijnselen of blijvende doofheid toe.
De KNO arts complimenteerde de huisarts met het snelle doorsturen want dat schijnt echt essentieel te zijn.

Inmiddels zijn we bijna een week verder en ik kan met links weer wat horen.
Al is er wel veel ontregeld. Sommige frequenties bij met name strings hoor ik niet en “bekende” instrumenten zoals hoorns of
groot koper klinken heel anders.
In de komende tijd afwachten hoe dit zich verder ontwikkeld maar ik heb begrepen dat herstel, indien mogelijk, wel 6 maanden kan duren.
4
Het mag duidelijk zijn, mochten jullie ook zoiets mee maken, ga niet afwachten
maar neem direct contact op met een arts waardoor de kans op herstel een stuk groter wordt.

Nog wat info: plotsdoofheid (sudden deafness) - KNO MEDISCH CENTRUM

Last edited by a moderator:
Pfoe, beterschap.

Zeggen ze iets over de oorzaak van die middenoorontsteking? Best beangstigend idee als zoiets zomaar kan ontstaan.

Het KNO medisch centrum vertelt ons:

De oorzaak van plotselinge slechthorendheid blijft echter vaak onbekend.
De meeste patiënten met plotselinge doofheid blijken verder kerngezond te zijn.

Hallo collega synthforummers.

Afgelopen week is me iets vreemds overkomen. Na het douchen leek het er even op of ik nog wat zeep in mn oor had.
Althans dat gevoel had ik. En binnen vijf minuten geen gehoor meer met links en met rechts neem ik nog wel een Cobra waar,
maar veel zachter moet het niet worden.

Dat is in de eerste plaats flink schrikken en pal daarna word je geconfronteerd met het “belang” van horen.
Je neemt nog wel vaag geluiden waar maar hebt geen idee uit welke richting het komt.
Het lijkt of je hoofd in een grote baal watten verpakt zit en ook je evenwichtsgevoel is volledig van het pad.
Dronken zonder een druppel drank; maar of dat nu een voordeel is? Liever niet.

Ik heb contact opgenomen met de huisarts en kon direct komen. De arts heeft meteen tests uitgevoerd,
een stoot prednison voorgeschreven en direct doorverwezen naar de KNO arts. Ook daar kon ik gelukkig direct terecht.

Na nog wat onderzoeken blijkt het Sudden Deafness te zijn.
Nog een beetje vaag maar een ontsteking in het middenoor schijnt hieraan ten grondslag te liggen.
Prognose hiervan is 30% kans op blijvende doofheid, 30% kans op gedeeltelijk herstel en 30 % kans op volledig herstel.

Essentieel is snel beginnen met de kuur. Wacht je daar te lang mee, dan neemt de kans op restverschijnselen of blijvende doofheid toe.
De KNO arts complimenteerde de huisarts met het snelle doorsturen want dat schijnt echt essentieel te zijn.

Inmiddels zijn we bijna een week verder en ik kan met links weer wat horen.
Al is er wel veel ontregeld. Sommige frequenties bij met name strings hoor ik niet en “bekende” instrumenten zoals hoorns of
groot koper klinken heel anders.
In de komende tijd afwachten hoe dit zich verder ontwikkeld maar ik heb begrepen dat herstel, indien mogelijk, wel 6 maanden kan duren.
4
Het mag duidelijk zijn, mochten jullie ook zoiets mee maken, ga niet afwachten
maar neem direct contact op met een arts waardoor de kans op herstel een stuk groter wordt.

Nog wat info: plotsdoofheid (sudden deafness) - KNO MEDISCH CENTRUM
Waarom moet het altijd de verkeerde dit treffen!
Sterkte met je herstel nu maar hopen dat alles weer goed komt.
En laat ons maar weten hoe het afloopt! Zo wie zo een compliment voor de huisarts dat je zo snel mogelijk geholpen bent.

Heel heftig zeg. Eng ook. Ik wens je veel steun toe van je naasten. Een stukje psychologische nazorg van een professional kan ik me ook nog voorstellen, want dit verwerk je niet zomaar. Blijf er hier op SF over praten zou ik zeggen!

Had daar nooit van gehoord, je denk dan eerder dat er wat water in je oor zit. Goed dat je zo snel hebt ingegrepen en bent geholpen. En belangrijk voor ons om te weten dat dit bestaat.

Jeetje. Dat is heel heftig!
Mijn moeder heeft het onlangs ook gekregen, in haar geval zat er een oorontsteking achter.
Zij hoorde helaas bij de groep waarbij het niet meer 100% goed is gekomen (ongeveer 30% over). Met hulpmiddel kan ze zich gelukkig wel redden, maar dit wil je niet en al helemaal niet als je graag met muziek bezig bent!
Sterkte en we denken aan je!

Dat is echt shit! Heel veel beterschap en dank dat je dit deelt, had er ook nog nooit van gehoord.

😳

Heel veel sterkte, en hopelijk goed herstel!

Sterkte met herstellen!

Wat is een lichaam toch kwetsbaar…
Zo had ik een paar maanden geleden mijn korte termijn geheugen kapot. Ik onthield niks, was wat ik zei en deed na een paar seconden alweer vergeten. Gelukkig duurde het een uur of 12 tot het weer terug kwam, maar van wat ik in die 12 uur gedaan had (huisarts bezoek, rit naar het ziekenhuis, ct-scan, bloedafname enz.) was ik kwijt en kwam ook niet meer terug.

Mijn hartelijke dank voor de goede wensen en steunbetuigingen. Gelukkig ben ik ongeneeslijk optimistisch en zie de ontwikkelingen met vertrouwen tegemoet.
Heel langzaam lijkt er iets te herstellen maar in hoeverre is dat realiteit of wishfull thinking? De ruis lijkt vandaag iets minder en er begint iets meer mid-hoog binnen te komen.

Wel grappig om te zien is de instelling van m'n grafische equalizer. Het lijkt op een berglandschap met extreme pieken en dalen, en nog klinkt het voor geen meter.

Wel hoop ik dat hiermee deze aandoening iets bekender is geworden en dat je met deze informatie, mocht dat nodig zijn, tijdig actie kunt ondernemen om zoveel mogelijk schade te beperken.

Nogmaals mijn dank; Synthforum voelt als een warm bad. :-)

Ontzettend rotnieuws.
Ik weet wel dat het soms een flinke tijd nodig kan hebben om volledig te herstellen, dus in dat opzicht is je optimisme niet misplaatst.
Al met al niet grappig en ik hoop dat je spoedig en volledig herstelt.

Sterkte!

Back