Juno 60 batterij

renepela

Ouwe rot
Hoi allemaal,

Ik sta op het punt deze Juno 60 te kopen:
http://muziek.marktplaats.nl/synthesizers/55337920-juno-60-met-kenton-pro-solo-midi-2-cv.html

Ik kan hem voor 350 euro kopen inclusief Kenton midi. Dat lijkt mij geen slechte prijs.
Het nadeel is dat ik helemaal voor naar Groningen moet en dus zo zeker mogelijk wil zijn over deze aankoop.

Volgens de verkopen moet de batterij vervangen worden en klinken een aantal sounds "vaag".
Volgens hem op te lossen met een nieuwe batterij en het opnieuw inladen van de factory sounds.
Kan dit kloppen? Worden de factory sounds "beschadigd" als de batterij niet goed meer functioneert en is het euvel dus verholpen met een nieuwe batterij?

Is dit een kostbare en/of moeilijke actie, of kan iemand met twee linker handen dat ook?

Met vriendelijke groet,

Rene

de kenton kit zelf kost al behoorlijk veel

ik zou het gewoon doen

denk idd dat een lege batterij dit kan veroorzaken.. zelf testen is altijd mogelijk..

Dus als ik het goed begrijp heb ik niet zoveel aan die midi2cv ? Werkt ie nou monofoon, dus kan ik maar 1 noot tegelijk via midi versturen, of werkt ie helemaal niet door het ontbreken van CV op de juno-60? Dan is de prijs van 350 euro, het vervangen van een batterij en het ophalen in Groningen wellicht helemaal niet zo verstandig namelijk.

Een juno60 is polyfoon en daarom heb je niets aan een midi to cv kastje voor de juno.
Je moet een midi-DCB converter hebben.
Dan kan je de juno60 met midi aansturen.

MAAR: de juno60 is een erg mooie synth.
Het vervangen van een batterij lijkt mij niet zo moeilij.
En je kan die pro solo natuurlijk weer verkopen. Dat is best een gewild kastje en ik denk dat je er zo 100,- voor kan vangen. (of misschien zelfs wel 150,-).

Aan de andere kant kan je natuurlijk ook gewoon wachten totdat je een andere Juno60 tegen komt.

SCHOP

SCHOP

Ik heb dus een batterij binnen voor mijn Juno60 die ik graag wilde gaan plaatsen.
Ik heb de baterij bestelt over ebay en ziet er uit als een knopbatterij maar dan met 2 pootjes.

Voordat ik de juno60 helemaal uit elkaar sloop vroeg ik me af of iemand mij wat aanwijzingen en tips kon geven. Bijv. waar is de batterij globaal geplaatst. en waar moet je rekening mee houden

Re: SCHOP

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Ik heb dus een batterij binnen voor mijn Juno60 die ik graag wilde gaan plaatsen.
Ik heb de baterij bestelt over ebay en ziet er uit als een knopbatterij maar dan met 2 pootjes.

Voordat ik de juno60 helemaal uit elkaar sloop vroeg ik me af of iemand mij wat aanwijzingen en tips kon geven. Bijv. waar is de batterij globaal geplaatst. en waar moet je rekening mee houden

4 schroeven, 2 aan elke kant en je kantelt de Joeno zo open! Easy.. als een mororkap..

Bijv. waar is de batterij globaal geplaatst. en waar moet je rekening mee houden

Openmaken zoals Arv zegt. De batterij zit in de "motorkap", rechtsonder, aan de onderkant van de print gesoldeerd. Als de originele erin zit is ie knalgeel.

....tenminste, als wat ik hier laatst had staan een originele was :D

Re: Re: SCHOP

Re: Re: SCHOP

Origineel geplaatst door etaoin
Openmaken zoals Arv zegt. De batterij zit in de "motorkap", rechtsonder, aan de onderkant van de print gesoldeerd. Als de originele erin zit is ie knalgeel.

....tenminste, als wat ik hier laatst had staan een originele was :D

Klinkt duidelijk, Moet ik gaan solderen want dan haal ik even wat soldeerbrood.

Re: Re: Re: SCHOP

Re: Re: Re: SCHOP

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Klinkt duidelijk, Moet ik gaan solderen want dan haal ik even wat soldeerbrood.

De Juno-60 die ik laatst open had zat de accu op vastgesoldeerd inderdaad.

Re: Juno 60 batterij

Kan dit kloppen? Worden de factory sounds "beschadigd" als de batterij niet goed meer functioneert en is het euvel dus verholpen met een nieuwe batterij?

De accu zit er om het interne geheugen van stroom te voorzien als de Juno uit staat. Als de accu leeg raakt, raakt ook het geheugen leeg. Mogelijk niet alle geheugenplaatsen tegelijk, dus de sounds kunnen dan inderdaad "vaag" worden.

Er waren laatst op Roland Juno Yahoo group wel twee mensen die een Juno-60 hadden die op bepaalde geheugenlocaties bepaalde settings niet meer onthielden (zoals locatie 15 die de chorus-instelling niet onthoudt, en alle andere locaties wel). Ik geloof niet dat ze eruit waren of dat de accu was of een afstervende geheugenchip.

wat moet je met die presets zowiezo
aanzetten en knoppen schuiven!!!!

Dit is de batterij dus. Dat had ik echt nooit herkend :stupid:
De nieuwe batterij die ik heb bestelt ziet er anders uit dan degene die er nu in zit.
Ik plaats btw een nieuwe batterij in de juno omdat ik bang bent dat deze een keer gaat lekken

Attachments

• batterij.jpg
    batterij.jpg
    123,2 KB · Bekeken: 137
Origineel geplaatst door Ro9
@ Arv :

Heb jij dan misschien ook ervaring met wankele toetsen?
Mijn toetsen zijn echt vrij beweeglijk en dan bedoel ik niet alleen op en neer.
Er zijn er ook enkele die soms blijven hangen.

Nou ja ervaren.. Ik heb eens een schuif van de joeno open gemaakt omdat hij zo stroef ging. Het lossolderen is de grootste ellende, maar als je hem eenmaal eruit hebt dan kan je hem heel goed reviseren naar soepellopend.. Ik heb niet alle schuiven op die manier onder handen genomen, om de redenen zoals hierboven beschreven....

successs

Origineel geplaatst door Chinetti
Kun je er niet beter een knoopcel houder op solderen, voor een cr2032 batterij? Of gaat dat niet?

Volgens zijn het 3 knoopcellen opelkaar in een geel jasje. Tenminste dat heb ik wel eens gezien.

Origineel geplaatst door Ro9
Dank voor je antwoord , Arv .
Hoop niet dat ik deze kennis ooit nodig heb, had het in deze namelijk over mn zwart-witte toetsen:D

Maar alsnog bedankt voor de tijd en moeite:)

ok, ik moet een cursus "begrijpend lezen" zo blijkt.. :D

Maar ok, ik heb ook de toetsen eens onderhanden genomen. Onder elke toets zit een metalen dingetje en die duwt weer bij het indrukken op een metalen staaf (over de hele lengte van het klavier). Die dingen schoonpoetsen dus! thats it.

Hmm, ik geloof alleen dat het bij jou meer een mechanisch probleem is of??

R

Ja, alles is vrij makkelijk te demonteren, en de staafjes makkelijk te reinigen.. Let wel op dat je die dingen schoonmaakt met een 'lint-free cloth', anders krijg je dat overal lange vezels blijven hangen en dat ga je merken met spelen (ik spreek uit ervaring..).

Back