Bas klinkt niet strak en smeert mix dicht

Origineel geplaatst door Arv
Maar ik geef toe, het kost soms aardig wat hoofdbrekens alvoor het allemaal lekker klinkt..
R [/B]

Pff nou idd... Heb er nu al 4 avonden aan gespendeerd... :gaap:

Origineel geplaatst door RpR
Pff nou idd... Heb er nu al 4 avonden aan gespendeerd... :gaap:

En als je met dezelfde mixer settings een cdtje opzet, hoe klinkt dan de bas daarvan? Misschien is het niet zo neutraal als je hoopt?

Overige sounds klinken verder zwaar oke in de studio, de akoestiek is goed (schuine wanden) en met twee KRK's en NS-10M's weet je wel wat je hoort :)

Overige sounds klinken verder zwaar oke in de studio, de akoestiek is goed (schuine wanden) en met twee KRK's en NS-10M's weet je wel wat je hoort :)

is je laag dan geheel compenseert ? bass traps ? zo niet dan moet je echt geluk hebben .. heb je al rta metingen gedaan ?

Origineel geplaatst door Alex Omega
dat is trance ja...

idd 1 osc gebruiken en geen detuned supersaw...

keytracking uit van het filter uit..

Probeer eens sync, blijft de bass ook lekker strak..

key tracking uit ? dan hou je geen punch meer over ! is het alleen een subbass dan ?

dit probleem heb ik op dit moment ook, 1 noot resoneerd als de tering terwijl de rest van de noten erg magertjes lijken, heb al met eg zitten kloten, resonantie dicht gedraaid, spectrum bekeken, andere synth geluid geprobeerd maar probleem blijft :stupid Zelf met een ducking erop :confused:

Origineel geplaatst door BdJ
Omdat ik ook zo'n vette basslijn wil maken, hier de sample van Aalto - 5 (original mix)

ehrrrr wat is zo spannend aan deze bassline.. Ik kan niet volgen dat dit problemen moet opleveren.. Er zit nauwlijks sub in..

R

Ik heb 1 vuistregel voor je:
Als het niet klinkt in de mix moet je gewoon een ander geluid nemen die wel klinkt. Als een geluid niet in je mixt pas, past ie niet, dan kan je wel eindeloos gaan cutten boosten en compressen maar dat werkt meestal niet. Ik zou proberen een sinus onder je bassline te doen, (niet te laag gewoon 0 of -12) dat geeft altijd wat meer body en druk.

Origineel geplaatst door Arv
ehrrrr wat is zo spannend aan deze bassline.. Ik kan niet volgen dat dit problemen moet opleveren.. Er zit nauwlijks sub in..

R

welkom in hardstijl en trance land .. :D .. bij teveel subs komt je xtc zo weer je maag uitrollen .. ;)
Maar er zit wel een beetje sub in btw .. niet veel maar je voelt het wel als het knetter hard staat ..

anyway bij dit voorbeeld hoor je ook sommige noten harder resoneren dan de anderen. analoog wil dan weleens de oplossing zijn .. althans je moet nogsteeds kunnen programmeren en spelen ... maar het staa makkelijker als een huis ..

Compressen is iig goed om de amplitudes onder controle te krijgen .. resonaties zijn vooral je studio die niet acoustisch is aangepakt ..

Drm ook zet een speaker net naast je op grond en zet hem eens goed hard dan hoor je geen resonanties van je kamer maar puur de frequenties ..

Oke mensen, heb de middag vrijgenomen en tegen mn baas gezegt dat ik nog een baslijn moest afmaken *D.

Heb al vorderingen gemaakt door de patch van de JP8080 parallel (mono dus) uit de uitgang te laten komen, dat smeert al een stuk minder.

Er komt zo een stukje audio online.

Origineel geplaatst door MadR
welkom in hardstijl en trance land .. :D .. bij teveel subs komt je xtc zo weer je maag uitrollen .. ;)
Maar er zit wel een beetje sub in btw .. niet veel maar je voelt het wel als het knetter hard staat ..

idd als je deze plaat hard draait. echt Vet gewoon!:dj:

Origineel geplaatst door BdJ
idd als je deze plaat hard draait. echt Vet gewoon!:dj:

nah .. wacht maar tot je een plaat hoort met de bijna krijsende stem van Loleatta Holloway op een vet geluidssysteem
ik weet alles van dat gekriebel in je oor .. en een goeie soul stem gaat dwars je ziel .. nog dieper dan deze synth

maar dat terzijde .. :D

Oke, het lijkt wat in de richting te komen, maar ben nog niet zo kapot van de sound van de bas, het is nogal cheesie en weet niet zo goed wat ik hieraan moet doen.

Unison geeft niet het gewenste resultaat en distortion ook niet. Toch lijkt de bas in de Super8 plaat wel distortion te hebben.

Link: klik!

[edit: dit is dus een stukje van de track waar ik nu mee bezig ben]

Laatst gewijzigd:
Je mist het hoog wat deze bas zo rasperig en mixsnijdend maakt. Het laag gaat op zich wel.

Re: Bas klinkt niet strak en smeert mix dicht

Ben al een tijdje bezig om een goedklinkende baslijn te maken voor een track waar we mee bezig zijn maar het wil maar niet lukken... :erm:

De baslijn moet ongeveer klinken zoals in "SUPER 8 & POS pres AALTO - 5" en ik probeer deze te maken met mijn Roland JP8080. Het probleem is dat de baslijn dusdanig laag is (een octaaf hoger klinkt ie niet) dat hij met te weinig laag veel te dun klinkt, en met teveel laag de mix al snel dichtsmeert. Een gulden middenweg kan ik niet vinden.

De baslijn lijkt kaal wel goed te klinken, alleen in the mix zweeft ie te veel. Het lijkt alsof het laag het ene moment veel zwaarder is als het andere moment... Wat hier de oorzaak van is?

Heb al uren aan de knoppen zitten draaien maar kom er niet uit, dus JP8080 freaks, alle tips zijn welkom!
dan moet je eqen! neem wat lage frq weg en boost mids en hi´ s

Re: Re: Bas klinkt niet strak en smeert mix dicht

Re: Re: Bas klinkt niet strak en smeert mix dicht

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
dan moet je eqen! neem wat lage frq weg en boost mids en hi´ s

Ik denk dat EQ'en niet helemaal het antwoord is, het zit in de patch. Er zit wat te veel laag in en staat eigenlijk te zacht.

Zo'n rasperig basje hoor je heel veel tegenwoordig trouwens.

hmm volgens mij zit het verschil em in de compositie. Het stukje wat je wil nadoen (:D) daar komt de bas nét effe wat later dan de bassdrum. Zodoende blijven die twee in de mix netjes naast elkaar staan.
Jou eigen stukje is anders. Je hoort duidelijk dat de bassdrum in de meeste gevallen psies samenvalt met je bass-noten.. En daar gaat het mis..

Back