Bas klinkt niet strak en smeert mix dicht

Origineel geplaatst door Arv
Je hoort duidelijk dat de bassdrum in de meeste gevallen psies samenvalt met je bass-noten.. En daar gaat het mis..

Idd, wordt op die manier heel houterig.

Oke bedankt voor alle tips! De baslijn is nu dus mono, geen chorus en dat soort dingen meer, wel met wat portamento en attack wanneer de bas de beat raakt, en wat peper en zout ;)

klik!

Graag jullie mening / kritiek / tips...

Origineel geplaatst door bikkel
Ik hoor wat rare misselijke hoge frequenties in dat piano geluid.

Ja idd, EQ foutje denk ik, is er inmiddels uit.

Hoe ga ik deze brei nu eens goed laten klinken... :frons:

Pak eens een doffer en korter basgeluidje.

Zowieso kun je ook basjes layeren of zelfs elkaar laten aanvullen.

Had de strings ook iets te hard staan waardoor het breierig klinkt, maar het gaat even om de bas. Heb zeker al zitten expirementeren met het layeren van de baslijn, door middel van het upper en lower part van de JP8080 parallel te laten uitsturen en dan verschillende aangepaste patches proberen.

Het lijkt ook alsof de toonhoogte gewoon te laag is, omdat de bas nogal "trillerig" is. Heb er al aan zitten denken om de hele track een paar noten hoger te transposen. Als ik 'm doffer maak komt ie niet meer zo krachtig over voor mijn gevoel.

Heeft iemand al ongeveer een gelijke sound gevonden? Ik nog niet, ben er vanaf half 4 tot diep in de nacht mee bezig geweest wat resulteerde hoofdpijn en te laat op mn werk :gaap: Wat kan koffie dan toch heerlijk zijn! :koffie: Maar je leert een hoop door uren aan de knoppen van zo'n synth te draaien... :)

Ik denk dat je string teveel naar voren komt en je melodie lijn teveel naar achteren staat. Misschien met je EQ je overlappende frequenties van je string wat verminderen en voor je melodie die wat kan vermeerderen.

Probeer ook met wat minder effect te werken. Ik weet niet of dit de oorzaak is, maar bijv lange reverbs hebben ook vaak de neiging om mixen dicht te smeren.

Misschien kan je ook wat compressie over het geheel halen om wat 'pomp en zuig' effect te creeeren. Niet teveel, maar een klein beetje kan het ook wat laten leven.

Origineel geplaatst door MadR
key tracking uit ? dan hou je geen punch meer over ! is het alleen een subbass dan ?

mmm geen punch? stel je je adsr van je filter toch punchy in?

Ik zie het probleem niet???

ik wil graag de bass laag houden ja niet dat steeds het filter net ff open draaid wanneer je bv een noot een oktaaf hoger
aanslaat...

ik wil wel een voorbeeld mp3tje posten hoor...

mixen is een kunst:

http://www.tweakheadz.com/mastering_your_audio.htm

hier kan je starten.

er bestaan ook een paar heel goede boeken...

een correcte mix afleveren is echt niet makkelijk. je stelt alleszins de juiste vragen, bijt je in dit probleem vast en je muziek zal zoiezo drastisch in kwaliteit toenemen.

btw. als er iets is wat ik goed in mijn 'oren heb geknoopt' is dat je NIET mag afgaan op hoe goed het geluid klinkt in afzondering (tenzij je he solo speelt natuurlijk). de perceptie van eenzelfde baslijn in een mix is volledig anders dan wanneer in afzondering. snij maar in die basfrequenties onder de 35Hz... in de mix klinkt hij terug diep. in afzondering wss een beetje zwakjes...

op die manier zal je bassdrum ook meteen veel duidelijker uitkomen etc.

greetz

Misschien dat je er wat aan hebt, maar wat ik altijd doe is een hi-passfilter over de baslijn die iets omhoogkomt zodra de kick erin komt.
Ik gebruik ook altijd 1 osc voor subbass en 1 of meer voor de hogere frequenties.

Heb je trouwens voor de rest van de track ook hardware gebruikt?
qua compositie klink het helemaal niet verkeerd, ik zou alleen zorgen dat je kick en je bas beter op elkaar afgestemd zijn.

Ohja als ik strings hebt die nog enigzins diep gaan qua frequenties pas ik die hipassfilter ook toe op de strings

Hey Kikker, bedankt voor je positieve reactie! Ik gebruik idd alleen hardware synths, samplen gaat wel via de PC maar mix ik ook analoog (lekker warm).

De tip van de hi-pass filter is een goed idee, misschien werkt dat goed, alleen verder op in de track wil ik graag een lowpass filter op de bas gebruiken en de JP heeft maar één filter... Maar dat is wel op te lossen denk ik.

Hoe kan ik nu het beste de kick en de bass goed op elkaar af stemmen?

Origineel geplaatst door Alex Omega
mmm geen punch? stel je je adsr van je filter toch punchy in?

Ik zie het probleem niet???

ik wil graag de bass laag houden ja niet dat steeds het filter net ff open draaid wanneer je bv een noot een oktaaf hoger
aanslaat...

ik wil wel een voorbeeld mp3tje posten hoor...

sorry ik vergistte me .. ik bedoelde ook de adsr over het filter .. oeps

Na lang lopen zoeken heb ik een soort oplossing gevonden:

Het probleem bleek voornamelijk te zitten in het laag van de kick. De gebruikte kick bleek een behoorlijk "staart" met laag te hebben. Deze heb ik ingekort tot een kortere krachtige kick.

Daarnaast heb ik met de JP 8080 behoorlijk wat laag uit de bas gehaald, dit zorgde er uiteindelijk voor die twee elkaar niet meer in de weg zaten.

Een klein beetje compressie over het geheel en wat laag toevoegen bij het masteren gaf het gewenste resultaat!

Iedereen bedankt voor alle tips, advies en kritiek!

Back