Kicks stapelen met je sampler?

Nightstorm

Ouwe rot
Ik ben wel eens benieuwd hoe je dat nou goed voor elkaar krijgt...Ik heb een E-Mu Esi 4000 waarmee ik in een preset 2 geluiden op elkaar kan stapelen...Nooit echt wat mee gedaan maar aangezien ik door begin te krijgen dat mijn kicks niet je van het zijn wil ik toch 's wat hiermee experimenteren.
Voorheen had ik altijd een niet-gedistorte 909 kick sample die ik in soundforge ging verkrachten tot een gabberkick, leuk maar mijn ragkicks willen niet echt mixen met de rest van m'n geluiden. Leuk zou 't dan zijn om in m'n sampler wat meer controle te hebben over de impact van m'n kicks. Maarrr....Hoe doe je dat? Welke ingrediënten heb je nodig om een kick te maken, zodat ik deze elementen samen kan voegen en aan de verschillende aspecten kan sleutelen, filteren en verkrachten tot ik een kick heb waar je u tegen zegt! Dus dat ik een schreeuwende kick kan maken waarbij het laag behouden blijft enzo...
Hoogachtend,

Dhr. N. Storm

waarschijnlijk totaal geen antwoord op je vraag maar toch even het volgende...

als ik u was :) had ik allang de access virus rack gebruikt! gewoon een envelope op de pitch en off you go!

zeker voor gabber kicks want de distortion is echt geweldig!

Je kan best leuke dingen doen idd met die virus wat dat betreft, maar hij heeft totaal 2 stereo-uitgangen waar ik dus ook allerlei andere geluiden uit haal dus dan loopt de mix een beetje in de soep...ik ben nog niet zo ver dat ik met audio alle sporen opneem enzo :)
Hij is wel handig om alle elementen van de kick van te samplen, maar ik moet weten wat precies...Wat heb je nodig voor het laag, wat voor de punch enzo en hoeveel laag moet je wegfilteren uit de sample met punch om geen vieze brij te krijgen etc. etc. :)

De distortion in de rack schiet trouwens niet zo op, die zit er nl. niet in de fx sectie, heb alleen een saturationfilter voor viezigheid :) Niet echt super voor die kicks, maar 't voldoet wel voor de andere geluiden die ik eruit wil halen

met een beetje eq'ing komje ver....

ik haal echter nooit laag uit mijn kicks. maar dat is persoonlijk denk ik.

waarom sample je de virus niet gewoon dan? :)

zorg ervoor dat alle sounds die je wilt layeren in het time-domain niet teveel overlappen qua frequencies...dus bv een lange diepe 808 achtige kick layeren met een korte kick met veel hogere tonen voor de attack...anders zitten ze mekaar maar in de weg..het gaat meer om het combineren dan om het echt dubbel laten klinken zeg maar

STiCkX>Omdat ik tijdens de track me kicks ook nog lekker wil laten veranderen (vooral de punch, dan weer wat agressiever of softer, snapt u?) als ik één kicksample heb en daar een filter overheen zet verandert het hele laag mee, dat schiet niet op...ik wil de punch veranderen maar het laag onaangetast houden
Andersom ook, als de kick wel lekker agressief is maar er zit te weinig laag in kun je op je eq het laag wat bijdraaien maar de punch gaat dat een beetje verloren...dan kun je volgens mij beter met een filter alleen het laag wat boosten om de agressiviteit te behouden, daarom wil ik 't laag als aparte sample hebben...Maar hoe ik 't beste die aparte samples kan samenstellen weet ik niet en naast experimenteren is het wel handig om hier wat meer ervaren mensen over te horen (de aparte ingredienten kan ik uiteraard uit me virus halen)

Origineel geplaatst door olafmol
zorg ervoor dat alle sounds die je wilt layeren in het time-domain niet teveel overlappen qua frequencies...dus bv een lange diepe 808 achtige kick layeren met een korte kick met veel hogere tonen voor de attack...anders zitten ze mekaar maar in de weg..het gaat meer om het combineren dan om het echt dubbel laten klinken zeg maar
kijk dat zijn een beetje de tips die ik zoek...ik sta open voor meer tips, trucs, do's en don't's :)

Op men laatste nummer heb ik er in totaal 4 boven mekaar staan, weliswaar allemaal met andere attack, filtering, karakter,volume om zo een mooie kick te krijgen.
Finaal staat er dan op gans het zooitje een compressor met hard-knee karakter ratio 4.1, maar ook niet te veel en enkel om punch in dat beest te krijgen (snelle attack dus)

Ik gebruik een AKAI S2000 en ik zet elke kick op een appart keygroepje wel op dezelfde noot op men keyboard C3 bvb.dan.

KG1 Hardkick (=hoofdkick met genoeg body en mooie attack, maar is te donker en heb hem gefilterd met resonance in de akai voor meer kracht)

KG2 HMkick26 (ander karakter en zit een beetje onder de eerste qua volume zonder filtering)

KG3 Jamkick15 ( idem)

KG4 BlowKick (hier heb ik de attack afgehaald(ADSR in de sapler zelf) om zo gewoon extra sub-laag bij het geheel te krijgen, maar NIET teveel zeer subtiel, je hoort het enkel als je het weglaat)

*KG=keygroep

Ik neem aan dat er mensen zijn die dan dit geheel dan gaan samplen omdat zij vinden dat hun midi te traag is en het dan maar 1 sampel is ipv 4,5 7 8.... Maar heb de indruk dat dit bij mij niet zo is (atari's midi is zeer strakjes ;) )

Experimenteren is de boodschap en je kan soms wel dagen bezig zijn om een BOM van een lekkere kick te hebben, maar maak je dansmuziek? Dan weet je wat je te doen staat, want èèn van de belangrijkste ingredienten in deze muziek is de Kick en ook de Bass natuurlijk.

Origineel geplaatst door Nightstorm
STiCkX>Omdat ik tijdens de track me kicks ook nog lekker wil laten veranderen (vooral de punch, dan weer wat agressiever of softer, snapt u?) als ik één kicksample heb en daar een filter overheen zet verandert het hele laag mee, dat schiet niet op...ik wil de punch veranderen maar het laag onaangetast houden
Andersom ook, als de kick wel lekker agressief is maar er zit te weinig laag in kun je op je eq het laag wat bijdraaien maar de punch gaat dat een beetje verloren...dan kun je volgens mij beter met een filter alleen het laag wat boosten om de agressiviteit te behouden, daarom wil ik 't laag als aparte sample hebben...Maar hoe ik 't beste die aparte samples kan samenstellen weet ik niet en naast experimenteren is het wel handig om hier wat meer ervaren mensen over te horen (de aparte ingredienten kan ik uiteraard uit me virus halen)

heheh okddan!

wil je niet dwars zitten ofzow hoor :)
ik zeg alleen wat ik zou doen!

iig suc6 :okdan:

nog wat tips: resonante filter over je kick heen knallen voor die extra knal....

layeren met een sinus die op subsoon gepitched is voor extra druk in het sublaag...wel ff de onderkant van je kicksample wegfilteren dan

dat is hetzelfde wanneer je luisterd naar een nummer dat niet van jou is, je hoort een effect dat knap is maar in wezen hoor je misschien wel 5 ingredienten gelayerd8D

Prophet> ok dan, interessant verhaal, heb ik wel wat aan denk ik...en ja maak dansmuziek(elijk), allerlei vage vormen van gabber enzo :) Inderdaad is mijn midi net te traag, krijg je van die ongewenste phasereffecten enzo...als je 'm layert in de sampler zelf lukt 't wel, maar sequencen met elk geluid onder een andere toets is 't net niet

Olaf> ehm....wat is subsoon?

subsoon=zo laag dat je het niet kan horen

Bij het layeren van kicks: neem een voor de click (de bovenkant van het geluisspectrum) en een voor de onderkant...dsu bij de een al het laag en bij de ander het hoog weghalen, dan zitten de frequenties niet bij elkaar in de weg.

Nog iemand met andere technieken of manieren al eens een deftige kick gemaakt?

Attachments

• smile.gif
    smile.gif
    956 bytes · Bekeken: 187
Wat ik doe is dezelfde kick op allerlei manieren distorten, maakt niet uit hoe vies het klinkt, en nog eens normaal met sataration (jaja) in Buzz tracker distorten voor het gewone laag, en dan net zo lang combineren tot het lekker samen klinkt.

Ik gebruik dus niet 1 signaalpad om dezelfde sample te bewerken, maar ik gebruik 3 signaalpaden om dezelfde sample te bewerken, dus

1) smerig......pien an de euren
2) holle basskick (promooow)
3) volle (warme?) gedistorte basskick

en die mix ik op zo'n manier dat er EN ranzigheid in zit en toch dat volle laag. Dus een volle lage kick met een vies randje. De holle basskick maak ik zo dat de attack van de kick mooi naar voren komt en die mix ik er ook weer tussen.

Wat dat betreft werk ik echt liever met software.

Moet er toch even op terugkomen, in beide gevallen klinkt m'n sampler niet strak :(

Maar goed, ik zie veel bruikbare tips hier staan, alvast bedankt enne ben benieuwd wat voor andere inzichten er nog verschaft worden :)

het ligt bijna nooit aan je apparatuur......harder werken om het goed te laten klinken is het devies ;)

Ik gooi m'n kick via een send door de Sherman, mix het
lage weg uit het return signaal (doe dat meestal op de
Sherman zelf). Zo heb ik m'n diepe kick, maar een heerlijke
lange distortion staart van de Sherman eraan...

Mvg.

CoolRunning

He Nightstorm, je kunt toch ook gewoon in soundforge een kick maken door 3 verschillende kicks te bewerken en over elkaar te gooien en daarna via scsi in je sampler te dumpen !?

Das denk ik de meest snelle en fijne manier.....zo doe ik het althans met het bewerken van mijn samples....alles in soundforge & daarna in mijn sampler verder klooien met de filters en die dan realtime opnemen !!

Back