alpha juno filter tweak

MonoTron

Initiating Sequence..
Ik kom regelmatig op het net tegen dat mensen trimmers in de alpha juno's vinden die als filter worden gelabelt. Hieruit zou blijken dat je filters dus kunt tweaken, misschien zelfs wel tot in een self-oscillatie toe.
Echter blijkt dat niemand het aan heeft gedurft om dezse trimmers te tweaken. Op hyperreal heeft niemand het gedaan en ook hier op het forum heb ik erniks over kunnen vinden.

Heeft iemand hier wel eens mee zitten spelen en is daar wat leuks uitgekomen of staan de trimmers weer op de originele stand?

Ben benieuwd!

Maak een patch met alleen maar ruis, knal dan de reso nog eens vol open. Zelf-oscillatie.

Zelfoscillatie bestaat uit het gegevens dat zelfs bij geen enkele actieve oscillator nog steeds genoeg ruis in de circuits zit dat dat door de feedbacklus tot een toon verheven wordt. Sommige filters hebben gewoon wat meer ruis nodig voordat ze gaan fluiten.

"The world of the LSD user" (oude Ruffneck knaller) heeft zo'n spookachtig geluidje in de intro wat uit de Alpha Juno komt.

Origineel geplaatst door bikkel
Maak een patch met alleen maar ruis, knal dan de reso nog eens vol open. Zelf-oscillatie.

Zelfoscillatie bestaat uit het gegevens dat zelfs bij geen enkele actieve oscillator nog steeds genoeg ruis in de circuits zit dat dat door de feedbacklus tot een toon verheven wordt. Sommige filters hebben gewoon wat meer ruis nodig voordat ze gaan fluiten.

"The world of the LSD user" (oude Ruffneck knaller) heeft zo'n spookachtig geluidje in de intro wat uit de Alpha Juno komt.

Net geprobeerd.
Dit is niet echt zelfoscilatie. Het filter zit er wel vlak tegenaan, zoals gebruikelijk.

Origineel geplaatst door Patat Met
Net geprobeerd.
Dit is niet echt zelfoscilatie. Het filter zit er wel vlak tegenaan, zoals gebruikelijk.

Ik krijg er wel een fluittoon uit, maar het is sowieso geen aggressief filter (12dB ook dacht ik), dus het klinkt niet als een MiniMoog die over zijn nek gaat.

Ok, zelfoscillatie is zo goed als mogelijk met de alpha, maar niet zoals we dat zouden willen. Verder maakt het me niet zoveel uit, want met wat distortion of mijn opgefokte DM500 haal ik er de meest waanzinnige breakcore hooversweeps uit, en dan heb je geen selfoscillatie fluitje meer nodig.

Toch blijft de vraag nog staan; is er iemand zo dapper geweest op de trimpots te tweaken en is daar wat leuks uitgekomen?

zet een streepje of krasje bij de originele stand en probeer het uit!
8)

t zou een -24db per octaaf filter zijn volgens de service manual..

verder van de alpha juno / mks50 yahoo groups
een theoretische suggestie voor resonantie opkrikken
---
> > pawlstevenz <no_reply@yahoogroups.com> wrote: Yes this dream of more
> resonance CAN be done. It can be done quite
> > simply actually. All that is necessary is knowing where to solder a
> > wire for the input and the output of the resonance to a Potentiometer.
> > Figuring out what kind of pot may be important here, as we don't want
> > to blow up any sensitive capacitors or burn out any resistors. Worse
> > yet we don't want to fry those ever precious chips that are so hard to
> > replace. Also some components might need replacing as to support such
> > a mod, maybe the AJuno's caps/resistors aren't up to the task and
> > would need those modded as well.
> >
> > Apparently the AJuno has 6 filter/envelope chips with one control
> > source. It is simply a matter of finding the control source voltage
> > and wiring a wire into each of the resonance inputs on the filter
> > chips, all 6 of them. This would change the resonance setting for ALL
> > the sounds in the Alpha Juno though, and it would not be modifiable in
> > the patch, or saveable in the patch, simply changeable with the pot.
> >
> > A mod like this would probabbly start a whole new musical genre, as
> > what happend with the TB-303. Maybe it would increase the value of
> > the AJuno as well, which I don't plan on selling it anytime soon, but
> > stuff like this happens with old school synths that are cheap and hard
> > to find.
> >
> > So if I have time to look at the schematics I could prolly figure
> > something out, but I gave the main idea for what would happen. I'ts
> > very much like the previously mentioned mod, where analog audio can be
> > input into the filters, which I think is an awesome mod btw.
> >
> > One thing to note is that on Hyperreal there actually ARE a lot of
> > mods listed for the AJuno.
> >
> > Regardz,
> >
> > pawL

Interesting!!!

Snap alleen niet dat ie zegt dat er op hyperreal allerlei mods staan voor de aJuno, want die zijn dan moeilijk te vinden. Ik ben ze niet tegen gekomen, alleen een stukje over het trimtunen en daar heeft verder niemand een reactie op geschreven, dus niet duidelijk wat het uithaalt.

Ben alleen niet zo'n ster in electronica, dus denk niet dat ik in mijn alpha ga solderen. :bekdicht:

volgens mij staat er ergens op die yahoo group ook wat de trimpot praktisch gezien doen, niet erg interessant geloof ik

Origineel geplaatst door dsil
Dus kortom: afblijven, niet tweaken met de trimpots van een alpha juno!?

De cutoff is perfect gecalibreerd qua bereik bij een goed functionerende alpha juno. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik onder de 0 of boven de 127 zou willen gaan met cutoff in wat voor patch dan ook.

zat laatst nog met mn hs80 te spelen// de homekeyboard ubercool versie van alpha2
leuke is dat ie ook 2 inputs heeft die weer meemixen naar de hoofdoutputs (of stereo ingebouwde luidsprekers) . zo kun je een hele rits effecten ertussenpleuren en lekker gare muziek maken zonder ook maar n compu of versterlker te gebruiken..leuk voor feesten en partijen ook

Back