Ik wil een opleiding, hoe of wat?

Kent iemand toevallig het AKV st. Joost in Den Bosch? Ik zit te denken om daar de deeltijd studie AudioVisuele vormgeving te gaan doen. ...
Een van de oudste opleidingen op dit gebied en de Sint Joost heeft nog steeds een goede naam als een van de betere kunstopleidingen van Nederland en een internationale reputatie. Maar vroeger was het vooral een kunstopleiding. Ik weet niet hoe dat nu is.

Wout

Tja... StuFi... Als het daar om draait. Ook zonder StuFi is het te doen, hoor en zelfs nog beter. Werk eerst een jaar of twee en probeer te sparen. Zoek dan een part-time baan die niet de studie tijden in de weg zit. Het is afzien en je wordt nogal asociaal, want tijd voor vriendjes en zo heb je niet veel meer, maar het is te doen. Je hebt het dan vaak nog breder dan zij die StuFi ontvangen. En als je eens goed rondvraagt - doe dat vooral in die twee voorafgaande 'spaar'jaren, dan blijken er nog een heel wat potjes te bestaan bij overheden en particuliere organisaties waarop je een beroep kunt doen. Een partner met inkomen is ook leuk meegenomen...
En vergeet vooral de belastingsdienst niet :)
Zelf heb ik twee hogere opleidingen op deze wijze kunnen doen, al was de laatste in de avonduren.

Wout

Ik heb ook sinds een paar maanden geen stufi meer aangezien ik
op het sae zit.
Aanvankelijk dacht ik dit een probleem te gaan vinden, maar als je geld moet hebben dan ga je ook werken.
En dan zul je merken dat wanneer je eraan went je ineens vaker gaat werken.
Dus ja, ben het zeker met Wout eens dat je het zeker breder kan hebben.
In mijn geval heb ik ervoor gezorgd dat ik 1 dag in de week kan werken, ongeveer 90 euro per nacht verdien ( dus ja, moet er wel mn zaterdag-nacht voor opofferen ), en ik dus mn reiskosten ( 2-3 keer in de week tussen Lelystad - Amsterdam, 16 euro per retour, 10 euro met kortingskaart), ziekenfonds, sport en mn dure hobby kan bekostigen.
Het geluk dat ik dan ook heb is dat ik tot m'n studie bij mn mammie & pappa kan blijven :P
Dus ja, als je ouder dan 30 bent en je op jezelf woont kan ik me voorstellen dat het bijzonder zwaar wordt.

Hey Wout, bedankt voor de info! Ik wist niet dat deze academie al langer bestond. Ik had er nog nooit van gehoord. Goed te horen dat de opleiding zo'n goede reputatie heeft.

Het is wel zo dat dit jaar de animo voor AudioVisueel dusdanig laag was, dat de opleiding is samengevoegd met Fotografie. Nu probeer ik al een tijdje de coördinatoren te pakken te krijgen om te kijken hoe het zit met de verdeling over deze twee vakken, maar ze zijn beide ziek op het moment.

Als de verhouding 50% / 50% is tussen AV en fotografie, vind ik dat toch wat minder, gezien ik dan 4 jaar opgescheept zit met een halve opleiding waar ik niet zoveel / geen interesse in heb.

Heeft iemand nog alternatieven voor me? Ik wil het liefst me richten op audio, maar ik vind audiovisueel ook erg leuk.

Een van de oudste opleidingen op dit gebied en de Sint Joost heeft nog steeds een goede naam als een van de betere kunstopleidingen van Nederland en een internationale reputatie. Maar vroeger was het vooral een kunstopleiding. Ik weet niet hoe dat nu is.

Wout

Hey scarum, ik denk dat hetgene wat je op een opleiding leert vooral van jou af hangt en niet zo zeer van welke opleiding. Als je de basis kent en je bent creatief dan wordt je vanzelf serieus genomen. Wordt het niks kun je nog altijd de fotografie in :gaap:

Hey Daniel, Ik denk dat het dan toch wel nog uitmaakt of je een opleiding fotografie doet of een opleiding AudioVisuele vormgeving ;)

En gezien ze bij elkaar gevoegd zijn wil ik toch wel erg graag weten wat de verhoudingen zijn.

Overigens is creativiteit niet altijd een voordeel binnen een opleiding, ik ben in de 90's 2 x afgewezen bij het KonCon omdat mijn "energie te donker" zou zijn.. :erm:

Hey scarum, ik denk dat hetgene wat je op een opleiding leert vooral van jou af hangt en niet zo zeer van welke opleiding. Als je de basis kent en je bent creatief dan wordt je vanzelf serieus genomen. Wordt het niks kun je nog altijd de fotografie in :gaap:

Ik snap wat je bedoelt, mij is verteld dat je eerst de basis moet kennen voor je daar uberhaupt creatief mee kunt zijn anders doe
je eigenlijk maar wat.

Die basiskennis is op iedere gevestigde opleiding min of meer hetzelfde, maar het spreekt denk ik wel voor zich als een opleiding (of een onderdeel) al wat langer bestaat.

Jaja,.. dure opleidingen,..Jaaren werk,..

Volgens mij zijn er maar twee serieuze opties,..
1,.. Sonologie of iets dergelijks aan t conservatorium.
Alleen met een HBO wordt je nl serieus genomen of,..

2,. Steek je centje in een dikke tafel en wat Neve-afmixspul en een dikke monitorset,.. lees alle ebooks en ander gratis spul waar je je fikkies op kan leggen en begin te producen.

Bakken ervaring en een dikke portfolio is dus ook een optie.

Nr 1 is de veiligste,. kheb een neefje dat zodoende nu voor Joop vd Ende werkt in theaterproducties.

Nr 2 is de leukste,. je houdt er een leuk speeltje aan over en je sociale leven neemt een leuke swing.

Veel succes man,.. Enneeeh,.. je kan altijd nog wat anders gaan doen als t niet werkt! Heb je t in ieder geval geprobeerd! Hoef je later niet te flippen dat je iets bijna had gedaan!!!

:halleluja...Mastering Audio in beknopte vorm, ik ga voor optie nr.2, alleen dat van dat sociaal leven snap ik niet helemaal :confused:

Ik denk dat ik de basiskennis al wel een tijdje onder de knie heb, echter wil ik graag ook kunnen laten zien aan bedrijven en in het buitenland dat ik mijn "uit de klauwen gelopen hobby" serieus neem. Ik ben 32 en heb alleen rondgelopen op universiteiten en uiteindelijk van mijn studie mijn hobby gemaakt. Nu wil ik het graag een keer andersom doen. :)

Crea bea ben ik wel hoor, don't worry ;)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=104809

http://www.youtube.com/watch?v=XzeOxubMNbs

Ik snap wat je bedoelt, mij is verteld dat je eerst de basis moet kennen voor je daar uberhaupt creatief mee kunt zijn anders doe
je eigenlijk maar wat.

Die basiskennis is op iedere gevestigde opleiding min of meer hetzelfde, maar het spreekt denk ik wel voor zich als een opleiding (of een onderdeel) al wat langer bestaat.

... Dus ja, als je ouder dan 30 bent en je op jezelf woont kan ik me voorstellen dat het bijzonder zwaar wordt.
Ik was 48 toen ik m'n laatste examen deed en slaagde :D Maar het was inderdaad zwaar, echter, wel te doen!

Wout

:halleluja...Mastering Audio in beknopte vorm, ik ga voor optie nr.2, alleen dat van dat sociaal leven snap ik niet helemaal :confused:
Tja, in die situatie moet je natuurlijk wel kunnen netwerken en dat is toch wel behoorlijk sociaal gedrag :D

Wout

... Overigens is creativiteit niet altijd een voordeel binnen een opleiding, ik ben in de 90's 2 x afgewezen bij het KonCon omdat mijn "energie te donker" zou zijn.. :erm:
Bij dit soort opleidingen is de 'welwillendheidsfactor' uitermate belangrijk... Kort gezegd kijkt de opleiding bij de selectie of de toekomstige leerling zich zodanig opstelt dat het zin heeft deze persoon ook het onderwijs te laten genieten! Per slot van rekening is het geen VMBO schooltje! De W-factor moet bij beide partijen bestaan, zowel bij de leerling als de leerkracht. De leerling moet een grote motivatie hebben en daarnaast ook een prettige persoonlijkheid zijn. Het lijkt toch wel het meeste op het oude Gilde systeem van de Meester aan de ene kant en de Gezel en de Leerling aan de andere...
Zowel in de beeldende kunst als in de muziek heb ik een aantal 'vaders', namelijk die leerkrachten die mij de ogen openden.

De mooiste uitspraak vind ik nog steeds: "Kunstenaars zijn volledig overbodig! Er zal niemand doodgaan als er geen kunst meer is! Als er geen boeren of artsen meer zijn, dan gaan er echt mensen dood. Maar zonder kunst is het leven wel behoorlijk saai!" Wijlen mijn leraar Han Walraven (grafische technieken Kon-Aka Den Haag)...

Wout

Tja, in die situatie moet je natuurlijk wel kunnen netwerken en dat is toch wel behoorlijk sociaal gedrag :D

Wout

Tsja...daar zit wat in natuurlijk, maar netwerken zonder een goed product werkt niet, heb je wel een goed product, hoef je niet net te werken...werken...erken...en :dj:

:Z

Tsja...daar zit wat in natuurlijk, maar netwerken zonder een goed product werkt niet, heb je wel een goed product, hoef je niet net te werken...werken...erken...en :dj:

:Z
Een goed product is helaas niet voldoende... Je moet nog altijd de klant overtuigen dat jij degene bent die ze moeten kiezen en daar is toch meer voor nodig dan alleen maar een goed product! Het helpt wel :D

Wout

Vragen

Vragen

Hey,

Ten eerste even een schouderklopje voor dit Topic/Forum, heb er al veel informatie uit

kunnen halen. Nou heb ik toch nog een vraag, misschien is het al voorgekomen maar ik vraag het toch maar voor een recent antwoord.

Ik produceer nu al een paar jaar, het begon ooit met magix music maker :P maar ben nu meer bezig met Logic/Ableton en Reason. Het is nog niet van zodanig niveau dat ik al platen heb uitgebracht maar zie dat ik het laatste half jaar er steeds meer mee bezig ben en dat de kwaliteit vrij goed begint te worden. Momenteel doe ik de cursus Electronic Music Production aan de SAE in Amsterdam en merk dat dit echt mijn ding is. Ik wil muziek maken. Nou ben ik me een beetje aan het orienteren en kom uit op een aantal mogelijkheden voor opleidingen in deze sector.

De HKU
De Rockacademie
SAE

Voor de richting digitale muziek zijn volgens mij dit de beste opties. Maar nou zit ik te kijken en kom ik denk ik tot de conclusies dat je bij SAE en de HKU meer bezig bent met het werk erachter dan met de productie zelf. Dus meer het afmixen, masteren, recorden etc. van studio opnamens of live performances. Is dit zo? Dit vind ik ook erg interessant maar ik wil toch liever zelf echt produceren. Dus zou de Rockacademie met hun dj/producer afdeling het beste zijn?

Nou vraag ik me af, als ik me daar inschrijf en de toelating ga doen, hoe word dat beoordeeld? Ik heb een aantal nummers op de plank liggen, niet gemasterd(dat ben ik mezelf nu aan het leren) maar wel met diepte. Verder ben ik momenteel niet met draaien bezig, vanwege tijdgebrek. Dus dat is niet van superhoog niveau(ik kan het wel hoor ;) ). Dus de volgende vraag is, is het daar ook een vereiste dat je echt professioneel kan draaien? Ik heb het een en ander aan gigs achter mijn naam staan maar niet heel veel grote professionele feesten ofzo. Kom ik in aanmerking voor deze opleiding?

Hoe dan ook, ik ga muziek maken maar het is wel fijn als ik daarin ook kan studeren natuurlijk :P

Greetz,

Baas

Dit herken ik heel erg. Ik hoop niet dat ik je erg schoffeer als ik zeg dat ik me mateloos kan irriteren aan dit soort oubollig geneuzel. Dit soort instelling houdt de status quo in stand en zorgt voor een een stroming, een generatie kunstenaars die -min of meer- in de voetstappen treden van hun -zoals je het al zo mooi in een term giet die mij nogal beklemmend aandoet- "vaders".

Vernieuwing is derhalve dan ook ver te zoeken naar mijn wellicht niet zo bescheiden mening en mensen die zich niet willen conformeren aan (denk aan
bijvoorbeeld de in de jaren negentig zo welig tierende cross-over media hype) het heersende gedachtegoed komen op een gerenommeerde academie als het KonCon niet aan de bak.

Een vriend van mij heeft Sonologie gedaan aan het KonCon (hij werd wel bij de eerste poging toegelaten -mede vanwege zijn bachelor in wiskunde-, in tegenstelling tot mijn poging toegelaten te worden tot Image & Sound), maar werd na verloop van tijd zo ontzettend ziek van de houding van docenten en de bijna tastbare oubolligheid, dat hij maar naar het Ircam in Parijs is verhuisd. Maar niet voordat we samen (we hadden een project in die tijd -IndusTree-) tijdens een optreden Konrad Boehmer van zijn sokken hebben geblazen met een performance.

Boehmer kon er niet over uit hoe wij de conventies aan onze laars lapten en een echte meeslepende performance neerzetten -zijn woorden-. Als klap op de vuurpijl vroeg de overigens zeer aimabele Boehmer me waarom ik eigenlijk niet op het KonCon zat. Toen moest ik wel even lachen, maar was me ondertussen de zin om te studeren aan dit instituut wel vergaan.

Niet om je aan te vallen Wout, ik weet niet eens of je het eens bent met de instelling die je hieronder zo waarheidsgetrouw aanhaalt, maar ik ben deze insteek, deze waarheid behoorlijk vaak tegengekomen en ik zie het als een obstakel voor het ontstaan van nieuwe kunst.
Bij dit soort opleidingen is de 'welwillendheidsfactor' uitermate belangrijk... Kort gezegd kijkt de opleiding bij de selectie of de toekomstige leerling zich zodanig opstelt dat het zin heeft deze persoon ook het onderwijs te laten genieten! Per slot van rekening is het geen VMBO schooltje! De W-factor moet bij beide partijen bestaan, zowel bij de leerling als de leerkracht. De leerling moet een grote motivatie hebben en daarnaast ook een prettige persoonlijkheid zijn. Het lijkt toch wel het meeste op het oude Gilde systeem van de Meester aan de ene kant en de Gezel en de Leerling aan de andere...
Zowel in de beeldende kunst als in de muziek heb ik een aantal 'vaders', namelijk die leerkrachten die mij de ogen openden.

Ik wil er nog aan toevoegen dat ik me onderstaande credo dan ook eigen heb gemaakt. Mijn leven zonder kunst is saai. Ik ben niet meer zo naïef te denken dat ik kunst ga maken op een school, dat doe ik wel in mijn eigen tijd, met veel plezier en met mensen die openstaan voor veel meer dan de zogenaamde cultuurvernieuwers, de vaders van een nieuwe generatie kunstenaars.

Ik stel me nu makkelijk open voor kritiek omdat mensen misschien zullen zeggen dat wat ze van mij hier gehoord hebben niet vernieuwend is. Ik streef ook niet naar vernieuwing, maar naar een eigenheid. Dat is voor mij het belangrijkste. Ik ben me er wel van bewust dat je door iets mee te gaan in de status quo, i.e. een diploma halen, daarnaast je ook nog enigszins commercieel aantrekkelijker op te stellen, je wel deuren openkrijgt en mogelijkheden voor jezelf creëert die normaal gesproken niet tot je beschikking staan.

Interessante discussie, Wout, bedankt voor de reactie tot dusver, ik kijk uit naar de volgende! :)
De mooiste uitspraak vind ik nog steeds: "Kunstenaars zijn volledig overbodig! Er zal niemand doodgaan als er geen kunst meer is! Als er geen boeren of artsen meer zijn, dan gaan er echt mensen dood. Maar zonder kunst is het leven wel behoorlijk saai!" Wijlen mijn leraar Han Walraven (grafische technieken Kon-Aka Den Haag)...

Wout

Ik weet dat ik een beetje nukkig overkom. Ben nog steeds een beetje kregelig van hoe dat destijds allemaal gelopen is, is absoluut niets persoonlijks! :biertje:

Laatst gewijzigd:

Je gaat natuurlijk producen voor een hele berg olijke leipo's, al dan niet in bandjes met groupies en aanhang!!
Vandaar,.. sociaal leven.

Tja... StuFi... Als het daar om draait. Ook zonder StuFi is het te doen, hoor en zelfs nog beter. Werk eerst een jaar of twee en probeer te sparen.

Ik heb helaas met mijn platenmaatschappij/uitgeverij een financieel risico genomen wat verkeerd heeft uitgepakt. Niet extreem, ik kom er wel overheen maar om daarnaast ook nog € 8.000 te gaan sparen hebben we het over een 6 jarenplan, geen 2. Dan moet ik in mijn studietijd veel tijd buiten school gaan werken om rond te komen, dus maak er maar in totaal incl studietijd 10 jaar van. Dan ben ik 40. Verder zijn er nog wat andere zaken die ervoor zorgen dat ik nu niet fulltime aan de slag kan.

Nee, ik heb voor mijzelf al besloten liever op de autodidacte manier door te gaan, zoals de afgelopen 15 jaar, en alle kennis en ervaring die ik heb opgedaan nu op de juiste manier in de praktijk te brengen. Het is altijd een verhaal van vallen en blijven opstaan, en ik heb er het volste vertrouwen in :mega:

Laatst gewijzigd:
Ik zit op dit moment nog op de Audio Visual academy in Hilversum, ik werk full-time en nog meer ernaast dus muziek mixen en maken is echt een uitlaatklep voor mij (wat overigens positief is voor het resultaat), en zodoende heb ik ook voldoende geld (woon nog ff thuis :D) om spullen te kopen, ik zoek eigenlijk wat nummers om mee te oefenen qua mixen dus als er mensen zijn die iets hebben wil ik het graag proberen *D

Back