Korg X5D midi probleem

B3-jojo

Hammond Wizard
Hallo,
Ik heb een korgje X5D die aangeloten is op mijn laptop voor VST's en zo.
Nu zijn er een paar toetsen van de korg kapot.
Om dit te omzeilen heb ik een oude yamaha aangeloten op de korg.
Maar als ik em aansluit op 'midi in' dan kan ik wel de geluiden van de korg zelf gebruiken, maar het signaal gaat niet verder naar de computer.
Als ik em aansluit in de midi thru, dan hoor ik helemaal niets.

Ik heb al door de midi instellingen gekeken van de korg, maar ik kan niets vinden betreffende 'midi in'.

Help please! Alvast bedankt

Ik merk dat je "nieuw" bent met MIDI: Als je een klavier aansluit op de MIDI input van een andere synth/klaiver dan kun je hem alleen gebruiken om de geluiden van dat betreffende instrument aan te sturen. Datzelfde signaal wordt meteen ook weer via de Thru aansluiting naar buiten gestuurd en NIET vie de MIDI OUT. Die is tenslotte bedoeld om het signaal van de X5d ZELF naar buiten te sturen. (oftewel het midi signaal dat wordt gegenereerd als je op de toetsen van de x5d drukt.)

Wat je dus moet doen is:

De midi THRU van de x5d aansluiten op de MIDI IN van je computer. Zo kun je dus de geluiden van de x5d via je yamaha bespelen + VST's bespelen via de YAMAHA.Je kunt dan NIET meer VST's bespelen vanaf de x5d!
óf:

Je sluit de Yamaha MIDI out aan op de MIDI In van je computer. Echter dan kun je de x5d niet meer bespelen.

Ik denk dat de eerste optie voor jou gaat werken!! Nog een tip: Verdiep je wat meer in MIDI. Er is zat over te vinden op het forum.

Back