ruwe eindmix; waar te beginnen?

Tips & Tricks for Mix

Tips & Tricks for Mix

Om tot een goed eindresultaat te komen zijn er toch een aantal regeltjes, tips en truukjes die je in acht kan nemen waardoor je gevoelig betere resultaten haalt.
Een erg belangrijke factor is dat je inderdaad met 'frisse' oren begint. Je oren passen zich namelijk aan aan de geluidsdruk, dus als je heel de tijd hebt zitten pompen op 110 db, vergeet het dan maar. Een fout die velen maken is dat ze de monitors veel te luid zetten. In princiepe hoe stiller, hoe beter.
Het is zelfs zo dat als je wil weten welke track of instrument het luidst klinkt in je mix, je je volume zo stil moet zetten dat je muziek nog nauwelijks hoorbaar is. Hetgeen je dan nog hoort staat het luidst in de mix. In weze is een goede balans tssn de verschillende tracks het belangrijkste. Die moet er al zijn voor je aan de eq begint te draaien. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je met een 3 band grafische eq niet dezelfde resultaten haalt dan pakweg 8 of 12 band parametrische toonregelingen.
In weze tracht ik steeds zo weinig mogelijk eq te gebruiken, ttz, een goede balans behoeft niet teveel eq...Probeer ook eens in plaats van 1 instrument 'luider' te zetten, alle tracks 'stiller' te zetten, behalve diegene die je luider wil, snappy ? Dat maakt soms al een verschil. Vergeet ook niet dat als je hoog, laag en mid eq +2 db draait, dit hetzelfde is als je track gewoon luider zetten. En zo zijn 1001 regeltjes, wetjes en verschijnselen waarover al stevige boeken zijn geschreven. Dus: haal misschien eens een goed boek over studiotechniek in huis, want je moet toch een idee krijgen wat bell en shelv betekend, hoe compressors werken, wanneer je gate gebruikt en hoe je die bv kan triggeren via de 'key' en waarom, wat het verschil is tssn peak en db metering enz enz.
Anderzijds is kunnen mixen ook weer een leerproces van jaren...en ikzelf heb toch 10 jaar nodig gehad in een professionele studio en heel veel moeten kijken en luisteren en vragen aan toptechnici met veel ervaring. Maar ik durf nu ook wel te zeggen dat ik een einmix kan maken. Ik kreeg in mijn jonge jaren dan wel een opleiding om zogezegd te leren mixen, maar dat was heel erg theoretisch , en je leert het eigenlijk pas door het veel te doen en vaak op je bek te gaan. (in mijn geval kwaaie klanten,opdrachtgevers enz...)Ik vind het dan ook een kwestie van intuitie en feeling.
Je mag ook niet vergeten dat je eigenlijk pas echt kan leren mixen in een professionele omgeving met referentie materiaal, hetgeen niet wegneemt dat je thuis ook behoorlijke resultaten kan halen.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Bass
...Ik ben wel van mening dat als er nog veel gesleuteld moet worden aan je nummer na de eindmix, klopt er iets niet aan de mix zelf...
ik HEB niet eens een exciter!...
Oh ja en geloof het of niet...de knoppen van mn Mackie EQ staan praktisch altijd recht!
De bron moet al goed klinken en dan hoef ik alleen maar een balans te maken tussen de sounds...

Als je een 'goed gehoor' hebt heb je daar erg veel aan..

He Bass, je slaat volgens mij de spijker op zijn kop! Ik denk ook dat de mix al moet kloppen en al goed moet klinken voordat je met een exiter aan de slag gaat (of plugins). En EQen, dat doe ik ook bijna nooit, het wordt toch meestal erger dan het al was...
Maar ik denk echt dat je de nadruk moet leggen op het arrangeren en zo dat levert 90% van de song.

Re: ruwe eindmix; waar te beginnen?

Origineel geplaatst door johanms1
Hoe doen jullie dat nou? Je bent klaar met een compositie je wilt ff snel alle tracks redelijk goed op elkaar afstemmen.

eueueuhhh

me collega van skeletvm en wil even kwijt dat je al totaal fout bezig bent als je EFFE SNEL alle trax wil mixen

mixen is the "pain in the ass" van muziek bouwen, & hier kruipt dan ook het meeste tijd en werk in

Hier is nog een hint: maak je mix, save je mix, kruip je bed :Z in & hoor de dag daarna met frisse oren wat er nog fout aan zit !
Doe dit 4 à 5 dagen na elkaar... en je zal weten waarom...

...succes

Back